Klassiek lijntje pro Aqua

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kieffertje

Re: Klassiek lijntje pro Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:42

Ik had eigenlijk nog een vraag:
Ik wil binnenkort een videocamera kopen en daar ook écht mee gaan filmen (wil later regisseur worden, dus vandaar). Zou ik dan niet eens bij jou kunnen filmen? Een goed filmpje met duidelijke uitleg zal veel opheldering geven denk ik Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:18

is het niet mogelijk dat we een keer een soort van clinic organiseren? Dit is al in een eerder topic aan de orde geweest. Hier hadden wij het toen over, zodat 2 mensen hun theorien in de praktijk konden laten zien. Het ging dan om Tyrza en Aqua. Op deze manier kan iedereen zien wat de bedoeling is.
Eventueel kan het bij ons op het terrein.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:32

Aqua ben je er nog?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:57

Sonja schreef:
Ook vanuit mij dezelfde vraag:
Wat is er nou zo revolutionair en nieuw aan "de methode van A8H" ? Bij alles wat ik lees komen de woorden Rechtgericht, Balans en Licht

Toch worden deze woorden vaak als loze termen misbruikt. Ik zal je een voorbeeld geven.
Iedereen zegt dat je met de buitenteugel moet rijden. JE moet de buitenteugel er aan houden, niet waar? Dat zeggen ze allemaal. Maar ze zeggen ook "stelling moet naar binnen".
Omdat paardrijden heel summier te omschrijven is, gaat veel op gevoel wat vaak eerst ontwikkeld moet worden. Resultaat: men rijdt niet met de buitenteugel. Men rijdt met de binnenteugel. Want de stelling moet immers naar binnen dus trekken we het paard aan de binnenteugel naar binnen. Want dat gaat niet met de buitenteugel.
Kijk maar eens rond, hoeveel mensen die je ziet rijden gebruiken nu werkelijk de buitenteugel?

Nu heeft ook iedereen de mond vol over rechtrichten. Ik zag laatst Dreamstreet in een topic nog praten over rechtrichten en ik dacht nog "oei oei, dat is nog te moeilijk in deze fase" en uit de reactie van de TS zag ik ook dat ze het niet begrepen had.
DE theorie legt vaak uit hoe je moet rijden. MAar veel mensen blijven in gebreke als het gaat om hoe je uitlegt hoe een paard rechtgericht moet gaan. Want hoe richt je een paard (dat van nature scheef is) recht? Welke handelingen moet je er voor verrichten? Wat moet je voelen/ervaren? Zijn maar weinig mensen die dat kunnen. ZE gebruiken de term rechtrichten wel, maar ze doen er niets mee.

Dreamstreet legt niet uit wat je moet doen om je paard rechtgericht te krijgen. Ze merkt wel terecht op dat het heel moeilijk is.

Dreamstreet schreef:
Volgens mij is de belangrijkste stap om je paard eerst recht te richten. Het paard moet namelijk rechtgericht worden om zijn rug te kunnen ontspannen. Het paard kan pas zijn rugspieren ontspannen wanneer hij zijn buikspieren aanspant. Wanneer de buikspieren worden aangespannen zal de achterhand verder ondertreden en zal het paard echt nageeflijk zijn. Alleen een rechtgericht paard geeft een gelijke aanleuning op beide teugels. Het paard eerst rechtrichten is dus essentieel voor een goed ondertredende achterhand. Correct Voorwaarts/Neerwaarts rijden is alleen mogelijk wanneer het paard rechtgericht is. En daarna is het uiteraard prima om te schakelen, overgangen te rijden enz. Het paard kan zijn rug niet ontspannen wanneer hij bijvoorbeeld met neerwaartse druk geforceerd in de krul wordt gedwongen of wanneer de ruiter scheef zit. Nu nog iemand vinden die je dit kan leren............... Dat is nog niet zo eenvoudig. Heel veel succes!

vrijalover schreef:
dreamstreet, hier heb ik echt veel aan! Vreya loopt over het algemeen lekker ontspannen en kan mooi buigen. Ook loopt ze bijna helemaal vanzelf naar beneden Lachen
Ik zal extra goed op het recht lopen oefenen, veel afwenden en kaarsrecht oversteken
, dat soort oefeningen. Daarna veeel oefenen met de overgangen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 25-05-05 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:58

runningkawa schreef:
En ik wil ff laten weten dat ik vrijwillig (dus voordat dit topic op deze manier heropend werd) me er buiten probeer te houden.
Dus niet op verzoek van Friemel, aqua of de mods. Omdat mijn vragen toch verkeerd overkomen, ook al komen ze vanuit interesse.

