Hoe krijg ik dit dwarse paard goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tiggeriedoo

Re: Hoe krijg ik dit dwarse paard goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:43

Je paardje is 5? Heb ik dat goed gelezen? Puberen kan uiteraard ook meespelen. Echter is het makkelijk het daarop te gooien. Klopt niet altijd natuurlijk. Ieder paard verschilt.

na 3 jaar stilgestaan te hebben heb ik mijn pony 5 a 6 maanden terug gekocht. Sinds een volle maand zijn we echt aan het trainen en ook zij heeft het in haar bol. Ineens moet ze aan de slag, probeert ze een loopje met me te nemen, bokt als een gek en maakt haar rug zo bol dat ik met moeite blijf zitten ( ik weet dat ik er eens een keer af moet vallen, maar zolang ik mijn kont in het zadel duw blijf ik hoop houden van niet Knipoog ).

Ze is 12! Dus leeftijd hoeft niets te zeggen. Als het bit goed is, het zadel past en hij fysiek in orde is, lijkt het mij dat ie een loopje met je neemt.

Je geeft in je laatste post aan dat je je vertrouwen een tijd weg was. Hij heeft daar flink misbruik van gemaakt en voelde natuurlijk dat je angstig was. Nu kan het heel goed zijn dat ie te weinig respect voor je heeft. Grondwerk vind ik persoonlijk erg belangrijk. Goed longeren en veel overgangen. Evenals overgangen, figuren e.d. onder het zadel.

Hij is eenkennig, dat hoeft geen ramp te zijn, maar het verklaart wel waarom je instructeur (hoe goed ie ook kan rijden) de grootste moeite met hem heeft! Wat je aangeeft dat machtspelletje, daar heb je volgens mij precies waar het in zit!

Mijn paardje; zodra ik de juiste hulpen geef en ik haar heb waar ik haar wil hebben, gaat ze klieren en bokken....juist omdat ik dan de baas ben! Daar baalt ze van en geloof me, dat is vaak een periode waar vrijwel iedereen doorheen moet. Ieder paard heeft zo zijn eigen kuren en die van jou zit middenin de uittest-fase.

Geef niet op (lijk je me het type ook niet naar!) en rijd op je gevoel. Zorg wel voor zelfverzekerdheid want het moment dat jij op je paard stapt met een onzeker gevoel, is het moment dat hij denkt...heeejjj...dit wordt knallen!

Neem de tijd, blijf consequent en met veel geduld, kunde en doorzettingsvermogen komt het echt wel goed.

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:14

Een oplossing heb ik niet, maar ik wil je wel graag vertellen hoe het met mijn paardje ging en nog steeds gaat.

Ik kreeg mijn paardje als vierjarige. Ik had zelf nog niet veel ervaring met paarden die echt wat konden, maar het klikte enorm goed en zijn vorige eigenaar heeft ons lang begeleid.

Mijn paardje is een springer en zou zeker geen hoogstaand dresuurpaardje worden, want daar heeft hij de bouw niet voor. Toen hij eenmaal met mij op de manege stond sprongen we de sterren van de hemel en binnen drie jaar konden we wijken, nette schouderbinnenwaards, galopwissels om de pas... en we begonnen net aan veel meer oefeningen. Omdat we allebei alles moesten leren namen we er ruim de tijd voor. Wedstrijden was toch niet wat ik wilde dus ik had ook tijd genoeg.
Na zes jaar waren we samen toch ze ver dat we de M2 hadden kunnen beginnen en springen mocht hij ondertussen niet meer, maar we hadden wel de 1.60 gehaald.

Toen kwam er een nieuwe eigenaar op de manege. Hij zou mij wel verder begeleiden. Binnen een paar weken wilde mijn lieve paardje niet eens meer wijken. Ik moest hem steeds been blijven geven en voor tegenhouden. Ik kreeg soms niet eens de kans om mijn paardje goed los te rijden, maar volgens deze instructeur had een paard daar echt geen half uur voor nodig. Ik wist uit ervaring dat mijn paard moeilijk los kwam en alleen wilde werken en ook kon werken als hij los was.

Maar ik volgde zijn adviezen op en na een jaar kon ik niks meer met mijn schatje. Hij sloeg zijn hoofd steeds omhoog en als ik ging doorzitten rende hij steeds onder me uit. Zijn galop was een galop geworden uit twee stukken en hij had helemaal geen plezier meer rijden.

