"Is paardensport eigenlijk wel sport"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Re: "Is paardensport eigenlijk wel sport"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:59

Aqua8horse schreef :
Citaat:
Voor sport geldt dat het gezond is voor lichaam en geest.

Hier gaat het al mis. Recreatief sporten is gezond voor lichaam en geest. Topsport is per definitie al niet meer gezond. 3 keer per week door het park joggen is gezond. Een marathon lopen is echt niet gezond hoor! Met paarden is dat denk ik hetzelfde. Op het niveau van de OS is het zaak om heel voorzichtig met je paard om te springen. Zo'n team van vetrerinairen fysio's en weetikveelwatmeer is noodzakelijk omdat er zo enorm veel van een lijf gevergd wordt. Net zoals bij menselijke topsport. Op dat niveau is het risico op blessures veel groter.

Ik vind paardrijden wel een sport. Voor het paard zeker en voor mij ook. Ik heb vorige week een uur lang doorgezeten op een dressuurpaard met enorme bewegingen. Nou, mijn buikspieren voelde ik de volgende dag wel hoor.

Maar de meeste van ons doen niet aan topsport en met een beetje gezond verstand kan je een paard heel lang goed houden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 13:44

Ik ben het wel eens met je. Alleen met het team wat je beschrijft, kom je er niet. Je moet zelf ook heel bewust rijden. En natuurlijk goed passend materiaal. (op maat van het paard)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:05

Dat ook. Alles moet kloppen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 17:23

Ja, daar heb je gelijk in en vraagt om perfectie!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:26

heb mijn betoog bij de nederlandse les gehouden over dit onderwerp.
Zal eventjes mijn samenvatting hier neerzetten.

Paardrijden is wel degelijk een sport!

Argumenten voor(6):
-Paardrijden word gebruikt bij de olympische spelen, daar komen alleen echte sporten voor.
-Definitie van het woord sport:
een lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden
Voor paardrijden is zowel conditie als vaardigheid nodig en paardrijden voldoet dus aan de definitie van het woord sport.
-Ook bij paardrijden worden spieren getraind. Niet zoals bij andere sporten kleine groepen spieren intensief trainen, maar grote groepen spieren die rustig aan getraind worden. Ook worden bij paardrijden innerlijke skills veelvuldig getraind zoals techniek, concentratie, lichaamsbeheersing en natuurlijk de interactie met het paard.
-Paardrijden is zelfs een hele speciale sport, namelijk de enige sport waarbij mannen en vrouwen gelijk zijn, juist omdat het niet op fysieke kracht aankomt.
-Spieren: beenspieren: drijven.
armspieren: gebruik van de teugels.
-Verder worden veel spieren tegelijk gebruikt om de goede houding te creëren die wordt verlangt om het paard goed te laten lopen in de gewenste oefeningen.

Argumenten tegen met weerleggingen(2):
-Het paard moet bewegen en niet de ruiter, die zie je alleen maar zitten. / Om het paard de bewegingen te laten maken die jij verlangt wordt een nauwe samenwerking verlangt van bijna alle spieren die de ruiter nodig heeft om het paard te laten lopen. Daarbij is het doel van het paardrijden juist om je paard te laten lopen op de kleinste aanrakingen die je zo min mogelijk ziet. Ondertussen word er meer gedaan dan je verwacht.
-Bij paardrijden worden dieren gebruikt, zo ook bij hondenrennen, hanengevechten enz. enz. Dit zijn geen sporen, dat maakt paardrijden automatisch geen sport./ Paardrijden is ook de enige dierensport waarbij een mens niet aan de kant staat te kijken hoe de dieren het er vanaf brengen, maar zelf meewerken.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:40

Sport moet goed voor lichaam en geest zijn en dat zowel voor paard als ruiter, dat is wat hier wordt genoemd toch?

De elementen apart worden vaak bereikt, maar ik denk dat de combinatie van allen vrij zelden samenkomt.

Wanneer een ruiter begint met paardrijden is het sport voor de ruiter ( zowel lichamelijk als geestelijk), maar niet voor het paard (zowel lichamelijk als geestelijk).

