ORUN cursus, wat vind je ervan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

confetti

Re: ORUN cursus, wat vind je ervan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:14

Ik heb de cursus gevolgd en afgemaakt. Ik kan je 1 ding vertellen, een tweede keer begin ik er niet meer aan. Het is een en al vriendjespolitiek, vooral in de eerste fase. Zo heb ik al meegemaakt dat er 2 zusjes bijelkaar op cursus zaten (de lievelingetjes van de instructeur) en die mochten op elkaars paarden examen doen, dan ben je wel een beetje in je voordeel. Zijn er hier nog mensen die de ORUN cursus mennen hebben gedaan? En hoe beviel dat?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:46

goede reactie's en slechte reactie's.
maar ik had ook nog even een vraagje Tong uitsteken
als je naar de 2e fase gaat en je doet die fase allround mag je dan de 3e fase naar alleen dressuur overstappen of moet je gewoon in allround blijven?
en heeft iemand deze cursus (1e fase) in groningen gedaan?
hoe was daar de cursus?

Hippique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:51

Ik heb reacties gehoord van deelnemers, die waren om te huilen....

Aanwijzingen die kant nog wal sloegen en niet werden opgemerkt door de leraar, alleen maar een cijfer krijgen op het moment dat je les moet geven (wat geheel afhankelijk is van het moment), etc

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:47

Mijn vriendin heeft net de basiscursus gedaan. Ze heeft tijdens de hele cursus praktijk eigenlijk alleen maar te horen gekregen dat ze harder moest praten, meer aanwijzingen heeft ze niet gehad.
Haar "stage"lessen bij ons op de manege zijn ontzettend goed ontvangen, iedereen kon niet wachten tot ze vaker les zou gaan geven.

Nu heeft ze op haar examen in ieder geval wel heel erg duidelijk gesproken, maar is gezakt op allerlei dingen waar ze tijdens de cursus nooit wat over gehoord heeft Boos!

Wat ik wel idioot vind: Ze moet nu een JAAR wachten voor ze opnieuw examen mag doen. Achterlijk toch?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:48

De orun is handig als je instructrice wilt zijn en gediplomeerd. Je moet echter al kunnen rijden en lesgeven en blij zijn met de tips en zorgen dat je doet wat ze willen en slagen.
Je moet er niet heengaan om het te leren...

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:07

miepmiep schreef:
Wat ik wel idioot vind: Ze moet nu een JAAR wachten voor ze opnieuw examen mag doen. Achterlijk toch?

Ja klopt..Werd bij ons uitgelegd dat het is omdat ze ervan uit gaan dat je in die paar weken niet zoveel kan verbeteren, in dat jaar kan je jezelf echt gaan verbeteren. Maar k vind dat dit vooral geldt voor het rijden, ja en met lesgeven...k denk dat je het jezelf makkelijker maakt door alvast veel ervaring op te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:21

miepmiep schreef:
Mijn vriendin heeft net de basiscursus gedaan. Ze heeft tijdens de hele cursus praktijk eigenlijk alleen maar te horen gekregen dat ze harder moest praten, meer aanwijzingen heeft ze niet gehad.
Haar "stage"lessen bij ons op de manege zijn ontzettend goed ontvangen, iedereen kon niet wachten tot ze vaker les zou gaan geven.

Nu heeft ze op haar examen in ieder geval wel heel erg duidelijk gesproken, maar is gezakt op allerlei dingen waar ze tijdens de cursus nooit wat over gehoord heeft Boos!

ik denk dat ze bij mij in de groep zat............. ik vond ook dat ze gewoon goed genoeg les gaf, en ik verbaasde me echt dat ze gezakt was........... ik vond het echt heel, heel sneu

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:45

miepmiep schreef:

Ik dacht dat er ook herkansingen waren Verward
Weet het niet zeker, heb er gelukkig nooit gebruik van hoeven maken Knipoog
Als je in de 1e periode zit kan je in ieder geval examen doen bij de tweede periode, wel een aanrader dus..

Zijn er bij jullie ook zo veel paarden afgevallen? Bij ons werden al paarden 'afgekeurd' door Johan en vervolgens bleken veel paarden de cursus niet te trekken.

