Steeds meer in staking

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josien

Re: Steeds meer in staking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:06

Je hebt dit paadr nog niet zo lang of begrijp ik het verkeerd.

Het komt mij sterk over dat jullie relatie niet is zoals het zou moeten wezen. Het paard wijst je infijte op wat jij verkeerd doet. Los het ook vanuit die gedachten op en het resultaat is het geen wat je graag wil, rustig buiten rijden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:18

bekent probleem Haha!

Mijn paard doet zulke dingen dus alleen als we alleen zijn! Zodra er iemand anders bij is, is er geen enkel probleem meer Haha! Die zweep langs zn kop is voor mij ook de manier om hem rechtdoor te houden ipv op de achterbenen de andere kant op! En als hij gaat... hou je er niks aan!

wemkelover schreef:
Niet opgeven dus en bv als hij terug naar stal rent en hij staat stil dan doe je dat stukje wat hij heeft gerend opnieuw. Je rijdt weer terug naar die zelfde plek en dan ga je weer op de tempo die jij wilt terug naar stal.

Dit is dus echt levensgevaarlijk! Er kan je ikweetnietwat gebeuren als het paard over de weg vliegt! Ik moet dat dus echt niet doen! Gegarandeerd ga ik samen met het paar donderuit, en dan ben je nog veel verder weg van huis!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:01

Naar de bak toe gaan en dan weigeren daar heb ik wel een klein tipje voor in iedergeval. Hij heeft kennelijk geen zin om aan het werk te gaan als je 'm vanuit het zadel gewoon een paardensnoepje geeft zodra hij midden in de bak staat, is hij na een paar keer niet meer te houden, maar dan de andere kant op!! Met opstappen deed ik het ook altijd met mijn paard. Hij kreeg een snoepje vanuit het zadel als hij netjes stil bleef staan, als hij al begon te lopen liep hij dus het koekje mis!! makkelijk zat!! en stil stond hij Knipoog!! heb je meteen even een hals-buig oefening gedaan hihi... en zo ook naar de bak, 't moet gewoon leuk worden.. !! Desnoods ga je een half uur achter elkaar oefenen heen en weer naar de bak. Laar er maar iemand achteraanjagen met een zweep, als hij op X staat KOEKJE, na drie keer weet hij het wel "jippieeee de bak whiehaaaaa" .. met buitenrijden misschien ook wel, laat hem afentoe lekker wat eten in de berm enz. relax maar als hij écht vervelend wordt, natuurlijk aanpakken. Meer weet ik ook niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:17

Nooit met snoep en koek enzo gaan werken,is hardstikke fout.Fout gedrag moet je niet gaan belonen want op het moment dat hjij iets doet, doet hij dat alleen voor een koekje en NIET omdat jij het wil. Je raakt zo het respect kwijt. Op een gegeven moment zal het paard niets doen voordat hij een snoepje of zo krijgt. Ze zijn slim hoor.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:10

Hmm daar zit ook wel weer wat in, ach bij mij hielp het wel, ik heb 't koekje later gewoon weer afgebouwd, door te belonen met een klopje op de hals oid. Hoe kun je hem anders een goede indruk geven van het "naar de bak gaan" als je 'm er steeds heen mept dan verplaatst het probleem zich alleen maar, dan wil hij op slot nieteens de stal meer uit of het land meer af... Ik maakte er altijd gewoon een beetje een spelletje van.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:13

Alline schreef:
Is het niet handig om eerst te kijken waarom je paard dit doet? Zoals je zelf al zegt vind jij het eng (wat ik me wel kan voorstellen hoor) maar daar reageert jou paard op. Misschien heeft je paard wel te weinig zelfvertrouwen en vind hij het echt eng. Als hij niet genoeg vertrouwen in jou heeft en niet in zichzelf is het logisch dat ie wat probeert om weer naar huis te gaan, waar het veilig is. Je zegt zelf dat ie het niet doet als er een ander paard bij is, dan durftie wel.

Ik zou eerst proberen om in een veilige omgeving (zoals de bak) je paard meer zelfvertrouwen te geven. Enge dingen met hem doen, om te laten zien dat ie jou kan vertrouwen en dat ie zichzelf kan vertrouwen.
Daarna kun je es rustig met hem aan de hand naar buiten. Jij bent dan namelijk de leider en dan is het ook minder eng.

