Instructeur op de ponyclub (probleem)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

Re: Instructeur op de ponyclub (probleem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 19:29

De ponyclub ging vandaag niet door, en ik heb het er met mijn verzorgster over gehad.
Ze vind het erg jammer om te stoppen en ze wil heel graag dat ik met hem ga praten.
Maar wat ik al zei: hij heeft zijn eigen visie en ik denk dat het niks uithaalt.

Het niveau is eigenlijk lager als B.
Er zaten voorheen wel meisjes die op L niveau reden maar die zijn gestopt.
Het is een hele kleine ponyclub en de overige meisjes willen geen wedstijden rijden maar gewoon voor de Fun rijden.
Maar mijn verzorgster wil wedstrijden rijden en dat weet de instucteur, waardoor hij graag met haar verder wil.
De pony kan inderdaad genoeg maar op deze manier komt er dus helemaal niks uit en wordt het alleen maar slechter.
Jij laat de meisjes wijken terwijl ze hun paardjes nog niet eens recht kunnen stellen.
Ik vind dit zo jammer want ze moeten eerst de basis goed kennen voordat ze aan zwaardere oefeningen beginnen.
Maar goed dat is mijn mening.

luckyentruus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:51

nadezda schreef:
Bedankt voor jullie reacties maar we hebben nog een probleem want mijn bijrijdster wil helemaal niet trekken, maar krijgt hier dus wel voor op haar kop.
Hij vind dat ze erg slecht luisterd en niet doet wat er van haar gevraagd wordt.
Dit klopt want ze wil geen bonje maar ook niet gaan trekken in de mond , dus doet ze dat dus ook niet.
Ze is echt een hele lieve meid en heeft geprobeerd rustig aan hem te vertellen dat ze niet in de mond wil gaan trekken en dus meer met haar benen wil rijden.
Maar hij zegt rustig: dit is mijn les en je doet hier wat ervan je gevraagd wordt, jij luisterd niet.
Hij vind dat ze meer met haar handen moet spelen, terwijl ik juist leer dat ze haar handen rustig moet houden en naast haar benen ophoudingen moet maken.
Contact met de mond is prima, daar ben ik zelf ook voor maar ik vind dat getrek en gepluk echt niet nodig.
Als ze lekker los is gereden komt ze vanuit ontspanning erg mooi naar beneden en is ze heerlijk te rijden.
Thuis gaat het dan ook uitstekend maar in de les is ze onrustig en gespannen.
Het is volgens zeggen een goede instructeur maar ik twijfel hier enorm aan, leer die kinderen aub met de benen te rijden i.p.v met de handen.
Hij had tegen mijn bijrijdster gezegd: de pony daar ligt het niet aan , maar jij luisterd gewoon niet.
Ik baal ontzettend van de situatie, en nee we hoeven de lessen niet te volgen, maar daar betaal je eigenlijk wel voor.
Jammere is dan ook dat je dat geld kwijt bent en eigenlijk wel een goede instructeur voor had kunnen nemen (eventueel priveles).
Maar goed kijk het deze week aan en anders is het toch maar afgelopen, want dit willen we beide niet.
Ik weet echt niet of het verstandig is om met de instructeur te gaan praten?

Maar als je geen lessend lid wil worden dan hoeft de vereninging tog niet perse in de buurt te zijn ik weet niet waar u woont maar ik ben lid van de hopruiters in peize en ik weet dat je niet veel contrubutie betaald hier

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 08:38

Citaat:
.....Maar goed dat is mijn mening.

... niet alleen jouw mening hoor! Iedereen die zich met dressuur wil bezig houden moet zich realiseren dat eerst de basis goed moet zijn - en dat betekent zit en balans moet perfect zijn. Pas daarna kun je gaan werken aan rechtrichten en verder.

