Geen houden meer aan....Blijft steigeren...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiepprinZ

Re: Geen houden meer aan....Blijft steigeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:29

Mijn paard deed het ook, eerst van de pijn, na een operatie en een jaar rust weer... helemaal gechecked door 2 dierenartsen (oa Albert van Unen, Olympische Veterinair' en toen heb ik hem ter correctie weggebracht naar www.bnstables.nl waar hij zeer goed van is terug gekomen, soms neigt hij nog wel eens, maar meteen de kop indrukken en dan gaat het goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:32

Idd ga het niet zelf aanpakken maar laat het doen door iemand anders die het niet eng vind!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:42

Als ik jou verhaal hoor, tikje- steigeren. Lijkt het of je paard inprotest komt op je zweep. Dat zou verklaren waarom hij dit ook aan de longeerlijn doet. Zou het kunnen dat hij gewoon bang voor die zweep is, of daar verschrikkelijk van in protest komt.

Misschien kun je je paard aan de longeerlijn leren die zweep betekend vooruit en niet omhoog.

Anders zou het misschien een optie zijn je zweep te vervangen voor sporen. Misschien reageert hij daar minder heftig op.

Anders breng je hem maar bij me langs. Tong uitsteken Ik rij veel van dit soort gespuis.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 09:41

sorro1 schreef:
Als ik jou verhaal hoor, tikje- steigeren. Lijkt het of je paard inprotest komt op je zweep. Dat zou verklaren waarom hij dit ook aan de longeerlijn doet. Zou het kunnen dat hij gewoon bang voor die zweep is, of daar verschrikkelijk van in protest komt.

Misschien kun je je paard aan de longeerlijn leren die zweep betekend vooruit en niet omhoog.

Anders zou het misschien een optie zijn je zweep te vervangen voor sporen. Misschien reageert hij daar minder heftig op.

Anders breng je hem maar bij me langs. Tong uitsteken Ik rij veel van dit soort gespuis.

Ook al heb jij er ervaring mee en heb jij het lef de topicstarter heeft het niet .Dus als er geen medische oorzaak voor handen is zullen ze beide aangepakt moeten worden en dat zal een lange weg zijn.
Maar doe het wel met respect Ach gut

marijkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:19

je zou een fles op haar hoofd kunnen kapot slaan, deze fles moet je dan vullen met ranja zodat ze het idee heeft dat ze bloed...

verder zou ik aan de longe proberen als ze steigerd haar nog een klap te geven met de zweep, hoe wreed het ook klinkt, je paard krijgt dan misschien wel het idee dat jij de baas bent en niet hij!

mijn paard heeft ook 2 keer gesteigerd om onder het werk uit te komen, ik ben de 2de keer achter over geklapt, mijn paard is hier erg van geschrokken en heeft het nooit weer gedaan..
ik heb hier dus verder ook geen ervaring mee!

ook zou je je paard maybe ipv zweep met sporen kunnen gaan rijden...

ik hoop voor je dat je paard er van af komt!! sterkte!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:00

marijkuh schreef:
je zou een fles op haar hoofd kunnen kapot slaan, deze fles moet je dan vullen met ranja zodat ze het idee heeft dat ze bloed...

verder zou ik aan de longe proberen als ze steigerd haar nog een klap te geven met de zweep, hoe wreed het ook klinkt, je paard krijgt dan misschien wel het idee dat jij de baas bent en niet hij!

mijn paard heeft ook 2 keer gesteigerd om onder het werk uit te komen, ik ben de 2de keer achter over geklapt, mijn paard is hier erg van geschrokken en heeft het nooit weer gedaan..
ik heb hier dus verder ook geen ervaring mee!

ook zou je je paard maybe ipv zweep met sporen kunnen gaan rijden...

ik hoop voor je dat je paard er van af komt!! sterkte!!

