Ik heb persoonlijk graag wat bewegingsvrijheid dus ook een dressuurzadel met bewegingsvrijheid en dus niet zo'n diepe strakke zit
bovendien is het zadel precies aangemeten, zodat het ook niet de schouder en rugspieren stoort (dat is altijd belangrijk!)
Als je veel springt of wedstrijden springt zou ik geen dressuurzadel blijven gebruiken, want dat is dan niet echt je tak van sport en je zoekt toch een zadel dat bij je tak van sport past en natuurlijk hebben ze verschillende zadels gemaakt omdat dat er het beste bij past...
Maar zo af en toe en niet te hoog en als t goed voelt (voor jou én je paard) moet dat denk ik toch een keertje kunnen!
Vind het onzin om voor die ene keer een zadel te kopen (heb een goed passende die het paard niet stoort in z'n bewegingen!!) --> en bovendien een (slecht zittend) 2ehandsje is helemaal niet wat een paardenrug nodig heeft
Op een spring/ vz zadel kun je ook in een verkeerde verlichte zit zitten of achter blijven in de sprong (zie dat zelfs regelmatig op wedstrijden) waardoor je je paard behoorlijk kunt storen met alle gevolgen van dien, dat ligt niet persé aan t soort zadel (al kan dat idd wel helpen) ...
Het is natuurlijk altijd zaak om goed te zitten en mee te gaan en je benen op de plaats te houden, een zadel dat goed zit en niks stoort en nergens klemt enz enz ... , maar dat zijn dingen die altijd gelden

succes met het herstel van je paardje ...
en ook letten op houding, zit en inwerking enz enz enz
Rond de meter is natuurlijk ook niet zo heel hoog voor een E-pony