Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Ik rij veel van dit soort gespuis. sorro1 schreef:Als ik jou verhaal hoor, tikje- steigeren. Lijkt het of je paard inprotest komt op je zweep. Dat zou verklaren waarom hij dit ook aan de longeerlijn doet. Zou het kunnen dat hij gewoon bang voor die zweep is, of daar verschrikkelijk van in protest komt.
Misschien kun je je paard aan de longeerlijn leren die zweep betekend vooruit en niet omhoog.
Anders zou het misschien een optie zijn je zweep te vervangen voor sporen. Misschien reageert hij daar minder heftig op.
Anders breng je hem maar bij me langs.Ik rij veel van dit soort gespuis.
marijkuh schreef:je zou een fles op haar hoofd kunnen kapot slaan, deze fles moet je dan vullen met ranja zodat ze het idee heeft dat ze bloed...
verder zou ik aan de longe proberen als ze steigerd haar nog een klap te geven met de zweep, hoe wreed het ook klinkt, je paard krijgt dan misschien wel het idee dat jij de baas bent en niet hij!
mijn paard heeft ook 2 keer gesteigerd om onder het werk uit te komen, ik ben de 2de keer achter over geklapt, mijn paard is hier erg van geschrokken en heeft het nooit weer gedaan..
ik heb hier dus verder ook geen ervaring mee!
ook zou je je paard maybe ipv zweep met sporen kunnen gaan rijden...
ik hoop voor je dat je paard er van af komt!! sterkte!!

marijkuh schreef:je zou een fles op haar hoofd kunnen kapot slaan, deze fles moet je dan vullen met ranja zodat ze het idee heeft dat ze bloed...

noem eens een voorbeeld, af waar je die moet halen? 
Countrygurl schreef:Cowgirl schreef:Jij bent bang en dat voelt je paard en maakt daardoor misbruik van de situatie.
Als er geen medische oorzaak is voor het steigeren(incl je zadel na laten kijken) zou ik er eens iemand opzetten met veel ervaring en die niet bang is om het paard eens een 'lesje' te leren.
ps: toont ze dit gedrag ook tijdens het longeren?
Ja ook tijdens het longeren..dan steigert ze ook..

pharagirlke schreef:t feit dat jij afstapte maakt ehet voor het paard alleen maar leuker, met gevolg dat hij er nou van profiteert, dus rijd een keer door! Dat hij weet dat jij hem niet laat winnen.
Gemma schreef:pharagirlke schreef:t feit dat jij afstapte maakt ehet voor het paard alleen maar leuker, met gevolg dat hij er nou van profiteert, dus rijd een keer door! Dat hij weet dat jij hem niet laat winnen.
Paarden doen dit echt niet omdat ze het leuk vinden. Een paard kan niet praten dus als een paard iets duidelijk maken wil, dan moet dat op een andere manier... De meeste paarden willen met dit gedrag iets duidelijk maken, ofwel pijn, ofwel een niet passend zadel, ofwel het niet begrijpen. Maar een paard zal dit niet doen om leuk te zijn, voor de lol. Dat is een menselijke eigenschap die wij het paard toegekend hebben...
Ik wou nog meer zeggen maar weet niet hoe te formuleren dus ik zal er nog ff over denken en misschien komt het nog
nou liever paard kan ik me niet wensen Citaat:Wanneer een paard merkt dat jij hem op stal zet omdat hij steigert, gaat ie er dus wél de lol van in zien, alleen op een andere manier dan wij verstaan onder 'lol'. Het paard profiteert hiervan en blijft steigeren, hoe meer jij toegeeft, hoe meer het paard er de 'lol' van gaat inzien, en hoe meer/hoger hij zal steigeren telkens als je het probeert, wanneer je hem er hier niet optijd door rijd, ga je heel wat moeite hebben om paardlief weer 'naar je hand' te zetten! Want hij 'weet' dat hij jou toch wel zover krijgt dat je afstapt!
Ik zou zelf dus écht een schuldgevoel van hier tot Tokyo krijgen als ik een fles op m'n paards hoofd kapot zou slaan.. Je hebt met levende wezens te maken, en ik geloof niet dat een paard echt steigert om je eraf te krijgen, anders zou die het ook niet aan de longeerlijn doen? Ik zou je paardje goed laten nakijken, idd ook aan de hoeven en alles. En anders een keer iemand erop zetten die absoluut niet bang aangelegd is..