Ik lees uiteraard wel mee omdat ik nog steeds benieuwd ben of ik het nu wel ga begrijpen.

Dus Doei, doei

Voor alle duidelijkheid, iedereen heeft het recht om hier vragen te stellen. Het is alleen niet de bedoeling om hier de eerdere discussies te herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:58

Daar heb je gelijk aan Desiree; het vermogen om uit te leggen, het verschil in details duidelijk te maken en een gevoel over te brengen, onderscheidt de betere instructeurs.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:02

ALS het al nader toegelicht of uitgelegd wordt, die luxe termen die ze doet klinken alsof ze er alles vanaf weten......Ze praten allemaal mooi, maar woorden zijn nog geen daden.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:37

A8...jij bent toch medisch onderlegd? Of heb ik dat verkeerd onthouden Bloos
Zou je, voor de geinteresseerden onder ons, op anatomisch/fysiologisch niveau willen proberen uit te leggen wat je met het lichaam van het paard wil bereiken?
Misschien dat het makkelijker voor je is om in vaktaal te spreken...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:37

serieuze vraah van mij:
A8H je zegt altijd dat mensen die met hulpteugels rijden, oa de slof, hun paard niet goed rijden. Anky rijd daar ook mee, en is al 2 keer olympisch kampioen geworden, vind jij dat anky niet goed rijd? En als je dat dan idd vind, vind je dan ook dat wat er op de OS wordt getoond geen dressuur mag heten?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:59

net als een stel andere ben ik ook wel geinterreseerd in deze manier van rijden.....er zijn andere wegen die naar Rome leiden.
Maar net als de "tegenstanders" moet ik eerst zien of voelen, dan geloven.
Kan iemand mij precies in hulpen uitleggen, wat er dan gedaan wordt om het paard meer dragend te krijgen...
Is het zoiets van: vang op (met zit), druk aan (met kuit) en sta toe (met de hand) ???

Ik had deze vraag al in het andere topic gesteld maar kreeg daar geen reactie, vandaar ik het hier stel.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:39

Oscar meldt zich ook met open vizier Knipoog
Ik heb ondertussen wat meer gelezen over de methode en probeer de 'puzzel' compleet te krijgen Lachen

Ik heb nog een aantal vragen waarover ik graag eens van gedachten zou willen wisselen:

- Het begrip 'dragen'.
Dit is natuurlijk voor verschillende uitleg vatbaar, maar wat versta jij er precies onder?

- Als we het over jonge paarden hebben, hoe ga je te werk na het zadelmak maken?

- Een vraag uit de praktijk Knipoog
Paard maakt alle linkerwendingen met de rechterschouder licht naar buiten en achterhand iets naar binnen. In de rechter wending valt paard over de buitenschouder weg.
Hoe zou je dit aanpakken?

- En voorlopig mijn laatste vraag Knipoog
Ik zou graag iets meer willen weten over de manier waarop hulpen gegeven worden volgens je methode.
Liefst aan de hand van een paar voorbeelden, bijv.: halthouden vanuit draf, volte 10 mtr., het achterwaarts gaan.
Ik ben benieuwd naar de exacte hulpen die in deze oefenening gegeven zouden moeten worden.

Ik weet het, het zijn veel vragen *LOL*
Maar ik ben wel echt geinteresseerd en zou heel graag eens jouw mening horen!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:28

Omdat A8H het moeilijk vind om uit te leggen wat ze doet, zou ik graag een voorbeeldschets willen zien. Maw: neem het paard eens die destijds voor een demo bij die ene manege door Carole "onder handen werd genomen".

Ik was er niet bij, maar het paard vertoonde dus bepaalde reacties.