Het zou kunnen werken bij paarden die daar wat angstig van worden, of zich snel overgeven.
Maar ik denk dat ook heel veel paarden er nog veel opstandiger van zouden kunnen worden als je gaat meppen of trappen met sporen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 04:41

misschien iemand ernaast laten lopen aan een longeerlijn zodra ze omhoog gaat, moet diegene de longe strak zetten zodat je paard onmogelijk omhoog kan.
echt consequent toepassen.
negatief gedrag compleet negeren, gaat ze daarna voorwaarts ( ook al heb je haar omlaag getrokken) knuffel en beloon d'r dood alsof ze de wereld beker zojuist voor je gewonnen heeft.
steeds blijven toepassen.
op een bepaald moment ziet ze misschien de link.
als ze gewoon een nieuw spelletje heeft uitgevonden, zet er iemand op die veel lef heeft.
en wat je paard ook doet, ga er niet af, dan heeft ze gewonnen, en zal het alleen maar erger worden.
ik heb het een tijd gehad met een pony, en daar gaf ik op het moment dat ze de lucht inkwam haar alle teugel ( boog erin) ging naar voren zitten zodat ze meer in evenwicht bleef, en dan benen en zo nodig een klein tikje met de zweep op de kont.
( kont komt omhoog, paard stopt met steigeren)
wat je ook doet, haal er professionele hulp bij.
als je er te lang mee bijft aanmodderen wordt je zelf alleen maar banger, en je paard zal steeds moeilijker worden.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 07:53

marijkuh schreef:

Soms vraag ik me af of jullie wel bedenken dat je met een levend wezen te maken hebt Verward

Het hoofd van een paard is heel gevoelig en als je daar een fles op kapot slaat is de kans groot dat er meer kapot gaat dan de fles alleen... Boos!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:10

Tja... net nadat ik geschreven heb doe het wel met respect komt er een "tip" die naar de geschiedenisboeken verwezen mag worden Huilen

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:58

He Hallo

Ik heb zelf gelukkig een paard waar het woord stijgeren niet in voor komt, maar heb wel paarden meegemaakt die dit soort dingen deden.

als ik jou was zou ik nog eens een da laten kijken en zijn/haar hele nek, hals en rug eens laten bekijken. wij hadden namelijk ook zo'n paard bij ons en bleek dus iets in zijn nek te hebben.

een paard stijgert niet alleen omdat hij dat leuk vindt om je eraf te krijgen. het is een questie van niet begrijpen of ergens last van hebben. (dat is mijn mening) tuurlijk kunnen er ook paarden dwars zijn, maar als hij dit ook tijdens het longeren doet en onder het zadel heb ik toch ??

Succes verder.

marijkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:26

dat heb ik ook wel door hoor dat je met paarden werkt, maar ik bedoel met een fles geen glazen fles ofzo gewoon een fles die bij 1 tikje al kapot gaat, dat heeft een buurvrouw ook gedaan bij haar paard en die heeft het nooit weer gedaan!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:30

Begin er nou maar gewoon niet aan met die fles want het is echt eeen beetje eenindianen verhaal iedereenheeft wel een kennis die het deed maar dit kunnen echt alleen profs.

En een fles die bij een klein tikje kapot gaat Verward noem eens een voorbeeld, af waar je die moet halen?
De plastic flessenvan tegenwoordig sla jij niet zomaar stuk hoor.

Enje moet dus wel met 1 hand kunnen rijden want in de andere heb je de fles Pling

Ga dit niet proberen je beschadigt jezelf of je paard.
Net als eieren op zijn hoofd kapot slaan het werkt ook nog niet altijd ook.

Ga eerst eens terug naar de basis aan de longeerlijn rijden met iemand met een zweep in het midden (die dus goed bij je paard kan met die zweep) en dan goed voorwaarst rijden en overgangen oefenen. Als ze dan opkomt geeft de ruiter been en een schreeuw en diegene die longeert mept hem naar voren en laat het dier dan maar lopen tot ie weer ietst ontspant en dan ga je weer overgangen rijden.

als het een tijdje goed gaat belonen en stoppen.

eleonore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:10

Countrygurl schreef:
Cowgirl schreef:
Jij bent bang en dat voelt je paard en maakt daardoor misbruik van de situatie.

Als er geen medische oorzaak is voor het steigeren(incl je zadel na laten kijken) zou ik er eens iemand opzetten met veel ervaring en die niet bang is om het paard eens een 'lesje' te leren.

ps: toont ze dit gedrag ook tijdens het longeren?

Ja ook tijdens het longeren..dan steigert ze ook..

klinkt eerder als een hoefkatrol/artrose verhaal....
ze doet het namelijk ook aan de longeerlijn,en ik neem aan dat je aan de longeerlijn niet bang voor haar bent?!
paarden met pijn in de voorbenen willen graag wat sukkelen,beetje op de voorhand lopen en als je ze dan aan gaat pakken willen ze je iets vertellen:nee baas,ik KAN het niet.

ga eerst naar de veearts en laat je niet zomaar met een kluitje in het riet sturen.
succes met je merrie.

