A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleJ

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:47

Paardennamen schreef:
Het komt bij jou iig wel over alsof je op 1 regeltje oordeelt, Kafue, want je vaart gelijk uit over het belang van dressuur na het lezen van volgend regeltje:

kreta schreef:
ze is een springpaard, maar ik ga gewoon dan maar lage punten, maar ze leert er wel van!

Kreta ís de TS hoor !
Dat heeft Kafue dus niet gezegd, maar de TS zelf !

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:56

Ja dat weet ik, daarom haalde ik dat ook aan. Kafue maakt ervan dat het 'maar' een springpaard is. Zij vaart daarna gelijk uit over het belang van dressuur, terwijl daar helemaal niet om gevraagd is. Er is gevraagd voor tips om het paard stil te laten staan, mijns inziens is dat al dressuurmatig rijden.

Up2Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:28

Ik heb heel veel paarden gereden die het ook moeilijk vonden om recht de A-C lijn over te gaan en dan keuring halthouden.

Probeer goed in balans af te wenden bij A, dus niet naar binnen hangen in de bocht!, maar echt recht boven je paard te blijven. Op de A-C lijn een beetje extra tempo aannemen, hoe meer je paard naar voren gaat, hoe minder hij opzij gaat. Daarnaast is het gelijk een flitsende binnenkomer.

Bij de overgang naar het halthouden ga je zitten, adem diep in, helemaal naar je buik, maak je lang, en adem uit. Paarden hebben dit trucje heel snel door, en het is leuk om te oefenen op kleine hulpen!

Probeer te voorkomen dat je naar achteren gaat hangen! Het paard zal, om zijn balans te bewaren naar voren moeten gaan hangen, en dat willen we nou net niet...

Heel veel succes, hoop dat je er wat aan hebt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:30

Paardennamen schreef:
Ja dat weet ik, daarom haalde ik dat ook aan. Kafue maakt ervan dat het 'maar' een springpaard is. Zij vaart daarna gelijk uit over het belang van dressuur, terwijl daar helemaal niet om gevraagd is. Er is gevraagd voor tips om het paard stil te laten staan, mijns inziens is dat al dressuurmatig rijden.

En toch als je een paard niet normaal kunt laten halthouden dan heb je niets te zoeken op de wedstrijden ook niet voor ervaring en dergelijke.
Halthouden is een van de eerste dingen die een paard moet leren netjes stilstaan met het gewicht verdeeld over vier benen.
Kun je dat niet dat mis je een stikje gehoorzaamheid en kom je jezelf tegen.
Ga je dan maar voor de lage punten naar de wedstrijd dan neem je de plaats in van iemand die wel voor de punten gaat en graag verder wil naar de L1.

Je moet je paard altijd een klasse hoger hebben dan dat je gaat starten.Dus start je B zorg er dan voor dat je thuis L1 bent.

Ik snap best dat de menigen erover verdeeld zijn en het mischien qru overkomt maar zo is het. Als je een stukje basis gehoorzaamheid mist dan is het overigens niet eens zo verstandig om te gaan starten omdat je dan niet voldoende zeggenschap over je paard hebt en zo eigelijk niet veilig bent voor jou, je paard en je omgeving. Stel jij kunt niet halthouden en er loopt net zo lief klein kindje en dan?

Veiligheid voor mens en dier moet voorop staan.

Aan de andere zijde als je rijkunst al tekort schiet voor het eenvoudige halthouden moet je in alle rust thuis werken en niet in de stress op de wedstrijden. Op een wedstrijd moet je laten zien wat je kunt het is niet om te trainen. Bovendien hoe kun je je meten met anderen als je neit simpel kunt halthouden een van de eerste dingen die je leert met paardrijden simpel halthouden.

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 21:55

zoowww, rustig aan!!!!

Zal ik dan meer even goed uitleggen wat ik er precies mee bedoel,
Ik heb haar gekocht van een handelsstal, paarden worden daar naar mijn mening niet goed dressuurmatig gereden, het gaat ze vooral om het springen en dan maar met rop en trekwerk, maar ondanks dat zag ik wel wat in dit paard, en ik weet zelf heel goed dat dressur de basis is van het springen!!!!

Het gaat puur om het halthouden op de AC lijn, als ik elders in de baan halt houd is er geen probleem, ik vind het wel jammer dat jullie zonder meer informatie zo vooroordelen, ik heb enkel gevraagd om tips.

Voor degene die tips hebben gegeven heel erg bedankt, ik heb er wat aan gehad in de training, het gaat beter, nog niet goed, maar voor mij een reden om NAAR de wedstrijd te gaan, en dan haal ik geen winstpunt, jammer dan, maar het paard is wel weer een ervaring rijker!

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 21:57

ohh ja, kafue, volgens mij ben je een wereldruiter/amazone! niet banketstaaf bedoelt, Ik snap wat je bedoelt, maar je gaat een klein beetje te ver, naar mijn mening!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:08

Ik begrijp niet dat je op de AC lijn dan problemen hebt met halthouden en bijvoorbeeld op de BE lijn niet, en bij C niet en dergelijke.

Natuurlijk is de instelling van de meeste handelsstallen om een paard zo snel mogelijk springen bij te brengen en dan hoppa verkopen.

