Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:49

Het probleem waar ik tegen aan loop als ik de hals veel lengte geef is dat ze van het achterbeen af gaat lopen en als het ware op de voorhand duikt. Dit komt omdat ze nogal al lang is in haar lijf en daarbij wat week in de lendenen. Ook is ze niet bergje op gebouwd, wat samen met dat langgelijnde resulteert in een heel horizontaal evenwicht wat eerder naar beneden valt aan de voorkant (=niet de bedoeling) dan omhoog komt. Als ik haar vanaf de schoft omhoog laat bewegen en na de schoft de hals oprol en naar beneden laat vallen heb ik toch die opwaartse beweging plus een goede verbinding van hals naar schoft naar rug en verder naar achter. Omdat ik haar toch qua lengte in het lijf wil begrenzen ontkom je er niet aan om ook de rest van de hals en nek af te buigen, waardoor het hoofd dus achter de loodlijn komt. Maar het extreme dat hierboven op de foto's te zien is waag ik me niet aan Knipoog

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:50

Ik rijd niet zo extreem als dat. Maar ik rijd vaak ook ( onder begeleiding) wat ronder en dieper, we buigen dan ook lekker links en rechts in. Maar het is niet zo dat je van voren trekt en dat t achtereind dr n beetje achter aansleept. Juist de achterhand wordt geactiveerd..doordat het paard wat ronder/dieper ingesteld is en van achter actief is krijg je een super ruggebruik...en van hieruit ga je werken aan wat meer oprichting/verzameling.
Ik zie het ook als gymnastiek, als een ballerina de hele dag met dr been omhoog staat word ze ook niet soepeler, als je een paard de hele tijd in dezelfde houding rijd dan worden ze dus ook niet soepeler. Het is niet zo dat we een half uur met de borst bijna op de kin rondscheuren, het is alleen in het begin dat je wat ronder en dieper insteld en inbuigt.
Je kunt er tegen zijn, maar ik heb zo'n vooruitgang gevoeld dat het voor mij wel goed zit. Ik heb nooit last van mn handen ofzo juist weinig gewicht in de handen..bijna geen, er wordt helemaal niet getrokken.
En als je een ophouding/kneepje of wat dan ook geeft is het been dr ook gewoon bij.

Voor de duidelijkheid: Dat gaat niet zo extreem als op de foto's.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:53

heb je een link naar dat topic? Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 13:58

Lusitana schreef:
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
Want voordelen voor het paard zijn er niet en die voor de ruiter deugen niet.

Voordelen voor het paard zijn er zeker wel en dus ook voordelen voor de ruiter! Mijn Nobi heeft op 6 wervels (direct onder het zadel) last van kissingspines. Dit is dus een van de ergste vormen die je paard kan hebben. Nobi rijd ik altijd laag diep rond en als hij los is stel ook ik hem extreem achter de loodlijn in. Op deze manier kan ik mijn paard al meer dan 6 maanden goedhouden, zonder inspuitinge of iets dergelijks. Wel wordt hij iedere 2 maanden gemanipuleerd en ook deze man zegt dat ik het prima doe zo! Kortom, ik weet dat het er soms heel vervelend uit kan zien, maar mijn paard heeft werkelijk nergens last van en kan alleen maar beter werken op deze manier.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:02

Wat zijn kissingspines?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:03

Dank je Q.

Heb een tijd lang een paard gereden dat wat hoger geschoold
was en als ik die ging rijden , been gaf en heel rustig de teugels aanpakte pakte hij ze ook aan en dan eigenlijk als vanzelf
ging hij eerst heel diep en dan langzaam naarmate we langer reden kwam hij omhoog met zijn hoofd wel gebogen en een constante aanleuning. ik voelde zijn rug soepeler worden

Dan deed ik dus al niet wat het lesgeefmens zei.

Het voelde in ieder geval lekkerder aan als hij eerst aan een langere teugel heel diep en toch rond ging lopen en dat deed hij toch uit eigen beweging.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:09

Saar4 schreef:
Wat zijn kissingspines?

Bij kissingspines zitten de ruggenwervels aan elkaar vastgegroeid. Het kraakbeen (tussenwervelschijven) verharden en zorgen ervoor dat de rug nauwelijks kan bewegen op het vastzittende punt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:11

Het enige wat ik er van kan zeggen is dat het diep triest is en in mijn ogen heeft het geen voordeel.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:23

Citaat:
Voordelen voor het paard zijn er zeker wel en dus ook voordelen voor de ruiter! Mijn Nobi heeft op 6 wervels (direct onder het zadel) last van kissingspines. Dit is dus een van de ergste vormen die je paard kan hebben. Nobi rijd ik altijd laag diep rond en als hij los is stel ook ik hem extreem achter de loodlijn in. Op deze manier kan ik mijn paard al meer dan 6 maanden goedhouden, zonder inspuitinge of iets dergelijks. Wel wordt hij iedere 2 maanden gemanipuleerd en ook deze man zegt dat ik het prima doe zo! Kortom, ik weet dat het er soms heel vervelend uit kan zien, maar mijn paard heeft werkelijk nergens last van en kan alleen maar beter werken op deze manier.

