goede oefeningen om voorbenen ruimer te maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: goede oefeningen om voorbenen ruimer te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 15:15

die oefeningen moet ik idd ook doen. sinds ik die oefeningen doe kan ik weer rijden. En die zelfde oefeningen doe ik ook als ik er op zit, dan moet ie met zn neusje naar mijn voet zeg maar.

Mijn paard is jong en ontzettend kijkerig. Als ik hem lange teugel laat draven lig ik er gegarandeerd naast Clown maar ik probeer idd wel dat neusje lager te krijgen. Uit stappen aan geheel lange teugel kan ook niet (alleen in de buiten bak) binnen ga ik er dan altijd naast lopen. Als ik dat namelijk doe en hij hoort of ziet zogenaamt wat springt ie gelijk de lucht in Clown

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 15:19

Shadow06 schreef:
Er wordt hier gezegd dat je hem omhoog moet rijden omdat hij anders niet vanuit de schouder kan bewegen, maar dit is onzin. Op het moment dat je een paard zelf omhoog rijdt terwijl hij nog niet eens sterk genoeg is om ruim te draven dan zal hij altijd zijn rug weg gaan duwen en op het moment dat een paard zijn rug wegduwt is het niet meer in staat om goed onder te treden met zijn achterbeen en dus kan hij ook niet zakken van achteren en zolang je paard van achteren niet zakt zal hij van voren ook nooit meer ruimte krijgen om te gaan bewegen, veel paaden laten dan wel een zogenaamde uitgestrekte draf zien, maar dit komt alleen maar omdat ze de rug helemaal wegduwen.

Om je paard ruimer te krijgen van voren moet hij ten eerste schoudervrijheid hebben, let er dus op dat je zadel goed past en niet te ver naar voren ligt. Dan moet je het paard goed over de rug rijden, (afhankelijk van de bouw van het paard kan je kijken hoe lang en laag je hem rijdt) zodat hij sterker wordt en het achterbeen blijven activeren zodat dat goed onder blijft treden. Om het achterbeen extra te activeren moet je kleine tempowisselingen en overgangen rijden, zorgen dat hij op je been reageerd. Doe deze tempowisselingen niet op te lange stukken, maar een paar passen weg en weer terug, of een paar passen doorsluiten en weer wat meer naar voren, op deze manier maak je hem sterker en leert hij z'n rug beter gebruiken.
Op het moment dat je dit voor mekaar hebt en je paard ontspannen door zijn lijf en over de rug loopt zal hij waarschijnlijk vanzelf al meer ruimte in het voorbeen krijgen. Om dit dan nog verder te trainen is balkjes lopen een goede oplossing, leg er bijvoorbeeld 6 achter elkaar neer en leg de eerste 3 op een afstand waar hij met gemak overheen draaft en leg ze dan steeds iets ruimer, let er wel op dat hij niet uit zichzelf gaat rennen, maar onder je blijft en daar dan ruimer wordt.

Verder zou ik als ik jou was ook nog eens duidelijk uitleg vragen aan je fysiotherapeut, die weet waarschijnlijk genoeg oefeningen om het goede resultaat te krijgen!!

Verder moet je wel bedenken dat een paard met van nature een hele korte draf nooit super ruim zal kunnen draven..

dit is idd wat mijn fysio ook vertelde. Dit heb ik ook gedaan. En doe ik nog steeds omdat hij hier lekker actief van word. Hij is nu zover dat hij helemaal ontspannen loopt, maar zodra ik naar voren wil rijden blijft hij van voor toch tegen houden. Hij verruimt gewoon niet. boven de balkjes verruimt hij dus wel. Maar wou dus alleen maar even vragen of iemand nog wat goede oefeningen wist Clown

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:31

Zep schreef
Citaat:
Als je al met fysio's aan de gang bent omdat je paard wat problemen heeft zou ik me voorlopig maar eens helemaal niet concentreren op dat voorbeen, maar eerst maar eens zorgen dat je paard over de rug, aan twee teugels, op het achterbeen is.

Tegen die tijd zul je merken dat dat voorbeen vanzelf meer expressie gekregen heeft.
...
Een paard dat niet op het achterbeen is kan nooit ruimte voor in de schouder krijgen. Dus je moet werken aan het meer op het achterbeen plaatsen van je paard, niet aan het verder weg plaatsen van het voorbeen. Om meer op het achterbeen te kunnen komen moet je paard los zijn in de gehele bovenlijn.

helemaal mee eens...

