Zadelmak maken? Lijkt wel rodeo! Hoe leer ik dat trappen af?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tittel

Re: Zadelmak maken? Lijkt wel rodeo! Hoe leer ik dat trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:42

Ik heb maar 1 tip. Doe een stap terug! Als het niet goed gaat, gaan dan terug naar waar het wel goed gaat. Vanuit daar kun je het dan weer langzaam opbouwen.

Een paard doet nooit iets zonder reden en zal je ook niet uit gaan proberen. Je moet dus eerst zeker weten wat de oorzaak is, voordat je het probleem op kan lossen. Het is al genoemd (dingen met betrekking tot je paard), maar het kan ook aan jou houding, zit en lichaamstaal liggen.

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:44

valina..dan zou ik zeggen, gewoon lekker doorgaan dan met de stemhulpen want dat is natuurlijk super als ze daar goed op reageerd! maar wel met zweepje erbij! bij dingen zoals dat bokken of later als ze misschien weer een wat anders verzint, kan een tikje net even meer doen dan een stemcorrectie en/of been. zijn de paardjes vaak toch net even wat meer van onder de indruk Knipoog

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:46

Valina schreef:
Liesjuh, stel dat ze een laaghangend gehemelte zou hebben, zou ik dan zeker een dubbelgebroken trens moeten hebben?

Juist.. Ja Een enkelgebroken kan dan zo scharen dat het het gehemelte raakt.. En dat is absoluut niet prettig..
Een dubbelgebroken kan veel minder scharen.. Lachen

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 10:51

Voor wat betreft mijn houding (lichaamstel),
bij mijn instructrice doet ze het ook,...
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik nou zo perfect ben, maar ik denk daarom dat het niet aan de lichaamshouding ligt.

Die dubbelgebroken trens ga ik uitproberen Liesjuh!
Ook bij een niet laaghangend gehemelte is het prettiger, dus het kan nooit kwaad. Wellicht vang ik 2 vliegen in 1 klap!

En Palatijn, dat zweepje ga ik proberen,.... (voorzichtig dan, handen bij de knop, hahahaha)

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 10:55

trouwens wel uiteenlopende adviezen nu ik het nog eens allemaal teruglees. De meeste zeggen een stapje terug, terwijl anderen juist zeggen: doorgaan, laat maar galopperen, en weer anderen: jij bent de baas en laat ze dat maar merken.
Ik vind eigenlijk overal wel wat in zitten en ga dus gewoon e.e.a. uitproberen. In ieder geval wel even aan de longeerlijn houden met mij erop. Eens zien of ze dan nog steeds bokt,...
Dus longeerlijn, dubbelgebroken trens, zweepje, rustig aan,....
nou mensen, het moet gewoon goed komen toch! (toch?)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:56

Succes in ieder geval!! OK dan!
Doe gewoon rustig aan, overhaast niks, dan komt het wel goed.
En probeer goed te herkennen wanneer het uitproberen is of wanneer er echt wat aan de hand is. Knipoog

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:40

Valina schreef:
Oh ja, Sherwood, en als ze in galop ook zo d'r kont en benen in de lucht gooit,.... dan toch gewoon doorgaan?
Zou dat ook eerst moeten proberen, want mijn eigen veiligheid staat toch voorop vind ik.
En die mep? Met de zweep of met mijn hand in d'r hals ofzo?
Wat vinden jullie van op de hoofd beetpakken/licht tikken? (voor de schrikreactie) of kan ik daar kwaad mee aanrichten?

ja dan zeker doorgaan. Dit moet je gewoon voorwaards oplossen, en zeker niet ophouden. Bokt ze? fijn dan bokt ze, mag ze het nog eens gaan doen, en nog eens, enz. stapje terug weet ik niet of dat helpt. Aan de ene kant kan ze overbelast zijn (wat ik niet denk gezien alles rustig is gegaan) en dan helpt het wel, aan de andere kant kan ze er van leren dat als ze zo idioot doet dan ze dan even niet meer hoeft. Mijn keuze zou zijn, 10 overgangen in een rondje, en doet ze vervelend, dan moet ze rennen tot jij wilt dat ze ophoud. En direct daarna weer 10 overgangen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:57

Tittel schreef:
Ik heb maar 1 tip. Doe een stap terug! Als het niet goed gaat, gaan dan terug naar waar het wel goed gaat. Vanuit daar kun je het dan weer langzaam opbouwen.