Ik heb besloten de lessen niet meer in te gaan en het even zelf op te pakken. De eerste maanden hebben we alleen dingen gedaan waarvan ik wist dat hij dat leuk vond. Ik heb niets gevraagd en wijken deden we ook nooit.
Uiteindelijk begon hij zelf aan te geven dat hij er klaar voor was, werd zijn galop beter en kon er weer veel meer.

Nu ben ik net verhuisd en is hij kreupel. Maar ik ga hier waar we nu staan weer lessen. Volgend jaar ga ik starten en ik weet zeker dat ik het toch nog met hem tot de Z kan halen.

Alleen: als Joey een dag geen zin heeft, dan doen we alleen leuke dingen. Ik heb ook wel eens een dag geen zin in bepaalde dingen en die gaan dan ook niet goed! Heb jij dat nooit>?

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 16:40

Tiggeriedoo: je verhaal klinkt me ontzettend bekend in de oren! Hij is idd 5 en nu een jaar onder het zadel en wordt nu de laatste 4 maanden echt gereden (de vorige eigenaar had hem als veulen gekocht om zijn goede papieren en wilde er een dekhengst van maken, vandaar het late inrijden en de late castratie...)

Volgens mij zitten onze paarden op een lijn! Opgeven doe ik niet, ik weet dat een van ons tweeen uiteindelijk de handdoek in de ring zal moeten gooien, maar dat ben ik niet! Haha!

bedankt voor de oppeppende woorden en je advies!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:39

dit verhaal klinkt me heel bekent in mwe oren.
mijn paard ook 5 jaar kocht ik van een meisje van 12 waar hij alles mocht,als meneer naar rechts wilde en zei naar links ging meneer vrolijk naar rechts.
puur dram gedrag.
toen ik m kocht liep hij de eerste paar weken letterlijk de sterren van de hemel.
zelf zo erg dat me stal genoten vroegen waarneer ik ging starten.
toen gingen we lessen toen begonnnen de problemen meneer moest aan het werk en hioj proberde echt letterlijk alles om dr onderuit te komen.
stil staan en achteruit willen lopen keihard naar de uitgang rwennen in volle ren gallop steigeren en al.
longeren in n bak kon hiet hij brak uit bij het leven en dat ging in een tiende van een seconde ik had niet de tijd om na te denken en hij was weg,
heb daar door dus ook mevinger gebroken.
buiten ruiden was levensgevaarlijk meneer had geen zin en ging stil staan en omdraaien,en dat ging ook weer erg snel.
wandelen kon niet hij sleurde me gewoon mee.
van me stalgenootjes hoorde ik alleen maar verkopen dat peerd het word niet.
nou daar word je ook niet blijer van.
toen ben ik verhuist van stal in februari.
heb m daar eerst n week op rust gezet lekker de wei op lekker niets aan ze kop.
toen na een week heb ik steffi van der laarse erbij gehaald.
mijn paard bl;eek dus giga hoofdpijn te hebben en hij bleek in lichte mate ataktisch te zijn.
afijn alles leuk en aardig.
steffi was geweest ik stap er 2 dagen later op paard liep de sterren van de hemel alleen maar lange stukken gereden in alle gangen het ging super.
dag er na stap ik er weer op.
dat was geen sucses paard heeft alleen maar g.e.k.l.o.o.t.
steigeren vooral.
ik was het toen zo zat en ben gaan lessen.
eerste les weer drama steigeren zo hoog dat ik er naast lag,er was geen land mee te bezeilen.
2 de les ging het al wat beter.
nu zijn we inmiddels 9 weken verder en heb 3 x per week les en het geklooi is bijna over.
hij steigert niet meer hij bokt nu alleen maar en dat is na 2 bokken ook niet leuk meer.
hij heeft wel zijn hele trckendoos open getrokkken.
zomaar stilstaan schoppen naar het been rodeobokken achterwaards gaan.
maar ik reageer daar niet op doe net of het de normaalste zaak van de wereld is.
als ik erop reageer is dat voor hem leuk dan denkt ie haha ze reageerd ik kan nog meer doen haha.
mijn paard was met rijden de grootste kwal op stal.
maar nu gaat het super.
mijn paard is ook nog ongeloofelijk sensibel je moet echt nadenken wat je doet hoe je het doet en waarom je het doet.
nu ben ik blij dat ik m heb en is hij ook blij met mij (hoop ik)
we leren elke dag weer bij.
ik kan ook normaal longeren in de bak normaal buiten rijden en normaal met m stappen.
dat alleen maar door zeer conseqeunt te zijn en te blijven.

sorry voor mijn lange verhaal

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 07:01

Wauw, jij hebt je portie ook wel gehad hoor ik...