Zie jij ook voordelen voor gezonde paarden?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:24

@Milkaatjuh: waarom vind je het dieptriest en waarom heeft het geen voordeel? Je moet niet alleen een mening plaatsen, maar hem ook onderbouwen!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:25

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:26

Ja, ik zie ook voordelen voor gezonde paarden. Maar wel alleen als je het paard eerst laag, diep en rond kan instellen. Als het paard dit goed oppakt en hij blijft een goede teugelspanning houden als je het achter de loodlijn stelt, is het in mijn ogen een goede manier om het paard volledig los te krijgen. Ik denk echter wel dat het niet voor ieder paard geschikt is. Paarden die niet los kunnen of willen laten, zijn in mijn ogen niet gebaat bij deze manier van rijden. Ik denk dat je dan juist blessures krijgt.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:26

benangelique schreef:
@Milkaatjuh: waarom vind je het dieptriest en waarom heeft het geen voordeel? Je moet niet alleen een mening plaatsen, maar hem ook onderbouwen!

Ik vind het gewoon niks meer dan naar beneden werken. In mijn ogen zit er gewoon geen voordeel aan omdat het niks natuurlijks meer is. Het is een geforceerde houding en zeg nou zelf, wat voor voordelen heeft een geforceerde houding.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:29

Milkaatjuh schreef:
Het enige wat ik er van kan zeggen is dat het diep triest is en in mijn ogen heeft het geen voordeel.

Als je met zo'n opmerking komt dan ook graag een goede onderbouwing erbij, hier heeft niemand wat aan natuurlijk Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:30

Remember schreef:
wemkelover schreef:
Op die site waar die foto's gevonden zijn wordt ook uitgelegd waarom ze zo diep worden gereden.

Als je even kritisch naar de maakster van die site kijkt moet je daar wel hele grote vraagtekens bij gaan zetten, want de informatie die je voorgeschoteld krijgt is verre van objectief Knipoog

Ik denk niet dat het hier gaat over een site, maar over een bepaalde trainingsmethode. Er bestaan meerdere sites over. dus laten we het al of niet objectief oordelen van 1 persoon er even buiten laten.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:33

Remember schreef:
Milkaatjuh schreef:

Als je met zo'n opmerking komt dan ook graag een goede onderbouwing erbij, hier heeft niemand wat aan natuurlijk Knipoog

Zie 1 reactie boven je Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:38

Ik wijs wemkelover er alleen op dat ze niet te veel van 1 site uit moet gaan als het gaat om een mening vormen over een trainingmethode Pling

Milkaatjuh schreef:
Zie 1 reactie boven je

Die vind ik nog niet goed onderbouwd Knipoog. Als het paard daar op een juiste manier heen gereden wordt is het niks geen geforceerde houding.

Maar je hebt natuurlijk altijd mensen die graag aan een bepaald plaatje willen voldoen en hun eigen kwaliteiten en die van hun paarden niet in acht nemen. Dan resulteert het wel in een geforceerde houding, maar kijk is om je heen op een wedstrijdterrein... Hoeveel paarden zie je daar wel niet geforceerd opgericht lopen? Dat komt dus niet alleen voor bij het achter de LL rijden, maar in elke vorm van training met wat voor houding dan ook bij ruiters die niet goed nadenken bij wat ze doen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:39

[/quote]
Ik vind het gewoon niks meer dan naar beneden werken. In mijn ogen zit er gewoon geen voordeel aan omdat het niks natuurlijks meer is. Het is een geforceerde houding en zeg nou zelf, wat voor voordelen heeft een geforceerde houding.[/quote]

Het is niet enkel naar beneden werken Boos!
Nobi zoekt bij goede ontspanning zelf deze houding op. Het is voor hem makkelijker ontspannen zo. Na iedere training masseer ik zijn rug met een massage-apparaat. Als Nobi achter de loodlijn heeft gelopen (gedwongen met zijn neus op zijn borst zoals jij dat vind), voelen zijn spieren rondom zijn ruggenwervels stukken losser aan dan wanneer ik enkel LDR heb gereden. Als ik hem niet een twintigtal minuten achter de loodlijn instel, is het nauwelijks mogelijk om hem verzameld en opgericht te laten lopen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:45

Ik ben dan weer nieuwsgierig hoe Nobi die kissing spines heeft opgelopen. Dat komt toch ook niet uit de lucht vallen. Maar goed, dat zal wel off-topic zijn.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:48

benangelique schreef:

