bang om eraf te vallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bestek

Re: bang om eraf te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 17:32

mayo_horses schreef:
Ik heb het ook heel lang gehad.

Toen ben ik naar een andere manege gegaan waar ik de paarde niet kende en ik negeerde toen ook iedereen die zei welk paard wel of niet leuk is.

Ben toen zonder dat ik het wist op een bokkend rot beest gestapt.
Hij merkte toen mijn zeker heid en heeft in de hele les niks gedaan.

Ik ben er nu dus van overtuigt dat je gewoon niks van andere mensen aan moet trekken en lekker op het paard moet gaan waar jij op wil.
Het paard voelt jou namelijk aan en als jij niet weet hoe hij is en denk dat hij lief is voelt het paard dat ook en det hij dus veel minder.

Ik weet niet of dit eem tip is voor jou maar bij mij heeft het zeker geholpen.

Ja dat is ook wel zo.. =) maar naar een andere manege gaan heb ik niet zo'n zin in.. mijn manege is 5 minuutjes fietsen en ligt aan de rand van een heel mooi bos met een ven erin,, samengevat: De perfecte locatie voor mooie buitenritten.. en de dichtsbijzijnde andere manege is zo'n 45 minuten fietsen.. en op die andere manege krijg je 1 pony aangewezen waar je dan het hele jaar op moet rijden dus das niet ideaal. en @ Hermesdeux: ik heb nu een pony gevonden die een beetje aan "de middenweg" voldoet.. ze is heel braaf maar kan wel koppig zijn, maar ze luistert goed.. dus dat zit wel goed Lachen
en @ pharagirlke: ik heb het gevoel dat mijn instructeur mij niet 100% serieus neemt.. hij heeft zoiets van: komop, je kunt makkelijk die-en-die aan.. terwijl ik dat niet durf. Hij geeft wel goed les, maar is niet echt meedenkend.. das wel jammer maarja, zoals ik al zei: ik ga niet van manege wisselen.. Lachen maar wel allemaal bedankt voor jullie tips,, meer zijn altijd nog welkom!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:32

Ik ben lange tijd heel bang geweest om van een paard te vallen. Zo bang, dat ik ernstig heb overwogen te stoppen met paardrijden, niet meer op het allerbraafste manegepaard durfde dat ik al jaren kende, van elke beweging die een paard maakte tijdens het rijden schrok, en gewoon doodsbang werd om te rijden.
Er zijn niet veel mensen die weten dat ik zo bang ben geweest voor paardrijden. Het kwam omdat ik een sportpony ging verzorgen die veel te wild voor me was. Van die pony viel ik elke keer dat ik ging rijden minstens 2 keer af. Het rijden was 1 grote bok-sessie, niet normaal meer. Pony stond al op een africhtingsstal, maar er was niet veel mee te beginnen. Hoe vaker ik van die pony viel, hoe banger ik werd. Ik sliep nachten niet als ik de volgende dag moest gaan rijden, stapte met knikkende knieën op, en zodra de pony een stap verkeerd zette verstijfde ik totaal. Langzamerhand ging het van kwaad tot erger, en kon ik aan niets anders denken dan aan die pony, en de angst die ik ervoor had tijdens het rijden. Zo kon het niet langer, hoewel ik niet snel opgeef, en na een paar maanden van (letterlijk) vallen en opstaan heb ik de knoop doorgehakt en ben gestopt.
Maar het kwaad was al geschied. Terwijl ik nog nooit bang was geweest voor een paard, en de wildste beestjes als een uitdaging zag, durfde ik nu niet op het braafste paard. Ik ben tijdelijk gestopt met rijden, maar wilde het weer oppakken. Ik ben begonnen op het allerbraafste manegepaard, maar de angst bleef overheersen. Ik durfde niets meer. Langzamerhand kreeg ik door dat ik voor dit paard niet bang hoefde te zijn, en kreeg ik iets meer vertrouwen. Maar ik bleef bang...Maar ik moest verder, en weer op de moeilijkere pony's. Ik kwam terecht op een pony/paard waar ik voor de sportpony elke week op reed, ik vertrouwde haar toen volkomen en deed er alles mee. Nu durfde ik niets meer. Ik wist dat de pony haar buien had, flink kon crossen en een vreselijk tempo had in de galop. Altijd vond ik dit alleen maar leuk, maar nu alleen nog doodeng.
Dit ging een tijd zo door, maar mijn zelfvertrouwen bleef weg. Ik durfde écht niets, was bang voor elke stap, wilde absoluut niet vallen.
Toen ben ik Amo gaan verzorgen. Amo was een manegepaard geweest, en was vreselijk lief. Met hem kon ik alles, hij heeft me m'n zelfvertrouwen teruggegeven. Ik heb met hem een geweldig goede band opgebouwd. Ik was in het begin ook bang voor hem, maar heb me eroverheen gezet. Alleen op Amo was ik niet bang om te vallen, ik vertrouw hem 100 %. Al heeft hij twee weken op stal gestaan, ik stapte er zo op. Had absoluut geen angst meer, lachte juist om zijn streken.
Maar ondertussen was Amo het enige paard waarop ik niet bang was om te vallen. Ik was niet bang meer om te rijden, maar nog wel om te vallen, deed alles om het te voorkomen.