Nog een tip dus; zorg dat je minstens twee paarden hebt, eventueel de tweede niet van je zelf. Ik moest er niet aan denken daardoor halverwegen te moeten stoppen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:15

NH/ZH: ---
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 12-05-05 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:35

Met die herkansingen he..Ben net een paar week geleden geslaagd, maar de herkansing voor het rijden is echt een jaar later..Voor lesgeven weet ik niet, dat denk ik ook, maar er is bij ons niemand voor gezakt, hebben we het zo niet over gehad.
De herkansing voor de (3e keer dan) theorie is wel dit jaar nog.
Ik heb de cursus vooral gedaan omdat ik lesgeven erg leuk vond en daarin wat meer bevestigd wou worden en later waarschijnlijk erin verder wil (2e en 3e fase) Verder dacht ik dat het ook wel leerzaam zou zijn, dat je bewuster ging rijden en dat laatste is ook wel zo. Maar van die cursus zelf heb ik niet heel veel geleerd, ga er denk ik anders mee om. En van de reacties van de mensen die op mijn paard hebben gereden, heb ik ook van geleerd..Ben er misschien met een ander idee heen gegaan Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:37

Ik ben 4 keer als ruiter meegeweest naar de cursus Basisinstructeur met een vriendin die die cursus deed.
De theoriemap zal ik binnenkort doornemen, maar zinniger dan in elk geval een deel van die theorie (wat ik gehoord heb wat je aan theorie moet weten) lijkt me inderdaad elementaire -ehbo-kennis, zowel theoretisch en praktisch;hoe te handelen bij ongelukken...

Qua lesgeven kreeg ik het gevoel dat het inderdaad erg afhangt van je eigen ervaring. Er wordt een standaard manier van instructie geven aangeleerd, maar had het gevoel dat er vooral maar bepaalde aanwijzingen gegeven werden zonder dat men echt oog had voor het lopen van het paard... Vooral alles moest actiever...
Van over het tempo lopen heb ik ze nooit horen praten...
Ik vond het zeer oppervlakkig. Meer gericht op constateren wat niet goed gaat in plaats van een leerling helpen hoe ze een probleem op kunnen lossen en hier aan werken.

Het grootste vraagteken zet ik er bij hoe iemand kan slagen die zelf nog niet goed kan zien of iemand op het goede been lichtrijd en of die in de goede galop zit... Wat voor waarde heeft de term "gediplomeerd instructeur" (wat je nu steeds meer tegenkomt op marktplaats waar meiden van 17/19 jaar zich aanbieden tegen financiële vergoeding) dan nog? Ook beginners zullen deze elementaire rijkennis aangeleerd moeten krijgen...
Dan misschien toch liever zonder diploma, maar aantoonbare goede ervaring in het trainen en uitbrengen van paarden?....

Is dat anders bij de 1e/2e/3e fase?

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:31

Ja, wat ze bij ons zeiden is dat de basiscursus een lager niveau heeft dan de kandidaat-instructeursopleiding. De basisopleiding is geloof k ook meer voor 'manegelessen' (Al vraag k me af hoe gericht dat is, dat leer je dan weer niet..Omgaan met (kleine) kinderen) en de instructeursopleiding is meer B/L-niveau, minder oppervlakkig.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 06:52

Er wordt idd standaard lesgegeven. De instructeur staat aan de kant en luistert naar hetgeen wat er in de baan wordt gezegd. Naderhand krijg je dan een opmerking.

Onlangs heb ik bij het mennen voorgereden. Nu is mijn pony niet gemakkelijk, maar je kunt er verder leuk mee werken. Helaas, ik kwam niet verder dan voltentjes rijden en tempowisselingen en de opmerking dat de pony erg sterk leek >;) . Vervolgens wordt er dan aan het eind van de les gevraagd wat de gastrijders vinden van de les (wat je volgens mij aan de lesgever moet vragen, want die moet er van leren). Ik dus de opmerking dat ik vind dat beide instructeurs teweinig begeleiding geven en teweinig uitleg (dat wordt ook niet geleerd) en dat ik gewend ben van onder het zadel, dat je duidelijk moet uitleggen het wat en waarom. De cursusleider moest mij daarin gelijk geven, maar de 2 deelnemers kregen wel een 7...... Toen ik de opleiding deed ohz, en je deed geen uitleg, dan kreeg je ook geen voldoende en dan werd er ook aan degene die lesgaf gevraag wat die vond van het lesgeven en wat nog te verbeteren, werd niet gevraagd aan de gastrijders. Maarja, ik zal het wel erg zwart/wit zien, door mijn eigen ervaringen (die niet al te best zijn). Ben erg blij dat ik het heb afgemaakt, waarvan de derde fase nog het meest leerzaam was. Met de wetenschap die ik nu heb, begin ik er geen 2e keer aan. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:44

Wat ik zo raar vind, iemand die ik ken deed 1ste fase allround. (Snap zowiezo niet dat ie uberhaupt ergens voor geslaagd is maar dat ter zijde)

Nu moest dus op examen, dressuur ging nog wel maar springen was zwaar bagger, aan het einde van de rit: geslaag voor dressuur gezakt voor springen. Nu krijgt zij dus gewoon het dressuurdiploma en gaat ze met springen niet meer verder.

