Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou van???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: Inrijden door jonge meiden wat vinden jullie daar nou va

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:29

runningkawa schreef:
Ik heb het ook op penny leeftijd gedaan jaar of 15/16 met de paarden, wat haflingers eerder, maar die zijn meestal opstappen en wegrijden Bloos

Met de nadruk op meestal, ik heb alleen maar rotzakken gehad!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:32

Zadelmak maken is ook alleen maar zadelmak maken de rest komt later. Het maakt dus in het begin niet uit wie er op zitten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:34

marleen_usar schreef:
Zadelmak maken is ook alleen maar zadelmak maken de rest komt later. Het maakt dus in het begin niet uit wie er op zitten.

Ben ik niet met je eens! Ook met het zadelmak maken is rust en vakbekwaamheid gewend... je kunt niet als leek een zadel op een paard pleuren, er op gaan zitten en weghobbelen... daar gaat eerst een stuk aan basis begrippen aan te pas...

Ja, het kan wel, maar vraag niet hoe het paard eruit komt... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:37

Hermesdeux schreef:
runningkawa schreef:
Ik heb het ook op penny leeftijd gedaan jaar of 15/16 met de paarden, wat haflingers eerder, maar die zijn meestal opstappen en wegrijden Bloos

Wat is er dan voorheen al mee geklooit?
Verwend door penny zooi??

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:39

Citaat:

Citaat:
Wat is er dan voorheen al mee geklooit?
Verwend door penny zooi??

Niets! Wel verwend en veel aandacht gehad, veel in de hand geweest... maar vanaf de eerste keer dat die aan de longe loopt is het knokken...die donder is voor niemand bang...
[/quote]

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:56

Ik denk niet dat het kwaad kan als er "pennymeisjes" opzitten, ik ben bezig mijn 3 jarige zadelmak te maken met drie amazones, (niet echt meer pennymeisjes maar voor 2 wel de eerste keer dat ze dit doen) mijn paard word er helemaal niet anders van als er eens iemand anders opzit. We zitten er 3 a 4 X per week 10 min. op en verder word er erg veel met hem "gespeeld"zodat hij ondertussen zeiltjes, dekens, paraplu's en van alles gewend is.
Wat ik wel weet is dat ik bij een van mijn vorige paarden de fout heb gemaakt er niet op tijd iemand anders op te zetten, hij was dus voor anderen niet te rijden wat een groot probleem was toen ik hem een keer wilde verkopen, want hij was vreselijk eenkennig.
Het is wel zo dat ik er zelf altijd bij ben en dat de persoon op de grond in het begin erg belangrijk is, dat is meestal voor het paard diegene die hij vertrouwd en waar hij op reageert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:06

marleen_usar schreef:

Totaal niet mee eens

Voor het paard is dit de eerste ervaring met een ruiter, hij houd dit echt zijn hele leven bij zich.

Goed, het paard spring uit onwenning weg, ruiter volgt totaal niet en trekt hem in de mond of knost hem in de rug, of hangt er half of helemaal naast.
Voor sommige paarden kan dat zon trauma ervaring zijn, dat ze erg lang bang blijven voor de ruiter.
Zodat er niet meer opgetapt kan worden.
Paarden die meteen weg bokken of omhoog vliegen, puur uit angst.

Dus zeker wel belangrijk wie e ook de eerste keren opstapt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:07

Citaat:
Niets! Wel verwend en veel aandacht gehad, veel in de hand geweest... maar vanaf de eerste keer dat die aan de longe loopt is het knokken...die donder is voor niemand bang

ja, dan krijg je die kloothommels
Vandaar dat ik ook altijd zeur over geen opfok en te veel geklooi met dat jonge spul

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:09

runningkawa schreef:
Citaat:
Niets! Wel verwend en veel aandacht gehad, veel in de hand geweest... maar vanaf de eerste keer dat die aan de longe loopt is het knokken...die donder is voor niemand bang

ja, dan krijg je die kloothommels
Vandaar dat ik ook altijd zeur over geen opfok en te veel geklooi met dat jonge spul

Zal best, maar het lijkt me toch dat elk paard wel door moet hebben wat een zweep is... verwend of niet... ik denk ook zeker dat dat verwende er mee te maken heeft, maar zo'n harde heb ik nog nooit gezien... nu rijden er trouwens kleine kinderen op die er een beetje mee hobbelen en tot nu toe heeft ze geen stap verkeerd gezet. Het is gewoon puur omdat ze bij grotere moet werken en bij die kleintjes kan ze lekker sjokken... tja... kleine kinderen op zo'n donder... soms hebben ze door wie ze moeten hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:12

Citaat:
maar het lijkt me toch dat elk paard wel door moet hebben wat een zweep is... verwend of niet...

En de ene denkt, sh*t hier kan ik het niet bij flikken laat ik maar braaf zijn.
En de ander denkt, wat denk jij wel niet een zweep, kom maar op, maar ik ben gewend niet te luisteren en nu ook niet...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:13

runningkawa schreef:
Citaat:
maar het lijkt me toch dat elk paard wel door moet hebben wat een zweep is... verwend of niet...

