Lichtrijden of doorzitten..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Re: Lichtrijden of doorzitten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:56

Ik vind 3 echt niet te jong trouwens hoor, om in te rijden. Natuurlijk moet je het rustig aan doen.
Sterker nog: wij zijn begonnen met inrijden een paar weken voordat het dier 3 werd. Het heeft lang geduurt voordat hij alle stemcommando's goed kende aan de longeerlijn (dit versta ik ook al onder inrijden), daarna is er al iemand aan gaan hangen, uiteindelijk zitten, nu kunnen we inmiddels los de bak rond in stap en draf.
Nu staat hij weer op rust. Hij heeft de basis gehad, nu mag hij ff gaan groeien, spelen, dat wat hij behoort te doen als jong paard.

Dat is maar net wat je onder inrijden verstaat idd.
Inrijden vind ik het moment van opstappen en te paard verder werken.
Zelf zou ik dat rond 4 doen.

Doorzitten beargumenteert zoals Blossomm zegt, daar kan ik ook wel iets in vinden. Dus ander zwaartepunt, daardoor miscommunicatie. Maar dat zwaartepunt zal het dier uiteindelijk op gaan zoeken, is mijn ervaring, waardoor het dier leert naar jouw zit te luisteren.
Het is zowel geestelijke als lichamelijke miscommunicatie. En die combinatie kan een paard erg in de war maken omdat hij/zij niet weet waar hij naar moet luisteren.
Uiteindelijk komt het wel goed natuurlijk, maar meestal na erg veel strijd die voortkomt uit onwetendheid.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:52

Fielychi schreef:
Citaat:
Ik rij al een aardig tijdje, heb een stevige zit gekregen, maar doorzitten kan ik absoluut niet goed. Maar rij weleens paard/pony in.

leer dan eerst eens doorzitten voor je weer een paard verknalt

Zeg, doe eens ff normaal. Ik verknal geen paarden, ja? Ik geef alleen aan, dat het niet mijn sterkste kant is. Daarom is het voor mij en het paard beter dat ik lichtrij.
En zoals ik al zei: de meeste mensen kunnen niet goed doorzitten (dat jij natuurlijk een uitzondering zal zijn..), maar
dat alleen

hoeft geen reden te zijn om geen pony/paard goed in te kunnen rijden, mits je fatsoenlijke begeleiding hebt.
Veel belangrijker vind ik consequent zijn, goed kunnen zitten (ook als hij een x zal proberen je eraf te krijgen, dat je blijft zitten) en vertrouwen hebt in elkaar en jezelf.

Citaat:
En inderdaad met galop = makkelijker.

en jij denkt dat makkelijker ook beter is?????!!!!!

Nee, ik denk niet dat makkelijker beter is. Dat maakt jij ervan.
Maar uiteindelijk moet het dier leren dat jij lichtrijdt (als je dat met inrijden nooit hebt gedaan). Hierdoor zal je hem uit balans brengen en kan het zijn dat je paard er de ballen meer van begrijpt.
En zo laten galoperen leren zoals sammetje doet, is niet mijn manier.

Ik vind 3 echt niet te jong trouwens hoor, om in te rijden. Natuurlijk moet je het rustig aan doen.
Sterker nog: wij zijn begonnen met inrijden een paar weken voordat het dier 3 werd. Het heeft lang geduurt voordat hij alle stemcommando's goed kende aan de longeerlijn (dit versta ik ook al onder inrijden), daarna is er al iemand aan gaan hangen, uiteindelijk zitten, nu kunnen we inmiddels los de bak rond in stap en draf.
Nu staat hij weer op rust. Hij heeft de basis gehad, nu mag hij ff gaan groeien, spelen, dat wat hij behoort te doen als jong paard.

Doorzitten beargumenteert zoals Blossomm zegt, daar kan ik ook wel iets in vinden. Dus ander zwaartepunt, daardoor miscommunicatie. Maar dat zwaartepunt zal het dier uiteindelijk op gaan zoeken, is mijn ervaring, waardoor het dier leert naar jouw zit te luisteren.