Bij de gemiddelde recreatieruiter is er sprake van mentale ontspanning bij zowel paard als ruiter, maar sprake van sport? Ik denk het niet..

Een koppel dat enorm in de sport bezig is, is absoluut bezig met lichamelijke sport, maar de ontspanning vind ik vaak ver te zoeken.

Er zijn maar weinig koppels die zo goed bezig zijn dat het, voor zowel ruiter als paard, lichamelijk&geestelijk goed is.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 00:40

Ja, dat is ook weer waar Blossomm. Wat ik al eerder zei het sporten wat ik bedoel heeft een diepere betekenis. Dat komt overeen met wat jij zegt. Goed voor lichaam en geest, voor zowel paard als ruiter. Mijn bezorgdheid gaat vooral uit naar het paard.

Toch ben ik ervan overtuigd dat het kan. En zoals Professor Weiler al zei naar aanleiding van zijn onderzoek naar de effecten van LDR(met woorden van gelijke strekking): dat het anders moet, het rijden, de training en de instructie.

We moeten er in ieder geval naar streven denk ik, wil je je paard recht in de ogen kunnen blijven kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:10

Aqua8horse schreef:
Toch ben ik ervan overtuigd dat het kan. En zoals Professor Weiler al zei naar aanleiding van zijn onderzoek naar de effecten van LDR(met woorden van gelijke strekking): dat het anders moet, het rijden, de training en de instructie.

We moeten er in ieder geval naar streven denk ik, wil je je paard recht in de ogen kunnen blijven kijken.

Als ik jouw verhaal op een rijtje zet A8, dan trek ik de volgende conclusie:

Wanneer je je paard klassiek of VWNW traint dan doe je aan sport. Maar wanneer je rijdt volgens het LDR-principe of je traint je paard wel eens met zijn neusje een beetje achter de loodlijn, dan ben je niet meer bezig met sport maar met dierenkwellerij.

Wij zijn d'r weer!
Maakt niet uit welk topic je start, jij kunt het niet laten om je stokpaardje van stal te halen en mensen die er een andere visie op na houden in de stront te trappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:14

Citaat:
Wanneer een ruiter begint met paardrijden is het sport voor de ruiter ( zowel lichamelijk als geestelijk), maar niet voor het paard (zowel lichamelijk als geestelijk).

Bij de gemiddelde recreatieruiter is er sprake van mentale ontspanning bij zowel paard als ruiter, maar sprake van sport? Ik denk het niet..

Hier ben ik het totaal niet mee eens

Een paard wat hoog in de sport loopt, doet het geestelijk ook graag, anders hoef je nooit op een wp te rekenen, want dan doet het paard het simpel weg niet.

Dus niet alleen bij een recreatie ruiter is een paard lekker geestelijk ontspannen.
Snap ook niet waar die vooroordelen toch altijd vandaan komen. Verward

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:34

runningkawa schreef:
Citaat:

Een paard wat hoog in de sport loopt, doet het geestelijk ook graag, anders hoef je nooit op een wp te rekenen, want dan doet het paard het simpel weg niet.

Precies, kijk maar naar Aat van Essen met Oogappel! Dat paard is 8 (of 9) en loopt Grand Prix. Tuurlijk ze mist nog wat aan kracht en slingerd met de eners alle kanten op, maar ze doet de overige oefeningen met zo'n gemak. In Eindhoven hadden ze wel mooi een winstpunt. Hij rijd dat paard op zo'n ontspannen manier. Hij vraagt iets, ze doet het en daarna direct ontspannen. Niet doorgaan om het nog eens te voelen...