Ik hoop dat een gesprek wat uithaalt.. anders zul je toch naar een alternatief moeten zoeken: een goede instructeur of -trice die niet én jouw paard en de jonge ruiter verknalt..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:02

Anders eens bij het bestuur aankaarten. Op onze club hebben we ook 2 intructrices. Voor ieder wat wils. En daar heeft het bestuur ook profijt van.

Nu klinkt jullie club als een recreatieclubje en zullen wedstrijdpony's al gauw uitwijken naar een andere vereniging. Dat kost leden.
Dus even zorgen dat je een paar leden mee krijgt en een nieuwe lesgroep aanvragen.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:40

Ik zou eerst eens een goed gesprek aangaan met die instructeur waar die ooit heeft leren rijden. Want het is dus wel jouw paard en een beetje stom als jen hij word verpest door zo'n rare lesgever. Nadat je met haar gepraat hebt en er geen verandering in komt zou ik naar de eigenaar van de manege gaan of als die instructrice dat is zou ik gewoon weg gaan. Ik zou ook op bokt zetten welke verenigijng dat is dan kunnen die er rekening mee houden! succes met je paard en de instructeur/trice kuzz juud

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 11:13

Ja het praten zal wel niet veel uithalen, maar mijn verzorgster wil heel graag dat ik dat wel doe.
Voor haar zal ik dan ook een poging wagen.
Het is inderdaad een hele kleine ponyclub.
Er zijn wel ponyclubs verder in de omgeving maar veel te ver weg om even heen te stappen.
De andere optie is dus geen lessen meer volgen, maar ze heeft ook geen geld om daarnaast nog eens privelessen te nemen.
Nu kan ik haar zelf wel een eind op weg helpen, dat doe ik nu ook al maar voor de kleine kneepjes vind ik toch dat ze dat van een goed instructeur moet krijgen.

Tja aankaarten bij de vreniging, ze zijn veel te blij met hem.
Dat is ook het moelijke van het verhaal.
De ouders van de kinderen hebben stuk voot stuk geen ervaring met rijden en dus vinden ze het prima hoe het gaat.
De instructeur is dan ook erg overtuigend in zijn verhaal.

Ik ga het niet op bokt zetten om welke ponyclub het gaat, want het is niet mijn bedoeling om iemand zwart te maken.
De ponyclub wordt overigens niet in een manege gegeven maar op een stukje land gehuurd van de gemeente.
In de winter rijden we wel binnen bij een manege maar die staat er helemaal los van.

Ikzelf denk dat de beste optie is om weg te gaan, maar ik vind het zo ontzettend sneu voor mijn bijrijdster, omdat zij naast de les van hem het er erg naar de zin heeft, en normaal ook altijd alleen rijdt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:50

Ik vraag me eigenlijk af waarom ze wil blijven lessen daar.Ze is zelf ook niet gelukkig daar met het ruk en pluk werk en wat leert ze daar nou verder als dit de basis al is van die man die les geeft denk ik niet dat je daar verder nog iets kunt leren.Ik zou even uitzoeken welke club bij jouw in de buurt het goedkoopste is en daar lid worden om wedstrijden te rijden en dan blijft er mss nog wat geld over om prive lessen te volgen.Ze kan ook om de week een les kunnen volgen als het dan wel betaalbaar blijft voor haar.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:25

Een goede instructeur zou in ieder geval eerst eens moeten aanzien hoe het gaat als je pony gereden wordt op de manier waarop de ruiter het geleerd heeft. Deze figuur lijkt zo star als ie groot is.... Misschien moet je eens buiten de les om aan hem laten zien, wat het resultaat is als de pony op jouw manier gereden wordt en dan proberen in overleg tot iets werkbaars te komen. Lukt dat niet, dan stoppen met de lessen
Je laat je pony toch niet verkl*ten vanwege de ego van de instructeur!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:06

Maar ik snap best dat er, buiten de lessen, heel wat meer komt kijken bij de club voor je ruiter.

Daarom ook mijn idee voor een andere clubinstructie voor wedstrijd ruiters.

