wat maakt een paard ' dressuurpaard'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: wat maakt een paard ' dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:33

Nee, er is geen per definitie dressuurpaard, je kunt met elk paard aan africhting =dressuur werken.
Hier ga je dus weer uit van prestaties in de ring, lijkt mij.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:39

Nee dat hoeft niet. Of een paard kan springen heeft toch ook niets te maken met prestaties in de ring.

Maar voor mij moet een dressuurpaard toch echt bepaalde kenmerken hebben (als die kenmerken er niet zijn kan je er wel aan werken, maar als een paard echt niet kan lopen kan ie niet lopen, en dan kan het wel beter worden door er een tweede draf op te bouwen (lees: passage-achtig) maar hij als paard als je hem losgooit kan niet lopen, dus is geen dressuurpaard, hij wordt er dan wel voor gebruikt maar dat is de ruiter die beslist)...

Kenmerken die ik zien wil: lossigheid, van nature oprichting, lengte, lang voorbeen, ronde croep, lange broekspier, lange hals, brede borst, diepte in het lijf....

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:45

Ik denk inderdaad dat elk paard wel het Z niveau moet kunnen halen en aankunnen. Meteen daar achteraan denk ik dat het aan de ruiter is om het paard daarvoor klaar te rijden. Natuurlijk zijn er altijd natuurtalentjes (of dressuurgefokte paarden), maar dat neemt niet weg dat een springpaard/ of recreatiepaard daarom onder doet. Ieder paard heeft voor mijn gevoel wel een aantal punten waarin hij uitblinkt en een paar punten die minder zijn en ik ben van mening dat juist die punten, gecombineerd moeten worden om er een leuk/ goedlopend paard uit te krijgen.

Mijn paard is een springen gefokt paard, ze is qua gangen niet echt spectalculair, maar ze heeft wel een goede achterhand. Door de trainingen gaat ze steeds beter lopen en tilt haar voorhand steeds meer op, doordat die achterhand beter wordt. Oefeningen zoals schouder voor/ keertwendingen/ galopwissels/ wijken etc. worden ook steeds beter en gelijkmatiger.

Enfin, wat ik ermee aan wil geven is dat ik vind dat ieder paard z'n min en pluspunten heeft en dat je dat juist moet stimuleren om daar iets goeds uit te halen, wat je ermee wil bereiken. Idd. zoals eerder aangegeven zullen sommige paarden er meer moeite mee hebben als anderen, maar als de wil er is, is er een hoop te bereiken naar mijn mening.

Wat betreft de bouw, daar zou ik nou ook wel eens het fijne van willen weten.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:50

Ben het eens met de stelling dat een goedgebouwd paard best wel capaciteiten heeft om Z dressuur te lopen. Heel veel mensen hebben het hier alleen over de bouw en bewegingen van het paard, maar het is natuurlijk ook de vraag of het paard het allemaal in zijn of haar koppie aankan.

Nog even terug op bouw van het paard. Een tuiger heeft inderdaad wat moeite met het veruimen van zijn gangen en zal dus meer gaan heffen als jij veruiming vraagt. Ook zeggen mensen vaak dat fjorden en haflingers geen dressuur kunnen lopen. Ik ken genoeg mensen die met een haflinger in anderhalf jaar van B naar M2 zijn gegaan en op dit moment nogsteeds groeien. Wil nog wel even toevoegen dat het met zo'n paard niet altijd even makkelijk is om dressuur te rijden als met een KWPN er bijv., maar het kan dus wel.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:51

Een voorover gebouwde duikboot zal het niet fijn vinden dat jij er perse dressuur mee wilt gaan rijden. Of een draver.
Je moet ze dan compleet omscholen, bijna verbouwen...

Terwijl een naar boven gebouwde met lang voorbeen en mooi compacte en ronde lendenpartij het een stuk makkelijker zal hebben van nature.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:52

Ik zie, dat Mireille oa voorwaarden zoekt die dressuur gemakkelijker maken voor het paard en dan met name de wat moeilijkere oefeningen. Daar zit op zich wel wat in. Dan spreek je van dressuurtalent, een natuurlijke aanleg om gemakkelijk dressuur uit te kunnen voeren, maar helaas zit dit niet altijd even duidelijk in het uiterlijk. Het is absoluut waar dat bij sommige paarden de gangen weinig verbetert kunnen worden, al zet je er nog zo´n goede ruiter op en besteed je zijn hele leven eraan, maar dat neemt niet weg dat zelfs zo´n paard gewoon alle dressuuroefeningen uit kan voeren (tenslotte vragen we geen andere dingen die het paard ook vrij in de natuur toont). Alleen, daar heb je het weer, zal het in de ring niet genoeg punten opleveren.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:55

Ik ben wel benieuwd naar een foto van een paard, waarbij je aan het exterieur al kan zien dat het een goed dressuurpaard is! (kan ik eens vergelijken met mijn knollie Haha! hihi)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 10:03

@baroen
Omdat hij (als de galopwissel er in zit) alle oefeningen tot en met de lichte tour kent of aan het leren is. Al deze oefeningen kan een normaal paard correct uitvoeren. En correct is een 6 en allemaal 6en is een winstpunt. Zo ook mijn paard. Ik kan me geen oefening bedenken die hij niet kan leren. Misschien onbreekt het hem wel aan afdruk en kracht en zullen bepaalde oefeningen nooit voor een 9 gereden kunnen worden maar hij kan ze allemaal leren.