Veel ruiters/amazones weigeren gewoon weg eerst de fout bij zichzelf te zoeken. Het paard gaat in verzet, de eerste conclusie is: 'Hij wil niet, luisterd niet, hij is eigenwijs'. NEE, vaak zit de berijder er gewoon scheef op, geeft de verkeerde hulp of wat dan ook. Jammer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:35

Idd
En kijk je dan ff rustig wat er fot ging, geeft je paard een klopje op de hals en je doet het zelf daarna wel goed, zul je zien dat de oefening gewoon weer ontspannen verder goed gaat

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 09:43

Ja, we zijn er weer Jippie...je haalt alles weer keurig uit z'n verband. Dat je daar nou zo'n aardigheid aan hebt. Ik denk dat je het op een rijtje zetten beter voor jezelf kan houden, denk je ook niet? Dit heeft niets te maken met het onderwerp maar is een uiting met een persoonlijke tint. Jammer, het komt de discussie niet ten goede.

Ik ben het wel grotendeels met je eens RK, maar dat een paard die een winstpunt haalt het gesstelijk ook met plezier doet betwijfel ik.
Moet je eens kijken naar de uitdrukking van sommige paarden. Met sommige paarden heb ik echt medelijden. Je vriendin kan dat vast beamen.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 16-05-05 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:45

Sommige kijken ook "gespannen" als ze in uiterste concentratie lopen.

Vooral de paarden op hoog nivo, zijn karakter paarden, als die het niet graag doen, dan gaan ze vol in de staak.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 09:51

Ja en dat vind ik juist niet goed. Misschien bedoelen we hetzelfde hoor maar ik zie graag een ontspannen paard met uitdrukking, die geconcentreerd is met een orenspel wat speels is.

Ja, dat denk ik ook maar dat geldt voor alle top sporten op niveu, daar heb je karakter voor nodig. Maar wat betekent weigeren voor een paard in het algemeen....daar verheug je je als paard toch ook niet op?

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:56

Aqua8horse schreef:
Moet je eens kijken naar de uitdrukking van sommige paarden. Met sommige paarden heb ik echt medelijden. Je vriendin kan dat vast beamen.

Tuurlijk ook op Prix St.G. zie je mensen rijden waar ik met kromme tenen naar sta te kijken. Uit pure frustratie hakken ze de sporen er nog maar es in of trekken nog eens aan de stang (of erger: rijden alleen op de stang). Maar het ligt 9 van de 10 keer niet aan het paard maar aan de berijder. Ze zitten scheef, met appyeren aan de verkeerde wat dan ook. Ook op dat niveau. Ik denk dan: Wat ben je toch een braaf paard dat je dat allemaal over je kant laat gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:57

Dat is toch per paard verschillend heb ik het idee
Zanda, niet eens onder het zadel, kan soms erg vervelend kijken onder het knuffelen, terwijl hij dan enorm staat te genieten.
Maar als je die kop dan ziet, denk je dat hij zwaar chagerijnig is Knipoog
Ik denk dat die later onder het zadel een minder vriendelijk indruk zal geven als Kawa, die kijkt altijd blij Haha!

En ja een paard dat weigert krijgt een knal.
Maar denk jij nou echt, dat een paard dat echt niet wil dan rond te krijgen is?
Echt niet.
Ik heb op springstallen gereden, maar dwingen, dat doe je een paar keer en ook dan gooit het paard de kont in de krib en doet hij niks meer voor je. Laat staan in het parcours.
Die worden verkocht al recreatie paard, kunnen ze wat lopen is het dresuurpaard Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:01

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:04

Ja, dat denk ik echt RK! Helaas, dat de mensen die dat doen lukt...als ik paard was zou ik dat niet pikken als het niet vanuit de ontspanning, dus vanuit het paard zelf komt!

Wonderlijk zadel zien?
">viewtopic.php?f=1&t=408964&start=0&st=0&sk=t&sd=a
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 16-05-05 10:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:04

Die heb je er idd bij, maar dat is niet het merendeel ,gelukkig

Maar om zo de hele sport over 1 kam te scheren?
Nee, dat gaat me veel te ver.

En dan recreatie omhoog te halen?
Daar ken ik ook minder vriendelijk gereden en ogende paarden.

Dus nogmaals, het vooroordeel op de sport gooien vind ik onzin.
En dat word wel snel gedaan)

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:09

runningkawa schreef:
Die heb je er idd bij, maar dat is niet het merendeel ,gelukkig

Maar om zo de hele sport over 1 kam te scheren?
Nee, dat gaat me veel te ver.