Nu heb ik sinds kort een knop omgedraait, heel bewust. Ik besef me nu dat het geen nut heeft om bang te zijn voor vallen. Wat schiet je ermee op? Je verpest alleen je plezier in paardrijden. En als je valt, is dat nog geen ramp.

Gelukkig ben ik nu niet bang meer, maar ik weet hoe je je voelt. Ik denk niet dat iemand in mijn omgeving weet dat ik zó bang was voor rijden. Ik hield altijd de schijn hoog, ik durfde best te rijden.

Hou vol, het wordt beter!

* sorry voor het véél te lange verhaal Bloos

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 00:23

Fijn dat het ondertussen weer beter met je gaat!
Ik ben zelf ook heel lang bang geweest, en nog wel een heel klein beetje. Ik ben ooit met een buitenrit gevallen. Ik was nog niet goed genoeg, met manegepony's voor het eerst na de winter naar buiten, veel te fris voor een groep beginnertjes... Meteen door de waterbak -> hele kudde op hol, ik werd wakker tegen een boom. Blauw oog
Ik ben heel lang bang geweest voor alles, het meeste is er bij mij gewoon uitgesleten. Vooral ook omdat ik daarna heel vaak gevallen ben, wel vaker ongelukkig, maar dan wen je er op de een of andere manier toch aan. Paarden kunnen nu alles bij me doen: bokken, stijgeren, op hol, ik vind alles best, ik hou alleen nog steeds niet van springen. Lage sprongetjes doe ik wel, maar daarna stop ik gewoon, ik rij voor m'n plezier, ik laat me niet opfokken door een stuk hout! Tong uitsteken Knipoog
Je zegt dat je geen rijtechnische problemen hebt, maar misschien zijn een aantal voltigelessen toch niet zo'n slecht idee. Je rijdt dan zonder zadel, met een veel directer contact met het paard. Je hoeft je ook niet druk te maken over tempo en sturen, daardoor wen je veel meer aan de bewegingen van het paard. Je voelt veel meer aan dan met zadel. Hierdoor kun je na een tijdje met zadel waarschijnlijk ook veel meer hebben, omdat je de bewegingen, ook kleinere -onverwachtse- meer gewend bent. Misschien vind je het niks, mij heeft het wel geholpen.
in ieder geval succes!

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 00:31

@ amber2588: ja voltige lijkt me inderdaad wel leuk om te doen maar ik weet niet of zoiets in de buurt van eindhoven wordt gegeven.. vast wel Lachen maar kun je dat ook bijvoorbeeld.. 10 lessen doen ofzo? want ik rij al op een manege, heb prive-les en ga mischien op springles dus als ik dan ook nog eens ga voltigeren is dat wel heeel erg veel...
en @ tamaraatjuh: lijkt veel op mijn verhaal.. fijn dat je er overheen bent gekomen Haha! ik werk er op dit moment aan.. maar het gaat al wel wat beter.. aan de andere kant, ik verwacht geen wonderen.. en het gaat dus gewoon tijd kosten om (weer) alles te durven met pony's/paarden.. maar het lukt me (uiteindelijk) wel Haha!

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:50

Ja, ik denk dat je ook wel een aantal losse lessen kunt doen. Meestal zijn er sowieso een aantal proeflessen... Als er niet zoiets te vinden is bij je in de buurt kun je ook eens overlegen met degene die je privéles geeft, of je daar een aantal keer zoiets kunt doen. Het gaat niet echt om kunstjes op een paardenrug, gewoon om meer aan de kleinere bewegingen gewend te raken.
succes!

Antistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 14:49

ik snap heel goed je probleem,
wat ik zelf een x heb gehad is dat ik een nieuwe singel onderhad ingevet en al, ik zat in de les en ineens knapt mn singel.
mn paard was toen 3 jaar (nu bijna 5) en die singel klapt tegen zn benen aan en natuurlijk springt tenner er vandoor.. na een halve bakronde met alleen een zadel gegallopeert te hebben knal ik met zadel en al tegen de bakrand aan en ik brak mijn schouder.
daarna was ik heel erg bang dat het weer gebeurde en mn paard was er ook bang voor, bij 1 geluidje schoot hij er vandoor. en ik lag er weer af. ik heb een hele tijd er gewoon elke x dat ik reed er 2x afgelegen en ik zag er heel erg tegenop er weer op te gaan rijden (wat ik elke dag moest).... ik heb verder hetzelfde gedaan als wat mayo_horses zei, maar dan bij een stal heb ik op een bokkend paard gereden zonder dat ik het wist die dus niks heeft gedaan.. en zo ben ik niet meer bang geworden

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:15

Dieuwke1989 schreef:
en @ tamaraatjuh: lijkt veel op mijn verhaal.. fijn dat je er overheen bent gekomen Haha! ik werk er op dit moment aan.. maar het gaat al wel wat beter.. aan de andere kant, ik verwacht geen wonderen.. en het gaat dus gewoon tijd kosten om (weer) alles te durven met pony's/paarden.. maar het lukt me (uiteindelijk) wel Haha!

Het heeft bij mij ook heel veel tijd gekost hoor. Ik rij Amo nu meer dan een jaar, en die tijd heb ik echt nodig gehad, pas de laatste maand ben ik grotendeels over mijn angst heen. Lachen

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:01

Een hele poos geleden heb ik ook een ongelukje gehad waardoor ik een paar weken niet kon rijden en na die weken doodsbang was om er weer af te vallen.
Het enige dat bij mij toen goed geholpen heeft was om (jaja, penny!) veeel te vroeg te komen, en bij het paard in de stal te gaan zitten. En maar kwebbelen tegen hem, om ons beiden moed in te praten. Een beetje met hem kroelen, en dan zien hoe hij bijna al kroelend in slaap viel. Het moord-monster (zoals dat bijna in mijn hoofd gegroeid was) werd toen weer dat heerlijke knuffelpaardje waar ik zo verliefd op geworden was. Als ik dan na een uurtje of 2 fruttelen met hem de les in ging was het toch weer spannend, maar door dan weer terug te denken aan die hele tijd bij hem, hem nog eens door zijn manen te kroelen, ebde de spanning ook weer wel weg.

Succes!

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:00

Ja das ook een goed idee Haha! .. ik werk veeel liever met het paard samen, dan dat ik tegen hem werk (wat dus vaak het geval is/was).. alleen staan sommige pony's in stands dus dan kan ik er niet echt goed bijzitten Boos! maarja andere niet Lachen en ik hem mezelf nu een soort 'tactiek' opgelegd: ik ben een tijd geleden op een pony gaan rijden die bekend staat als makkelijk.. nu heb ik deze "afgewerkt" (ik durf nu alles met haar en kan haar gewoon in galop laten blijven als er iets is (bijv niemand gallopeerd) ofzo.. ja eigenlijk is het niet echt dat ik dat weer 'kan' maar meer dat ik door durf te zetten want ik weet wel dat ik het kan.. nu ben ik verder met een andere pony, die bekend staat als makkelijk maar af en toe met kuren Lachen als ik dan alles bij haar durf dan ga ik weer een stapje hoger Lachen tot nu toe lukt dat kei goed Haha! miss nog meer tips? altijd welkom Haha!

aggielachie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:39

Er niet aan denken, je ontspannen, dan is je paard dat ook. Ik ken jou probleem ook wel. Maarjah, zeggen is makkelijker dan doen!

aggielachie

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 18:54

ja klopt Lachen maar nu ff offtopic:

AAAARGH!!! ik ben er gister afgevallen Boos! en nu heb ik mijn enkel gebroken!! Boos! terwijl het rijden net zo lekker ging! het ging zo: we zaten in gallop zonder beugels. het ging wel goed, maar ik zat iets te ver naar voren. ik wou dus naar achter gaan zitten maar verloor mijn evenwicht en knalde eerst met mijn schouder, toen met mijn hoofd, mijn heup, mijn knie en mijn enkel tegen de houten bakrand. het paard waar ik opzat stond met zijn achterhoef op mijn enkel. ik ben Heeeel blij dat het paard niets deed zoals bokken en dat het vooral mijn eigen schuld is, want anders had ik nu waarschijnlijk echt een trauma for life.. maarja ik voel me nu wel ECHT heeel k*t! over 6 weken heb ik ponykamp en dan kan ik daar waarschijnlijk niet heen! Boos!.. maarja, opzich was het rijden wel fijn:) maargoed.. gister bij de ehbo: eerste keer foto's maken. was het niet goed op te zien. moest ik nog een keer foto's maken. daarop was wel te zien dat het gebroken was maar niet goed genoeg. De orthopeed die dienst deed probeerden ze op te bellen. Die was niet te bereiken thuis, op zijn mobiel niet en op zijn signaal reageerde hij ook niet! kom op zeg!! maargoed, vanmorgen hebben ze de foto's besproken en nu moet ik donderdag in zo'n enge buis om gescant te worden en dan wordt beslist of ik geopereerd moet worden. gaat lekker dus Boos! ... maarja, ff ontopic: meer reacties zijn altijd welkom!