Als je een paard laag diep en rond rijd, kun je hem nooit helemaal uit de schouder laten lopen, omdat
a) het paard zijn voorbeen naar voren moet kun brengen vanuit de schouder wat door het LDR simpelweg door de hoofdhouding al beperkt en voorkomen wordt en
b) om de schouder naar voren te kunnen laten swingen het paard zijn gewicht zoveel als mogelijk van de voorhand af moet hebben. LDR zal
-in mijn beleving!- het gewicht van het paard nooit op de achterhand zetten: je hebt het relatief zwaarste deel van het paardenlichaam (het hoofd) namelijk omlaag gebracht...
c) de schoft moet rijzen om de schouder vrijer te maken. De schoft kan alleen rijzen als het paard de achterhand onderbrengt. Aangezien de schoft direct in verbinding staat met de hals en nek zal de hals- en nekhouding ook automatisch meer opricht worden naarmatede achterhand meer gaat dragen. Ga jij dat dan LDR weer naar beneden zitten werken dan werk je dus enorm tegen op een natuurlijke houding van het paard.

Net wat Zep zegt: maak je niet druk om het voorbeen van je paard, maar werk aan de verzameling en oprichting. Sommige paarden leren overigens pas strekken, middendraf of ruimer uit de schouder te lopen als ze de piaffe, passage, spaanse stap of draf beheersen. Ik zal mijn stokpaardje over gestandaardiseerde-training-volgens-het-proevenboekje verder op stal laten staan, maar ik zou met dit paard aan deze oefeningen gaan beginnen, dan komt die schouder vanzelf wel.

Desondanks: volg de adviezen van de fysio, hij / zij heeft jouw paard tenslotte onder behandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:45

LDR rijden bevordert wel weer in heel sterke mate het los zijn van de bovenlijn Knipoog

Je moet niet willen beginnen met een enorme pas. Maak hem eerst los, gelijk in zijn paslengte en actief. (ponydraf!) Pas als je hem meer op het achterbeen gaat zetten kun je aan de ruimte in de pas werken.

En je moet heeeeel goed voor ogen houden dat hij absoluut niet moet plakken aan je been, hij moet wel naar voor weg willen op het moment dat jij dat aangeeft.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:09

Rijdt em achter meer erbij en 'kleiner' (zonder dat je em van voren teveel tegenhoudt) van daaruit kan je em van voren openen. Rechtuit en op twee teugels. Een goeie nageeflijkheid is als eerste belangrijk. Vandaaruit kan hij groeien.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:41

Mijn paard heeft ook zoiets. Fysio heeft gezegd dat zijn pezen te strak staan. Konden we losser maken door zijn been op te tillen en naar voren te trekken en dan kleine rondjes mee draaien. In het begin wel paar keer gedaan maar doe het nu eigenlijk niet meer. Ik had toen ook dat mijn paard moeilijk ontspande dus daarmee ben ik meer aan de slag gegaan. Mijn paard is volgens mij wel goed op het achterbeen maar toch blijft een middendraf of gewoon grotere passen nemen in stap heel moeilijk voor hem. In draf gaat hij toch snel kortere snelle pasjes nemen. Het lijkt er bij hem op alsof hij zijn been gewoon niet verder naar voren kan zetten (kan dus zijn doordat zijn pezen te strak staan). Los doet hij het ook niet, laatst showde hij een klein stukje maar dan gaat het voorbeen ook niet veel verder naar voren (is moeilijk te zien of het wel of niet verder gaat). Als ik balkjes te ver uit elkaar leg dan red hij dat ook niet. Ik heb me er maar bij neer gelegd dat het nooit een strek-wonder zal worden Haha! Op dit moment ben ik andere dingen aan het trainen, dat punt komt nog wel een keer. Ik ga beginnen met wedstrijden en van mn instructrice moet ik voor de middendraf onder mn basistempo gaan rijden en dan langzaam opvoeren en daarna weer terug (ja, ik weet dat je bij middendraf niet harder moet maar groter).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 22:44

volgens mij snappen jullie het niet helemaal. Vind het heel aardig dat jullie allemaal mee denken. Maar het enige waar ik om vraag zijn oefeningen ??