En de ene denkt, sh*t hier kan ik het niet bij flikken laat ik maar braaf zijn.
En de ander denkt, wat denk jij wel niet een zweep, kom maar op, maar ik ben gewend niet te luisteren en nu ook niet...

De laatste is van toepassing... en dan zeker: KOM MAAR OP!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:14

Ach jah, we leven nog, weliswaar met een scheve schouder en blijvende pijn maar die little bastard is de enige waar ik niet zo op stap Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:17

Maar dat vloeit wel voor uit het verwende penny meisjes getrut, waar jij dan nu last door hebt.
Maar ze blijven niet snappen waarom sommige bokkers zo blijven zeuren over dat niet barbie trutten
En dan moet zo'n paard ook nog eens door diezelfde meisjes ingereden worden, leuk wat er dan gaat gebeuren Haha!

En dan komen ze op een africhtingstal Whoosh!

Arm paard, door wat penny trutten Boos!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:06

Nou, ik had anders helemaal niet de indruk dat er ook maar iets misging in het geval van TS (die misschien wel gewoon een beetje jaloers is?)en we weten niet waarom die instructrice ervoor gekozen heeft het zo te laten doen. Misschien moet het een manegepaard worden? Ook kun je niet alle meiden over een kam scheren. En we weten niet hoe die meiden rijden, toch?
Ik heb zelf trouwens nog nooit problemen gehad met zadelmak maken of inrijden en sta altijd met mijn oren te klapperen als ik al die verhalen hoor. ik heb enorme mazzel gehad dat alles wat ik onder handen kreeg gewoon opstappen en wegrijden was en daar durfde ik dan ook al vrij snel een kind op te zetten. Ik heb er maar een gehad die een beetje nerveus was een bleef, bleek blind aan een oog....
Met verpeste paarden is het ook altijd maar een keer uitproberen endan is het wel weer goed. Wat een luizeleven heb ik gehad als ik lees wat enkelen van jullie onder de kont kregen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:38

runningkawa schreef:
marleen_usar schreef:

Totaal niet mee eens

Voor het paard is dit de eerste ervaring met een ruiter, hij houd dit echt zijn hele leven bij zich.

Goed, het paard spring uit onwenning weg, ruiter volgt totaal niet en trekt hem in de mond of knost hem in de rug, of hangt er half of helemaal naast.
Voor sommige paarden kan dat zon trauma ervaring zijn, dat ze erg lang bang blijven voor de ruiter.
Zodat er niet meer opgetapt kan worden.
Paarden die meteen weg bokken of omhoog vliegen, puur uit angst.

Dus zeker wel belangrijk wie de ook de eerste keren opstapt

Absoluut mee eens!!!!

Ik heb nu een Tinker(je weet wel die brave rustige hobbels Koe ) die is ingereden als 3 jarige hengst door onervaren mensen..alles wat fout kon gaan is fout gegaan(voor hem de druppel ..was niet goed aangesingeld paard gaat bokken..zadel eronder geschoven ...paard op hol buiten enz.).
Resultaat een niet meer op te zadelen en nog minder te rijden paard.
Ik heb hem gekregen(niemand wilde hem hebben nog niet gratis Ach gut ) en hij is door een zeer ervaren paardenman opnieuw beleerd.
Wat ze in 2 jaar tijd hebben verklooit duurt jaren eer het weer "goed" is...oké hij is goed te rijden maar de tik blijft....

Ik ben dus absoluut tegen zadelmak maken en inrijden zonder begeleiding op de grond van een ervaren iemand.
Penny's die zadelmak maken maakt me niet uit(zijn allemaal Penny geweest ) maar wel met een deskundige erbij die direct in kan grijpen en/of de juiste aanwijzing geeft.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:40

Zonde van het paard en dom van de instructrice.
Maar zogezegt haar beslissing. Arm paard.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:01

Ehh, paarden of een A pony?

Ik dacht dat TS het over een manege pony had die in diezelfde manege door jonge meiden werd ingereden.

Serieus, ik ken pony's die gewoon mak zijn. Als die opgeleidt moeten worden voor manege werk dan moeten ze leren met diverse ruiters om te gaan.

En hoeveel ruiters kennen jullie die op b.v. een A pony passen en ook nog eens kunnen werken aan nageeflijkheid?
De ene die het wel kan rijdt op de hippiade en zal echt geen manegepony's gaan inrijden.

Hoe moet een manege het dan wel aanpakken volgens jullie? Alleen maar ervaren wedstrijdpony's aanschaffen? Die zijn vaak veel te veel mans voor manegeruiters. Dus zal je al gauw op zoek gaan naar makke jonge pony's die vanaf het begin leren waar ze aan toe zijn. Veel verschillende ruiters, lopen en braaf zijn. Hoog poetsgehalte en achter een andere pony aan lopen.

Echt waar, Saskia heeft toen zij jong was 2 keer geholpen met zo'n groene pony ( a/b welsh en een C new forest) en beide pony's lieten alles over zich heen komen en doen nu braaf hun manegewerk.