Hoe meer jij je paard met geweld dingen dwingt, hoe minder het vertrouwen in jou wordt. Misschien heeft het dan op den duur wel het gewenste effect, na veel slaan en gevaarlijke situaties, maar je relatie met je paard is eraan.

paard is een kudde dier zoals iedereen wel weet. ze hangen aan elkaar. er is een oorzaak waarom hij dat doet. dat ligt negen van de tien keer bij de ruiter. jij moet de leider zijn van het paard en niet andersom. je kan ook gewoon een heel bang paard hebben die niet zoveel vertrouwen heeft. ik hoor hier alleen maar hij moet gehoorzamen, dus die zweep erover en met de longeerzweep. ik ben het hier persoponlijk niet mee eens. als je paard gewoon bang is maak je hem op deze manier alleen maar nog banger. wat heeft dat beessie bij zijn vorige eigenaren meegemaakt?

met rust, vertrouwen en belonen kom je na mijn weten nog steeds het verst.

in iedergeval succes met de keuze die je maakt om dit op te lossen.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:50

Mijn pony deed dat ook, toen is er ook een keer iemand met de longeerzweep achter aangefietst. Elke keer als ze dreigde te stoppen kreeg ze een oplawaaier. Tis levensgevaarlijk als ze zo raar doen op de weg dus hard aanpakken. Na een paar keer was het over en daar heb ik nu nog steeds plezier van.
Het kan ook gewoon een dominantie probleem zijn, ik ga mijn paard echt niet belonen als ie ergens niet langs wil. Als hij weer braaf is krijgt ie daarna best een schouderklopje maar op t moment dat hij staakt zal die t voelen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:55

waarom gaat hij in staking.

hij zegt echt niet tegen je: de mazzel dat doe ik niet. als hij volle vertrouwen heeft in de ruiter gaan ze door het vuur al het ware.

tuurlijk zijn er paarden die er een spelletje van maken en dan mag je ze best een x aanpakken. en daarna inderdaad belonen als hij het braaf aanpakt. maar wat denk je als je paard mega schrikt van die longeerzweep. tja die gevolgen moet je ook onder ogen zien.

maar ieder zijn methode, maar het is zeker niet de mijne

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:01

Ik zie nu alleen maar oplossingen voor het buiten rijden, maar ik begrijp dat hij het in de bak ook doet?? Mijn paard vertoonde ook ineens zulk gedrag en na eerst alles geprobeerd te hebben om het rijtechnisch op te lossen uiteindelijk in een kliniek terechtgekomen. Daar bleek hij een verschoven ruggewervel te hebben waar dit gedrag dus vandaan kwam.....Hoeft bij jou niet het geval te zijn, maar als dit gedrag ineens op komt zetten, vind ik dat wel vreemd.

Voor de duidelijkheid, die van mij probeert ook buiten weleens om tedraaien en richting sloot te lopen. Gewoon uitproberen of ik ervan in paniek raak, nou dat doe ik niet, ik blijf m sturen in de richting waar hij heen moet en heb eindeloos geduld.....uiteindelijk gaat hij altijd verder en erlangs waar hij erlangs moet!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:29

Dus als ik het goed begrijp: Als je paard in de achteruit gaat richting sloot, gewoon proberen vooruit te meppen? Ik ben dan dus verstijft van angst en durf em geen klap te geven omdat ze dan nog sneller achteruit gaat.. (bij ons is er ook zeker iets mis met wie de baas is buiten.. dit is gewoon een spelletje van haar om niet van het erf af te hoeven)

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:29

droefje schreef:
waarom gaat hij in staking.

hij zegt echt niet tegen je: de mazzel dat doe ik niet. als hij volle vertrouwen heeft in de ruiter gaan ze door het vuur al het ware.

tuurlijk zijn er paarden die er een spelletje van maken en dan mag je ze best een x aanpakken. en daarna inderdaad belonen als hij het braaf aanpakt. maar wat denk je als je paard mega schrikt van die longeerzweep. tja die gevolgen moet je ook onder ogen zien.

maar ieder zijn methode, maar het is zeker niet de mijne

Als je t dier nog niet zo lang hebt dan heb je ook nog geen echte vertrouwensband ofzo. Ik heb liever dat ie 1x schrikt van de longeerzweep daar ben ik namelijk op voorbereid...dan dat t dier opeens overdwars op de weg gaat staan dat vind ik veel enger Ja .

Uiteraard ieder zijn eigen methode, bij mij heeft het super geholpen. Na 2x de longeerzweep gevoeld te hebben hoefde ze alleen t ding nog maar te zien om door te lopen en later ging( en gaat ) het nog steeds goed zonder dat er iemand achter loopt.