Een paard doet nooit iets zonder reden en zal je ook niet uit gaan proberen. Je moet dus eerst zeker weten wat de oorzaak is, voordat je het probleem op kan lossen. Het is al genoemd (dingen met betrekking tot je paard), maar het kan ook aan jou houding, zit en lichaamstaal liggen.

Vraag me toch af wat voor paarden jij mee maakt Knipoog .

T komt altijd goed, misschien is de ene weg wat langer dan de korte( en ik kies net zoals Sherwood de korte Knipoog ) . Maar dat is jouw keuze, het is jouw paardje en jij kan zien of ze je in de maling neemt of dat ze stress heeft Lachen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:25

Citaat:
Josien, dat zweten n.a.v. stress, dat zal ik eens in de gaten houden, daar had ik nog niet aan gedacht. V.w.b. aandraven, voorwaarts snapt ze, dus het aandraven zou ze moeten kunnen,.....

Oké ze snapt het dus wel, maar gaat er tegen in door te gaan bokken. Zo moet leren dat druk enkel ophoud wanneer ze doet wat jij wil. Natuurlijk moet de hulp duidelijk zijn en ook direct los gelaten worden als het paard ook maar nijgt tot aandraven b.v.

Dit is heel makkelijk zeggen, maar dat gaat je dus niet lukken waarschijnlijk omdat ze begint te bokken. Probeer dan maar is de druk er op te houden Tong uitsteken
Wat je wel kunt doen is eerder reageren dan zij. Draaft ze wel aan trouwens en begint ze dan pas te bokken? Als dat zo is haal je de druk met je been bij ook maar de lichtste aanstalte van aandraven weg. Dit bouw je dan uit totdat je pas de druk er af haalt als ze direct aandraaft. Let wel dat ze dit goed moet begrijpen voordat je meer kan verwachten.

Als er niks medisch aan de hand is kom ik toch weer op jullie relatie. Haflingers zijn over het algemeen geen paarden die alles maar over zich heen laten komen. Ik geef ze groot gelijk, maar voor de eigenaren kan dat wel voor problemen zorgen. Is de omgang goed en heb je een band met je paard dan zou het je nooit er af willen gooien en zou alle protest niet voorkomen of minder zijn. Je moet leren samenwerken en niet af te dwingen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:54

Als ik een paard zadelmak maak, leer ik hem ook eerst alles aan de longeerlijn. Vervolgens ga ik hem aan de longeerlijn de rijhulpen leren. Je hebt dan dus iemand nodig die de longeerlijn vasthoudt. En die kan met de zweep meehelpen met de voorwaarts hulpen (en met mijn stem geef ik ook commando gepaard met de hulpen). Zo leer ik een paard halthouden, terugkomen, en voorwaarts gaan. het is veiliger, het paard kan niet overal naartoe en kan nog een beetje steunen op degene die longeert.

Ursje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 08:02

Kijk eens op http://www.horsecontrol.nl

Misschien staat er niet meteen de juiste informatie die je zoek, maar allicht kan deze man je helpen

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 08:13

Hoi Desiree, vandaag ga ik het idd proberen met mij erop en dat iemand de longeerlijn vasthoudt. Heb nog eens overlegd met iemand anders op stal, die zelf ook 15 Haflingers hebben (en hebben gehad) en zij bevestigen dat het bokken is. Dierenarts is gisteren geweest, ze mankeert niets. Pling Ook op stal raden ze me het gebruik van een zweepje aan. Niet om haar af te ranselen, maar om wel even duidelijk te maken dat bokken niet gewenst is.

Josien, ik zal ook eens opletten vandaag of het sneller loslaten van de druk het bokken mindert. Ik moet zeggen dat ze juist aanklem omdat ik wil dat ze voorwaarts gaat i.p.v. stoppen om te bokken,...
Misschien werkt deze strategie.