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:57

Auw, pijnlijk!!!
Hoop voor je dat je niet geopereerd hoeft te worden. Wat die enge buis betreft: Die is niet zo eng hoor. Heb er zelf wel 's ingelegen voor m'n rug. Je hoort wel vanalles, en soms voel je 'm ook wel een beetje bewegen, maar je voelt verder helemaal niks hoor. het is straling en dat voel je niet. 't Is alleen vervelend als je claustrofobisch bent.
Sterkte ermee!!!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:26

Beterschap Dieuwke!! Ach gut

Toen ik net weer begon te rijden was ik ook best wel bangig.

Ben nu weer bijna een jaar bezig en merk toch dat ik veel meer
zelfvertrouwen heb dan in het begin.

Je balans wordt steeds beter dat werkt ook mee.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 10:54

amber2588 schreef:
Auw, pijnlijk!!!
Hoop voor je dat je niet geopereerd hoeft te worden. Wat die enge buis betreft: Die is niet zo eng hoor. Heb er zelf wel 's ingelegen voor m'n rug. Je hoort wel vanalles, en soms voel je 'm ook wel een beetje bewegen, maar je voelt verder helemaal niks hoor. het is straling en dat voel je niet. 't Is alleen vervelend als je claustrofobisch bent.
Sterkte ermee!!!

Lachen dank je.. Ik ben opzich niet claustrofobisch maar ik hoorde van iemand dat je dan echt heel klem ligt enzo.. en dan wordt het al wat minder leuk.. Boos! maarja, ik wacht donderdag wel af Lachen

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 16:07

Maargoed, weer on-topic: verder nog iemand tips e.d.?

Ramoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:12

je meot maar zo denken, als je van de fiets valt, val je op de verharde weg. Als je van een paard valt, val je n het zand. Ik ben zelf ook heel vaak gevallen en over het algemeen doet het geen zeer. Af en toe kom je eens verkeerd terecht, en doet je been ofzo even pijn, maar dat is dan ook alles...dus gewoon neit bang meer zijn..en gewoon lekker op je paardjkuh stappen en er van genieten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:19

och... sterkte meid!!

Lars_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:40

IK had en heb hier soms last van.
IK heb bijrijdpaarden maar als ik in de manege les rijd ( in een gevorderden groep ) en ik zit op een pony die erg schrikkerig is....dan ben ik de hele les daarmee bezig....
Ik zat op een pony die bij het aanspringen in galop bokt.
De pony is wat ouder en sloom en erg chaggie op zijn oudere dag dus hij wilt niet galoperen.....Dus ik kijk mijn instructrice al zo aan van dat ik dit niet kan...maar de pony ging in galop !En het ging goed dus ik dacht ik kan het !! maar hij viel terug en ik opnieuw aanspringen maar toen kwam er een bok...een hoge bok..achterhand helemaal de lucht in...Instructrice : Goedzo je blijft hartstikke goed zitten en nu aanpakken ! Ik drijven en het ging goed !!! Je moet jezelf overtuigen dat je het kan !! jij bent de baas en niet het paard waar je op rijd !
Maar ik heb het eigelijk nog altijd in me in de les....denken dat ik het niet kan.Ik heb ook prive lessen gehad maar ik ben tot de conclusie gekomen : Het helpt wel maar niet de hele tijd op het zelfde beessie....

Dus de enigste tip die ik je kan geven : zelfvertrouwen hebben en er vol goedemoed op gaan zitten...en denken : IK KAN HET herhaal dat in je hoofd en dan kom jij er wel Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:48

heel probleem maar met veel geduld kom je er wel. Ik zelf viel van een bokkende pony en ik ga naar voren zie de grond aankomen en om mijn hoofd te beschermen steek ik mijn armen uit.Ik raak de grond en mijn elleboog draait uit de kom,was een hele toer om hem in het ziekenhuis er weer in te krijgen. Ik had op dat moment geen eigen paard dus reed niet geregeld.Maar ik heb 6 jaar niet gereden ik durfde niet meer.Tot ik een eigen pony kreeg jong en mishandeld ik heb veel angsten moeten overwinnen maar doordat ik hem 100% vertrouwde ging het goed. Vorig jaar kocht ik een 3 jarig paard zat echt niet graag op zijn rug in het begin, maar heb wel doorgezet en het gaat super.Het is bij angst heel belangrijkl om op een rustig paard te zitten om zo weer zelfvertrouwen te krijgen.Let niet op een ander en forceer jezelf niet het komt vanzelf wel.