discussie!!! waneer ben je te groot voor je pony/paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: discussie!!! waneer ben je te groot voor je pony/paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:47

Of iemand te groot is voor een pony wordt meestal door anderen aangepraat. Je bent te groot voor de pony als je kunt meesteppen Haha!. Maar meestal is het het gewicht wat een probleem wordt, niet de maat van de ruiter.

Ik zie liever een grote ruiter op een klein paard dan een kleine ruiter op een groot paard.

Dit vind ik bijvoorbeeld echt geen gezicht:

Afbeelding

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:48

wat vinden jullie van deze foto's, wie van de twee past beter op de pony?
foto 1: meisje van 13 jaar, 1.48m weegt 32kg
foto 2: meisje van 15 jaar, 1.68m weegt 48 kg
pony: haflinger van 1.47m, 5 jaar wordt op M1 dressuur mee gereden en met ruiter 1 op L/M niveau gesprongen, met ruiter 2 op B niveau.
Wat vinden jullie?
foto 1: http://www.mijnalbum.nl/Foto=FFHYIB6S

foto 2: http://www.mijnalbum.nl/Foto=YYFRCQZ7

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:49

Foto 1 is te donker, Foto 2: ruiter zit met te korte beugels. Maar het kan allebei.

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:50

Toevallig heb ik hier laatst ook een topic over geopend:
viewtopic.php?f=13&t=406613&hilit=

Ik ben van mening dat 'te zwaar' toch eerder een item zal zijn dan 'te groot'.
Ik snap niet wat het uitmaakt als je een stukje met je benen onder de buik van je pony uitsteekt. Alleen omdat mensen het niet gewend zijn, en het er vreemd uit vinden zien, is het ineens 'te groot'.

Zolang mens en paard plezier hebben is er niets aan de hand lijkt mij Lachen.

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:51

Cassidy schreef:
Foto 1 is te donker, Foto 2: ruiter zit met te korte beugels. Maar het kan allebei.

is deze foto beter?
http://www.mijnalbum.nl/Foto=46I84S67
en ik denk dat het door de foto komt, maar zo kort zijn de beugels niet hoor Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:03

Ruiter 2 zit in mijn ogen te kort en klemt met de onderbenen, trekt ze daardoor op.

Dat is in mijn ogen de enige fout die je gaat krijgen als je op een wat kleiner paard gaat rijden. Dat je houding er onder lijdt, omdat iedereen je probeert aan te praten dat je te groot bent, of omdat je je benen moet optillen of om het paard moet sluiten om hem te kunnen raken.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:07

monsera schreef:
@ Manonetjuh jou vindt ik echt te groot dus ook te zwaar
lengte weegt n.l.

zo zwaar ben ik niet hoor, draag graag grote fleece truien , dan komen ze tenmisste over me hande heen, maa rlijk dan wel vierkant, pony had er echt geen last van , zadel was 17.5 en las helmaal goed hoor
voor degene die ut belangrijk vinde, pony is inmiddels verkocht hoor, reden overduidelijk zichtbaar,

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:13

Cassidy schreef:
Ruiter 2 zit in mijn ogen te kort en klemt met de onderbenen, trekt ze daardoor op.

Dat is in mijn ogen de enige fout die je gaat krijgen als je op een wat kleiner paard gaat rijden. Dat je houding er onder lijdt, omdat iedereen je probeert aan te praten dat je te groot bent, of omdat je je benen moet optillen of om het paard moet sluiten om hem te kunnen raken.

benen optrekken niet, als ze zonder zadel zit hangen dr voeten nog geen 10 cm lager, maarja het wordt toch moeilijk met die foto's dus krijg je denk ik toch nooit een duidelijk beeld... Boos!

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:20

en wanneer leren we nou dat het niet uitmaakt hoe het eruit ziet???

het is erg makkelijk om elkaar op die manier af te kraken, maar als jij en je mini-pony of reuzen-paard nou leuk bij elkaar passen en veel lol hebben? Zolang je qua gewicht op je pony past is er niks aan de hand!

