doorzitten...iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ninatje

Re: doorzitten...iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:43

kantel je bekken en probeer mee te gaan met de beweging van je paard! dat is de basis volgens mij... zonder beugels rijden is een goede oefening, maar zorg dat je je bekken goed kantelt.
een oefening voor het kantelen van je bekken: ga helemaal naar achteren hangen op je paard, alsof je bijna op zijn rug ligt, en kom voorzichtig weer omhoog, maar zonder de stand van je bekken te veranderen. Als je dan weer rechtop zit voel je als het goed is een groot verschil met hoe je eerst zat, bovendien als je zo zit is het doorzitten een stuk gemakkelijker!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:13

beste manier is zonder beugels rijden en als je meer achterover gaat zitten is het dan makkelijker. maar desnood ook veel overgangen, hierdoor verbeterd de evenwicht en je paard gaat dan ook meer ontspannen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:33

Th0mas schreef:
beste manier is zonder beugels rijden en als je meer achterover gaat zitten is het dan makkelijker. maar desnood ook veel overgangen, hierdoor verbeterd de evenwicht en je paard gaat dan ook meer ontspannen.

Met het duidelijk achterover zitten en daar mee doel ik op het achter de loodlijn verdwijnen dan blokkeer je juist de beweging en kan de pony/paard je niet meer laten zitten omdat jij simpelweg blokkeert. Dus met rechte rug en werken met de buikspieren haal die naar je toe en zorg dat je soepel meeveert in de beweging.

Als extra kun je eens overdreven omhoog kijken.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:38

Misschien ook nog iets. Als ik ging doorzitten lette ik op het doorzitten zelf en niet meer op mijn ademhaling waardoor dat niet goed ging. Toen kreeg ik als tip om eens op mijn ademhaling te gaan letten als ik ging doorzitten. Sinds ik dat doe gaat het een stuk beter, want je bent dan ontspannen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:15

ontspannen ontspannen ontspannen. gewoon ontspannen sluit je ogen een paar sec en ga mee met de bewegingen. als je niet ontspant kun je ook niet blijven zitten

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:01

Klinkt misschien heel raar maar sinds ik de tip kreeg om mijn bekken naar links en rechts mee te kantelen met de beweging is doorzitten een fluitje van een cent.
Een beetje alsof je zelf meeloopt in draf.

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:13

ik weet niet of deze tip al is gegeven.... maar ik ga met doorzitten voor mijn gevoel (je ziet het niet) mee met de voorbenen bij de ene pas ga ik naar links de volgende naar rechts.... natuurlijk niet helemaal schuin gaan hangen maar voor je gevoel dat doen... wel raar maar het werkt echt met welke pas je naar links moet gaan en met welke pas je naar rechts moet gaan merk je vanzelf wat het lekkerste zit !!! Suc6

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:30

probeer alleen met je bekken de schok op te vangen, naar achter zitten en ontspannen. Ook thuis op de stoel kun je deze beweging proberen te maken. Je bekken als het waren naar voren en naar achter gooien, alsof je met iets heel anders bezig bent Bloos Haha!
Zo heb ik he took geleerd, en inderdaad, gooi die beugels maar uit, dan leer je het het snelst.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:33

heel goed je knieen klemmen en wat bij mij ook helpt is hakken licht uitduwen Knipoog en bekken kantelen.. als je dat niet lukt je rug bol maken maar dat meteeen weer afleren zodra je je bekken kan kantelen =) zo heb ik het geleerd en nu vind ik doorzitten het leukst wat er is Knipoog

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:22

Ik heb ergens geleerd dat je met je benen moet zitten alsof je op de grond staan, hierdoor laat je je benen lang. Wanneer je je benen optrekt werp je jezelf uit het zadel.
Ik heb totaal geen moeite met doorzitten, op een enkel paard wel, maar dan oefen ik dit gewoon veel. Veel van stap-draf-stap overgangen maken en in het begin een beetje in een sukkeldrafje laten draven, werkt het beste. Ik let altijd alleen op mijn benen met het doorzitten en wanneer ik echt moeite heb om mee te gaan, maak ik mijn rug een beetje bol, zodat ik meer vrijheid in mijn heupen heb en vanuit daar mee kan bewegen.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:03

wat bij mij wil helpen als ik heel onrustig zit is 2a3 rondjes zonder beugels en dan gewoon weer de beugels aan doen door gaan zitten en dan moet je je kuiten heeeeeeeeel lang proberen te maken bij mij heeft het zeker gewerkt en soms doe ik het nog wel eens.