Waarom?
Wat deed je toen? (dus qua zit, handhulp, beenhulp)
Waarom longeren en hoe?
Wat voel je? (dus uitleg gevoel wat er onder je gebeurd, niet wat er hoort te gebeuren)

Ok, ik zal het proberen. Op verzoek van hen werd ik daar uitgenodigd. Zij zouden voor een paard zorgen wat problemen had. Het paard was voor mij dus onbekend. Dat paard had problemen met de galop en met wendingen. Ze werd gebruikt als manege paard, dus dat is vervelend. Toen het paard binnen kwam, was voor mij al duidelijk dat het een onzeker paard was. Het dier was helemaal van slag en was erg zenuwachtig. Contact krijgen met dit paard onder deze omstandigheden (muziek, standjes, mensen, loslopende honden, wapperende kleedjes etc) viel erg tegen. De reden dat het paard onzeker is, komt volgens mij omdat het zich niet prettig voelt in haar eigen lichaam. Het paard was niet goed in balans, zowel lichamelijk als psychisch. Uiteraard hebben beiden met elkaar te maken. De reden dat ik dat denk komt omdat het paard scheef is en niet in balans is. (opm. een recht paard hoeft per definitie niet in balans te zijn. Terwijl een paard wat in balans is wel recht is) Vanuit het paard gezien is dat zolang ze onbelast is, niet zo’n groot probleem. Ze is daar aan gewend. Ondanks dat voelt het voor een paard niet plezierig. Tijdens het lopen of wenden komt het paard zichzelf tegen, en zal dan moeten compenseren. Daar worden paarden onzeker van.

Met het longeren zag je heel duidelijk dat het paard niet alleen gespannen was om alles wat om haar heen gebeurde maar dat ze ook gespannen was in haar lichaam door verkeerde belasting. Bij nader onderzoek bleek dat ze gewoon last had van haar rug. Het zadel wat ze gebruikten paste niet op haar rug (opm. bekeken door een assistent van de zadelmaker) Wij hadden zelf een aantal zadels meegenomen en mijn eigen Passier op lucht, kon er wel op. Tijdens het longeren waarbij ik gebruik maak van de RBL techniek (opm. een techniek die lijkt op een techniek uit de psychologie, met name de hypnotherapie. Overigens is dit geconstateerd door een psycholoog en als zodanig omschreven door deze psycholoog) Een voorwaarde voor deze techniek is in ieder geval een rustige omgeving, zodat het paard zo min mogelijk wordt afgeleid. Dat ging dus in dit geval niet op. Het was dus ook voor mij dus moeilijker dan normaal om contact te krijgen met dit paard. Toch lukt het wel maar door de omstandigheden was het anders als anders. Bijvoorbeeld een wending op de moeilijke kant in de ruimte ( opm. volte tijdens longeren waar je van een rand= steun afgaat) Dan was ze meteen weer uit de concentratie en moest ik het weer oppakken bij het begin. Het paard deed wel haar best en er waren goede stukjes bij. Helaas was er ook niet zoveel tijd. Over het longeren was ik naar omstandigheden wel tevreden, al was het resultaat niet zoals ik dat normaal wil. Wel heb ik een goede indruk gekregen van de lichamelijke problemen van het paard en hoe het paard reageert daarop.