Ik denk dat jullie wel wat meer vertrouwen mogen hebben in een eigenaar, die heeft niks aan ongelukken en die zal heus wel toezicht houden en opletten. Die wil een pony waarop ook de minder gevorderde ruiter zich veilig waant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:13

Hoe een manege zadelmak moet maken?
Niet door er manege ruiters op te zetten, maar iemand met een goede zit.

En idd, veel paarden doen het braaf, ook de eerste keer, maar er zijn er ook die het niet doen, moeten die dan maar een hoop ellende over zich heen krijgen omdat de meeste wel goed gaan en de manege te lui is een goed persoon erop te zetten?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:23

Hoe wil je een goede ruiter met onafhankelijke zit en verstand genoeg van rijden vinden, die dan ook nog moet passen op een pony van 1.13m?

Ik heb het niet over hoe het zou moeten, maar hoe het kan!
We willen allemaal het beste voor onze beesten, een manege eigenaar ( de meeste dan) zeker.
Het is wel zijn brood. Maar het is een utopie om te stellen dat manege paarden dezelfde gedegen opleiding moeten krijgen als een privé paard.

De eisen die je stelt aan een manegepony zijn gewoon anders. Rijtechnisch misschien slechter

Maar wat heeft een manegepony nu aan een opleiding waarin hij keurig leert nageeflijk te lopen om vervolgens nooit een ruiter te treffen die hem dat ook LAAT lopen.

Geef toe, wie wist er in zijn manegetijd hoe je nu ECHT een pony moest rijden??

En als het kwartje op een gegeven moment gevallen was, dan kreeg je al heel snel een bijrijpaard aangeboden. En stapt er weer een nieuwe manegeruiter op het beestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:29

op de stal waar ik reed huppelde 2 meisjes van boven de 18 rond, die 160 waren en zo dun als een spriet gras, die kregen de kleintjes voor hun rekening Lachen
En die hadden ook eigen paarden, maar ff wat bijverdienen voor zadelmak maken, doen de meeste wel.
(of mag het geen geld kosten)

Dat ze daarna minder gereden worden, qua hulpen, daar zie ik het probleem niet zo van.
Maar wel dat het de eerste paar keer zo mis kan gaan, dat ze nooit meer manege werk kunnen doen omdat ze een slechte ervaring hebben.
Ik vind zoiets gemeen ja.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:39

Dat mag je ook, gemeen, vinden.
Alleen is het geen uitzondering, zoek eens het topic van Narrator in paardenpraat op, dat is veel erger dan welke penny met pony dan ook.

En dat zijn proffesionals, die paarden krijg jij over een paar jaar, compleet verkloot en de eigenaar snapt er niks van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:44

Zal dat topic eens opzoeken

Maar idd helaas is het geen uitzondering
En ja, ik weet wat er kan komen, daarom ben ik ook fel tegen.

En ik ik krijg die paarden niet meer.
Mag van mij weer een andere malloot doen Haha!
Ik hou het voortaan op rustige brave paarden Haha!

I_love_noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:35

nou ik weet niet wat je jong noemt?? Maar wij zijn 15 en 13 en wij rijden een 3jarige arabier in. Het gaat echt heel goed, hij is superlief en gaat steeds netter lopen!! We nemen een keer per week les op hem.
Het ligt echt niet aan de leeftijd hoor wie een paar dmoet inrijden!!!het lijkt mij ook niet goe dom een pony door vershillende manegeruiters in te laten rijden maar zeg niet dat alleen volwassenen een pony in kunnen rijden!!!!!!!!

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 17:36

De betreffende instructrice laat haar eigen (prive)paard dus zadelmak maken en straks ook inrijden door deze meiden. Ze is er zelf niet altijd bij waardoor de meiden er soms dus helemaal alleen voorstaan. Het is zelfs al eens gebeurt dat er ook verder helemaal niemand in de buurt was. Ik zeg er verder niets van maar vind het persoonlijk onverantwoord om meiden die geen ervaring hebben met het zadelmakmaken van paarden alleen te laten met een jong paard dat soms erg gemeen kan bokken onder het zadel. Het is dus niet mijn bedoeling om een instructrice zwart te maken of iets dergelijks maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik ben van mening dat je zowel het zadelmak maken als het inrijden over moet laten aan iemand met ervaring vandaar.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:40

I_love_noor schreef:
nou ik weet niet wat je jong noemt?? Maar wij zijn 15 en 13 en wij rijden een 3jarige arabier in. Het gaat echt heel goed, hij is superlief en gaat steeds netter lopen!! We nemen een keer per week les op hem.
Het ligt echt niet aan de leeftijd hoor wie een paar dmoet inrijden!!!het lijkt mij ook niet goe dom een pony door vershillende manegeruiters in te laten rijden maar zeg niet dat alleen volwassenen een pony in kunnen rijden!!!!!!!!

Kijk en dat vind ik ook, en daar kreeg ik veel commetaar op in een ander topic. Ik had wel geen les, maar ik of mijn vriendin stond op de grond aanwijzingen geven, en soms kwam mijn buurvrouw ook nog even helpen.
En het is allemaal goed gekomen, en nee er zaten niet alleen maar makke paarden tussen ...