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:20

met een bijzetteugel stijgerern ze { meestal} niet zo hoog ( teminste die van ons!)

of met een zakje water op het hoofd tikken zodathet los knapt dan denken ze dat het bloed!
Sigaar

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:51

Zoek en vind altijd eerst de oorzaak om problemen op te lossen en los het dan a.u.b. op met respect voor je paard.

Als ik jouw was zou ik dit paard zeker geheel na laten kijken. Daarbij denk ik het meest aan de osteopaat. Kunnen deze niks vinden of blijft het paard steigeren na de behandeling. Dan pas kun je met het probleem aan de gang.

Als het niks medisch is dan denk ik aan een respect probleem. Dit krijg je er niet voor altijd uit met de barbaarse methode's die hier gezegt worden door enkele, maar door helemaal opnieuw te beginnen. Een methode die ik zelf aanprijs is wel de natural horsemanship methode. Kijk maar is op mijn site voor info.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:01

Nee met een bijzet teugel gaan ze niet omhoog Koe
Maar ze kunnen wel hun nek breken als ze het toch proberen, of de mond zo kapot krijgen dat die nooit meer te rijden is.

Zo nu even reageren op de TS : altijd consequent naar voren rijden, en alleen als hij nog niet omhoog is: omtrekken want dan kan hij minder snel omhoog komen.
Verder zou ik het wel samen met een persoon doen die er veel verstand van heeft (dus instructie ofzo).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:30

rijd een keer zonder zweep? en drijf met je been ipv met je zweep. Wil je perse met zweep rijden gewoon blijven doorrijden, zolang jij goed naar voren leunt is de kans al een stuk kleiner dat je paard omklapt. Het zal in het begin een 'geintje' geweest zijn, of een reacite op je zadel, maar t feit dat jij afstapte maakt ehet voor het paard alleen maar leuker, met gevolg dat hij er nou van profiteert, dus rijd een keer door! Dat hij weet dat jij hem niet laat winnen.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 23:23

pharagirlke schreef:
t feit dat jij afstapte maakt ehet voor het paard alleen maar leuker, met gevolg dat hij er nou van profiteert, dus rijd een keer door! Dat hij weet dat jij hem niet laat winnen.

Paarden doen dit echt niet omdat ze het leuk vinden. Een paard kan niet praten dus als een paard iets duidelijk maken wil, dan moet dat op een andere manier... De meeste paarden willen met dit gedrag iets duidelijk maken, ofwel pijn, ofwel een niet passend zadel, ofwel het niet begrijpen. Maar een paard zal dit niet doen om leuk te zijn, voor de lol. Dat is een menselijke eigenschap die wij het paard toegekend hebben...

Ik wou nog meer zeggen maar weet niet hoe te formuleren dus ik zal er nog ff over denken en misschien komt het nog Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 23:27

Gemma schreef:
pharagirlke schreef:
t feit dat jij afstapte maakt ehet voor het paard alleen maar leuker, met gevolg dat hij er nou van profiteert, dus rijd een keer door! Dat hij weet dat jij hem niet laat winnen.

Paarden doen dit echt niet omdat ze het leuk vinden. Een paard kan niet praten dus als een paard iets duidelijk maken wil, dan moet dat op een andere manier... De meeste paarden willen met dit gedrag iets duidelijk maken, ofwel pijn, ofwel een niet passend zadel, ofwel het niet begrijpen. Maar een paard zal dit niet doen om leuk te zijn, voor de lol. Dat is een menselijke eigenschap die wij het paard toegekend hebben...