Ik wil iedereen die een "verkeerde" maat paard of pony heeft heel veel rijplezier wensen, en het ziet er prima uit, want je hebt een grote glimlach op je gezicht en dat oogt een stuk beter dan zo'n chaggerijn op een paard dat gekozen is vanwege het mooie plaatje (en niet karakter)!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:49

ik vindt het eerlijk gezegt niet meer leuk om op mijn pony te rijden, omdat ik vindt dat ik te groot en te zwaar ben, aangezien ik wedstrijden wil rijden gun ik mijn pony een kleiner ruitertje. vandaar dat hij verkocht wordt.ik ken iemand van 1.69 die op een shet van.. 85-90 centimeter stapt. dat vindt ik niet kunnen. zelf is ze 49 kilo. voor de duidelijkheid: als je er plezier in hebt kan het, en je bent er niet te groot en te zwaar voor. maar als jij of je paard geen plezier heb dan zou ik eerlijk gezegt een grotere nemen,

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 19:39

monsera schreef:

nou nu weten we tenminste wel hoe jij er over denkt en waarom je dit topic bent gestart.

mis Tong uitsteken
ik ben dit topic juist gestart omdat ik benieuwd ben hoe andere er over denken
ik weet n.l.van mezelf al hoe ik erover denk
daar hoef ik geen topic voor te openen Pling

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:27

manonutjuh schreef:
monsera schreef:
@ Manonetjuh jou vindt ik echt te groot dus ook te zwaar
lengte weegt n.l.

zo zwaar ben ik niet hoor, draag graag grote fleece truien , dan komen ze tenmisste over me hande heen, maa rlijk dan wel vierkant, pony had er echt geen last van , zadel was 17.5 en las helmaal goed hoor
voor degene die ut belangrijk vinde, pony is inmiddels verkocht hoor, reden overduidelijk zichtbaar,

He dat is grappig mijn naam staat boven de qoute maar het was door unamie geschreven!!!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:57

cijsalover schreef:
ik vindt het eerlijk gezegt niet meer leuk om op mijn pony te rijden, omdat ik vindt dat ik te groot en te zwaar ben, aangezien ik wedstrijden wil rijden gun ik mijn pony een kleiner ruitertje. vandaar dat hij verkocht wordt.ik ken iemand van 1.69 die op een shet van.. 85-90 centimeter stapt. dat vindt ik niet kunnen. zelf is ze 49 kilo. voor de duidelijkheid: als je er plezier in hebt kan het, en je bent er niet te groot en te zwaar voor. maar als jij of je paard geen plezier heb dan zou ik eerlijk gezegt een grotere nemen,

En ik zou eerlijk gezegd mijn pony niet kunnen verkopen alleen maar omdat het plaatje niet klopt.
Waar gaat het dan nog over? Oke als je te zwaar bent logisch.

Ik zou het niet eerlijk tegenover mijn pony vinden om haar te verkopen voor een groter paard. Daar had ik dan over na moeten denken voor ik haar kocht.

@ Notnice ben het helemaal met je eens OK dan!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:00

Unamie, je zegt dat kleine pony's voor kinderen zijn, maar wat vind jij kleine pony's?

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:11

ben het ook helemaal eens met notnice Lachen

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:33

En wat vinden jullie hier dan van? Bobby is een B pony van 125. Ik ben 157 en weeg 51 kilo. Veel mensen zeggen dat het niet meer gaat en dat het zielig is Clown Maar andere zeggen ook weer dat we een geweldige combi zijn. Ik zit hier wel met mijn beugels een gaatje te kort!

Afbeelding

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:03

@Larish
ik vindt dat het nog makkelijk kan en dat je (nog) niet echt te groot bent
zielig vindt ik het zeker niet Haha!
jullie zijn een leuk stel

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:10

wel bij mij gaat de regel op... Als ik op mijn paard zit dat mijn benen niet over de grond slepen en zolang mijn paard zijn kont maar groter en dikker is dan die van mij. Lachen
( ben 1.67 en weeg 70 kilo )

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:12

stef schreef:
Unamie, je zegt dat kleine pony's voor kinderen zijn, maar wat vind jij kleine pony's?

hoe bedoel je Stef?
mijn kleinste paard is 60 cm Clown en m'n grootste paard 1.62 en op de grootste rij ik Knipoog
ik vindt pony's super schattig en ze zijn beresterk maar er zijn natuurlijk grenzen aan wat ze kunnnen dragen
soms zie van die flinterdunne meisjes die wat te groot zijn voor hun shet of welsh
dat kunnen ze best hebben hoor vooral als ze niet zo zwaar zijn
anders wordt het als een te groot kind ook nog eens behoorlijk aan de maat is dan wordt het toch al weer anders

een paar jaar geleden ging er eens een man voorbij die een strandrit ging maken op de pony van z'n dochter
de pony was hooguit 1.42 (misschien wel kleiner)
de man woog zeker meer dan 100 kilo
en hij kon ook nog eens niet goed rijden
dat vindt ik dus niet kunnen
gelukkig hebben ze nu een groot sterk paard aangeschaft
die past prima bij die man
en de pony hebben ze ook nog Knipoog