En dan recreatie omhoog te halen?
Daar ken ik ook minder vriendelijk gereden en ogende paarden.

Dus nogmaals, het vooroordeel op de sport gooien vind ik onzin.
En dat word wel snel gedaan)

Nee, oei misverstandje Knipoog Ik gaf dat als voorbeeld. Maar wat ik bedoel is dat mensen (zélfs op dát nieveau) niet de fout bij zichzelf willen zoeken en de frustraties afreageren op het paard. Iedereen die op een paard gaat zitten zou het moeten willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:14

Nee hoor geen misverstandje, niet met jou tenminste Lachen

Word alleen maar gek van die mensen die sport nooit goed vinden en er alleen maar de slechte uit naar boven halen.
Maar die heb je ook bij recreatie.

mensen die hun paard vol in de bek hangen omdat hij niet sopt, mensen die hem tegen de bakrand aan parkeren en nog eens naschoppen omdat hij niet remt
Een scherp bit inhangen omdat hij niet luister

En idd, nooit naar hunzelf kijken, altijd maar kl*te knol roepen.
En dat zie ik bij receanten net zoveel als bij wedstrijd ruiters.

dat ligt puur aan het karakter van de ruiter, niet welke tak van sport ze doen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:19

Nee, niets over 1 kam scheren en ook de recreatie niet omhoog halen.
Ik vind dat ook een recreatie paard gewoon goed gereden zou moeten worden omdat een recreatiepaard net als sportpaarden ook een ruiter moeten dragen.

Met dit onderwerp wilde ik de manier waarop gesport wordt onder de aandacht brengen. Uit het stuk blijkt ook duidelijk waarom ik dat wil.

Ik vind het in dit topic ook niet relevant om onderscheidt te maken tussen sport en recreatie. Bovendien is dat onbegonnen werk: er zijn recreatie ruiters de sport toepassen zoals het hoort, terwijl er ook sportruiters zijn waarvan je denkt dat lijkt wel een recreatieve variatie.
Beide worden actief bedreven in Nederland en beide moeten ook gerespecteerd worden in mijn visie, mits ze daadwerkelijk door middel van te sporten met het paard, het paard en zichzelf op z'n minst gezonder maken en niet slechter.

RK: zou dat aan het karakter liggen of aan de rijtechniische vaardigheden van een ruiter die door onwetendheid mogelijk geen idee heeft dat het anders zou kunnen. Want dat geloof ik nog steeds.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand bewust slecht is voor zijn of haar paard. Veel stress, kans op veel onkosten en uit liefde(al geldt dat waarschijnlijk voor een kleinere groep) zie je paard liever gelukkig en spetteren.
Onwetendheid kan daarom ook onmogelijk een verwijt zijn voor wie dan ook. Als je niet beter weet, kan en mag jezelf niets kwalijk nemen.
Je openstellen voor andere invalswegen is daarom ook geen aanval op je persoonlijke vaardigheden, maar meer een verbreding ervan!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 16-05-05 10:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:22

Dat is niet uit je posts te halen aqua

Sport is LDR trekken en je paard verrot schoppen
Niemand rijd lief en denkt aan het paard, alleen maar aan de prijzen

En soms word je daar zo moehoe van Slapen

Ga voor de gein je iegen posts van de afgelopen jaren maar eens lezen en lees hoe vaak je tegen de sport bent
Alleen recreate is vriendelijk...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:32

Posts zijn vaak reacties ergens op. Deze topic heb ik geopend met een inleiding. Daaruit is niet af te leiden dat het alleen over sportpaarden gaat.

Maar ik ben eerlijk als ik zeg dat ik liever een recreatie paard zie lopen die netjes gereden wordt. Mijn oordeel komt tot stand omdat je in de (sport)bladen meer sport paarden op de foto ziet dan recreatie paarden. Dus wat dat beterft heb je wel gelijk, als je zegt dat er in de recreatie ook een hoop misgaat, alleen dat is minder in de picture. In die zin is mijn mening in deze niet helemaal eerlijk, denk ik.