En t verschilt ook wel per dier hoe je t aan moet pakken.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:36

Tuurlijk, als je je paard maar hard en lang genoeg slaat, krijg je heus wel een keertje een paard dat doet wat jij wil, dat geloof ik best. Het ligt ook aan het paard hoe lang het duurt voordat ie zich over geeft. En dat het paard daarna nog gewoon naar je toe kom is ook best logisch te verklaren. Paarden blijven namelijk kuddedieren. En aangezien de meeste paarden geven op het laatst wel toe.
Maar je hebt op laatst echt geen paard meer dat nog 'paard' is. Een paard die zo nu en dan z'n mening durft te geven, of erg veel plezier heeft in z'n werk. Waarschijnlijk zijn veel mensen het hier niet mee eens, omdat dit gewoon erg vaak gebeurd, en dit als 'normaal' wordt gezien. Het is namelijk veel makkelijker om te zeggen dat je paard het fout doet en gewoon niet wil, dan steeds kritisch naar je zelf te kijken.
Ik geloof namelijk niet dat paarden dingen niet willen ( maar ze kunnen natuurlijk wel kiezen tussen leuk en niet leuk). Of ze kunnen het niet of de ruiter doet het fout.

Ik zou echt eerst kijken waarom je paard niet wil, en de waarschijnlijke reden is ook al een paar keer genoemd. Het zal misschien wel meer tijd kosten om je paard zijn vertrouwen in zichzelf en in jou te geven, maar ik weet zeker dat je dan een veel betere band met je paard krijgt dan dat je hem een paar knallen geeft..

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:59

idd kijken waar de oorzaak ligt. Als je er waarachtig van overtuigd bent dat het etteren is: DAN ga je hem aanpakken. Ik heb het ook gehad met mijn paardje. Zodra er iets engs/nieuws/raars/normaals in de buurt kwam, dan gingen de voorbeentjes de lucht in en draaide ze op haar achterbenen om. Op een gegeven moment word dat echt gevaarlijk, en toen heeft mijn instructrice ingegrepen. Niet bepaald de diervriendelijkste oplossing maar echt een loeiharde knal met de longeerzweep toen lizzy voor de 100.000.000 keer de bak niet inwilde. Ze nam een heeeele grote sprong naar voren(ik zat echt te sidderen) en heeft het niet meer gedaan. MEt longeren deed lizzy het ook. Mn instructrice heeft haar toen een aantal maanden gelongeerd en het probleem was opgelost. Bij mij was het echt totaal geen respect hebben voor mij. Ik was toen een jaar of 11(en heel klein) en lizzy is 1.50, ik werd ook altijd heel boos omdat ze in de wei ook de gek met me stak. Als mn pa dan keek of riep kwam ze als een hondje naar het hek. Zodra k weer alleen was, begon het weer. Dit was volgens mij een overschot aan energie, want dat is nu gelukkig weer over Lachen ..

ps jaa mijn instructrice is niet bepaals geliefd bij mijn paardje, hoe zou dat nou toch komen Ach gut...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 11:44

Ben er inmiddels achter dat het echt puur niet willen is !! Inmiddels gaan we braaf naar de bak maar met buitenrijden is nog steeds een ramp. Gisteren lagen we half half in de sloot omdat meneer zodra de manege uit zijn zicht raakt geen stap meer vooruit zet . Heb daar ruim een half uur al het mogelijke geprobeerd om hem weer de goede kant op te zetten met als gevolg dat we half in de sloot stonden!! Toen vond ik het iets te gevaarlijk worden en ben maar omgedraaid en toch maar terug naar de manege. En als we dan weer richting huis gaan is meneer weer vrolijk en blij !! Volgende keer gaat toch echt de l.zweep mee en iemand die em achter zijn hol ermee kan zitten.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:36

Ik heb precies hetzelfde probleem, dit topic blijf ik volgen....

Maaikies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:37

Ik heb het ook. Neptunus geeft deze reactie als hij ergens van schrikt, dus ook gewoon in de rijbak. Ik had als tip gekregen om in ieder geval gewoon door te blijven rijden. Dus als ik op de lange zeide rij en hij staakt dan wendt ik af en rij ik gewoon door. Meestal maak ik dan een volte totdat hij er wel gewoon langsloopt, dus steeds dichterbij gaan lopen.
Ik rij niet veel buiten, maar ik ga in ieder geval nooit in mijn eentje weg, of met iemand lopend of op de fiets of met een andere ruiter. Want een paard is natuurlijk gewoon een kudde dier, en ik merk echt dat Neptunus alles in zijn eentje veel enger vindt. Mijn tip is dus neem een ander betrouwbaar paard mee. Slaan lost echt niks op!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 07:37

Heb geen zin om afhankelijk te zijn van een ander. Zodra ik met een ander ga is er geen probleem. Ik vind dat hij het ook moet kunnen zonder dat er steeds een holmaatje mee moet.... En dit is echt geen schrikreactie, gewoon pure koppigheid. Als het kwam omdat hij bangs was, tja dan had ik het wel anders opgelost. Maar pure koppigheid vindt ik toch een ander verhaal.....