En Sherwood, met jouw visie zijn ze het op stal helemaal eens.
Ikzelf ook wel. Ga e.e.a vandaag eens uitproberen.

Laat jullie vanavond meteen weten hoe het ging! Haha!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 08:45

Hey,

Bij echt vervelend bokkende paardjes kun je een oude versleten broek pakken. Die van onder dichtnaaien of knopen en daarna tot ongeveer kniehoogte vullen met zand en dat weer afsluiten dat het er niet uitkomt. Dan zet je je nieuwe"ruiter" op je paard vast onderaan met een touwtje aan de singel en bovenaan aan de ringen of knop. Zorg dat het goed vast zit! en gebruik geen al te lange touwtjes zodat je paard er niet in vast komt te zitten.

Dan longeer je met veel overgangen en vooruit laten gaan. Zo krijgen ze vrij snel door dat het niet eng is en dat ze er toch echt niet van afkomen(als het goed vast zit tenminste). Door het bewegen van de broek paniekeren ze niet snel als je zelf een keer verkeerd zit met je benen.

Hier hebben wij toch positieve effecten van gehad.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 09:03

Hahaha, ik zie het al helemaal voor me! Ziet er volgens mij best wel grappig uit!
Bedankt voor je tip Wizewo, ik vind hem erg inventief gevonden!
Ik ga hem zeker onthouden, wellicht pas ik hem nog eens toe.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:37

Valina schreef:
Hoi Desiree, vandaag ga ik het idd proberen met mij erop en dat iemand de longeerlijn vasthoudt. Heb nog eens overlegd met iemand anders op stal, die zelf ook 15 Haflingers hebben (en hebben gehad) en zij bevestigen dat het bokken is. Dierenarts is gisteren geweest, ze mankeert niets. Pling Ook op stal raden ze me het gebruik van een zweepje aan. Niet om haar af te ranselen, maar om wel even duidelijk te maken dat bokken niet gewenst is.

Josien, ik zal ook eens opletten vandaag of het sneller loslaten van de druk het bokken mindert. Ik moet zeggen dat ze juist aanklem omdat ik wil dat ze voorwaarts gaat i.p.v. stoppen om te bokken,...
Misschien werkt deze strategie.

En Sherwood, met jouw visie zijn ze het op stal helemaal eens.
Ikzelf ook wel. Ga e.e.a vandaag eens uitproberen.

Laat jullie vanavond meteen weten hoe het ging! Haha!

we zijn erg benieuwd, heel veel succes!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 19:01

Nou, wat denk je! Aan de longeerlijn bokt ze bijna niet. Ze heeft 3x gebokt vandaag en dat waren nog niet eens van die gemene bokjes. Ze waren eigenlijk zo klein dat ik niet eens de kans kreeg om het zweepje te gebruiken. (heb ik dus ook niet gedaan)
Ik heb het eigenlijk genegeerd en heb haar toen ze een bokje gaf met mijn benen aangedrukt om haar voorwaarts te houden. Dat ging goed. Toch ook nog een galopje (1/2 ronde) gedaan en toen bokte ze ook. Ik heb er wel heel goed op gelet dat ik niet in haar bit ben gaan hangen en dat was ook wel positief denk ik.
Verder heeeel veel overgangen gemaakt (waardoor ze eigenlijk geen kans kreeg om te bokken). De overgangen deed ze keurig.
Goede dag zullen we maar zeggen. Daarna longeerlijn los en mevrouw luisterde weer niet. Ik wilde ze nl. uitstappen maar toen was het weer een strijd: ik wilde links, zij rechts etc. Heb haar niet laten draven (in ging per slot van rekening uitstappen) omdat ik bang was dat ze dan weer ging bokken en ik wilde het goed afsluiten.
Morgen zet ik haar weer aan de longeerlijn met mezelf erop,
kijken of het dan weer zo goed gaat. Het lijkt er dus op dat ze braaf is aan de longe, maar zodra ze los mag denkt ze dat het haar feestje is. Fout gedacht dus, maar dat moet ik haar nog duidelijk maken!
Overigens hebben andere Haflingers hier hetzelfde opstandige gedrag vertoont tijdens zadelmak maken. (bokken, racen)
Dit is afgeleerd met een goede instructrice en een zweepje.
Geen afranselpartijen, maar waarschuwingen!
Oefening baart kunst en alles kost tijd, dat zal nu ook weer moeten blijken.
Ben nu al benieuwd naar morgen!!