Toen ik op het paard ging zitten was ze nog onrustig en gespannen. Het voelde alsof ik op een balk zat. Nou is een ander zadel ook wel even wennen voor een paard, en op lucht is dat nog erger. Het paard drukte zijn rug weg en had zijn hoofd in de lucht. Door het te leren dragen (opm. door met mijn zit en kuiten op de signalen die het paard geeft, adequaat te reageren, met een lichte aanleuning) was het onder deze entourage niet eenvoudig. Het paard kon zich moeilijk concentreren en dat is toch wel een voorwaarde. Het paard reageerde zoals ik verwachtte na enige aarzeling. Doordat het een paard is wat op de voorhand loopt, wil het dier graag dat de achterhand het hoogste punt blijft. (opm. door de achterhand te laten zakken en 3/5 van het gewicht naar achteren te brengen, wordt de voorhand ontlast. De druk in het lichaam verandert en dat ervaren ze als nieuw, eng of vervelend. De reden daarvan is omdat de spieren en pezen gewend zijn aan deze belasting. Dat een paard hier op reageert is normaal, je haalt hem immers uit zijn vertrouwde evenwicht) Het paard ging dus enkele stappen achterwaarts, juist om maar te zorgen dat het evenwicht blijft zoals ze gewend was. Als het ware vlucht ze voor het nieuwe. Ik laat dat gewoon gebeuren en straf haar niet daarvoor. Ik blijf met mijn zit en kuiten alleen maar reageren op haar signalen. Wat ik dus eigenlijk doe, zou je misschien het beste kunnen beschrijven als het “spelen met haar evenwicht” (opm. als ik tegen iemand aanduw zal deze persoon gaan terug hangen omdat deze anders omvalt. Je beïnvloedt dus het evenwicht van deze persoon) Dit natuurlijke vindt ook plaats bij dat leren dragen. Je bespeelt op een natuurlijke manier het evenwicht van het paard. Door dat goed te doen zal het paard op een gegeven moment gestimuleerd worden om, zonder dat het paard dat weet, zijn rug rond te gaan maken. (opm. wervels van paarden kan je schematisch voorstellen als je je eigen vingers in elkaar schuift en dan je polsen naar beneden doet) Hoe ronder het paard, hoe sterker de rug en hoe beter de bespiering. Het paard maakte dus na enkele malen achterwaarts te zijn gegaan, zijn rug rond. Het gevolg is dat het dier nageeflijk werd en dus 3/5 van het gewicht op de achterhand had gebracht. Op dat moment voel je ontspanning in de rug. Het gevoel van de plank was weg op dat moment. Het paard is dan in balans en dus ook recht. Op het moment dat ik weg stapte, voelde het paard even goed. Door de entourage er om heen, was het ook hier snel afgeleid. En dat is erg jammer. Het proces van het leren dragen vergt veel concentratie en inspanning. Het paard begreep daarna wel sneller waar ik naar toe wilde. Tijdens het stappen merkte ik dat het paard dus niet goed wilde wenden. Je voelde het achterbeen dwarrelen. Ik weet niet meer welk been het was maar ik dacht het linkerbeen. Het been werd niet onder de massa gezet. (opm. in een wending heeft het paard altijd een andere balans. Het dier moet namelijk met de binnenbenen een kleinere pas maken dan met de beide buitenbenen of een grotere pas maken met de buitenbenen dan met de binnenbenen een minder grote pas maken. Maakt het dier de passen even groot, dan zal het rechtdoor gaan) Wat je dus vaak ziet in een wending is dat paarden de tact verliezen. Ze gaan langzamer of ze gaan sneller in een wending. Beide grijpt het paard aan om de balans in een wending te compenseren. Ik probeer dan het paard zo te begeleiden er tact blijft. Hier zijn dus geen algemene specifieke hulpen voor te geven omdat het dus afhankelijk is van het paard ( Opm. wat is de voorkeurkant van het paard, waar zitten de blokkades, hoe is het karakter enz zijn allemaal signalen die afhankelijk zijn van het individu )

In dit geval: ik probeer te voelen hoe het paard zal reageren, ik weet dan inmiddels dat het probleem in zijn linker achterbeen zit en dat de oorzaak een rugprobleem is. Om het paard aan te geven dat ik wil gaan wenden, geef ik het dier 1,5 meter voor de wending een signaal dat ik wil gaan wenden. In dit geval kies ik om mijn rechterbeen langer te maken. (Opm. het paard zal dan een lichte stelling naar binnen (links) aannemen. Het kan in sommige gevallen een beeld opleveren wat niet aan het plaatje voldoet. Ik zit dan soms ligt scheef om het paard extra te kunnen begeleiden als het dier dat nodig heeft. Ik ben hier dus ook echt aan het revalideren. Ik kan pas aan het plaatje werken als als het revalideren voltooid is) Het paard reageerde daar positief op dus begrens ik licht met mijn buitenteugel en kom ik met mijn linkerbeen in. Met mijn buitenbeen ben ik alert om het eventueel uitzwaaien te kunnen voorkomen. Wat ik niet kan vertellen en uitleggen is wat ik in die tijd allemaal nog doe met mijn zitbeenknobbels, bekkenbodemspieren en mijn kuiten. Die regeren voortdurend op de signalen die je van het paard krijgt. Dat is dus een proces van aanspannen en ontspannen en de mate waarin dat gebeurt. Er is dus voortdurend communicatie over en weer tussen alle (in principe nauwelijks) zichtbare hulpen en de onzichtbare hulpen. De eerste paar keer was ik niet tevreden over wat ik voelde. Dat betekent dus dat ik het paard niet genoeg of duidelijk of juist heb begeleid. Het paard deed ondanks de 60% wel haar best. Op het moment dat ik de juiste hulpen, duidelijk op de juiste plaats en juist getimed had, voelde ik dat het achterbeen juist werd ondergezet. De tact was goed en het achterbeen krachtig. Voor het draven geldt precies hetzelfde. Je wilt dat het dier uit zichzelf nageeflijk is en dat het dier ook weg stapt of draaft, vanuit de achterhand met een correct gebruikte rug. Ik voelde dat het paard een lichte dansende beweging had. Ik was, gezien de omstandigheden, tevreden met het resultaat. Voor veel mensen is het moeilijk te begrijpen wat je doet. Het mooiste zou zijn als ze het paard zien zoals ze hem gezien hebben en dan na 3 maanden nog eens. Dan zijn namelijk de verschillen duidelijk waarneembaar en zichtbaar. Een paard wat problemen heeft als dit paard kan je onmogelijk omtoveren in een kleine 50 minuten. Ik zie en voel dat en ik besluit om daar te beginnen waar ik denk dat het beste is. Je pakt dus een klein onderdeel om mee te beginnen. Het is dus heel moeilijk te zien en te begrijpen voor omstanders wat ik aan het doen ben en wat het beeld is waar ik naar streef. Omdat dat beeld nog geen perfect beeld is, wat we eigenlijk allemaal willen zien.

