wat is het nut van deze bitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olafj

Re: wat is het nut van deze bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:55

Sommige bitten zijn echt belachelijk!!
Als je daarmee moet rijden om je paard te houden kan je naar mijn idee beter gaan dammen en heb ik medelijden met de tegenstander!
Verder vind ik dat mensen dat soort werktuigen lekker op elkaar moeten gebruiken in een SM keldertje

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:32

Goed gezegd. Vind ik ook. Als je denkt zoiets nodig te hebben, hoor je niet op een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:36

Het nut van deze bitten...tsja, al je een wedstrijdje mond kapot maken doet moet je deze twee laatste er vooral inhangen. Vind het belachelijk dat die dingen verkocth mogen worden.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:19

Leuke site zeg.En je kunt al die troep ook nog eens online bestellen.
2000 bitten, daar zijn ze nogal trots op kennelijk, want dat is het enige dat zo uitgebreid op de site staat.
Ook fijn, die bitjes van in elkaar gedraaid ijzerdraad.
Of van die pelhams met nog een extra boogje erop om lekker een verhemelte te perforeren.
Idd een bron van inspiratie voor de sadisten onder ons. Boos!
Iedereen die dit soort troep koopt, leer eerst eens rijden!
Laatst bijgewerkt door idje op 13-05-05 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:25

dat 1e bit is echt een hengstenbit!!! ik heb zelf gewerkt in het dekgedeelte van een drafstal en daar gebruikten ze hem ook! maar als je een geile hengst aan je touwtje hebt ben je blij met zo bit! je hoeft echt maar een klein rukje te geven en hij heeft al een stevige inwerking!
Dat andere bit wat iemand (sorry naam vergeten) liet zien is wel een bit om mee te rijden, ook heel scherp, maar niet voor hetzelfde gebruik!!!

Maar allemaal veel te hard...

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:06

idje schreef:
Bit 2 en 3 lijken me eigenlijk fietskettingbitten.
Jawel die bestaan. gewoon een fietsketting met ringen.
Verdient de Nobelprijs voor het ontwerp van martelwerktuigen.

hihi, ik moest idd ook meteen aan een fietsketting denken Haha!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:57

idje schreef:
Bit 2 en 3 lijken me eigenlijk fietskettingbitten.
Jawel die bestaan. gewoon een fietsketting met ringen.

Nagelbijten / Gniffelen mee eens !
net zo'n ketting van een fiets, was ook mijn eerste indruk..
nou ik ken ze idd alle drie niet, maar houd het lekker bij m'n normale trensje ! Ja

peerdengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:07

Dir is toch abnormaal waarom zouden mensen die dingen gebruiken??? Het enige wat je er mee doet is de mond van je paard kapot raggen!!! Als een paard zoiets inkrijgt mag hij van mij alles aan elkaar trappen en bijten!!!

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:02

ik vind dit ook echt schandalig, dat iemand maar zelfs op het idee komt! (dan heb ik het vooral over die rare bitten zoals 2&3)
peerdengek: waarom mensen dit zouden gebruiken? om zelf makkelijker een paard "de baas" te kunnen zijn(dmv pijn), zo denk ik er tenminste over.
als je echt kunt rijden vind ik dat je ook zonder bit moet kunnen rijden( helaas op manegepaarden een beetje moeilijk,asl t zou mogen...)

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:21

Zou het helpen als we als bokkers massaal die toko gingen mailen?
(als ik nu tegen de boktregels ga; excuus)
Als paardenminnende menigte hier kunnen we misschien best ons ongenoegen flink duidelijk maken. En meer staan beter dan een alleen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:30

Er staan wat bitten tussen bij de foto's van Doubledream die voor de westernsport gebruikt worden en die wel meevallen, De zaag is een correctional met een redelijk lage poort, dit is een bit voor een gevorderde ruiter. De nieuwe triangel is een snaffle met shanks, de scharen zijn in mijn ogen wat te lang en de hevelwerking daardoor scherper. En waarom de ringen nog met elkaar verbonden zijn zou ik niet weten. Dat ik mijn merrie met een snaffle met scharen reed probeerde ze iedere keer met haar lippen een van de scharen te pakken, misschien is dat daarmee te voorkomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:33

idje schreef:
Weet jij trouwens waar ze van die middeleeuwse sporen verkopen? Je weet wel, die met die enorme wielen? Knipoog

Probeer het eens in een linedance winkel? Op Ebay hebben ze ze ook wel, ga maar zoeken op western spurs.