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:03

Te groot ben je wanneer je te zwaar bent.
Als je lengte het ijkpunt is, dan rijdt 90% van alle ruiters ter wereld op een veel te klein paard (Arabieren (ik bedoel de menselijke variant), alle herdersvolken,
mongolen noem maar op).
En idd in Engeland b.v.b. kijkt men echt niet op van een volwassene op een Shet, Dartmoor of Welsh A.
Die laatsten werden o.a. gebruikt om op schapen te hoeden en de Welsh B om schapen van Wales naar de markt in London te drijven. De z.g.n. Drovers reden dat hele stuk op hun B-tjes en weer terug ook.
Maar bepalen of je te zwaar bent is zo makkelijk nog niet.
Het lijkt een een voudig rekensommetje, hoe groter en zwaarder, hoe sterker.
Maar waar een beetje Arabier b.v.b. (hier het paard dus) behoorlijk wat gewicht kan hebben, zijn er grote warmbloeds genoeg die al die kilo's niet goed kunnen verwerken.
Het punt is dit.
Als de grootte toeneemt, neemt het gemiddelde gewicht ook flink toe.
De spierkracht neemt meestal ook toe, maar lang niet in die verhouding.
Zijn eigen gewicht zal dus een groter deel van zijn krachten vergen dan bij een kleintje.
Nou reken maar uit. Hoe groter, hoe meer draagkracht gaat dus lang niet altijd op.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 13:20

[quote="idje"]Te groot ben je wanneer je te zwaar bent.
Als je lengte het ijkpunt is, dan rijdt 90% van alle ruiters ter wereld op een veel te klein paard (Arabieren (ik bedoel de menselijke variant), alle herdersvolken,
mongolen noem maar op).[ /quote]

maar lengte weegt.. dus als je echt veel te lang bent voor je paard ben je toch ook automatisch te zwaar Pling (uitzonderingen daargelaten)

en laten we asjeblieft geen voorbeeld gaan nemen aan de arabieren en mongolen Verward
wat ze daar met paarden doen is te triest voor woorden
de mensrechten worden in dat soort landen al volop geschonden
laat staan dat een paard daar nog rechten heeft

persoonlijk hou ik niet van hele grote paarden ik vindt een paard tussen de 1.55 en 1.65 een mooie maat
zelf rij ik op een paard van 1.62 en ik ben 1.73 en heb een normaal postuur.. (70 kilo) en ik doe mijn best om dat zo te houden ook al vindt ik dat wel eens moeilijk
als ik heel veel overgewicht zou hebben zou ik aangespannen gaan rijden en niet meer op een paard stappen
ik zou er dan gewoon geen lekker gevoel meer bij hebben en dus ook geen plezier

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:55

Marrie schreef:
cijsalover schreef:

Ik zou het niet eerlijk tegenover mijn pony vinden om haar te verkopen voor een groter paard. Daar had ik dan over na moeten denken voor ik haar kocht.

ja je hebt wel gelijk, maar ik gun mijn pony wel een kleiner ruitertje, ook al duurt het nog een half jaar :S

verder vindt ik het overdreven als je zegt: je kan er op rijden totdat zijn rug doorkrakt. zo ver ga je toch niet? dus dat klopt niet helemaal

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:45

marrie: ik vind niet dat je je pony na nog geen jaar moet verkopen omdat je er te groot voor wordt, dan heb je er niet goed over na gedacht. maar als iemand van 6 nou een d-pony krijgt, en ze groeit uit tot 1.80 m? moet ze de pony dan ook houden? owja, ik heb mezelf trouwens eens gemeten. ik ben 1.67 m, en tot mijn schouders 1.40 m. maar het staat toch niet als iemand van 1.67 op een pony van 1.40 m zit? ik stap zelf liever neit meer op paardenm paarden onder de 1.50, en het liefst zit ik op een paard van tussen de 1.60/1.70.

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:47

Er zijn toch wat voordelen als je "zogezegt" te groot bent voor je paard/pony , je kan dan goed rond met je benen Clown
iedereen kan op alle paarden en pony's rijden maar tis de manier waarop ...
ik vindt ook als je voeten maar niet slepen is het goed , en als je voeten minstens tot over het zadel komen is het ook goed (pers. mening vindt ik dat je toch lang moet kunnen zitten , zodanig dat je je paard goed onder je hebt)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:52

Pony's zijn voor kinderen? Misschien dat dat voor sommige pony's geldt, maar lang niet voor allemaal. Veel ponies bezitten meer kracht en een grotere tuckendoos dan elk paard. (generaliserend dan Knipoog)
Zelf rijd ik graag op ponies (al vind ik een E-pony vaak meer een paard) en dan heb ik blijkbaar mazzel met mijn lengte van 1.60m en korte benen.
Het grootste paard wat ik ooit heb gereden was een fries van 1.67m en dat vond ik eigenlijk veel te groot, kijk maar...
Afbeelding