@ abby. Ik MOET van de fysio laag rijden en niet opgericht omdat de hals spieren er ook bij betrokken worden. Hij moet laag lopen omdat hij dan makkelijker zijn voorbenen verder weg kan plaatsen omdat hij dan meer ruimte heeft bij die spieren enz.

Ik vraag dus niet of ik hem moet op richten enz, Alleen om oefeningen die ik kan doen om het af te wisselen.

@ michelle. mijn paard loopt in stap wel aardig ruim Lachen alleen in draf niet zodra ik wil versnellen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:29

Een goede hoefsmid zou hier ook nog wel eens een positieve bijdrage aan kunnen leveren.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 23:38

en wat zou de hoefsmid er volgens jou aan moeten doen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:39

Een paard wat laag loopt loopt niet van achteruit maar met meer gewcith op de voorhand dan kan die zijn been niet verder weg zetten.
De enige twee mogelijkheden tot schoudervrijheid zijn het allereerst veelvuldig wijken voor het been op de volte zodat hij voor en achter juist en ver leert overschenkelen. En de spieren oprekken dus lang maken en weer inkorten richting verzameling.

Ik snap dat je oefeningen wilt en die vind je in het wijken. Maar daarbij moet je niet vergeten dat je ook zult moeten losen dus ontspannen en dat je takt en ontspanning moet blijven behouden.
Taktmatig draven bereik je door maximaal vier balken te leggen nooit zes om dat je daarmee veel te veel belast. Nee vier balken en daar overheen draven in gelijkmatig tempo. Ook niet proberen of het paard zijn benen verder weg gaat zetten door balken verder uit elkaar te leggen. Althans verder dan de grootte waarin hij draaft. Drafbalken zijn gemaakt om een paard takt en schwungvol te laten lopen niet om ruimte te kweken in zijn gangwerk. Te veel balken geven een te grote belasting en een grotere kans op blessurer terwijl je de takt ook nog eens blokkeert terwijl je die juist wilde kweken.

Verder kweek je ruimte in het gangwerk alleen door het paard van achter naar voren te rijden.Dus actief via achterbeen over de rug naar de hand toe. Daarin maakt het niet uit of het paard juist aan je been is en direct reargeert op je been. Het ligt eraan hoe zijn reactie is en of jij in staat bent om dat wat je er met been en zit in drukt dat ook juist te controleren en uit te zitten met je zit.

Fysiotherapie is heel erg leuk, maar ik ben er huiverig voor een goed gereden en getraind paard heeft dit niet nodig. En als de hengstennek je niet in de weg zit laat hem dan mooi zitten en probeer hem niet af te trainen, wil je dit wel dan zul je het aan de teugel moeten laten varen en meer in aanleuning rijden net zolang tot je achter sterk hebt. Omdat je schrijft dat je paard nog erg jong is, sommige paarden zijn zo gebouwd en hebben vanzichzelf uit al een enorme nek.
Stap, draf en galop zijn drie verschillende gangen die je niet moet verwisselen met elkaar. Zodra het paard meent korte passen te moeten zetten moet je hem actief voorwaart rijden en toestaan op de hand. Zorg dat je handen hem de ruimte geven om de pas af te maken.
En zorg dat je veelvuldig overgangen rijd om het achter te sterken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:41

Breitling schreef:
en wat zou de hoefsmid er volgens jou aan moeten doen?

Bijvoorbeeld wat meer opzet zodat hij makkelijker over de toon rolt. Geen idee hoe hij er nu op staat hoor. Bespreek het eens met een goede.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:43

Het is erg moeilijk zo niet haast onmogelijk om een hengstennek er af te trainen. In de westernsport, en dan met name de Halter zweten ze hem er weleens af...maar of je je paard dat moet aandoen ?

Afbeelding

Afbeelding

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 23:51

hij staat goed op zijn hoefjes hoor. heb een goede smid. Maar het probleem bij mijn paard is zijn nek.

Ik vind het allemaal heel aardig hoor maar zoals kafeu ook een heel verhaalt schrijft, daar heb ik niks aan. Ik vraag niet hoe ik mijn paard moet rijden, ik vraag enkel alleen om oefeningen. Ik weet hoe ik mijn paard moet rijden, wil alleen weten welke oefeningen er nog meer voor geschikt zijn zodat ik wat meer kan afwisselen dat is alles Lachen

Ik weet niet waar je het gelezen hebt maar ik ben ook helemaal niet van plan om die nek weg te trainen. En dat jij vind dat de fysio bij een goed gereden paard niet nodig is is jou mening. Jij weet niet het hele verhaal over mijn paard dus daar kun je niet over oordelen.