Edit (dit zijn antieke westernsporen)

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:51

Anneliesss schreef:
Zou het helpen als we als bokkers massaal die toko gingen mailen?
(als ik nu tegen de boktregels ga; excuus)
Als paardenminnende menigte hier kunnen we misschien best ons ongenoegen flink duidelijk maken. En meer staan beter dan een alleen.

Je kunt de winkel er wel op aankijken dat ze sommige bitten verkopen, maar nog meer moet je de mensen er op aankijken die die dingen kopen!
Als je als winkel de pretenties hebt om een zo compleet mogelijk assortiment te kunnen leveren, dan biedt je ook zulke dingen aan. Mensen die die twisted wire bitjes echt willen hebben, kunnen ze ook krijgen. Of het nu via hen is of via een ander adres (en wel of niet internet).

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:41

auwww Scheve mond

wat een afschuwelijke "bitten" allemaal!
Zouden we er niet wat aan kunnen doen..? aangeven ? Schijnheilig
dit zou een pennymeisje denken bij dit bit: *oohh wat n lieve hartjes erop!! die neem ik voor mijn welshje!!!!* Scheve mond
Afbeelding
ahh kijk.. Scheve monden het prehistorische bokkebitje..
Afbeelding
en *aahh!!!!* ik wil niet weten wat er met het gehemelte van je paard gebeurd als je hier n miniscuul rukje aan geeft! dat vliegt er dwars door heen als je het mij vraagt..!
Afbeelding

en wat moet hier mee gedaan worden..? salleen het idee al dat het wel gebruikt is maakt me ziek!
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:51

Het eerste bit ligt denk ik in een prijscategorie waar een gemiddeld pennymeisje niet bij kan. De poort is normale hoogte, en het is niet de bedoeling dat je ook maar aan de teugels komt. Verder vind ik de scharnieren van de overgang mondstuk naar scharen te scherp, de mondhoeken kunnen erin klem komen te zitten.

De derde poort is idd te hoog. Voordeel in de westernsport is dat er met dit soort bitten niet op wedstrijden gestart mag worden. Een paard heeft tijdens de wedstrijden dan ook geen neusriem om. Een open mond is altijd een teken van weerstand en men krijgt er strafpunten voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:06

Ik snap trouwens niet waarom er iedere keer die correctionals naar voren komen. Het zijn bitten die in ervaren handen thuishoren en er wordt heel anders mee gereden dan in de dressuur. Een stang in de dressuur is toch ook geen martelwerktuig?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:15

Ik ben heel benieuwd naar het idee achter het laatste bit? Iemand enig idee?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:31

RaichuHollow schreef:
dat 1e bit is echt een hengstenbit!!! ik heb zelf gewerkt in het dekgedeelte van een drafstal en daar gebruikten ze hem ook! maar als je een geile hengst aan je touwtje hebt ben je blij met zo bit! je hoeft echt maar een klein rukje te geven en hij heeft al een stevige inwerking!
Dat andere bit wat iemand (sorry naam vergeten) liet zien is wel een bit om mee te rijden, ook heel scherp, maar niet voor hetzelfde gebruik!!!

Maar allemaal veel te hard...

Het bit wat ik plaats is dus zeer zeker niet om mee te rijden. Een stalgenoot van mij gebruikt het weleens bij haar volbloeden, als het hard waait ofzo en ze moeten naar de wei (die zijn nogal snel van het patje af zeg maar). Het ringbit wordt idd in de rensport gebruikt, en het bit wat ik plaats is een hengstenbit, voor aan de hand dus.
Heb het even nagevraagt, en zij heeft jaren op duindigt gewerkt/gereden (haar man is ook prof jockey) dus ik neem aan dat zij het wel weet