Ik ben blij dat het nu beter gaat met jullie! Ik weet dat ik erg consequent zal moeten zijn en blijven omdat hij het anders blijft proberen. Waarschijnlijk ben ik mijn rol als leider verloren toen ik bang werd na mijn val van hem. Nu moet ik zoregn dat ik die rol weer geheel terug kan krijgen... En kan houden!

Gisteravond heb ik groepsles gehad, helaas geen filpmje kunnen maken door de grote afstand en de ondergaande zon maar dat komt morgen tijdens prive-les wel. Het rijden ging echt super, hij liep prachtig aan de teugel en was erg fijn te rijden (al stond hij na het opstijgen gelijk al op zijn achterste benen Verward ) We hebben aan het einde van de les nog een sprongetje of tien gemaakt, vond hij heerlijk! Haha! Waarschijnlijk is dit een van zijn kijk-ik-zweef-dagen, maar laten we hopen dat het blijft...

Bedankt allemaal voor de tips en jullie bemoedigende verhalen!

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:51

Fijn dat het goed ging met de les... Met die wind (als je buitenrijd) zijn veel paarden wat opgefokter dan normaal. Je komt er wel. NIet opgeven!!

Ik heb gisteren gereden...en ik zat op een gegeven moment bijna te janken van woede en onmacht.

Ik stapte op en madame ging er vantussen want er stonden wel 6 vuilniszakken op elkaar aan de kant van de weg.....Na 5 keer hyper er langs te zijn geweest, besloot ik af te stappen en haar er aan de hand langs te begeleiden. En dat ging ineens wel. Ze knorde wat af, maar goed, ze ging er langs.

Toen begon de pret, om alles versnellen en na een kwartiertje kon ik niet anders dan de strijd aangaan. Tot ik zo boos was...ze staakte, stond stil en bewoog niet meer. En ze had er lol in. Ze is me zo aan het uitproberen. We hebben een ware machtsstrijd.

En het fijne is dat ik dus echt de neiging had af te stappen, mijn longeerzweep te gaan halen en haar alle hoeken van de bak te laten zien...nu ben ik gelukkig wijs genoeg te weten dat dat niets helpt, en echt paardvriendelijk is het niet. Dus ik zette mijn woede om in een paar rake petsen met de vlakke hand in haar nek (daar schrikt ze enorm van) heb daarnaast rake vloeken gedaan en mijn stem verheven...niet normaal meer!

Goed, madame ging weer, en jahoor, nog geen 5 passen later bleef ze stilstaan, ze wilde niet draven noch stappen. ben afgestapt heb haar laten draven, ben erg boos geworden en heb haar een stomp onder haar buik verkocht. Toen opgestapt en heb haar zo hard moeten schoppen om haar vooruit te krijgen.

Ik voelde me zooo rot gisteren. Ik was helemaal alleen en zo verdrietig (ik had veel zelfmedelijden op dat moment!) en toen ze weer staakte heb ik haar echt in een volte getrokken zodat ze wel moest lopen. Ben erg boos geworden en nogmaals een schop gegeven van heb-ik-jouw-daar....toen ging ze. En netjes!!! De hoeken in, goede tempo, lekker los......overgang naar stap gemaakt en weer aandrijven...en daar ging ze weer!! IK HAD GEWONNEN!!!!!

Ze liep heerlijk, de vuilniszakken waren niet meer eng! Normaal rijd ik een half uurtje, nu kwam ik er na meer dan 1 uur pas af. Ik moest en zou winnen. We hebben heerlijk wat gedraaft, wat uitgestapt..en ze wist het dondersgoed hoor.

Ben toch trots op mezelf en blijf volhouden....het is me nu eens te meer duidelijk geworden dat we echt in de machtstrijd-fase zitten!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:55

paard is gewoon verkeerd beleerd en super verwend.