@LiSSy
Ik kan de bouw van deze paarden niet zo goed beoordelen aan de hand van je foto's. Een springpaard heeft een andere spieropbouw nodig dan een dressuurpaard. om over een hindernis heen te komen heeft het paard een groter aandeel fast twitch spieren nodig, waar een dressuurpaard juist meer slow twitch spieren nodig heeft. daardoor zijn springpaarden over het algemeen iets peziger. Maar dat is training en niet alleen aanleg.

Ik ben het wat dat betreft ook met Lusitana eens: dressuur = africhting. En ieder paard kan afgericht worden tot de Z2. Zo moeilijk zijn die oefeningen nou ook weer niet. het enige wat je nodig hebt is een paard dat mee wil werken en zichzelf niet in de weg zit met zijn lijf. Dat paard met dat geweldige achterbeen gebruik zal ze misschien wel iets beter uitvoeren maar dan gaat het weer om de prijzen en niet om de punten.

Citaat:
zie liever een fantastisch bewegende en goed gereden 4-jarige dan een nette proef op de letter die scoort)...

Dit bedoel ik dus. Ik zie zo'n goed bewegend paard ook wel graag maar heb ook erg veel waardering voor een paard wat zo gehoorzaam is om gewoon meteen te doen wat de ruiter vraagt: halt houden op de letter en niet door te drammen, precies het gewenste aantal passen achterwaarts gaan etc. Dat is samenwerken en is dat niet ok een onderdeel van de dressuur?

Citaat:
Dan praat je over dressuur als "kunstjes laten zien"... en dat vind ik geen dressuur

Wanneer is iets een kunstje dan? Als een paard netjes luisterd en gewoon de oefening uitvoert? ik snap deze uitspraak niet helemaal

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:05

Nou die punten maakt mij persoonlijk niet uit, alleen vind ik het dan puur kunstjes leren. Een niet bewegend meterslang paard met het front ingegraven en een megaplatte croupe in een tolt appuyement vind ik geen dressuur.... Oke als je het woord letterlijk neemt wel, maar dat is volgens mij niet wat er bedoelt werd, Correct me if I'm wrong...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 10:08

Citaat:
Een voorover gebouwde duikboot zal het niet fijn vinden dat jij er perse dressuur mee wilt gaan rijden. Of een draver.

ik ben het er wel mee eens dat zo'n paard niet zo ver kan komen en dat je dat misschien ook helemaal niet moet willen. Maar ook zo'n paard kan baat hebben bij een bepaalde africhting in de dressuur. Als je het goed doet zouden ze zich toch juist beter moeten gaan voelen doordat ze evenwichtiger kunnen lopen en soepeler zijn.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:19

Een kunstje is als je een van nature ongeschikt paard ervoor iets laat doen waar hij niet voor geboren is. (Let op: ik vind niet dat je dat niet moet doen maar we zoeken hier naar een geboren dressuurtalent toch?)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:22

pol013 schreef:
Citaat:

ik ben het er wel mee eens dat zo'n paard niet zo ver kan komen en dat je dat misschien ook helemaal niet moet willen. Maar ook zo'n paard kan baat hebben bij een bepaalde africhting in de dressuur. Als je het goed doet zouden ze zich toch juist beter moeten gaan voelen doordat ze evenwichtiger kunnen lopen en soepeler zijn.

Kan ik me in vinden. Maar IS dit per definitie een dressuurpaard omdat je hem wat kan leren?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:33

Wat je wilt zien is natuurlijk een paard dat het qua exterieur, beweging en in z'n koppie af kan. Het één kan het ander wel wat compenseren, maar zelfs het meest werkwillige paard kan het op een gegeven moment niet meer af als hij het gewoon niet kán. Een juiste combinatie van deze bovenstaande dingen dus, en die komen in verschillende 'mixen' voor.

Eigenlijk moet je wel in je achterhoofd houden over welk niveau je hebt. Gaat het om basissport of om topsport? Bij de basis kun je genoegen nemen met een mindere 'mix' en nog makkelijk goed meekomen, voor topsport ga je juist op zoek naar de 'close-to-perfect-mix'.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:42

Ik zoek voorbeeldfoto's:

Een van nature bewegend veulen (DARWIN x DORUTO) met oprichting, veel buiging in de gewrichten en geen lang achterbeen...:

Afbeelding

Iemand die deze foto ziet, zal denken aan een dressuurpaard...