Izette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:37

Eerst had ik er ook nog wel eens wat moeite mee, dan kreeg ik vooral pijn in mijn buik.
Na dat ik een tijdje niet kon rijden had ik het weer. Ik heb het toen zo gedaan; niet te lang aan één stuk door doorzitten. Tijdens het doorzitten je benen ontspannen en niet je knieën aan het zadel knijpen om je vast te houden, en rechtop zitten.
Als je pijn in je buik krijgt weer eventjes gaan lichtrijden en dan opnieuw proberen.

Izette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:39

Annetje schreef:
Ik heb ergens geleerd dat je met je benen moet zitten alsof je op de grond staan, hierdoor laat je je benen lang. Wanneer je je benen optrekt werp je jezelf uit het zadel.
Ik heb totaal geen moeite met doorzitten, op een enkel paard wel, maar dan oefen ik dit gewoon veel. Veel van stap-draf-stap overgangen maken en in het begin een beetje in een sukkeldrafje laten draven, werkt het beste. Ik let altijd alleen op mijn benen met het doorzitten en wanneer ik echt moeite heb om mee te gaan, maak ik mijn rug een beetje bol, zodat ik meer vrijheid in mijn heupen heb en vanuit daar mee kan bewegen.

Met je benen doen alsof je op de grond wil staan zou kunnen helpen, maar hierdoor kan het komen dat je teveel op je stijgbeugels gaat steunen en dan een beetje in het zadel gaat staan, waardoor het dus een hoop gehobbel wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:50

Denk er ook vooral aan dat ej diep en rustig blijft doorademen. Veel problemen komen ook doordat mensen hun adem in gaan houden tijdens het doorzitten (onbewust)

micrimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:39

heej,
ik had een heletijd terug een bijrijd pony die nog al snel en kleine pasjes maakte in de draf, als ik dan moest doorzitten werd ik echt heen er weer gehobbeld.
toen ging ik een x heel overdreven mee bewegen.
toen zat ik gewoon in het zadel inplaatsvan dan ik openneer stuiterder.
maja dat zag er natuurlijk niet echt heel mooi uit.
toen ben ik beetje bij beetje me kont een beetje naar boven alshetwaren drukken, dus een beetje je benen aandrukken.
toen bleef ik gewoon recht zitten en zag het er ook niet raar uit.
dat hielp mij wel, ik hoop dat het ook bij jou helpt.
en natuurlijk help het ook om zonder beugels te rijden of zonder zadel.
xxx rianne

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 01:24

Probeer aan de longeerlijn erop te gaan zitten, zonder teugels in je handen. Met losse handen rijden, en dan gaan doorzitten. Leg dan je handen/armen op je bovenbenen, en ontspan helemaal. En dan doe je je armen uit elkaar, en houdt je ze een keer boven je hoofd...

Daarna kun je proberen met rijden een keer naar het dak te kijken. Klikt heel erg raar, maar daar ga je wel diep van zitten.
Probeer heel zwaar te gaan zitten.

Maar onthoud vooral; Niet gaan klemmen met je bovenbenen of knieen.
En middenin je zadel gaan zitten.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:33

het aller belangrijkste tijdens het doorzitten is dat je duft te ontspannen. als je dat niet kunt kun je ook niet doorzitten, dus oefen op je ontspanning tijdens het rijden. haal met je diepebuikspieren adem en durf te otspannen. doe voor de gein je ogen eens een paar seconden dicht en ontspan dan helemaal.
goed ontspannen is moeilijk maar wel heel erg belanrijk.