Ik vraag alleen om oefeningen, meer niet Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 23:52

Cassidy schreef:
Het is erg moeilijk zo niet haast onmogelijk om een hengstennek er af te trainen. In de westernsport, en dan met name de Halter zweten ze hem er weleens af...maar of je je paard dat moet aandoen ?

die nek hoeft er ook helemaal niet af Haha! sinds ik die oefeningen van de fysio doe gaat het prima met zijn nek

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:57

De oefening heb ik je al twee maal gegeven maar je leest er simpelweg overheen.
Maar goed als je het allemaal zo prima weet waarom vraag je dan?

Je krijgt antwoord en goede en minder goede tips van een aantal mensen hier maar je hebt iedere keer een weerwoord.
Dan getroots ik mij de moeite om nogmaals wat tips op te schrijven en dan is het nog niet goed.
Doe het maar op je eigen manier samen met die fysio en dan goed ver de balken uit elkaar daar krijgt hij echt een ruime gang van Ach gut Ach gut dan ben je goed bezig joh.

Sucses met je paard jullie komen er wel

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 00:01

Ik pik heus wel de tips er uit hoor die ik ga proberen. Maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat het ook goed is als je alleen de oefeningen op schrijft. En niet hoe ik mijn paard wel of niet moet rijden. Ik heb ook nergens gezegt dat ik de balken steeds verder uit elkaar leg. Mijn paard begint nog maar net met balkjes lopen dus waarom zou ik het nog moeilijker voor hem maken als hij het al vreemd vind.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 00:04

Een paard dat LDR gereden wordt brengt de voorbenen niet verder naar voren, in de LDR houding.

Als een paard het hoofd op de hals draagt, op de manier zoals het hoort, hals in de goede boog en nek op het hoogste punt, dan zal elk paard ruimere passen maken.

Door meer gewicht te brengen op de achterhand en het paard de gewrichten van de achterhand meer te laten gebruiken ("zitten") komt het paard bij correct rijden tot meer oprichting in de voorhand. Hierdoor ontstaat ook meer schoudervrijheid.

De stand van het schouder geeft een goede indicatie voor wat betreft de maximale strekking van het voorbeen. Voorbij deze maximale strekking kun je nooit komen.

De vorm van de benen en de hoefstand kan de afwikkeling van de beenbeweging beinvloeden.

De vorm en de lengte van de hals heeft hierop ook invloed.

Ook de stand van het bekken, de achterbenen, de lengte van de rug en de lenden heeft invloed......

Kortom de mogelijkheden die het paard heeft worden bepaald door tal van factoren.

Bedenk dat er zaken zijn die door ondersteuning, oefeningen en training kunnen verbeteren. Er zijn ook zaken die niet of nauwelijks te beinvloeden zijn.

Als het paard op de goede manier getraind (dus alles in de juiste volgorde en in de juiste mate) en gereden wordt, komt een goed voorbeen vanzelf uit de mogelijkheden die het paard heeft.

Ik zou me niet focussen op het detail maar op het geheel.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 28-04-05 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 00:12

misschien is het handig om het topic even door te lezen, ik blijf het namelijk niet herhalen. Allemaal goed bedoelt hoor, maar ik heb er niks aan. Ik vraag hier niet om.

Mijn vraag is namelijk heel simpel......

Met welke oefeningen kan ik mijn paard ruimer krijgen van voor?

Er staat niet, moet ik mijn paard opgericht of laag laten lopen, er staat niet of hij zijn achter hand goed gebruikt. Er staat niet hoe moet ik mijn paard rijden....dat gaat allemaal goed!!

dus misschien dat er nu alleen nog gereageerd kan worden met oefeningen, waar ik dus om vraag.

Er zijn er nu een paar aangehaald (bedankt daarvoor Lachen ) en zou er dus graag meer willen zodat ik kan kijken wat het beste werkt, en dat ik kan afwisselen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:07

Bij die van mij is het ook een combinatie geweest van verschillende dingen, de hoeven kregen een flinke mustangroll zodat het afwikkelpunt gunstiger komt te liggen. De fysio heeft zich ook vooral op de lendenstreek gericht, pas toen dat echt los was ging het vooruit. En vooral ook heel veel kilometers maken buiten. Rechte lange stukken en maar laten sjouwen. En gewoon goed rijden.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:07

Breitling schreef
Citaat:
Mijn vraag is namelijk heel simpel......