Leuk dat jullie mijn topic nog steeds volgen, bedankt daarvoor !!!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:05

Wat ik inderdaad al las en dat zooo belangrijk is: Als je een paard naar voren wil hebben dmv been, en hij gaat te hard, dat geeft niet, reactie = reactie. Laat hem lopen! Als jij hem namelijk meteen terug neemt snapt hij er geen hol meer van: been = vooruit: vooruit = terug? Dat klopt niet. Laat hem gewoon lopen, hoe hard ie ook gaat. Knop op je zadel vasthouden en laten gaan...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:19

Ik heb het allemaal gelezen aangezien ik vorig jaar mijn jonge merrie heb beleerd. Fijn dat je wat met de adviezen hebt kunnen doen! Het enige wat ik toe te voegen heb is dat je haar bij wijze van spreken de hemel in moet prijzen als ze het goed doet. Nu zeg ik het wat overdreven, maar complimenten helpen meestal goed bij jonge paarden. Die willen het vaak ook goed doen en door haar te prijzen als ze het goed doet ipv alleen maar te straffen als ze het 'fout' doet krijg je haar gemotiveerd om het gewenste gedrag (=een mooie overgang zonder bokken) te laten zien. Bij mijn merrie werkte dit erg goed! Overigens werkt het met kinderen ook heel goed, want ik heb het geleerd tijdens mijn studie Haha!
Bokken bij het aangaloperen kan ook komen door spierpijn, dat deed Amber ook wel eens in het begin, terijwl die echt geen kwaad in de zin had.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:16

wat goed joh! Nou veel oefenen. Alet je hebt helemaal gelijk! het is eigenlijk zo normaal om te prijzen dat ik het vergeet op te scvhrijven, stom he? Maar het is inderdaad zo dat als je ze de hemel in prijst als ze het goed doen, dat geeft een positief effect.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:49

ruitje schreef:
Vraag me toch af wat voor paarden jij mee maakt Knipoog .

Noem maar op. Ik heb echt al heel veel verschillende paarden meegemaakt. Dus begrijp niet wat jij bedoelt?

Een paard doet alleen maar iets waar het zelf beter van wordt. Ze zullen nooit zomaar iets doen (zoals sommigen zeggen dat je paard je uitprobeert, enz.). Als je band met je paard goed is zal het niet zomaar gaan bokken. Het vertrouwd je dan en je kan er mee rijden zonder een strijd aan te gaan (bokken, stijgeren).

Tijdens mijn stage/werk op een grote Fjordenpaardenfokkerij heb ik samen met een vriendin (die niet eens veel ervaring met paarden had) meerdere paarden ingereden. Niet een paard heeft mij "uitgeprobeerd" zoals jullie het noemen. Ze hebben niet gebokt omdat ze protest hadden, hooguit een keer een vreugdes bokje.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 10:06

Nou, zoals ik al vertelde, aan de longeerlijn deed ze het keurig, dus heb gisteren wat nieuws geprobeerd.
Ik heb een stuk bak afgezet, ietsjes groter dan de grootste cirkel van de longeerlijn en ben daarin gaan rijden. (zonder longeerlijn)
Ze heeft niet een keer gebokt. Ze vond het wel heel moeilijk omdat het natuurlijk niet zo'n groot stuk was en ik haar echt heel veel overgangen heb laten maken. Wat wel moeilijk is als ik haar niet aan de longe heb, is laten stilstaan. Dat deed ze altijd keurig, maar nu heeft ze ineens het dribbelen ontdekt,... Verward
Vanavond heb ik weer les en ben benieuwd wat zij er allemaal van vind.

Oh ja, ik had eergisteren en gisteren wel heel lang gepoetst en getut met haar, voordat ik ging rijden. Het rijden ging toen een stuk beter.
Zou dat komen omdat ik extra veel tijd van te voren in haar gestoken heb? Of zou dat gewoon toeval zijn?