Japke_Z: Als je nou ff leert om ook normaal te reageren, kunnen we hier een gewone discussie van maken. Leer eerst eens ff doordenken naar wat mensen kunnen bedoelen.

Mee eens... Ja

Knap dat er mensen zijn die vanachter de computer iemand anders rijstijl kan beoordelen... Ze is tenminste eerlijk, ze kan ook zeggen dat ze geweldig is... ( Bloos wat sommige hier dus wel verkondigen, maar nog geen deuk in een pakje boter rijden....) Knipoog

On topic:

Lichtrijden om elke vorm van spanning te voorkomen, plus je makkelijker staat bij ongeregeldheden....

(Sterker nog: Zelfs het van been wisselen doe ik staande... Zo zet je een paard makkelijker om in stelling!
Je kunt wel gaan zitten, maar een paard kan daar even denken "huh" en je moet wel blijven rijden, vertrouwen blijven geven etc.)

Zelfs in de galop zit je iets naar boven/voren om extra spanning te voorkomen... Vloeit de spanning af, dan ga je zitten Haha! !

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:16

Ik dnek dat lichtrijden beter is voor je paard.\
Je belast er zijn rug veel minder mee.
Maar mischien zit ik er wel helemaal naast hoor Knipoog

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:47

annek schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties.. Maar er zijn dan toch wel verschillende meningen.

LilPetat schreef:
Citaat:
Lichtrijden is beter, op een jong paard moet je nooit doorzitten!

Zou je mij dat eens uit willen leggen? Want als je netjes ontspannen zit dan is het toch niet meer belastend dan lichtrijden?

Ik geloof dat het antwoord al is gegeven.. Clown

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:50

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:55

Japke_Z schreef:
Waarom vat iedereen alles zo persoonlijk op?

Is dit niet erg persoonlijk:

Japke_Z schreef:
leer dan eerst eens doorzitten voor je weer een paard verknalt

Dit zeg je niet zomaar hoor...

Japke_Z schreef:
Plus, als je je paard leert dat doorzitten niet vreemd is zal je de ontspanning echt niet kwijt raken, Salinero loopt toch ook niet de hele kur te flippen?

Het gaat hier over jonge paarden en het aanrijden daarvan...
Niet over de Grand Prix... en áls Anky jonge paarden rijdt gaat zij ook niet direct doorzitten hoor... Het is namelijk ook een kwestie of het paard je láát zitten.... Knipoog

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:24

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 14:33

Ga jij eerst nog maar eens lezen dan....

Natuurlijk kun je sommige momenten doorzitten, maar merendeel blijf je lichtrijden! Je leert een paard niet flippen als je gaat doorzitten dat kan een natuurlijke reactie van een dier zijn....

Volgens mij ben jij degene die er nog niet veel kaas van hebt gegeten Sigaar !!

Daarnaast is het gewoon optimaal om een jong paard wat aangereden wordt zeker 99% van alle tijd blijft lichtrijden, je kunt natuurlijk niet door gaan zitten op een paard wat je niet laat zitten, dit zorgt uiteraard voor spanning...

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:27

hoi

ik doe het bijde even veel lichtrijden in het begin en naar loop van hand ga ik door zitten voor de kleine voltens en wijken en als dat goed is doe ik het weer met het licht rijden dan begrijpt ze me beter.

en laat hem /haar nooit de galop in vallen want dat duurt eeuwen om het er weer uit te krijgen.
maar longeer hem/haar veel met de worden galop of geef er een bepaald geluit bij voor de galop.
drap =klik
galop= klik klik achterelkaar

ik heb ooit een paard gereden en die wist dus niet wat door zitten was als ik dan ging door zitten dan was het voor haar stap of galop
en dan kwam er geen draf meer met door zitten
geen suc6 dus
wel even door ziten als je de galop in wil gaan
bij voorbeeld maar 2 meter

en in de loop van de training wel uit brijden

maar dat is per paard verschilend.
een paard is ook maar een individu.

licht er ook aan of het paard het lekker vindt
the one biby vindt het super
splendidartwork ook

maar het belangrijkste is dat je ze wel eerst goed los werkt

groeten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:07

lijkt mi jdat lichtrijden het beste is, want met doorzitten belast je teveel de rug

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:45

Kaja schreef:
Het is namelijk ook een kwestie of het paard je láát zitten.... Knipoog

Dit is heel waar!