Begin eerst eens gewoon met een zweep te rijden, ongeacht wat hij doet. Dan weet ie in iedergeval dat hij op zn kop kan krijgen als hij spatjes maakt. Niet je zweep wegleggen......... zeker niet omdat hij anders gaat rennen!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:20

Alina schreef:
Hij is vaak erg dwars en zeer sterk. Af en toe kan hij zich zelfs compleet blokkeren voor mijn hulpen en blijft hij gewoon stokstijf staan... Ik kan dan op mijn kop gaan staan, maar het haalt allemaal niets uit...
Hij loopt niet aan de teugel, is niet te rijden met zweep (gaat 30 keer de bak rond in rengalop) en wil soms gewoon helemaal niks goed doen...
Wat moet ik doen om dit diertje fatsoenlijk te laten lopen? Ik wordt er een beetje wanhopig van af en toe... Alle hulp welkom! Bloos

Dit is een paard die van alles helemaal niets van snapt. Je heb paarden die snel en graag met je mee werken en alles heel snel leren. Dit paard geeft duidelijk aan dat hij het niet meer begrijpt.

Probeer de trainingen met wat minder druk te rijden. Desnoods alleen maar een kwartiertje stappen. Mocht hij wat fris zijn ga eerst even longeren.

Blokkeren voor de hulpen is al een teken dat hij absoluut niet weet wat hij moet doen. Leer hem eerst de commando's stap/draf/galop aan de hand/longe
Ga er dan op zitten met iemand aan de longe die de comando's geeft en dat jij de hulpen duidelijk maakt wat hij moet doen. Reageerd hij goed uitbundig belonen....

De zweep ziet hij al als een zeer zware straf en gebruik die ook niet meer. Hij word er alleen maar onzeker van. Daardoor gaat hij rennen (vluchten) en paard die zo reageerd neemt niets meer op.

Daarom een tip haal de druk weg. En verwacht niet meteen wonderen dit paard leert langzaam. Maar komt er wel....

succes!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:23

Citaat:
Dit is een paard die van alles helemaal niets van snapt. Je heb paarden die snel en graag met je mee werken en alles heel snel leren. Dit paard geeft duidelijk aan dat hij het niet meer begrijpt.

Probeer de trainingen met wat minder druk te rijden. Desnoods alleen maar een kwartiertje stappen. Mocht hij wat fris zijn ga eerst even longeren.

Blokkeren voor de hulpen is al een teken dat hij absoluut niet weet wat hij moet doen. Leer hem eerst de commando's stap/draf/galop aan de hand/longe
Ga er dan op zitten met iemand aan de longe die de comando's geeft en dat jij de hulpen duidelijk maakt wat hij moet doen. Reageerd hij goed uitbundig belonen....

De zweep ziet hij al als een zeer zware straf en gebruik die ook niet meer. Hij word er alleen maar onzeker van. Daardoor gaat hij rennen (vluchten) en paard die zo reageerd neemt niets meer op.

Daarom een tip haal de druk weg. En verwacht niet meteen wonderen dit paard leert langzaam. Maar komt er wel....

succes!

Ben het niet helemaal met je eens, betreffende de vette gedeeltes. De TS geeft aan dat dit paard periodes heeft waarin die totaal niets wilt en er niets mee te beginnen is. Hij KAN het dus wel! Dat is dus geen reden dat die niets snapt, hij wil het niet snappen. Daarom is het belangrijk dat de TS vanaf nu consequent aan het werk gaat, en bij dit soort klierbuien even een keer wat harder optreedt en dan een reactie afwacht... ze geeft zelf aan dat ze de zweep minder gebruikt, omdat er dan gevechten komen... dit paard maakt gebruik van zijn machtspositie door eerdere angst...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:02

Hermesdeux schreef:
Citaat:
[dit paard maakt gebruik van zijn machtspositie door eerdere angst...
[/quote]

Waarom zou een paard dat doen?
Waarom zou een paard dat conflict aan gaan?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:03

Omdat hij weet dat ze hem toch niet op zijn flikker krijgt... en dus daarom gebruik maakt. Wat doet de TS als het paard niets meer wilt? Dan kan ze niets... dus hoeft hij niets te doen... ze heeft geen zin om een halfuur te vechten, dus in principe is die toch hartstikke slim om even koppig te zijn...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:05

Ja peace of cake... hij lacht je op die momenten een beetje uit ben ik bang

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:07

en de ruiter legt ook nog eens de zweep weg............ anders gaatie zo rennen.