Ik wou nog meer zeggen maar weet niet hoe te formuleren dus ik zal er nog ff over denken en misschien komt het nog Knipoog

Wanneer een paard merkt dat jij hem op stal zet omdat hij steigert, gaat ie er dus wél de lol van in zien, alleen op een andere manier dan wij verstaan onder 'lol'. Het paard profiteert hiervan en blijft steigeren, hoe meer jij toegeeft, hoe meer het paard er de 'lol' van gaat inzien, en hoe meer/hoger hij zal steigeren telkens als je het probeert, wanneer je hem er hier niet optijd door rijd, ga je heel wat moeite hebben om paardlief weer 'naar je hand' te zetten! Want hij 'weet' dat hij jou toch wel zover krijgt dat je afstapt!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 23:45

ik denk dat jouw paard weet dat jij angst heb die jij onderdrukt en zo protesteert tegen jou weten in en het probleem kun je alleen zelf oplossen die van mij was ook zo die viel mij als het ware aan als ik aan het longeren was nou die heb ik goed aangepakt keer op keer en nu Haha! nou liever paard kan ik me niet wensen

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 23:50

Citaat:
Wanneer een paard merkt dat jij hem op stal zet omdat hij steigert, gaat ie er dus wél de lol van in zien, alleen op een andere manier dan wij verstaan onder 'lol'. Het paard profiteert hiervan en blijft steigeren, hoe meer jij toegeeft, hoe meer het paard er de 'lol' van gaat inzien, en hoe meer/hoger hij zal steigeren telkens als je het probeert, wanneer je hem er hier niet optijd door rijd, ga je heel wat moeite hebben om paardlief weer 'naar je hand' te zetten! Want hij 'weet' dat hij jou toch wel zover krijgt dat je afstapt!

Maar toch blijf ik erbij dat hij het niet 'voor de leuk' doet of om 'dwars' te zijn. Negen van die tien keer zal hij je toch wat proberen te vertellen... (ben niet zo van de discussies op dit moment van de dag)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:27

Stijgeren komt voort uit verzet. Dit kan pijn als oorzaak hebben het paard verzet zich tegen het werk omdat het hem zeer doet. Maar verzet komt ok wel voort uit dominantie of angst.

Het goeft niet perse pijn te zijn maar het moge duidelijk zijn dat een paard dat ontspannen is en lekker in zijn vel zit niet zomaar gaat staan streigeren.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:21

Laat even zijn tanden en rug volledig nakijken, check het tuig of alles goed zit. Is alles goed? noudan zou ik zeggen erop. blijf je paard rijden voorwaarts voorwaarts en nog eens voorwaarts. Dat met de longeerlijn zou ikzelf achterwegen laten dat is gavaarlijker dan dat je alleen rijd. als je paard dan omhoog komt en het drede persoon gaat trekken aan de longeerlijn breng je hem uit zijn balans, zo gebeuren de grootste ongelukken, probeer het steigeren te voorkomen door hem aan het werk te zetten en ik weet een ei op zijn kop kapot slaan helpt niet, een fles water ook niet. zo maak je meer kapot dan je paard je lief is. onderandere kopschuw. Neem verder gewoon goede begeleiding een instrukteur die er zelf ook op wil gaan als het even niet lukt, en zet je paard nooit naar het steigeren gelijk op stal rij hem dan door totdat jij denkt kijk zo hoort het en zo gaat het goed, dan eloon je hem en dan mag die naar stal.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:44

Af en toe vraag ik me af of sommigen wel helemaal goed wijs zijn Verward Ik zou zelf dus écht een schuldgevoel van hier tot Tokyo krijgen als ik een fles op m'n paards hoofd kapot zou slaan.. Je hebt met levende wezens te maken, en ik geloof niet dat een paard echt steigert om je eraf te krijgen, anders zou die het ook niet aan de longeerlijn doen? Ik zou je paardje goed laten nakijken, idd ook aan de hoeven en alles. En anders een keer iemand erop zetten die absoluut niet bang aangelegd is..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:45

Nou Paarden kunnen weldegelijk bewust stijgeren om iemand eraf te krijgen .. maar of het verzet of pijn is daar moet je eerst achter zien te komen. Maar het zijn echt niet allemaal lieverdjes hoor.

Mijn paard komt ook omhoog en heb er nu een tijdje altijd een 2e persoon bij gehad met de longeerzweep erachter. En als ze omhoogkwam gewoon naar voren met een flinke mep.
Als ik namelijk zelf been geef komt ze alleen maar hoger omhoog i.p.v. naar voren. Ze moet gewoon leren dat omhoog geen optie meer is .. zielig of niet .. ik heb net 6 weken in het gips gezeten omdat ik van een steigerend paard af moest springen omdat we dreigden om te vallen .. en 6 weken gips vind ik veel zieliger dan een paar klappen.