Voor mij is een kleine verbetering al voldoende om te weten dat ik wat ik doe goed is. Omdat de hulpen nauwelijks of niet zichtbaar zijn is het moment van verbetering vaak moeilijk vast te stellen voor mensen er omheen. Pas als de verbeteringen niet meer detaillistisch zijn, wordt het effect zichtbaar. Het ligt weer anders voor de mensen die het paard kenden. Of die mensen het paard zelf gereden hebben of het alleen kennen van het zien lopen weet ik niet. Deze mensen waren erg enthousiast omdat zij de verbeteringen duidelijk hadden waargenomen. Een aantal heeft mij gevraagd wat ze zelf zouden kunnen doen om het paard te helpen. Omdat ik dit paard nu ken, heb ik hun wat algemene tips kunnen geven.

Ik hoop dat ik zo je vragen voldoende heb kunnen beantwoorden. Is er iets nog onduidelijk vraag het dan gerust.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:36

Ik heb een andere vraag: je hebt het over een achterwaarts vluchtend paard (willekeurig paard) om zo de achterhand tot hoogste punt te houden. Toch is het vaak zo dat ze dan juist het meeste gaan "zitten" van alles. Als je niet oppast staan ze op hun staart.

Hoe weerleg je dat?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:45

Aqua8horse schreef:
Nou is een ander zadel ook wel even wennen voor een paard, en op lucht is dat nog erger.

Ik rij zelf ook op lucht, de paarden heb geen enkel probleem daar mee gehad, vind het wat ver gezocht...

Dit onderwerp blijft steeds in hetzelfde cirkeltje ronddraaien Ach gut

Ik zag weer iets voorbij komen over een clinic, count me in.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:50

Ik heb datzelfde gemerkt met mijn paard. Zijn vorige zadel pastte niet goed en toen hij ineens een zadel op maat met lucht kreeg was het wel even wennen. Alleen al omdat de spieren nu ineens voldoende ruimte hadden. Dat kan ook vreemd aanvoelen in het begin.

Maar ik ben ook benieuwd naar de uitleg over het achterwaarts.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:14

Nogmaals:

Remember schreef:
Mijn vraag: het paard leert binnen 10 minuten dragen, hoe lang houdt hij het daarna dan vol? Gaat hij na het 'leren dragen' de rest van de tijd dan ook dragend door de baan?

En als er een clinic komt ben ook ik van de partij Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:46

Remember vroeg:
Mijn vraag: het paard leert binnen 10 minuten dragen, hoe lang houdt hij het daarna dan vol? Gaat hij na het 'leren dragen' de rest van de tijd dan ook dragend door de baan?

Gemiddeld duurt het leren dragen tussen de 6-8 minuten. Wat je dan het paard leert is, door middel van het natuurlijk bespelen van het evenwicht, hoe het voor het paard makkelijker is om de ruiter te dragen. Een paard is niet een intelligent dier maar kan wel goed onthouden. Iets wat een paard plezierig vind, zal het onthouden net als iets wat hij vervelend vind. Daar maak je bij het leren dragen dus gebruik van. Door de ervaring die ik nu heb met zo’n 150 paarden, is dat de paarden het als plezierig en gemakkelijk ervaren. Paarden van anderen die bijvoorbeeld altijd rennerig waren en vervelend gedrag vertoonden, deden dat na het leren dragen niet meer.

