Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fielychi schreef:Citaat:Ik rij al een aardig tijdje, heb een stevige zit gekregen, maar doorzitten kan ik absoluut niet goed. Maar rij weleens paard/pony in.
leer dan eerst eens doorzitten voor je weer een paard verknalt
Zeg, doe eens ff normaal. Ik verknal geen paarden, ja? Ik geef alleen aan, dat het niet mijn sterkste kant is. Daarom is het voor mij en het paard beter dat ik lichtrij.
En zoals ik al zei: de meeste mensen kunnen niet goed doorzitten (dat jij natuurlijk een uitzondering zal zijn..), maar
dat alleen
hoeft geen reden te zijn om geen pony/paard goed in te kunnen rijden, mits je fatsoenlijke begeleiding hebt.
Veel belangrijker vind ik consequent zijn, goed kunnen zitten (ook als hij een x zal proberen je eraf te krijgen, dat je blijft zitten) en vertrouwen hebt in elkaar en jezelf.Citaat:En inderdaad met galop = makkelijker.
en jij denkt dat makkelijker ook beter is?????!!!!!
Nee, ik denk niet dat makkelijker beter is. Dat maakt jij ervan.
Maar uiteindelijk moet het dier leren dat jij lichtrijdt (als je dat met inrijden nooit hebt gedaan). Hierdoor zal je hem uit balans brengen en kan het zijn dat je paard er de ballen meer van begrijpt.
En zo laten galoperen leren zoals sammetje doet, is niet mijn manier.
Ik vind 3 echt niet te jong trouwens hoor, om in te rijden. Natuurlijk moet je het rustig aan doen.
Sterker nog: wij zijn begonnen met inrijden een paar weken voordat het dier 3 werd. Het heeft lang geduurt voordat hij alle stemcommando's goed kende aan de longeerlijn (dit versta ik ook al onder inrijden), daarna is er al iemand aan gaan hangen, uiteindelijk zitten, nu kunnen we inmiddels los de bak rond in stap en draf.
Nu staat hij weer op rust. Hij heeft de basis gehad, nu mag hij ff gaan groeien, spelen, dat wat hij behoort te doen als jong paard.
Doorzitten beargumenteert zoals Blossomm zegt, daar kan ik ook wel iets in vinden. Dus ander zwaartepunt, daardoor miscommunicatie. Maar dat zwaartepunt zal het dier uiteindelijk op gaan zoeken, is mijn ervaring, waardoor het dier leert naar jouw zit te luisteren.
Japke_Z: Als je nou ff leert om ook normaal te reageren, kunnen we hier een gewone discussie van maken. Leer eerst eens ff doordenken naar wat mensen kunnen bedoelen.
annek schreef:Bedankt allemaal voor de reacties.. Maar er zijn dan toch wel verschillende meningen.
LilPetat schreef:Citaat:Lichtrijden is beter, op een jong paard moet je nooit doorzitten!
Zou je mij dat eens uit willen leggen? Want als je netjes ontspannen zit dan is het toch niet meer belastend dan lichtrijden?
Japke_Z schreef:Waarom vat iedereen alles zo persoonlijk op?
Japke_Z schreef:leer dan eerst eens doorzitten voor je weer een paard verknalt
Japke_Z schreef:Plus, als je je paard leert dat doorzitten niet vreemd is zal je de ontspanning echt niet kwijt raken, Salinero loopt toch ook niet de hele kur te flippen?
Kaja schreef:Het is namelijk ook een kwestie of het paard je láát zitten....
Fielychi schreef:
Kaja, wij snappen mekaar!
Kafue schreef:Het allereerste begin moet je natuurlijk lichtrijden, dit ook omdat je iets voor de loodlijn moet blijven om dat het paard nog niet sterk genoeg is en nog neit voldoende balans heeft. Het dier loopt nog heel erg op de voorhand en daarom moet jij zo dicht mogelijk bij het gleichgewicht oftewel het natuurlijke evenwicht van het paard blijven bovenlichaam dus iets voor de LL en steunen op de bovenbenen en de kuiten.
Daarna als je voelt dat het evenwicht zich verbeterd, de hulpen over gaan komen kun je je bovenlichaam gaan verplaatsen en iets meer gewicht naar de achterhand overbrengen.
Tijdens het van been veranderen zitten wij gewoon een pas door en stellen zoals het hoort om het paard moet dat maar leren.
Zodra het evenwicht dermate is en dat is meestal na een maand of anderhalf twee zitten wij korte delen door, wij zitten het paard niet in de weg ofzo en hebben geleeerd soepel mee te gaan met het jonge dier of welk paard dan ook.
Dat lichtrijden minder belastend zou zijn is een beetje een onzin verhaal. Dat is namelijk niet zo zij die goed kunnen doorzitten en meegaan in de beweging kunnen een paard beter in draf doorzitten.
Het lichtrijden is meer voor de ruiter dan dat het voor het paard is. Denk aan de riddertijd en dergelijke die soms dagen in het zadel zaten die wilden niet moe worden. Het is trouwens engels draven.
Dus wat is beter lichtrijden of doorzitten. Afhankelijk van waar je paard in training staat. En als je niet kunt doorzitten oefen dit dan niet op het jonge paard maar op een ouder dier.
Voor degenen die niet kunnen doorzitten die moeten zich dat wel snel eigen maken want die die niet door kan zitten heeft niet geleerd soepel met de beweging mee te gaan en zal ook elders zijn paard hinderen.
Doorzitten is niet moeilijk, neem zitles zonder beugels. Iedereen kan het leren.
Professor schreef:Doorzitten leer je het eerst en dan ga je pas lichtrijden.
Een jonge ruiter (beginner) begint te rijden op een ervaren paard, aan de longe, of achter elkaar zonder teugels en zonder beugels.
Nadat de jonge ruiter bepaalde been en arm oefeningen kan in stap draf en galop, gaat men tot de besturing over (teugelhulpen) kan hij/zij dat dan gaat men met beugels rijden en begint men met lichtrijden.
Als iedereen deze grondregels zou volgen dan hadt men meer ruiters met een onafhankelijke zit
Professor schreef:Doorzitten leer je het eerst en dan ga je pas lichtrijden.
Een jonge ruiter (beginner) begint te rijden op een ervaren paard, aan de longe, of achter elkaar zonder teugels en zonder beugels.
Nadat de jonge ruiter bepaalde been en arm oefeningen kan in stap draf en galop, gaat men tot de besturing over (teugelhulpen) kan hij/zij dat dan gaat men met beugels rijden en begint men met lichtrijden.
Als iedereen deze grondregels zou volgen dan hadt men meer ruiters met een onafhankelijke zit
Kafue schreef:Professor schreef:Doorzitten leer je het eerst en dan ga je pas lichtrijden.
Eigelijk zou iedere manege dat moeten doen. Maar helaas gebeurd het bijna nergens. na een keer al in de groepsles meedoen en na twee keer springen is meer normaal tegenwoordig dan niet.
Of daar waar ze wel zitles krijgen een absolute beginner iemand zitles laten geven. Bij een manege waar ik een tijdje mijn paard had staan gaven iemand les die kon zelf pas amper rijden dus dan schiet het ook niet op.
Verder zou je ook als je al rijden kunt ook eens zitles moeten nemen, op je eigen bijgezette paard zou ook niet verkeer zijn.