Met welke oefeningen kan ik mijn paard ruimer krijgen van voor?

Er staat niet, moet ik mijn paard opgericht of laag laten lopen, er staat niet of hij zijn achter hand goed gebruikt. Er staat niet hoe moet ik mijn paard rijden....dat gaat allemaal goed!!

Breitling,

Wat ik (en een aantal andere mensen) je proberen uit te leggen is dat het rijden van oefeningen alleen niet de sleutel is naar een ruimer voorbeen.

De mate waarin de beweging van een voorbeen ruimer gemaakt kan worden is afhankelijk van een aantal factoren die door het fysiek van het paard worden bepaald (zie stukje Goldstar).

Daarnaast is de wijze van trainen (de gebruikte methodiek LDR / VWNW / JBF...) ook bepalend voor de mate waarin het voorbeen vanuit de schouder naar voren weggezet kan worden (zie Zep, Kafue en mijzelf oa).

Om dan toch maar mijn stokpaard van stal te halen... er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ik vind dat doorgaans te veel wordt gewerkt volgens een vast programma in de training van paarden. Eerst dit, dan dat en pas als het paard x kan, mag hij een andere oefening doen... Zoals ik al eerder schreef: sommige paarden worden pas echt ruim in het voorbeen mèt schoudergebruik als ze goed op de achterhand en in verzameling lopen.
Wijken als oefening bestaat in de echte klassieke (barokke) manier van opleiden van een paard niet, daar wordt gewerkt met schouderbinnenwaarts op vier sporen om schoudervrijheid te krijgen. Spaanse Stap is ook een uitstekende oefening, maar ja... staat niet in het proevenboekje...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:45

na ja mischien niet toepasselijk ik doe met mijn paardje veel achten rijden hij moet dan voren wegtreden om zich zelf niet op zijn hoeven te trappen en hij word stukken leniger weet niet of je daar wat aan hebt was maar een idee

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 10:38

ik weet ook dat het niet alleen door oefeningen komt, dat de rest ook goed moet zijn, maar de rest is goed, hij loopt gewoon goed. Dat heb ik al meerdere keren herhaald. Hier word gesproken over dat ik hem opgericht moet laten lopen, dat is het tegenovergestelde van mijn fysio en in dat geval ga ik toch met mijn fysio mee omdat zijn verhaal erachter toch een stuk logieser klinkt. De basis etc weet ik allemaal. Ik wil alleen een paar oefeningen wat ik kan gebruiken om het te verbeteren,

onley bedankt voor je tip Lachen

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:09

In stilstand (halt) zijn er tal van oefeningen die je kan doen om de voorhand te beinvloeden. Deze oefeningen worden vaak tijdens gang gedaan. De oefeningen zijn daar niet voor bedoeld en kunnen schade aanrichten in gang. (daar zijn de meningen over verdeeld).
Bij een goed getraind en gereden paard is alles in harmonie. Als je ergens gaat "sleutelen" met oefeningen dan heeft dat directe gevolgen voor de rest van het fysiek van het paard. Als het paard behandeld wordt door een DA of fysio, dan zou ik de adviezen van de DA of een fysio opvolgen. Zij hebben het paard gezien.

Om vanachter een PC een specifieke tip te geven, vind ik, zonder het paard gezien te hebben of te weten wat de oorzaak is van een minder ruime gang en of deze vergroot kan worden, onverstandig.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 28-04-05 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 11:14

ik had idd de fysio kunnen bellen. Maar het leek mij net zo handig aangezien ik toch op bokt was gewoon hier wat oefeningen te vragen (voor de afwisseling) Maar blijbaar moet iedereen daar gelijk weer zo moeilijk over doen.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:22

ik heb altijd geleerd.....
dat je dan op een volte balkjes in een waaier kan leggen, zo dat ze in t kleinste van de volte kort op elkaar liggen, en als je de volte groter maakt, wijder liggen.
Dan kun je m op de volte zetten, en eerst de "gewone" balkjes laten draven, en dan langzaamaan verruiming van hem vragen door de volte groter te maken!

Dit kan ook tijdens longeren!