Dat is eigenlijk logisch omdat je het paard in een bepaalde balans brengt met een ruiter op zijn rug, die het natuurlijke evenwicht van het paard zoveel mogelijk evenaart. Heel belangrijk daarbij is een zadel wat goed past, dus niet knelt of drukt. Het zadel verdeeld namelijk het gewicht van de ruiter en dat komt de balans van het paard ten goede.

Ik concludeer dus dat de paarden het leren dragen, als het kwartje gevallen is, als plezierig ervaren.

Even verder naar je volgende vragen: het paard kan dat heel lang volhouden omdat het op deze manier het minst gehinderd wordt en dus zo natuurlijk mogelijk in balans is. Maar je hebt te maken met spieren en banden. Spieren en banden die anders belast worden en daarop dus reageren. Goede spieren zal het paard moeten aanspannen en spieren die niet nodig zijn voor het dragen maar wel actief zijn geweest, zal het moeten leren ontspannen. Dat is altijd een ingewikkeld proces en dat kost altijd tijd. In het geval van het leren dragen heb ik gemerkt, dat de aangename ervaring hierbij in het voordeel werkt. Als ruiter begeleid je het paard in alle rust op het moment dat het zich iets wil gaan ontrekken. Na het leren dragen moet je natuurlijk niet een uur gaan rijden, maar dat lijkt me logisch. Stap je de volgende keer weer op je paard, dan zal het je weer gaan dragen op dezelfde manier. Misschien moet je het dier nog iets begeleiden maar in de praktijk zie ik dat ze het direct weer oppakken.

Het is dus iets eenmaligs wat door de ruiter zelf onderhouden kan worden (mits hij de juiste hulpen daarvoor kent) Ga je om even een voorbeeld te geven de druk op je teugels opvoeren dan gaat het mis. Je haalt dan namelijk het paard weer uit balans. Het is dus een techniek als voorbereiding op het rijden, die gebaseerd is op hulpen uit de klassieke rijkunst.

Is er nog een onduidelijkheid, kom er dan gerust mee.

Ik moet er nu weer vandoor. Misschien dat ik vanavond nog verder zal gaan met het beantwoorden van vragen.

Mijn dank gaat uit naar Ylva, Danielle en Jannet omdat zij het mogelijk maken om deze vragen op deze morgen te beantwoorden door een aantal werkzaamheden van mij over te nemen. Bedankt meiden!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:49

Milkaatjuh schreef:
Even een stukje van jou gekopieerd:

Nog een verschil is dat de paarden die hebben leren dragen vrijwel uit zichzelf nageeflijk zijn. Zij hebben geleerd hun rug correct te gebruiken en zijn dus ontspannen en in balans. Hierdoor zijn ze goed aan de hulpen. De bewegingen zijn met schwung en tact en de impuls is, zonder sporen, eenvoudig op te wekken en te onderhouden. Een ander voordeel is dat de hulpen die de ruiter geeft nauwelijks zichtbaar zijn voor het publiek.

Is dit van jou methode of heb je het nu over het algemeen? Sorry als ik een domme vraag stel maar het is me even niet helemaal duidelijk Haha!

Nog niet beantwoord Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:57

Anoeska vroeg: (had de reactie wel al geschreven maar vergeten te plaatsen Knipoog )
Ik heb wel wat meegelezen over a8h's methode, maar nog nooit echt dieper erop ingegaan. Kan je mij op een duidelijke manier de achterliggende theorie uitleggen? Voor zover je paardrijden duidelijk in theorie kan uitleggen, blijft volgens mij toch iets wat je in de praktijk moet voelen.

Oh, niet bedoeld als aanval op wie dan ook, maar waarom kan ze niet gewoon haar eigen 'boontjes doppen', en dus haar eigen vragen beantwoorden?? Het is toch haar theorie, dus ze kan het vast zelf het duidelijkst uitleggen....

Ik ben blij dat je het met mij eens bent over het feit dat je iets gewoon het beste kan voelen. Toch ben ik van mening dat ik niet zonder de theorie zou kunnen. De theorie geeft mij namelijk inzicht in de bewegingen. Door deze bewegingen logisch inzichtelijk maken krijg je een methode. Deze kan je gebruiken om problemen op te lossen maar ook om je rijden te perfectioneren. Dat geldt voor iedereen, als je de theorie begrijpt. Het is natuurlijk wel zo dat het resultaat afhankelijk is van de mate waarin je de vertaalslag van de theorie naar de praktijk kan maken. Je zou kunnen zeggen de feeling die iemand heeft. Maar goed dat is natuurlijk altijd zo met paardrijden maar ook in het leven.