Peerd lacht je aan alle kanten uit............ echt Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:08

he GK, je hebt een nieuwe afbeelding... vond die ander leuker Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:12

klopt, dit is mijn eerste paard EN tevens logo van mijn bedrijf Haha! Haha! Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:14

Ik vind die van HermesDeux leuk...

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:15

Ik heb momenteel hetzelfde probleem, echter is voor mij duidelijk waar het hem in zit. Ik zie echter niet in waarom persé de zweep gebruikt moet worden als corrigeermiddel? Als je geen zin hebt in het aangaan van een gevecht op wat voor manier dan ook, zul je weinig resultaat merken aangezien het paard je dan inderdaad uitlacht.

Test ie je uit, geef je het op....volgende keer gaat het weer precies hetzelfde. Zo blijf je in dezelfde cirkel zitten.

JIJ bent de baas, en ook al wil hij het niet, je moet er alles aan doen om hem naar je te laten luisteren. Het liefst op een zo paardvriendelijke manier. Zodra ik bij mijn pony de zweep erbij pak, gaat het van kwaad tot erger. In mijn ogen is de zweep niet persé nodig.

Consequent zijn, geduld hebben, en niet opgeven.

Ik ga het gevecht met mijn pony zeker aan, maar weiger zweep.bok.zweep.bok.zweep.bok situaties! Dat is mijn mening en mijn manier waarop ik met het paard omga.

Ieder paard verschilt en iedere ruiter verschilt. De ts zal op zoek moeten naar de beste manier voor haar en haar paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:16

Mireille1970 schreef:
Ik vind die van HermesDeux leuk...

Jaaahhh... Haha! Die heb ik laten maken bij shetlovertje Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:17

Helemaal met je eens hoor, alleen als versterking van de beenhulp kun je een zweep gebruiken door een tikkie te geven achter je been. Je moet hem niet willen doodslaan...

Maar je uit laten lachen is ook niet handig...

PS Wat betekent "TS" dat zie ik steeds gebruikt worden... Is dat TOPIC-STARTER ofzo?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:20

de zweep hoeft niet gebruikt te worden, maar als je paard je zo in de zeik neemt dan is het wel handig als je hem bij je hebt

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 12:20

Zo, jullie hebben al vlug een beetje je eigen draai gegeven aan dit topic...

Ik begrijp het verhaal van Tiggeriedoo volkomen, dit zijn precies mijn dwarse-dagen met hem.

Tegen de rest: Op zijn flikker krijgt hij echt wel, ik win ook wel, maar het kost telkens erg veel kracht, tijd en moeite.

En hij leert ook erg snel, hij is 5 en kan vliegende galopwissels en een piaffe, en hij weet zeer goed wat hij moet doen, hij vertikt het soms gewoon!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:20

Goed geraden M, betekent idd Topic Starter Haha!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 12:22

Ik gebruik geen zweep, in 12 jaar tijd nooit gedaan, maar heb het een keer willen proberen bij hem omdat hij op zo'n dwarse dag niet meer vooruit wilde, en na weet ik veel rondjes in rengalop met een woest paard word je wel bang hoor!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 12:26

Hermesdeux schreef:
Omdat hij weet dat ze hem toch niet op zijn flikker krijgt... en dus daarom gebruik maakt. Wat doet de TS als het paard niets meer wilt? Dan kan ze niets... dus hoeft hij niets te doen... ze heeft geen zin om een halfuur te vechten, dus in principe is die toch hartstikke slim om even koppig te zijn...

Hier ben ik het dus niet mee eens, ik ga het gevecht wel aan, heb dat ook telkens aangegeven, ik doe dit overigens zonder zweep. Maar reken maar dat hij echt wel voelt dat ik erg kwaad ben. Ik heb ook aangegeven dat hij na dat soort momenten super loopt. Het enige wat ik gezegd heb is dat ik het niet leuk vind om elke keer opnieuw weer eerst dat gevecht te moeten aangaan.

DIT BETEKEND DUS NIET DAT IK DIT NIET DOE!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:27

Hermesdeux schreef:
Goed geraden M, betekent idd Topic Starter Haha!

WAUW Haha!