Ik zou bij een groen paard altijd lichtrijden (sowieso altijd tijdens het losrijden en het uitrijden), tenzij:

*Je echt goed en ontspannen kunt doorzitten zonder het paard te storen
*Het paard reeds ontspannen kan lopen met een ruiter op zijn rug (dus al redelijk over zijn rug), anders ga je elkaar gewoon pijn doen.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 23:03

ik doe het bij mijn 3 jarige van 2 maanden onder het zadel allebei.
ik doe soms ff rondjes doorzitten.
en galop o ik zit gewoon door net als een b proef.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:39

Japze-Z
Na zo'n opmerking voel ik me wel enigzins aangevallen jah. Kan je je daar niks bij voorstellen? Het kwam er ff op neer dat ik paarden verknal, omdat doorzitten niet mijn beste kant is Koe ... Nou, sorry...

Niemand heeft het over een flippend paard wanneer je gaat doorzitten. Dat maakt jij er weer van.
Ik heb het over een paard dat net wordt ingereden, dus het dier heeft net iemand op zijn rug, je draaft weg... Wat dan te doen, blijven zitten of lichtrijden? Ik kies hier voor lichtrijden.

Ik heb het ook niet gehad over een Grand Prix paard, maar over een doodnormaal dier om af en toe eens een wedstrijdje mee te doen. That is it.

Kaja, wij snappen mekaar! Haha!

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:35

lichrijden want dan kunnen ze het best op hun eigen voeten leren lopen... dat leer ik altijd

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:25

Fielychi schreef:

Kaja, wij snappen mekaar! Haha!

Ja

Melis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:45

belangrijk is dat je ontspannen kunt rijden, zelf recht op je paard kan zitten en dat je dit kan overdragen op je paard. Lichtrijden is wenselijk in het begin omdat de spieren nog niet ontwikkeld zijn, maar dan als het paard zijn spieren ontwikkeld heeft en het kan op zijn eigen benen lopen, dan zou ik beginnen met doorzitten.

Ik ben er in ieder geval achter dat inrijden een kunst op zich is. Vooral als je later een paard wil hebben dat straks licht aan de hulpen is, zowel been als gewichtshulpen. Als je straks elke keer moet drijven om het paard voorwaarts te houden, dan is er iets verkeerd gegaan. (alhoewel sommige paarden soms best lui kunnen zijn Lachen )

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 17:20

Ik heb er niet zo enorm veel verstand van, ik moet nog veel leren, maar bij ons op stal stond een pony met rugproblemen, en die vrouw die daar op reed mocht niet doorzitten. Dus het is wel logisch om zo te denken dat lichtrijden meer ontlast.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 20:16

Dank jullie wel voor de vele reacties.. Sommige verschillen nogal maar het belangrijkste is dus dat je ontspannen en recht zit. Op zich zit ik aardig wel als ik doorzit op hem maar naar mijn gevoel niet helemaal ontspannen. Dus zal ik in het begin veel lichtrijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 23:28