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:48

Alline schreef:
Tuurlijk, als je je paard maar hard en lang genoeg slaat, krijg je heus wel een keertje een paard dat doet wat jij wil, dat geloof ik best. Het ligt ook aan het paard hoe lang het duurt voordat ie zich over geeft. En dat het paard daarna nog gewoon naar je toe kom is ook best logisch te verklaren. Paarden blijven namelijk kuddedieren. En aangezien de meeste paarden geven op het laatst wel toe.
Maar je hebt op laatst echt geen paard meer dat nog 'paard' is. Een paard die zo nu en dan z'n mening durft te geven, of erg veel plezier heeft in z'n werk. Waarschijnlijk zijn veel mensen het hier niet mee eens, omdat dit gewoon erg vaak gebeurd, en dit als 'normaal' wordt gezien. Het is namelijk veel makkelijker om te zeggen dat je paard het fout doet en gewoon niet wil, dan steeds kritisch naar je zelf te kijken.
Ik geloof namelijk niet dat paarden dingen niet willen ( maar ze kunnen natuurlijk wel kiezen tussen leuk en niet leuk). Of ze kunnen het niet of de ruiter doet het fout.

Ik zou echt eerst kijken waarom je paard niet wil, en de waarschijnlijke reden is ook al een paar keer genoemd. Het zal misschien wel meer tijd kosten om je paard zijn vertrouwen in zichzelf en in jou te geven, maar ik weet zeker dat je dan een veel betere band met je paard krijgt dan dat je hem een paar knallen geeft..

Ga hier in mee. Mooi omschreven trouwens.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 11:26

Sla em ook niet gelijk op zijn kont, maar eerst erachter om te kijken of k dan een voorwaartse reactie krijg.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 14-07-05 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 11:31

en iedereen zegt wel slaan is zielig en ik ben er ook geen voorstander van hoor, hou me ten goede. Maar heb je wel eens gezien hoe een paard zich in de kudde gedraagt. Als een paard door een dominant paard op zijn plek wordt gewezen of als om de leiderspositie gevochten wordt, gaat dit ook niet met lieve woordjes en praten. Er worden gewoon een paar flinke trappen uitgedeeld en dan is binnen de korste keren de leidersrol bepaald. Dus een keer een terechte harde knal (en alleen als het echt terecht is en je weet echt zeker dat het koppigheid/dominantie is) vind ik niet zielig hoor. Vaak vind ik dat we paarden teveel betuttelen, t zijn nog steeds dieren hoor en geen mensen en daar moet je mee op hun eigen manier communiceren en niet als mens behandelen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:37

Met jouw bovenstaande woorden ben ik het inderdaad ook eens! Af en toe moet een paard even op zijn plaats gewezen worden, toch is het ook goed om te kijken waarom het paard juist op die manier reageert door achteruit te lopen of om te draaien. Heb een beetje soort gelijke situatie en ook ik weet soms niet wat ik moet doen, slaan, praten, afstappen, benen en teugelvrijheid.... Wat als die rechtsomkeert maakt en ik niet gelijk meedraai??
Als jij de oplossing weet, let me know!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 13:47

K ben er achter dat het echt pure koppigheid is en persee terug naar stal willen. Zodra de stal uit zijn gezichtsbeeld verdwijnt is boem op de noodrem. Hji heeft geen last van zijn rug of angten oid want hij is voor de duivel en zijn ouder moer nog niet bang en doet het op het erf of in de bak ook niet!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:43

Isschien licht het aan jou, teveel druk op hem oid, of iets anders, dat hij het werk nu gewoon niet meer leuk vind. Ik weet natuurlijk niet hoe je rijdt enzo, dus vat het niet als een aanval ofzo op, het is meer een ingeving

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 15:12

Nee hoor, geen druk, oortjes staan naar voren, geloof me maar, geen druk o.i.d.
Heb ook een karakteranalyse laten maken door superroos van bokt en daar kwam ook naar voren dat ie gewoon koppig is en dat blijkt....

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:16

Haha, wat let je om dan ook net zo koppig door te gaan als hij doet?? Succes meid!!