lessen > nodig of luxe ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Re: lessen > nodig of luxe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:15

Ik vind het tot op bepaalde hoogte nodig, maar sommigen kunnen overdrijven en dan vind k het meer een luxe, al hoewel het nooit verkeerd is Knipoog

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:37

Ik vind dat je altijd les moet blijven nemen.
Kleine foutjes sluipen er razend snel in en zonder begeleiding wordt het van kwaad tot erger...
en zie het er dan nog maar eens uit te krijgen.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:44

Als je buitenritten rijdt is het natuurlijk niet nodig Knipoog Okay, wel de basis natuurlijk. Ik ga in juli stoppen met lessen, elke week vast op maandag stressen om op tijd te komen en dan vervolgens niks leren? Nee, ik neem wel af en toe een privelesje, ik rij toch vooral buitenritten en longeer weleens en dat ik daarna nog even een kwartiertje ga rijden. Mijn pony is ook al 20, dus ik rij niet zo veel meer. Ik heb echt niks meer wat ik leer in de groepsles waar ik nu in zit. Maar privelessen kunnen natuurlijk nooit kwaad! Zolang je leert van je instructeur/instructrice zou ik het blijven doen!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:35

Les = Nodig..
Ik rijd geen wedstrijden of niks, maar wil wel wat kunnen met mijn paard. En op de goede manier.
Met buitenrijden.. nja, aan de ene kant denk ik dat het niet nodig is, omdat je niet echt 'rijd' (ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen, je zit er niet op om iets 'moois' te kunnen doen, ofzoiets Knipoog )
Maar aan de andere kant, je moet je paard wel aanblijven kunnen, je moet er wel op kunnen rijden, want stel dat het eruit naait, dan moet je weten wat je moet doen, en hoe je je paard in bedwang moet houden..

In ieder geval, geef mij maar les. Dan leer je nog iets, en goed ook Lachen

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:51

Ligt eraan wat je wilt. Als je bijvoorbeeld Z wilt rijden, heb je wel les nodig. Als je alleen buiten gaat rijden heb je i.m.o. geen lessen nodig. Misschien zo af en toe om te kijken of je nog goed zit ofzo.
Maar ik vind wel, dat als je problemen met je paard hebt, hij gaat bijvoorbeeld niet in galop (is maar een voorbeeldje). Dat je dan niet die problemen zelf moet proberen te verhelpen, maar les nemen. (ik kom niet zo goed uit mijn woorden Haha!)

Als je jarenlang les hebt gehad en dan een paardje koopt om buiten te rijden of alleen reacreatief heb je i.m.o. geen les nodig.
Laatst bijgewerkt door Alocasia op 08-05-05 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:54

Paardrijden kan iedereen (leren), maar de rijkunst beheersen is lang niet voor iedereen weggelegd.

Om de rijkunst enigzins onder de knie te krijgen is alleen mogelijk met een instructeur.
Laatst bijgewerkt door germie op 08-05-05 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:00

Apple schreef:
Maar: zie nog maar eens een lesgever te vinden die past bij jou en je paard Haha!.

Ja idd, dat is erg moeilijk.

Lessen is nodig, iedereen heeft rijtechnische probleempjes.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:09

Ik vind het voor mezelf in ieder geval wel nodig om les te nemen
Ik rijd geen wedstrijden, maar wil wel graag goed leren rijden
En wat ik met de les leer, kan ik mooi weer oefenen op de momenten
dat ik alleen rij.
Heb er daardoor ook meer plezier in. Clown

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:16

Shanna16 schreef:
Ik vind het eigenlijk ook nodig; maar het geld voor privelessen heb ik helaas niet. En laat het nu net zijn dat de rijmethode van mijn nieuwe instructrice niet helemaal klikt met de pony.

Dit lees ik dus wel vaker maar je hoeft toch niet perse 1 keer per week te lessen.Ik heb ook 2 jaar lang om de week gelest omdat ik financieel niet elke week kon lessen.Maar je kan er ook voor kiezen om om de 3 weken of 1 keer per maand te lessen.En zeker op jouw niveau is 1 keer per maand de puntjes op de i zetten wel voldoende en kan ze je huiswerk mee geven om mee door te trainen de rest van de tijd.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:52

Apple schreef:
Maar: zie nog maar eens een lesgever te vinden die past bij jou en je paard Haha!.

is voor mij dus niet te vinden, ik wil namelijk rijles voor mijn eigen houding, en niet voor het paard zeg maar (paard heeft ataxie, dus kan gewoon geen galop op de volte...) Ik vind dat veel lesgevers alleen maar voor het plaatje gaan, en te weinig rijtechnisch bezig zijn... Ik heb nu dus geen les, maar als oplossing, veel kijken naar andere lessen. Daar leer je ook megaveel van! Dan kun je zien wat er gebeurt, en horen wat er gezegt word. Dit vind ik reg fijn. Zulke dingen probeer in dan zelf naar praktijk om te zetten, met af en toe n vriendin die me eens wijst op fouten in mijn houding Haha!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:57

ik kan echt niet zonder les.
Ik vind dat belangrijk omdat ik dan goed blijft rijden en de problemen voor te komen.
Als ik nooit les heeft gehad zou ik ook nooit M1 te hebben gehaald...

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:34

NODIG En leuk!

Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:56

absolute noodzaak.
Als je verder wil komen in de 'sport'heb je iemand nodig die je daarbij kan helpen. Wat gaat er mis? hoe los je dat op? wat doe je fout? hoe hoort het aan te voelen?