Vanavond heb ik iig wat minder tijd, omdat ik na de les meteen naar een trailer van iemand op stal moet gaan kijken.
Die is gisteren nl. op de snelweg met 2 paarden erin op zijn kant gegaan! Gelukkig hebben de paarden alleen schaafwonden!!
Alleen de trailer is er bijzonder slecht aan toe, dak ligt eraf en zijkanten helemaal in elkaar en het onderstel, tja,..... even kijken maar.
Maar goed, niemand (zwaar) gewond verder, dus dat is het belangrijkste! Pffff, wat een situatie was dat gisteren zeg,... Verdrietig

Ik hou jullie dus weer op de hoogte!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:18

mooi zo! Houden zo die overgangen.
Nee ik denk zeker niet dat het ligt aan de tijd die je in je paard hebt gestoken voo rhet rijden. Wil ze niet rijden, dan maakt het poetsen daar geen verschil in. Poetsen is leuk, rijden liever niet, dus dan bokken we. Dat ze bokt bij een overgang kan ik alleen maar verklaren met, het is weer iets "nieuws" wat ze moet gaan doen. Ze was in stap nu moet ze draven, pffff even lekker bokken wellicht helpt dat.
Ik geloof wel dat een goede band met je paard kan helpen, zeker wel, maar een paard doet inderdaad niks uit zich zelf waar ze zelf niet beter van worden, dus ook niet een rondje rijden omdat de baas dat zo leuk vind. Wel jou eraf bokken, want dan is dat rijden misschien klaar. Dus dat is de theorie van Tittel, maar dan omgedraaid. Haha! en naar mijn mening iets beter passend bij een paard als vluchtdier....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:17

Het kan ook zijn dat dat bokken voortkomt uit onzeker gedrag. Ik zou daarom voordat je los gaat van de longeerlijn bepaalde dingen heel goed bevestigen. Zoals overgangen en de rem, tamelijk belangrijk. Veel belonen ook om zelfvertrouwen te vergroten en onzekerheid dus af te nemen. Misschien heeft ze ook moeite met balans, vooral als je stuurt. Probeer daarom zoveel mogelijk haar te helpen met je zit en je eigen balans.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:31

Ik ben het totaal niet eens met Titel maar dat maakt niet zoveel uit want zoals ik het hoor gaat het goed nu he Haha! ? Kan je een keer foto's plaatsen, ben wel benieuwd geworden Lachen ! Verder ben ik het helemaal eens met Sherwood en Desiree

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 08:28

Hoi hoi, gisteren les gehad en het ging hartstikke goed. Ze wilde 1x bokken maar heb haar toen voorwaarts gehouden waardoor het eigenlijk maar een halve bok was. Op het laatst even los van de longe en toen wilde ze 1x recht op het hek af om vervolgens de verkeerde kant op af te wenden. Helaas voor haar, ik kreeg haar net op tijd de goede kant op. Punt voor mij!
Nu moet ik wel zeggen dat ze heel lui (en dus rustig) was.
Tijdens het zadelen stond madam echt giga te gapen, werd er zelf lui van,... hahaha
Ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat, maar ik vind het iig nog steeds hartstikke leuk! Ik blijf dus gewoon doorgaan.
Woensdag 1 juni heb ik weer les, dus in de tussentijd kan ik goed oefenen op de overgangen. Aan de longe probeer ik af en toe ook een (gecontroleerd) galopje.
Alleen ben ik telkens 1 stijgbeugel kwijt als ze in galop gaat.
(mijn binnenste stijgbeugel omdat ze ineens haar kont omgooit en ik dus naar buiten schuif, hoe goed ik mezelf erop voorbereid ook)
Ga nu dus proberen om m'n stijgbeugel iets korter te maken (had ik vorige keer ook al gedaan), misschien dat hij toch nog iets te lang is.
Tja, ruitje, foto's plaatsen. Ik ben met computers dus echt een ramp, en zelfs aan mijn album.nl kom ik er niet aan uit.
Ik kan weleens aan mijn zus vragen me te helpen, die is er juist weer heel handig in!
Wordt dus vervolgd,.....