Shadow06 schreef:Er wordt hier gezegd dat je hem omhoog moet rijden omdat hij anders niet vanuit de schouder kan bewegen, maar dit is onzin. Op het moment dat je een paard zelf omhoog rijdt terwijl hij nog niet eens sterk genoeg is om ruim te draven dan zal hij altijd zijn rug weg gaan duwen en op het moment dat een paard zijn rug wegduwt is het niet meer in staat om goed onder te treden met zijn achterbeen en dus kan hij ook niet zakken van achteren en zolang je paard van achteren niet zakt zal hij van voren ook nooit meer ruimte krijgen om te gaan bewegen, veel paaden laten dan wel een zogenaamde uitgestrekte draf zien, maar dit komt alleen maar omdat ze de rug helemaal wegduwen.
Om je paard ruimer te krijgen van voren moet hij ten eerste schoudervrijheid hebben, let er dus op dat je zadel goed past en niet te ver naar voren ligt. Dan moet je het paard goed over de rug rijden, (afhankelijk van de bouw van het paard kan je kijken hoe lang en laag je hem rijdt) zodat hij sterker wordt en het achterbeen blijven activeren zodat dat goed onder blijft treden. Om het achterbeen extra te activeren moet je kleine tempowisselingen en overgangen rijden, zorgen dat hij op je been reageerd. Doe deze tempowisselingen niet op te lange stukken, maar een paar passen weg en weer terug, of een paar passen doorsluiten en weer wat meer naar voren, op deze manier maak je hem sterker en leert hij z'n rug beter gebruiken.
Op het moment dat je dit voor mekaar hebt en je paard ontspannen door zijn lijf en over de rug loopt zal hij waarschijnlijk vanzelf al meer ruimte in het voorbeen krijgen. Om dit dan nog verder te trainen is balkjes lopen een goede oplossing, leg er bijvoorbeeld 6 achter elkaar neer en leg de eerste 3 op een afstand waar hij met gemak overheen draaft en leg ze dan steeds iets ruimer, let er wel op dat hij niet uit zichzelf gaat rennen, maar onder je blijft en daar dan ruimer wordt.
Verder zou ik als ik jou was ook nog eens duidelijk uitleg vragen aan je fysiotherapeut, die weet waarschijnlijk genoeg oefeningen om het goede resultaat te krijgen!!
Verder moet je wel bedenken dat een paard met van nature een hele korte draf nooit super ruim zal kunnen draven..
dit is idd wat mijn fysio ook vertelde. Dit heb ik ook gedaan. En doe ik nog steeds omdat hij hier lekker actief van word. Hij is nu zover dat hij helemaal ontspannen loopt, maar zodra ik naar voren wil rijden blijft hij van voor toch tegen houden. Hij verruimt gewoon niet. boven de balkjes verruimt hij dus wel. Maar wou dus alleen maar even vragen of iemand nog wat goede oefeningen wist