Maar ook voor de recreatieruiter die alleen de bossen in wil is het belangrijk dat zo af en toe eens iemand zijn rijstijl onder de loep neemt. Kleine foutjes als een beetje echeef zitten of minder makkelijk een bepaalde kant inbuigen kunnen uiteindelijk kreupelheid ten gevolge hebben. daarnaast vind ik een gehoorzaam paard erg belangrijk als je de weg op gaat.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:25

Ik vind het zelf nodig. Maar denk dat het van mij luxe is, ik heb één keer per week priveles, soms twee keer per week. En ze gaat mee op wedstrijd Haha!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:00

Ik vind het wel nodig. Ik heb nu ook al een half jaar geen les meer gehad, en het rijden gaat eigenlijk steeds slechter en slechter. Alleen lukt het nog niet erg om iemand te vinden Scheve mond Alleen maar mensen die 30 euro per uur vragenen dat vinden m'n ouders wat te duur Scheve mond

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:06

Just_Me schreef:
Als je alleen buiten gaat rijden heb je i.m.o. geen lessen nodig. Misschien zo af en toe om te kijken of je nog goed zit ofzo. (...) Als je jarenlang les hebt gehad en dan een paardje koopt om buiten te rijden of alleen reacreatief heb je i.m.o. geen les nodig.

Dat ben ik niet met je eens. Als je een recreatiepaard gezond wilt houden, is les nemen IMO ook nodig en wel om de volgende redenen:

pol013 schreef:
Maar ook voor de recreatieruiter die alleen de bossen in wil is het belangrijk dat zo af en toe eens iemand zijn rijstijl onder de loep neemt. Kleine foutjes als een beetje echeef zitten of minder makkelijk een bepaalde kant inbuigen kunnen uiteindelijk kreupelheid ten gevolge hebben. daarnaast vind ik een gehoorzaam paard erg belangrijk als je de weg op gaat.

Je bent als levend wezen (dagelijks) bezig met een levend wezen. Niet met een machine. Foutjes en verkeerde gewoonten (bijvoorbeeld scheef of krom zitten) sluipen er zo in en die hebben invloed op je paard: scheefheid, op de voorhand lopen, als een plank door de bocht gaan. Ook gehoorzaamheid moet je niet onderschatten, dat is zeker belangrijk als je op de openbare weg rijdt. En voorkomen is IMO altijd nog beter dan genezen. Knipoog

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:48

Ik vind het ook nodig!

Is er iemand die geld over heeft en de instructrice/instructeur kent die bij mij en mijn paard past?

De verkeerde kan namelijk heel veel verpesten weet ik uit ervaring!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:55

Les........... is absoluut nodig.....

Het is zelfs niet slecht om slechte les te krijgen......... al is het alleen maar om niet achteruit te hollen.

Ik heb het laaste jaar heel intensief les gehad.......... en daar heel, heel veel van geleerd. Maar ik heb de 4 jaren daarvoor dus gewoon heel slecht les gehad, dat is mij wel duidelijk geworden het afgelopen jaar............ alleen had ik in die 4 jaar GEEN les gehad, dan had het alleen nog maar erger geweest.

Ik ben dus echt van mening dat men niet zonder les kan......... nooit

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:58

Overigens bestaat 'les' niet alleen uit 'nieuwe dingen leren'. Of zoals mensen die niets met paarden hebben soms zeggen: 'Waarom heb jij nog les nodig, je kunt toch al paardrijden?' Ik kan me niet voorstellen dat er aan voetballers wordt gevraagd waarom ze nog trainen, ze kunnen tenslotte toch al voetballen? Clown

Les is in feite training (om beter te worden) of onderhoud (om niet achteruit te gaan). Net zoals andere sporters dat doen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:55

ik ga helemaal met karin mee Ja

Alleen helaas is het voor mij amper mogelijk om te lessen. Af en toe met een ander paard, of eens iemand die meekijkt en me wijst op mn fouten in mn houding Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 17:15

Les is nodig, doe je paard een lol en neem goede les...liefst niet van mensen die zelf denken geen les nodig te hebben....
Zoek een instructie die bij je past, dus geen met een ambitie die niet strookt met die van jezelf. Als jij gewoon leuk ontspannen met je paard wilt kunnen rijden, heb je niet iemand nodig die erg wedstrijdgericht traint.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:52

Je bent nooit uitgeleerd he... het is dus zeker geen luxe...

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:29

Ik vind les noodzakelijk! Er zijn altijd dingen die je zelf niet voelt en ziet.

Maar moet daar wel bij zeggen dat het vinden van een goede instructeur niet makkelijk is. Nu weet ik beter waar ik op moet letten maar ik betwijfel of 'slecht' les hebben beter is dan geen les.
Er zijn dingen die ik heb geleerd van mensen (en niet kloppen) die ik er nu verdomd moeilijk weer uit krijg. Juist omdat je ze bewust aanleerd. Bij geen les leer je je de fouten niet bewust aan waardoor verbetering makkelijker gaat. Althans in mijn geval...

Maar ik ben heeeeeeeeeeeeeel blij met mijn huidige lesgeefmens!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:33

NODIG of LUXE?

Niemand kan zonder lessen, dit is hoog nodig als je echt verder wilt komen!

Je kunt beter vragen of dit topic wel nodig is Afbeelding

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:35

Voor mij absoluut nodig Haha!

Vind het fijn om eens per week te lessen en dat er word gekeken naar alles. Kleine foutjes die er in sluipen weer corrigeren (die kleine foutjes zie ik nl zelf niet maar zij wel Knipoog )

En vooral dmv les vooruit te gaan, zou ik geen les hebben vrees ik dat ik achteruit zou gaan hahaha. Ik wil dus zelf niet gaan aankloten.