springen met een dressuur zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

grid

Re: springen met een dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:22

Joey Rosso --> niet elk dressuurzadel heeft een diepe zit Pling

Ik heb persoonlijk graag wat bewegingsvrijheid dus ook een dressuurzadel met bewegingsvrijheid en dus niet zo'n diepe strakke zit Knipoog
bovendien is het zadel precies aangemeten, zodat het ook niet de schouder en rugspieren stoort (dat is altijd belangrijk!)

Als je veel springt of wedstrijden springt zou ik geen dressuurzadel blijven gebruiken, want dat is dan niet echt je tak van sport en je zoekt toch een zadel dat bij je tak van sport past en natuurlijk hebben ze verschillende zadels gemaakt omdat dat er het beste bij past...
Maar zo af en toe en niet te hoog en als t goed voelt (voor jou én je paard) moet dat denk ik toch een keertje kunnen!
Vind het onzin om voor die ene keer een zadel te kopen (heb een goed passende die het paard niet stoort in z'n bewegingen!!) --> en bovendien een (slecht zittend) 2ehandsje is helemaal niet wat een paardenrug nodig heeft Knipoog

Op een spring/ vz zadel kun je ook in een verkeerde verlichte zit zitten of achter blijven in de sprong (zie dat zelfs regelmatig op wedstrijden) waardoor je je paard behoorlijk kunt storen met alle gevolgen van dien, dat ligt niet persé aan t soort zadel (al kan dat idd wel helpen) ...

Het is natuurlijk altijd zaak om goed te zitten en mee te gaan en je benen op de plaats te houden, een zadel dat goed zit en niks stoort en nergens klemt enz enz ... , maar dat zijn dingen die altijd gelden Knipoog

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:31

Ben het ook eens met het feit dat het wel degelijk kan. Ik heb alleen aangegeven dat het KAN misgaan, met name omdat veel mensen een verkeerde zit hebben en veel instructeurs daar vergeten op te letten (althans degene waar ik hiervoor stond).

Maar ik hoop dat iedereen met een dressuurzadel oplet hoe het paard zijn spieren ontwikkelt. Ikzelf heb heel veel problemen gehad door verkeerde opvulling van mijn zadel en sprong ook met mijn dressuurzadel, wat het voor mijn paard alleen maar erger heeft gemaakt.

Dat was de ervaring die ik voor de zekerheid hier wilde delen.

Ik ga wanneer mijn paard weer lopen mag ook springen en ik heb geen springzadel meer (voorlopig). Met dressuurzadel gaat prima, dus voor een tijdje hou ik dat gewoon vol Haha!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:45

ah oké nu snap ik hem --> het is idd zo dat een slecht passend zadel of verkeerde zit van ruiter veel problemen kan veroorzaken Ach gut succes met het herstel van je paardje ...

en dus idd altijd geldt een goed passend zadel is een must Ja en ook letten op houding, zit en inwerking enz enz enz

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:24

pol013 schreef:
@ JoeyRosso
Maar zo'n loopt het naar mijn idee toch niet als je maar 1 keer per week springt?
Ik vergelijk het maar met sporten op de juiste schoenen. Op den duur gaan verkeerde schoenen problemen opleveren maar voor ene keer kan het geen kwaad.

Klopt, tenzij je gevoelige voeten hebt... Dan heb je na één keer al blaren Tong uitsteken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 09:54

haha okay,
Zolang mijn paard met plezier opd e hindernissen af blijft gaan maak ik me dan dus nog maar niet al te veel zorgen. Als we dan vaker en hoger zouden gaan springen, dan zou ik dus wel echt moeten gaan kijken voor een springzadel. Phoe phoe leuke hobby wordt dat zo.

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:09

ik heb een pony van 4 jaar oud, ik heb haar nu een jaar, we konden toen het zadel niet meekopen, ik heb toen een gloednieuw dressuurzadel gekocht, nu doet mijn pony het best goed met dressuur en ik ga nu ook wedstrijd rijden, maar ze heeft blijkbaar heel veel aanleg voor het springen en ik vind dat ook erg leuk, dus ik wil als ik een paar winstpunten heb in de dressuur gaan springen, ik wil mijn dressuur zadel niet wegdoen, maar ik krijg ook geen springzadel van papa. Kun je met een springzadel ook gewoon goed dressuren want aangezien mijn pony nog erg jong is vind ik dat wel belangrijk. ik spring nu 1 keer in de week tot de 80 cm. op mijn dressuurzadel. dat gaat best goed maar ik ben bang dat als ik hoger ga dat het niet meer gaat.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:45

desleen schreef:
ik heb een pony van 4 jaar oud, ik heb haar nu een jaar, we konden toen het zadel niet meekopen, ik heb toen een gloednieuw dressuurzadel gekocht, nu doet mijn pony het best goed met dressuur en ik ga nu ook wedstrijd rijden, maar ze heeft blijkbaar heel veel aanleg voor het springen en ik vind dat ook erg leuk, dus ik wil als ik een paar winstpunten heb in de dressuur gaan springen, ik wil mijn dressuur zadel niet wegdoen, maar ik krijg ook geen springzadel van papa. Kun je met een springzadel ook gewoon goed dressuren want aangezien mijn pony nog erg jong is vind ik dat wel belangrijk. ik spring nu 1 keer in de week tot de 80 cm. op mijn dressuurzadel. dat gaat best goed maar ik ben bang dat als ik hoger ga dat het niet meer gaat.

Dan zou ik een veelzeidigheidszadel kopen, daar kun je zowel mee springen als mee dressuren.

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:28

Lijkt een veelzijdigheidszadel me ook beter. Vooral als je wedstrijd gaat rijden... Aangezien je zit in proeven erg belangrijk wordt gevonden is het zonde als je punten verliest door een springzit. Het is moeilijk (althans met mijn srpingzadel) om een nette dressuurhouding aan te nemen, zoals dat in een proef wordt verwacht. Denk ik...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:15

ik had eerder ook een veelzijdigheidszadel, maar het was voor mij (tot 1000 euro) bijna onmogelijk om een goed passend zadel te vinden. Dus ik was dolblij met mijn goed passende dressuurzadel Haha!

Ik heb trouwens gewoon mijn beugels op springmaat, met mijn knieen over de wrongen heen, nergens last van Bloos Rond de meter is natuurlijk ook niet zo heel hoog voor een E-pony Knipoog