Door de theorie te kennen en het te kunnen uitvoeren merk ik dat er veel meer uitdaging zit in het rijden. Je werkt meer samen met het paard omdat je bepaalde reacties of signalen beter kan opvangen en interpreteren.

De achterliggende theorie in het algemeen zou ik als volgt kunnen omschrijven: door natuurkundige wetten het evenwicht van het paard zodanig begeleiden, dat het dier in balans komt met een ruiter op zijn rug, en de bewegingen zo natuurlijk mogelijk zijn.

Je probeert in de theorie eventuele problemen of verbeteringen te analyseren. Je constateert iets en analyseert de mogelijkheden waarom een paard iets doet zoals hij dat doet. Dan ga je kijken volgens de theorie wat daar de oorzaak van is. En van daaruit analyseer je de (beste)oplossing. Je bent dus heel bewust aan het rijden. Wanneer je je dat proces hebt eigen gemaakt, kan je heel adequaat reageren op de signalen die je paard geeft. Maar ook weer op de signalen die het paard geeft naar aanleiding van de hulpen die je hebt gegeven.. Je zou het hele proces kunnen vergelijken met een automatisme als schakelen.

De hulpen die wij gebruiken komen voor een groot deel overeen met de hulpen in het algemeen. Daarnaast zit er verschil in wanneer pas je een bepaalde hulp toe en op welk moment. De timing en de soort hulp zijn erg belangrijk. Wij rijden alleen met onze zitbeenknobbels, de bekkembodemspieren , kuiten ( ontspannen/aanspannen) Daarnaast zijn de teugels en de benen begeleidende hulpen die een ondersteunende functie hebben.

Een belangrijk onderdeel is de anamnese van het paard. Je wil zoveel mogelijk weten van een paard. Hoe zijn verleden is, hoe zijn karakter is enz. Bij onze methode is wederzijds respect en de eigenwaarde van het paard erg belangrijk. Wij dwingen dus nooit. (dwingen met negatieve spanning je paard daar krijgen waar je hem hebben wil) Om een voorbeeld te geven: een paard wat zijn hoofd omhoog doet. Ik ga dat paard niet tegenhouden en ik dwing hem ook niet om naar beneden te gaan. Een paard wat zijn hoofd omhoog doet, drukt namelijk zijn rug weg. Door het dier toch naar beneden te dwingen(het dier doet zijn hoofd niet voor niets omhoog) omdat het zo hoort of zo mooi is, knevel je in mijn ogen een dergelijk paard. Ik ga dus eerst proberen te achterhalen waarom hij dat doet. Vervolgens ga ik dat proberen op te lossen zonder enige vorm van dwang. Want ik wil ontspanning in die rug en in het paard dus als ik dwang gebruik schiet ik mijn doel voorbij. Ik probeer het paard zijn rug weer te laten gebruiken door het natuurlijke evenwicht van het paard met natuurlijke hulpen te begeleiden. Dus echt klassieke dressuur. Voor als nog moet ik wel toegeven dat het mij tot nu toe nog steeds gelukt is. Ik heb al veel problemen opgelost op deze manier en veel verbeteringen kunnen aanbrengen bij paarden. Kom ik een probleem wat niet zomaar lukt dan zou ik toch eerst de theorie, bij wijze van spreken, een aantal keren op zijn kop zetten. Het is voor mij namelijk een regel dat ik in zo’n geval altijd in gebreke blijf en niet het paard! Ik ben dus echt overtuigd dat je zonder kracht of hulpmiddelen kan rijden om het resultaat wat je voor hebt, te bereiken.Voorwaarde is wel dat de oorzaak niet-medisch moet zijn. Een probleem mag zich dus wel medisch uiten maar mag geen medische oorzaak hebben.

Ik hoop dat ik je vraag een beetje heb kunnen beantwoorden. Wil je nog dieper in de theorie, dan moet je dat maar even laten weten. Het is wel fijn als je specifieke vragen hebt. Dat is voor mij makkelijker en het scheelt veel lappen tekst.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:03

Dan plop ik mijn vraag hier ook maar even neer:

Citaat:
Miffie schreef:
Zodra ze aan de teugel stond ging ze achteruit lopen om haar balans te corrigeren.