Dan deze (Guidam x Ahorn):
Weinig oprichting, de schoft laag, rechter achterbeen, langere rug, rechte hals, geen buiging in de gewrichten.
Afbeelding

Of deze (Fjord):
Topper in zijn soort, maar niemand zal direct zeggen: he een dressuurpaard, terwijl je deze ook alles kan leren...
Korte croupe, rechte lendenpartij, korte gewrichten en koten, recht achterbeen, strotterig, korte nek, geen lengte in het lijf, kort voorbeen.

Afbeelding

Ik denk toch wel dat je kenmerkend naar je paard kan kijken en dan bij ieder paard tekortkomingen en talenten kunt zien. Wat je daarmee doet is een tweede.

Met een paard kan je altijd dressuur rijden maar of hij ervoor geboren is is een tweede.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:46

Ben het ook met Lusitano en met Remember eens... dat je elk paard dressuur kan leren...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:17

Ach, Patos en ik zijn het levende bewijs dat ieder paard de Z kan halen, sterker nog we zou met genoeg tijd volgens kenners door kunnen richting ZZ-Z. Patos heeft geen flitsende bewegingen, danst niet maar heeft wel een lekker karakter en 3 goede basisgangen. In haar moederlijn zit heel in de verte bekend tuigbloed (Hoogheid), in haar vaderlijn springbloed (Nimmerdor) en toch redden we het behoorlijk goed tussen alle bekende afstammingen zoals Jazz, Grib ed.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:29

Jij hebt er dan een dressuurpaard van gemaakt.

Is het dan een dressuurpaard van nature? Of omdat jij dat ervan gemaakt hebt?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:33

Mireille1970 schreef:

Elk paard is in eerste instantie 'gewoon ' paard... Elk voorvoegsel dat je ervoor zet (dressuur-, spring-, endurance-, recreatie- enz) is wat er van gemaakt wordt. Bepaalde aanleg kan wel de richting aanwijzen, maar of dat ook de richting is die de ruiter er van gaat maken ligt niet vast.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:45

Mireille1970 schreef:
Lusitana schreef:
Okee, hoe zit het dan met het allround paard? Ik ken zat paarden die en Z dressuur en Z springen lopen. En wat dacht je van een military paard? Dan rijden ze dressuur op pezige Volbloeds.
Het ligt helemaal niet zo makkelijk als paard X is dressuur paard en paard Y is springpaard.

En ponies dan?
En barokke paarden, die duidelijk anders bewegen?

j maar nu zeg je dus: DE RUITER maakt het verschil. Dat kan ook.

Ik zie Friezen in het Z. Is het daarom een dressuurpaard?? Nee. Een Fries wordt namelijk niet als dressuurpaard gemaakt per definitie.
(dit is slechts 1 voorbeeld hoor)...

ehm...vroeger was het inderdaad dat friezen voornamelijk voor de kar liepen enz., maar nu worden ze wel degelijk voor de dressuur gefokt hoor.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:46

Remember schreef:
Mireille1970 schreef:

Elk paard is in eerste instantie 'gewoon ' paard... Elk voorvoegsel dat je ervoor zet (dressuur-, spring-, endurance-, recreatie- enz) is wat er van gemaakt wordt. Bepaalde aanleg kan wel de richting aanwijzen, maar of dat ook de richting is die de ruiter er van gaat maken ligt niet vast.

Hier ga ik in mee

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:52

Remember schreef:
Mireille1970 schreef:

Dat is helemaal waar. Dat is ook wat ik me afvraag in de vraagstelling van TS. OF een paard is waar het voor gebouwd en getalenteerd is OF een paard is wat je ermee doet.

Stel dat je met een Belgisch Koudbloed aan races gaat meedoen, is het een renpaard?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 12:02

voor diegene die verder willen praten over de bouw in relatie tot de bewegingen/ de geschiktheid van het paard. Is het een idee om dat hier te doen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:02

Heb je nieuwe topic gezien (knipoog)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:23

Mireille1970 schreef:

Stel dat je met een Belgisch Koudbloed aan races gaat meedoen, is het een renpaard?

Ja!

De rencommissie bepaald dat alleen Engelse, Arabische volbloeds of Quarterhorse, of welk ras dan ook tegen elkaar loopt. Maar een Engels Volbloed hoeft geen renpaard te zijn.
Er zijn ook Shetlandrennen, om maar even wat te noemen en in Oostenrijk doen ze aan Haflinger rennen en hier in Portugal aan ezelrennen....Vork

De FEI sluit geen paardenrassen/types uit voor dressuur...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:25

Dus als ik een renpaard wil kopen kan ik kopen wat ik wil? WANT IK maak er een renpaard van omdat ik hem daarvoor ga gebruiken...

Zielig.

Ik vind dat je met een paard moet doen waar dat paard geschikt voor is anders vraag je iets extreem onnatuurlijks van het dier.