Het allereerste begin moet je natuurlijk lichtrijden, dit ook omdat je iets voor de loodlijn moet blijven om dat het paard nog niet sterk genoeg is en nog neit voldoende balans heeft. Het dier loopt nog heel erg op de voorhand en daarom moet jij zo dicht mogelijk bij het gleichgewicht oftewel het natuurlijke evenwicht van het paard blijven bovenlichaam dus iets voor de LL en steunen op de bovenbenen en de kuiten.
Daarna als je voelt dat het evenwicht zich verbeterd, de hulpen over gaan komen kun je je bovenlichaam gaan verplaatsen en iets meer gewicht naar de achterhand overbrengen.
Tijdens het van been veranderen zitten wij gewoon een pas door en stellen zoals het hoort om het paard moet dat maar leren.
Zodra het evenwicht dermate is en dat is meestal na een maand of anderhalf twee zitten wij korte delen door, wij zitten het paard niet in de weg ofzo en hebben geleeerd soepel mee te gaan met het jonge dier of welk paard dan ook.
Dat lichtrijden minder belastend zou zijn is een beetje een onzin verhaal. Dat is namelijk niet zo zij die goed kunnen doorzitten en meegaan in de beweging kunnen een paard beter in draf doorzitten.
Het lichtrijden is meer voor de ruiter dan dat het voor het paard is. Denk aan de riddertijd en dergelijke die soms dagen in het zadel zaten die wilden niet moe worden. Het is trouwens engels draven.

Dus wat is beter lichtrijden of doorzitten. Afhankelijk van waar je paard in training staat. En als je niet kunt doorzitten oefen dit dan niet op het jonge paard maar op een ouder dier.
Voor degenen die niet kunnen doorzitten die moeten zich dat wel snel eigen maken want die die niet door kan zitten heeft niet geleerd soepel met de beweging mee te gaan en zal ook elders zijn paard hinderen.
Doorzitten is niet moeilijk, neem zitles zonder beugels. Iedereen kan het leren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 00:18

Kafue schreef:
Het allereerste begin moet je natuurlijk lichtrijden, dit ook omdat je iets voor de loodlijn moet blijven om dat het paard nog niet sterk genoeg is en nog neit voldoende balans heeft. Het dier loopt nog heel erg op de voorhand en daarom moet jij zo dicht mogelijk bij het gleichgewicht oftewel het natuurlijke evenwicht van het paard blijven bovenlichaam dus iets voor de LL en steunen op de bovenbenen en de kuiten.
Daarna als je voelt dat het evenwicht zich verbeterd, de hulpen over gaan komen kun je je bovenlichaam gaan verplaatsen en iets meer gewicht naar de achterhand overbrengen.
Tijdens het van been veranderen zitten wij gewoon een pas door en stellen zoals het hoort om het paard moet dat maar leren.
Zodra het evenwicht dermate is en dat is meestal na een maand of anderhalf twee zitten wij korte delen door, wij zitten het paard niet in de weg ofzo en hebben geleeerd soepel mee te gaan met het jonge dier of welk paard dan ook.
Dat lichtrijden minder belastend zou zijn is een beetje een onzin verhaal. Dat is namelijk niet zo zij die goed kunnen doorzitten en meegaan in de beweging kunnen een paard beter in draf doorzitten.
Het lichtrijden is meer voor de ruiter dan dat het voor het paard is. Denk aan de riddertijd en dergelijke die soms dagen in het zadel zaten die wilden niet moe worden. Het is trouwens engels draven.

Dus wat is beter lichtrijden of doorzitten. Afhankelijk van waar je paard in training staat. En als je niet kunt doorzitten oefen dit dan niet op het jonge paard maar op een ouder dier.
Voor degenen die niet kunnen doorzitten die moeten zich dat wel snel eigen maken want die die niet door kan zitten heeft niet geleerd soepel met de beweging mee te gaan en zal ook elders zijn paard hinderen.
Doorzitten is niet moeilijk, neem zitles zonder beugels. Iedereen kan het leren.

Doorzitten leer je het eerst en dan ga je pas lichtrijden.
Een jonge ruiter (beginner) begint te rijden op een ervaren paard, aan de longe, of achter elkaar zonder teugels en zonder beugels.
Nadat de jonge ruiter bepaalde been en arm oefeningen kan in stap draf en galop, gaat men tot de besturing over (teugelhulpen) kan hij/zij dat dan gaat men met beugels rijden en begint men met lichtrijden.
Als iedereen deze grondregels zou volgen dan hadt men meer ruiters met een onafhankelijke zit

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:28

Het ligt aan het paard. Ik heb weleens een paard ingereden wat ontzettend onzeker werd in het begin als ik ging lichtrijden. Als hij aandraafde zat ik door, en als hij lekker liep ging ik lichtrijden.