Het is niet enkel naar beneden werken Boos!
Nobi zoekt bij goede ontspanning zelf deze houding op. Het is voor hem makkelijker ontspannen zo. Na iedere training masseer ik zijn rug met een massage-apparaat. Als Nobi achter de loodlijn heeft gelopen (gedwongen met zijn neus op zijn borst zoals jij dat vind), voelen zijn spieren rondom zijn ruggenwervels stukken losser aan dan wanneer ik enkel LDR heb gereden. Als ik hem niet een twintigtal minuten achter de loodlijn instel, is het nauwelijks mogelijk om hem verzameld en opgericht te laten lopen.

Maar die plaatjes vind ik wel geforceerd. Lachen Daar heb ik het over. Lachen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:50

Remember schreef:
Die vind ik nog niet
goed
onderbouwd Knipoog. Als het paard daar op een juiste manier heen gereden wordt is het niks geen geforceerde houding.

Oh hoe moet ik het dan zeggen? Tong uitsteken Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen Haha!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:51

Nobi heeft de kissingspines waarschijnlijk al zijn leven lang. Dus al voordat mijn instructrice hem kocht als 3-jarige en onbeleerde. Vervolgens heeft hij met 6 jaar dermate vastgelegen in de sloot dat hij er met brandweerslangen aan zijn nek uitgetakeld is. Dit is natuurlijk niet iets wat erg bevorderlijk is voor een soepel lijf.
Ik neem aan dat Lusitana erop doelt dat Nobi eventueel kissingspines heeft opgelopen door de manier van trainen. Ik kan je garanderen dat Nobi nooit achter de loodlijn is gereden voordat hij in behandeling kwam bij Solange Schrijer en dierenkliniek Bodengraven.
Op de foto's van Nobi's rug is te zien dat de kissingspines al zeer lang bestaan. Bij aankoop van hem (dom, dom, dom) hebben we geen foto's van zijn rug laten maken.
Laatst bijgewerkt door benangelique op 10-05-05 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:15

Een verloren strijd welke al zo VAAK is gepasseerd!!!
TS is op promo tour voor het klassieke systeem en kan dat niet zonder sneren uit te halen richting andere systemen en dan voornamelijk het systeem van Anky en Sjef....

En weldra pas op!!!! Strakjes moet iedereen ook weten dat zowel Anky als Sjef klassiek zijn opgeleid... Of dat dit systeem ook hun successen hebben laten behalen weet zelfs de grootste leek, niet dus!!!

Dit systeem is niet bedoeld voor de huis-tuin en keuken rijders en vereist vele kennis van rijden EN het trainen!

Daar Anky's paarden onder dagelijks toezicht staan van dierenartsen, fysiotherapeuten etc. loert hier het gevaar niet, nee het gaat om de copy-catten!! Ik rijdt en train mijn paarden al jaren via deze manier en heb enkel positieve ervaringen!

Wanneer de TS niet zo kortzichtig zou zijn en een open-mind zou hebben, om daarnaast ook echt te willen weten hoe en wat geef ik daar graag uitleg aan, maar dit stinkt naar rottigheid en wel zo erg dat TS er zelf geen pepernoot van kan maar het wel zo doet overkomen!!!
Dit topic is subjectief en enkel bedoeld om zieltjes te winnen!

De beste stuurlui staan aan wal!!!!!
(en afgeven kunnen we allemaal, ik denk alleen niet dat je hier op de juiste plek zit.... Knipoog )

Kafue schreef:

Verzamling klop en soms is de stang handig heb ik gehoord. Maar ik ben nog niet zover dat ik met stang kan en durf. Lijkt me moelijk hoor. De oefeningen beheers ik al redelijk maar officieel ben ik nog maar L2 + 3. Dus dit zomer eerst even winstpuntjes bij elkaar sprokkelen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:17

Auqa8horse en QQQQ.... Welkom terug van weggeweest!!

Een ideale situatie voor jullie hier.... Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:21

Zowel bij het verhaal van Remember als dat van angelique komt bij mij de vraag op: Vraag je niet gewoon iets van je paard waar deze (nog) niet aan toe is? Moet zo'n lang paard, wat zwak in de lendenen verzamelen vóór ie daar achter sterk genoeg voor is? Moet een paard met vergaande kissingspines überhaupt gereden worden?
Ofwel, nogmaals: Is dat echt in het voordeel van het paard, of enkel dat van de ruiter?

@Kaja: Waar zie jij Aqua?

Kaja schreef:
loert hier het gevaar niet, nee het gaat om de copy-catten!! Ik rijdt en train mijn paarden al jaren via deze manier

Lips are sealed
Knipoog