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:06

jeemig wat een afgrijselijke bitten !!! Het valt me nog mee dat ze nog geen bitten van prikkeldraad maken !!! vuile dierenbeulen... Als ze dan zo nodig die mond stuk moeten krijgen, kan je er net zo goed een zaag doorheen jassen, of de trilboor ofzo.... maarre, Cassidy, wat jij zegt vat ik ff nie. Zou jij dan wel zo'n zaag in de mond van je paard hangen als je in die sport meedeed waar ze gebruikt worden ? Ik denk dat mijn paard er al bokkend en steigerend vandoor gaat als hij t alleen al ziet... }> Ik snap niet hoe ze het bedenken : een fietsketting in de mond van je paards hangen !!!! Ik heb t al niet zo op van die westernbitten, maar dit is toch het toppunt van dierenmishandeling...... de dierenbecherming loopt al te zeiken als er ergens en konijntje in aangereden of een hond een keertje geen eten heeft gehad, maar als er allerlei soorten zagen, ijzerwinkels en fietskettingen door een paardenmond worden gerjast doen ze alsof ze van niets weten............. grommmmmm !!!! Boos! Als ik ergens kwaad om kan worden...... Stoom uit je oren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:11

Zucht, af en toe wordt ik best wel moe van bokt.

Ik bedoelde niet met "de zaag" een van de foto's uit het eerste topic, met de "de Zaag" bedoelde ik DIT bit:

Afbeelding

En dat is een gewone correctional met normale maat poort en met rolletje op de poort. Het uiterlijk waardoor Doubledream de indruk kreeg van zaag, en dit bit als zaag bestempelde, is pure versiering. Kan je smaak zijn of niet, het paard heeft daar geen last van hoor!

Dus ik stel voor dat je het topic een keertje overleest, en nog een keertje overleest, en een derde keer overleest. Begrijpend lezen is heel moeilijk, misschien moet je het ook nog een vierde keer overlezen?

Nogmaals een correctional is een bit dat door een VER gevorderd ruiter wordt gebruikt en dan mag je haast NIET aan de teugels zitten. Je rijdt gewoon heel anders.
Als jij door deze foto's je aversie tegen western nog bevestigd ziet toont dit meer van jou beperkingen, dan die van de westernruiters.

" A mind is like a parachute, it works best when it is open" .

Voor je pony misschien het beste als je gewoon maar met je trensje blijft rijden en op dat niveau doorkeutelt waar je nu op bezig bent...veel paardenplezier verder.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:47

Tsja, die fietskettingen en twisted wire bitten zijn natuurlijk veel te scherp. Helemaal mee eens. Maar waarom wordt er weer direct naar de western gewezen? Ik vrees dat dit soort heftige bitten bij elke tak van de paarden"sport" worden gebruikt. Helaas..... Verdrietig

Overigens, heeft men niet pas ontdekt dat de dikke bitten die in de dressuur worden gebruikt veel pijnlijker zijn voor het paard dan de dunnere westernbitten? Schijnheilig

Nu zal ik wel het hele forum over me heen krijgen, maar ik rijd zelf ook met een correctional met een medium port. Mijn andere paard op een Billy Allen.......ja, ook met shanks (scharen). Het mooie is dat ik inderdaad bijna niets met de hand doe..... Ook hebben mijn paarden nog nooit kapotte mondhoeken gehad.....bij mensen die op gewone trensjes rijden wel regelmatig gezien!

Trouwens ook nog een vraagje: hoe zou het voor het paard zijn om TWEE bitten in de mond te hebben? Stang en trens in de dressuur hoor ik nooit iemand over zeuren....... Clown

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:05

pfff... wat een rare bitten, iemand moet wel veel fantasie hebben gehad toen hij sommige daarvan ontworp! ik hou het gewoon lekker bij me dubbelgebroken bitje en watertrensje, oke voor een buitenrit heb ik vooor de zekerheid een pelhambitje. maar zulke (sommige) gevallen zal ik never nooit gebruiken bleh...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:08

Idd, en die dikke trensen dat het paard zijn kiezen nieteens meer op elkaar kan zetten zijn wel goed? En laten we het maar niet over die bitloze optomingen hebben, zo zacht zijn die ook niet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:09

mariz schreef:
maar zulke (sommige) gevallen zal ik never nooit gebruiken bleh...

Always and never, are two words you should always remember never to use...

Sorry, off topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:12

idje schreef:

Eigenlijk kan ik alleen maar dit ervan zeggen.

Als je je paard op deze manier moet gaan rijden, laat hem dan maar staan.