Ik ben helemaal geen wereldamazone denk dat maar niet, nog lang niet uitgeleerd hoor Knipoog .
Ik ben alleen van uitgesproken mening dat een paard fatsoenlijke basis moet hebben in de gehoorzaamheid waar de meesten dan dressur plegen te noemen. Ik hoef geen verdere informatie want als je bij E kunt juist kunt halthouden en bij X via de B-E lijn dan kun je ook bij Xhalthouden via de A-C lijn en verder. Als je midden in de baan kunt halthouden via het van hand veranderen dan begrijp ik niet dat er een probleem is bij AC.
Mijn ervaring ligt dan weliswaar ietsje verder dan B dressuur maar halthouden is een basis die een beginner al beheerzen moet dus zul jij het zeer zeker kunnen beheersen, zo werelds is dat niet.
Een wedstrijd gaat erom om te laten zien wat je kunt, als je dan maar niet voor de winstpunt gaat maar voor de ervaring Verward . Als je dan B wilt starten terwijl je een B onderdeel niet beheerst Verward Nou ja dan maar niet, waarom start je niet gelijk Z springen en Z dressuur, dan maar geen winstpunt maar wel een ervaring rijker toch?

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 07:22

Dat halthouden op de AC lijn misschien niet goed gaat, is dat het paard daarmee wel een slechte ervaring heeft. de mening die jij hebt ben ik het helemaal mee eens, maar zoals ik al zei het gaat beter. En waarom zou ik gelijk Z gaan rijden, de meeste mensen beginnen onderaan!
mijn ervaring ligt ook wel een stuk verder dan de B, maar wat ik in het begin heb beschreven wist ik even geen raad mee, en door de tips die ik heb gekregen, gaat het beter.

Als mijn halthouden niet perfect is en de de rest is gewoon goed, dan heb je een winstpunt, dus ik probeer gewoon netjes te rijden niet te lang stil te staan en de rest van de proef swingend door te gaan! ik laat wel degelijk zien wat ik wel kan en mijn mindere punt koomt ook naar voren!

Maar ik zal nadat ik de wedstrijd heb gehad de punten vermelden die ik heb behaald en wat ik voor het binnenkomen en halthouden had!

iedereen bedankt voor de tips ( ook jij kafue)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:55

Die slechte ervaring kun je alleen doorbreken als je gewoon heel vaak op dat punt halthoud.
Waarschijnlijk is het paard altijd halt getrokken dus met de hand.
Om nu vertrouwen te krijgen moet je dus proberen halt te houden op je zit, maak jezelf zwaar en lang en trek je kruis aan kantel je bekken.

Nogmaals ik vind een paard die daar als slechte ervaringen in heeft die moet je niet koste wat kost de wedstrijd in willen rijden maar eerst thuis het vertrouwen in het betrffende onderdeel terugvinden.

Ik snap best dat je even te einde raad was. Maar als je weet dat hij het vertrouwen mist dan weet je dat je moet proberen om vertrouwen te winnen, en als de ervaring verder rijkt weet je ook hoe.

het was absoluut nit banketstaaf bedoeld maar ik denk in eerste instantie eerst aan het paard en dan aan de rest.
Winstpunten is toch geen hot item en wedstrijden al helemaal niet. Je kunt het beter rusitg aan doen. Nu kun je wel zeggen als een onderdeel slecht is dan gaat ik gewoon starten en haal dan alsnog een winstpunt.
Dat is echter een slechte instelling.
Bovendien kom je jezelf telkens tegen want de oefeningen worden steeds zwaarder. En als je de basis om wat voor reden dan ook niet overal goed kunt uitvoeren kom je jezelf tegen overal. Mischien dat je de winstpunt voor het springen haalt maar dan nog heb ik de combinaties op simpele dingen als hij wil alleen maar daar en daar niet halthouden zien stranden en niet verder zien komen.

Nou ja in ieder geval sucses op de wedstrijden en probeer dan toch voorzichtig halt te houden om het vertrouwen niet nog meer te verpesten.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:20

baroen schreef:
ditchie schreef:
Ik heb stiekem al nieuws over de nieuwe proeven voor volgend jaarr!! er komt namelijk een nieuw proevenboekje uit en dan hoef je in de B en in de L niet meer te groeten Lachen

goh ja ... en daarom moeten we het ook maar niet meer kunnen...
ik snap niet zo goed waarom ze het eruit gaan halen maar oke....dat het dan misschien niet meer hoeft, wil nog niet zeggen dat je het daarom niet hoeft te beheersen... een paard moet gewoon stil kunnen blijven staan....zonder angst en zonder protest

Hoor je mij zeggen dan dat ze dat niet meer hoeft te beheersen? ik wilde gewoon even wat meedelen.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:04

Oefenen met één balk ernaast (meestal rechts van de a-c lijn bij de X). Zo heeft je paard een beetje houvast aan de balk. Na een aantal dagen zonder proberen, en waarschijnlijk heeft het al een stuk geholpen. Wel een beetje kort dag om er nog stevig voor te oefenen, maar wellicht zal het helpen.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 13:03

En, hoe ging de wedstrijd?

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 19:23

De 1e proef had ik 153 punten waarvan 2 x een 6 voor binnenkomen en als laatste

en de 2e proef had ik 160 punten met een 6 voor het binnenkomen en een 7 voor de afsluiting!!

dus het viel allemaal wel mee, de 1e proef was ze heel onrustig in de aanleuning en de 2e proef liep het allemaal veel beter, nog wel onrustig, maar stukken beter.

ik heb gewoon ´agressief´ binnengereden, op de zit terugrijden, halthouden, groeten en doorrijden.!!! en het hielp!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 20:52

Is meestal ook beter als je tada binnenkomt rijden. De eerste indruk is ja altijd de beste moet je maar denken.

Gefeliciteerd mooie punten zeker voor de eeste keer.