Kan dan dit stukje eens uitgelegd worden? Dus welke hulpen precies?
Of wordt dit gedaan met een (corrigerend) weerstand biedende hand zoals ook beschreven in Ruiters & Rechters?
En geef je gelijke druk, ongelijke druk, bump je met je benen, wat doe je? En wat voor reaktie wil je dan graag?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:09

Aqua8, ik denk dat je met het beantwoorden van mijn vraag best wat onduidelijkheid de wereld uit hebt geholpen. Deze onduidelijkheid had je m.i zelf kunnen voorkomen door meteen goed duidelijk te maken dat jij met dragen het 'dragen van de ruiter' bedoelt terwijl zo'n beetje elke dressuurruiter onder dragen 'het gedragen gaan van het paard' bedoelt..

Ik heb nl al eens een 'discussie' met jou gevoerd n.a.v dat het paard dat geleerd heeft te dragen dat dan ook blijft doen. Ik stelde dat dat fysiologisch helemaal niet mogelijk is, omdat de training van die spieren maanden, zo niet jaren duurt voordat ze écht in staat zijn om te dragen. Maar wij hadden het toen dus allebei over wat anders Knipoog

Dat een paard dat snapt hoe het zijn evenwicht kan bespelen en daardoor beter in balans kan blijven met de ruiter erop (dus het dragen van de ruiter gaat hem makkelijker af) dat langer vol kan houden, daar kan ik inkomen. Hoe je dat dan doet blijft me evengoed een raadsel, maar in ieder geval bedankt voor je antwoord!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:14

Ik was al bang dat er echt "dragen" bedoelt werd...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:41

Mireille1970 schreef:
Ik was al bang dat er echt "dragen" bedoelt werd...

Daarom gingen mijn nekharen er de eerste keren recht van overeind staan, omdat dat door het 'taalgebruik en gebrek aan duidelijke uitleg' wel gesuggereerd leek te worden.

Nu ben ik, net als anderen, behoorlijk nieuwsgierig naar de manier waarop, de hulpen, het gevoel e.d, want ik snap er nog steeds geen snars van (door gebrek aan de juiste informatie, uitleg en duidelijke verklaringen Knipoog)...

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:21

Fijn dat je alle vragen eens duidelijk beantwoordt hebt.
Dit zal veel opheldering kunnen brengen.

Aqua8horse schreef:
Een paard is niet een intelligent dier maar kan wel goed onthouden. Iets wat een paard plezierig vind, zal het onthouden net als iets wat hij vervelend vind. Daar maak je bij het leren dragen dus gebruik van

Ik had naar aanleiding van dit stukje ook een vraag.

Ik heb altijd geleerd dat bij dieren je alleen iets berijkt door middel van herhalingen dus zodoende doe je dat en als het goed gaat laat je weten dat je dat bedoelt (bijv. stem, lichaamstaal en aanraking).
Maar iedereen weet 1 keer iets fout (bijv. paard schrikt krijgt op zijn donder en heeft de volgende keer meer angst, hond loopt weg komt weer terug en krijgt op zijn kop...volgende keer duurt het langer voordat hij komt..) en ze blijven het onthouden.
Maar juist door geduld, herhaling (veel herhalen) en beloningen leert een dier dat iets goed is en en dat dat met die commando's bedoelt wordt.
Dat gaat niet in 1 dag maar daar gaat maanden van trainen aan vooraf voordat je berijkt wat je in het begin als doel heb gesteld (bijv. doel =jachthond kan 2 dummies apporteren uit het water en brengt beide naar eig. via een van te voren bekenen parcours, doel =paard kan op stem commando en aanraking een foutloos compliment uitvoeren.)

Waarom gebeurdt het dat paarden bij jou binnen 10 minuten zoveel positiefs ervaren van het dragen van mensen dat ze voortaan blijven gaan zoals jij bedoelt dat ze moeten gaan?

ik hoop niet dat je het een vreemde vraag vindt... hij kwam in me op toen ik dit stukje las.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:09

Ik vindt deze methode erg moeilijk te voorstellen zo op papier...
Ik denk dat ik dan toch een persoon die visueel en gevoelsmatig is ingesteld.
Als je een keer een clinic geeft en het is een beetje in de buurt, houdt ik me aanbevolen.