Maar meestal begin ik gewoon met lichtrijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:30

Professor schreef:
Een jonge ruiter (beginner) begint te rijden op een ervaren paard, aan de longe, of achter elkaar zonder teugels en zonder beugels.
Nadat de jonge ruiter bepaalde been en arm oefeningen kan in stap draf en galop, gaat men tot de besturing over (teugelhulpen) kan hij/zij dat dan gaat men met beugels rijden en begint men met lichtrijden.
Als iedereen deze grondregels zou volgen dan hadt men meer ruiters met een onafhankelijke zit

Ik ken volgens mij geen enkele manege die zo zijn ruitertjes opleidt Haha!
Al zou het wel beter zijn ja. Gelukkig komen veel ruiters er later wel achter dat het nog niet goed zit, en doen ze er wat aan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:34

Professor schreef:

Eigelijk zou iedere manege dat moeten doen. Maar helaas gebeurd het bijna nergens. na een keer al in de groepsles meedoen en na twee keer springen is meer normaal tegenwoordig dan niet.
Of daar waar ze wel zitles krijgen een absolute beginner iemand zitles laten geven. Bij een manege waar ik een tijdje mijn paard had staan gaven iemand les die kon zelf pas amper rijden dus dan schiet het ook niet op.

Verder zou je ook als je al rijden kunt ook eens zitles moeten nemen, op je eigen bijgezette paard zou ook niet verkeer zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:54

Kafue schreef:
Professor schreef:

Eigelijk zou iedere manege dat moeten doen. Maar helaas gebeurd het bijna nergens. na een keer al in de groepsles meedoen en na twee keer springen is meer normaal tegenwoordig dan niet.
Of daar waar ze wel zitles krijgen een absolute beginner iemand zitles laten geven. Bij een manege waar ik een tijdje mijn paard had staan gaven iemand les die kon zelf pas amper rijden dus dan schiet het ook niet op.

Verder zou je ook als je al rijden kunt ook eens zitles moeten nemen, op je eigen bijgezette paard zou ook niet verkeer zijn.

Bij ons op de manege gaat iedere beginner gewoon aan de longe, tot hij goed kan zitten. Of dat nu een maand of een jaar duurt, maakt mijn instructrice niets uit. Verder neem ik regelmatig nog zitlessen aan de longe. Het gebeurt dus wel Lachen Ik moet wel zeggen dat beginners bij ons afwisselend lichtrijden en doorzitten aan de longe, in de groepslessen gaan we vaak lichrijden. Dit omdat mijn lesgeefster vindt dat je het paard alleen maar meer stoort als je niet ontspannen kunt doorzitten. Tuurlijk laat ze ons dan wel het doorzitten oefenen, maar dan vaker zonder teugels ed. zodat je je paard niet te veel stoort.

Maar idd, er zijn veel andere plaasten. Dinsdag ging ik eens toevallig in een andere manege rijden. Zegt die lesgever doodleuk: "Je benen meer vooruit meisje, op de singel" en hij legde mijn benen zo ver vooruit dat ik gelijk in een stoelzit zat! Dan heb ik jaren voor niks mijn dressuurzit zitten oefenen of wat? >;) Gestoord

Verder zei hij hij ook dat we in een wending vooral de binnenteugel moesten korter nemen en de buitenteugel langer laten Nagelbijten / Gniffelen
Niemand kon er behoorlijk alleen een rondje met zijn paard draven, zelfs de eigenaarspaardjes niet...

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:16

ik heb gehoord ( ik weet niet of het zo is hoor)
als je aandraaft dat je dan even 2 keer door moet zitten en darna lichtrijden!!
is beter voor de rug ofzo
groetjessssssss