Stelling vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hardi

Re: Stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:06

Kom nog even terug op het onderwerp zwiepen, dus om en om stelling vragen. Mijn paard wordt hier ook heel erg los van. Ik rijdt bijv. op de lange zijde van de bak en neem dan stelling naar buiten net voor de hoek rechtmaken en weer omstellen naar binnen.

Wil trouwens ook wel weten waarom je je hand naar je knie moet brengen. Als je een volte rijdt linksom bijv. moet het linkerachterbeen van het paard onder de massa treden. Als je dan je hand naar je knie brengt belemmer je het paard daarin en kan dus het been niet goed naar voren brengen. Dit heb ik in ieder geval geleerd. Knipoog

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 10:52

Ik heb dus precies hetzelfde geleerd. Als je van binnen meer stelling vraagt moet de buitenhand iets volgen. Betekent niet dat je het los moet gooien o.i.d. maar dat je ruimte geeft om de achterhand onder de massa te houden. Maar goed blijkbaar zijn er velen (bij ons althans) niet met mij eens. Die vinden dat de hand op de plaats moet blijven om het paard niet naar binnen te laten vallen... Verward

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:25

siko schreef:
Ik heb dus precies hetzelfde geleerd. Als je van binnen meer stelling vraagt moet de buitenhand iets volgen. Betekent niet dat je het los moet gooien o.i.d. maar dat je ruimte geeft om de achterhand onder de massa te houden. Maar goed blijkbaar zijn er velen (bij ons althans) niet met mij eens.
Die vinden dat de hand op de plaats moet blijven om het paard niet naar binnen te laten vallen... Verward

helemaal met jou en Hardi eens.

dat naar binnenvallen: dat moet je met je binnenbeen oplossen.
en zeker niet met je hand.

zo hebben wij het dus met zijn 3en geleerd. en ik blijf ook bij deze theorie en praktijk.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 20:42

Zó dat is gezegd: dank je Droefje Ja

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:39

siko schreef:
Ik heb dus precies hetzelfde geleerd. Als je van binnen meer stelling vraagt moet de buitenhand iets volgen. Betekent niet dat je het los moet gooien o.i.d. maar dat je ruimte geeft om de achterhand onder de massa te houden. Maar goed blijkbaar zijn er velen (bij ons althans) niet met mij eens. Die vinden dat de hand op de plaats moet blijven om het paard niet naar binnen te laten vallen... Verward

Je moet idd de buitenteugel iets langer laten worden dan de binnenteugel. Is heel logisch denk maar aan het fietsstuur als je door de boxht gaat duw je de buitenzijde van je af. Maar omdat je nu de handen op de zelfde plek moet houden kan dat niet en zul je dus de teugel moeten laten vieren.

jespie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:52

het paard moet als het ware in elke bocht om jouw been heen gaan als zo -> streepje is been -) en dat hij er zo omheen buigd dan je binnenhand en buitenhand mee begrenzen als je maar op allebei evenveel spanning houd en als de pony zo gaat -( ( bolle kant) dan is dat niet goed dan moet je meer je binnen been gebruiken

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 12:56

Dat van die fiets moet ik even onthouden! Ja

Thanks!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:54

Het is eigelijk heel logisch.. de druk moet op buiten teugels gelijk blijven, ook tijdens het vragen van de stelling. Als jou paard inbuigd naar rechts zal de mondhoek links dus verder van je hand af komen te staan. Omdat de druk en lengte dus ook gelijk moet blijven dat de afstand die van de mondheok naar de hand groter word moeten worden ingevult door de hand iets toetestaan. Dit gaat volgens mij automatisch..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:32

Je kunt ook stelling vragen door de binnenhand iets richting buitenheup te brengen, dus inknikken in je pols, je arm komt niet van zijn plek. Maar dat is als je niet naar binnen wilt wenden maar het paard evenwijdig aan zichzelf naar voorwaarts zijwaarts wilt laten bewegen de andere kant op, bv.
Er zijn meerdere manieren om stelling te vragen en hoe deze samenwerkt met de andere hulpen bepaald wat het paard er mee doet.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:46

Ik heb ook wel eens gehoord dat je je binnen hand ipv de hals te doen ook omhoog kan doen..

Maar je mag je hand toch niet draaien of ongelijk houden?

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:17

Ik heb het hetzelfde geleerd als M3isSi3j. Maar ik heb ook geleerd om mijn hand richting mijn knie te doen. Gewoon om net iets meer stelling te vragen. Geeft je paard genoeg stelling, je hand terug op zijn plaats. Zo ontspan en beloon je dus gelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:17

Elke situatie (en ook bv de graad van africhting en zelfs de bouw van de hals van het paard) vraagt om een andere manier van stelling vragen. Ik vind het wel goed dat er eens over gesproken wordt, want meestal wordt het in het midden gelaten door de instructeurs en de boekjes, die dan spreken van "stelling vragen" maar niet hoe je dat moet doen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:16

Bij mij werkt het ook weleens om mn hand omhoog te doen als ik een heel sterk paard heb (of als het paard het bit vastpakt). Zodra het paard dan loslaat weer laten zakken. Of als een paard kijkerig is een hand omhoog doen kan ook wel werken.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 10:35

Lusitana schreef:
Elke situatie (en ook bv de graad van africhting en zelfs de bouw van de hals van het paard) vraagt om een andere manier van stelling vragen. Ik vind het wel goed dat er eens over gesproken wordt, want meestal wordt het in het midden gelaten door de instructeurs en de boekjes, die dan spreken van "stelling vragen" maar niet hoe je dat moet doen.

Nou hier ben ik het dus helemaal mee eens!
Mijn paard is dus wat kort in de hals (een zeer compact paard), maar als ik stelling aanneem, krijg ik steeds commentaar dat mijn paard te weinig stelling aanneemt. Ik vind dit dus erg vreemd omdat ik haar oog kan zien en ze haar achterhand prima meneemt tijdens de stelling. Als ik dan vraag waar/ hoe en wanneer ik dan meer stelling moet aannemen,krijg ik geen antwoord! Verward

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:43

Waarscheinlijk willen ze meer rondingen in de rug zien. Als een paard kort in nek, hals en rus is zal die niet zo dubbel gevouwen kunnen lopen als eentje die onwijse lengte heeft.

Maak eerst lengte en zet dan de stelling in. Op diemanier kan die zich niet oprollen in de wendingen wat hemnog korter maakt waardoor je meer stelling kan aannemen en hem dus ook meer over zn rug kan laten lopen (rond om je binnnebeen dus)

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 22:35

M3isSi3j: Het probleem bij mijn paardje is, is dat haar achterhand echt een stuk hoger ligt dan haar voorhand, we trainen haar daarom zodanig dat haar bewegingsruimte van voor toe kan nemen. Daardoor komt haar hals iets hoger te liggen en lijkt dat ze kort loopt, maar dat is dus niet zo. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, ze knikt zich in ieder geval niet op.

Verder neemt ze de stelling wel goed aan, maar als ik dus om een uitleg vraag (instructeur), krijg ik zo'n warrig antwoord waar ik niks mee kan.