Hoelang zijn jullie per dag bezig met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milo

Re: Hoelang zijn jullie per dag bezig met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:32

ik rij drie kwartier

buiten rij ik zolang ik zin heb

rambo is 29 jaar, en kan nog veel aan. maar met rijden moet ik wel meer rustpzues nemen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:53

Mijn paard staat elke dag in t land, en als ik rij of longeer doe ik t zolang ik zin heb. Dat varieerd van een kwartier longeren tot een paar uur buitenrijden. Maar als ik aan t werk ben in de bak, haal ik t uur alleen als ik les heb. Of hij moet dwars zijn. Dan rij ik ook nog wel eens langer. (als ie dan ff lekker heeft gelopen stop ik) Als m'n vent z'n best heeft gedaan stop ik. Tuurlijk niet gelijk, anders bouw je nix op. Maar het heeft imo geen zin om als me paard lekker loopt 2 uur door te gaan kaggelen. Dan weet ik zeker dat ie me in de steek laat op t laatst. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:40

Rijd mijn paard (samen met mijn zus) zes dagen in de week. Als we les hebben loopt het paard een uur. Daarbuiten hangt het helemaal van de situatie af. Als ze heel goed loopt wil ik er na een half uur al mee stoppen, maar gaat het weereens wat minder probeer ik wel altijd door te rijden tot ik het weer goed af kan sluiten.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:43

Al met al 2,5 uur. Ik fiets een kwartier heen. Poets een half uur (wit paard Knipoog ) Rij een heel uur. Zadel af en ruim de spullen op, weer een half uur. En weer dat kwartiertje terugfietsen Haha!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:06

ik rij mijn 4 jarige merrie 4 a 5 dagen per week en dan een half uur tot drie kwartier. Voor de rest staat ze elke dag in het land. Vindt 2 uur per dag een tikkeltje overdreven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:17

Ik rijd ook 30/45 minuten na gelang hoe braaf ze is, longeren doe ik een 15 minuten en inderdaad bosritten meesta vanaf 2uur.
Ze staat wel van s'morgens tot s'avonds in de wei.Ik denk ook dat de DA , 2uur beweging heeft bedoeld .Want een uur longeren ? Ik denk dat de mijne boos zou worden als ik dat vertelde.

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:26

ik ben met rijden of wandelen wel elke dag ongeveer een uur bezig, meestal tussen drie kwartier en anderhalf uur. We mogen alleen nog maar stappen vanwege een blessure, dus ik wissel het af met wandelen, net zo leuk! Verder sta ik op een plek eigenlijk bij iemand in de tuin, nouja wel een enorme tuin hoor, meer een park. Maar daar doe ik alles, dus uitmesten en binnen/buiten zetten, maar ook schrikdraad bijhouden/zetten, repareren van hekken e.d. en waterbakken vullen en schoonmaken,land en paddock uitmesten, etc. etc. Dus alles bij elkaar ben ik minimaal een uurtje of drie, vier toch wel bezig met de paarden, in het weekend of vakanties langer. Niet dat ik het erg vind hoor, ik doe het graag. De paarden staan wel altijd overdag buiten, 's winters in de paddock en 's zomers op het land (en bij goed weer 'snachts ook in de paddock) Pling

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:46

Vind wel dat een DA gelijk heeft met 2 uur beweging per dag voor een paard. Een paard loopt van nature vrijwel de gehele dag en is een bewegingsdier. Stilstaan is daarom nooit echt goed, vooral niet in de standaard stallen in Nederland van 3 bij 3. Alleen een uur op kleine voltes longeren zie ik inderdaad ook het nut niet van in, met oog op overbelasting. Ik heb ook weleens gelezen dat pas na een half uur beweging er een bepaalde gewrichtsvloeistof vrijkomt die het paard de soepelheid geeft goed te kunnen buigen (in zijn gewrichten wat bv bij verzameling gevraagd word).
Ik rijd zelf 5 dagen per week 1 uur tot 1 uur en 15min. De rest is het 20 min aan de hand stappen op het harde (pezen sterker maken.) of een half uurtje longeren (zonder hulpteugels of iets). Een buitenrit kan weleens 2 uur duren. Maar daarbij staat mijn paard iedere dag nog 2,5-3 uur buiten en komt hij dus sowieso wel aan zijn beweging. Toen hij niet buitenkwam (vorige stal) zorgde ik ook altijd minimaal voor een uur beweging op "rustdagen" dus dan half uur longeren nog half uur stappen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:49

Beetje vreemde veearts Verward
Als het paard het nodig heeft om 2 uur per dag flink te werken, dan mag je je wel eens ernstig zorgen gaan maken om het welzijn van het paard want dan heb je iets niet handig geregeld.
Een uur longeren zou ik zowiezo al niet adviseren, laat staan ook nog gevolgd door een uur rijden...
Eerlijk gezegd kan ik me deze uitspraken ook niet voorstellen van een gediplomeerd en vakkundig veearts.

Onze paarden werken in de bak eigenlijk nooit meer dan een uur. Eerder minder. Buitenritten kunnen oplopen tot een uurtje of vier/vijf. Veel stapwerk.
Verder lopen ze per dag een paar uur in de paddock en een paar uur in de wei, dus ze staan overdag niet veel binnen. 's Nachts staan ze wel op stal.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:01

Ik rij een uur per dag en dat vind ik meer dan genoeg. Vind 2 uur wel lang oor voor iedere dag.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:19

Ze komen elke dag 2 tot 3 uur in de wei.
En daarnaast rijd ik chester 6 dagen per week...varierend van n half uur tot anderhalf uur. Maar over t algemeen half uur-3 kwartier. ( Z1)

Porrita rijd ik 4/5 x per week en meestal half uur-3 kwartier.

En sante komt elke dag 5 kwartier in de wei en rijd ik 4/5x per week een half uur tot een uur Lachen ( L1/L2 niveau)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:17

Zonder werken ben ik een uur bezig met mn pony's. Als ik met de oudste ga werken ben ik ongeveer een uur met hem bezig.

Max_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:16

Ik rij in de bak meestal ongeveer 40 minuten. Dat doe ik 2 a 3 keer per week. Buiten varieert van 1 tot 3 uur. En dat doe ik ook 2 a 3 keer per week. De andere dagen longeer ik meestal een half uur of wandel ik een uurtje. Hij komt daarnaast elke dag minimaal 1,5 uur in de paddock en in het weideseizoen elke dag overdag in de wei. Voor zover ik dat in kan schatten is Max heel tevreden met deze beweging!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:08

zorro schreef:
zomers rijd ik echt 2 uur lang, in de winter rijdt ik niet. dus als ik weer ga rijden bouw ik het eerst op, en voor de winter bouw ik het af. maar als ik dus echt weer elke dag rijd, toch 2 uur. maar dan komt mn paard niet aan de longe, daar houdt ie niet zo van.

Waarom rijd je hem niet in de winter ?