Vind ik zo raar, vind eigenlijk dat je gewoon overnieuw moet heel simpel, je geeft toch niet voor niets voor beide op?

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:49

In mijn tijd, 10 jaar geleden, moest je dan gewoon herexamen doen. Maar tegenwoordig veranderen er zoveel dingen......

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:00

Mireille1970 schreef:
De orun is handig als je instructrice wilt zijn en gediplomeerd. Je moet echter al kunnen rijden en lesgeven en blij zijn met de tips en zorgen dat je doet wat ze willen en slagen.
Je moet er niet heengaan om het te leren...

Precies, ik heb dan de 1e fase gedaan en ging er echt heen om het lesgeven te leren. Daar ben ik dus zwaar in teleurgesteld. Ik zit ook erg te twijfelen of ik nog verder ga. Misschien dat ik eerst maar eens ervaring moet opdoen in het lesgeven. Ik hoor wel dat de 2e en 3e fase een stuk leuker zijn.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:09

Nou ik vond de cursus niet zo heel bijzonder, en degene die de cursus gaf vond ik heel erg slecht.
Alles wat hij zij was goed en de rest niet.
Je moest dus je eigen "manier" van rijden maar aan de kant leggen en het op zijn manier doen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:12

trisca schreef:
Zijn er bij jullie ook zo veel paarden afgevallen? Bij ons werden al paarden 'afgekeurd' door Johan en vervolgens bleken veel paarden de cursus niet te trekken.

Nog een tip dus; zorg dat je minstens twee paarden hebt, eventueel de tweede niet van je zelf. Ik moest er niet aan denken daardoor halverwegen te moeten stoppen.

Waar worden ze dan zoal op gekeurd? En is de eerste fase te doen als je nog nooit les gegeven hebt?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:35

Vonnie84 schreef:
trisca schreef:

Waar worden ze dan zoal op gekeurd? En is de eerste fase te doen als je nog nooit les gegeven hebt?

Ze worden afgekeurd omdat ze niet op het niveau lopen wat de cursus verplicht stelt, of omdat ze niet goed te rijden zijn voor medecursisten( er was er een bij ons echt gevaarlijk). Kreupel kwam bij ons ook zeer veel voor evenals rugproblemen, evenwihtsproblemen of slingerbenen Clown
Verder is het niveau niet altijd het wedstrijdniveau, zo werd bij ons tijdens de 2e fase een paard afgekeurd terwijl ze op wedstijden al bijna ZZ licht mocht starten Bloos!
Volgens Johan was de basis van dit paard niet goed en tevens gooide hij zijn voorbenen over de bakrand als je hem correct aan het wek zette.
Met foefjes naar de Z2 gereden, maar eigenlijk niet eens op M niveau zei Johan Nagelbijten / Gniffelen

Ik moest zeggen dat ik toen knap nerveus was om met mijn eigenbeleerde paardjes van krap 5 jaar de ring in te komen Tong uitsteken

De eerste fase is zeer goed te doen als je nooit les hebt gegeven, je krijgt er absoluut zelfvertrouwen van om in zo'n grote baan in je eentje te staan Vork

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:01

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:21

Ik wil hem ook gaan doen volgend jaar. Mijn paard staat nu 5 min van Oosteind (waar de cursus o.a. gegeven word) af, dus dan is het ook goed te doen qua afstand e.d. Ik ga dan wel puur voor het leren en ervaring opdoen. Niet met lesgeven als specifiek doel. Waar ik wel nog over twijfel is het dat er andere op mijn paard gaan zitten. Word niet echt vrolijk van de gedachte daaraan. Ik denk echt dat ik mensen eraf sleur, als ze te hard in zn mond trekken ofzo.

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:04

Ik las net in dit topic dat iemand op een "stage" adres lesgaf, je hoeft toch helemaal geen stage te lopen als je ORUN doet?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 08:47

meisje333 schreef:
Ik las net in dit topic dat iemand op een "stage" adres lesgaf, je hoeft toch helemaal geen stage te lopen als je ORUN doet?

Nee, je hoeft inderdaad geen stage te lopen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:47

Niet geweldig!

hugroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 08:43

Mijn cursusleider zei dat ik les moest gaan geven, om te oefenen

maar hoe etc....... dat zei hij niet!