Bij ons was het andersom, de recreatieruiters vonden de manier van lesgeven veel te streng. En die kunnen nu terecht bij de andere instructeur.

Maar als je een kleine club hebt wordt dat lastig. Maar wij zijn begonnen met 8 lessende leden en nu hebben ze al 3 lesgroepen van 6 kinderen. Ook bij andere verenigingen vandaan, juist omdat er een divers aanbod is voor de ruiters.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:05

nadezda schreef:
Dit lees ik in een topic verder op:

Constant spelen met de teugels, door te blijven drijven en een beetje links, rechts (maar dan dus niet op een "zagende" manier..)
- Druk opbouwen, door te blijven drijven en van voren constant tegenhouden totdat hij nageeflijk gaat lopen

Deze 2 dingen worden beide toegepast op de ponylub en over beide ben ik niet te spreken.
Dit is toch echt niet de manier om je paard nageefelijk te rijden.

misschien off-topic, maar hoe wil je het dan doen? Met druk opbouwen bedoel ik vana chteren drijven maar van voren je contact houden zodat je meer druk in je handen krijgt, dus niet lopen trekken! Dat is toch wat jij ook zegt?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:08

De manege waar 's winters naar uitgeweken wordt, kun je daar niet vragen of jou pony daar een lesje mee mag lopen? Of is dat ook te ver weg?

Het is wel een rotsituatie zeg...

Kun je ook vrijrijden in de bak daar? Anders ga je een keer met je bijrijdster daar rijden, op jou manier, en dan vraag je of de instructeur daar bij wil zijn, om te kijken of hij die manier van rijden kan respecteren/instrueren.

Zo niet, dan zit er echt weinig anders op... Maar geef de instructeur een kans zich te verbeteren. Misschien luistert hij niet naar kinderen, maar wel naar volwassenen? Da's een eigenschap die wel meer mensen hebben namelijk.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 18:48

Lilpetat als ik constant speel met mijn teugels dan wordt het paardenhoofd naar mijn mening onrustig.
Ik vind een groot verschil zitten in contact houden of spelen, en dan is de vraag? wat versta je onder spelen.
Ik rijd mijn paarden in eerste instantie goed voorwaarts en hou natuurlijk contact, maar ik laat haar mijn hand opzoeken en ga niet zelf aan het plukken en trekken.
Natuurlijk maak ik ook mijn ophoudingen maar probeer het hoofd zo rustig mogelijk te houden en te zorgen dat ze vanuit ontspanning naar beneden komt.
Het probleem wat ik op de ponyclub ondervind is het vastzetten van de handen en dan er proberen doorheen te drijven.
Pure dwang en erg vermoeiend voor de kinderarmpjes naar mijn mening.
Je ziet dan ook dat de kinderen steeds harder moeten trekken en drijven om het voor elkaar te krijgen, en wat is de volgende stap.
Ook zie je het links rechts gezaag, echt heel jammer.
Ik vind contact houden dus echt iets heel anders Lachen

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 18:52

De manege waar we naar uitwijken is eigenlijk gesloten maar wordt dus wel gebruikt voor verhuur van de bak en nog wat pensionstalling.
Bij de stal hebben we een perfecte buitenbak dus daar hebben we genoeg rijmogelijkheden, dat is het probleem niet.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:13

Er wordt dus geen les meer gegeven om die manege? Dat is wel jammer...

Als je 'n perfecte bak hebt bij je stal... Begin je eigen mini-ponyclubje zou ik zeggen Clown (Oohw wacht, dat had ik al gezegd.)

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:17

hoi nadezda

Je moet doen wat jou goed lijkt het is jouw pony en hij moet gereden worden zoals jij dat graag wilt. Ben het helemaal met je eens wat betreft rijstijl, rijden doe je met je benen en absoluut niet met de hand.
Maar ik zou toch eerst eens met de instructeur gaan praten hoor. Vind het altijd wel zo netjes dat het onderwerp van gesprek zelf weet wat er gaande is want iedereen kan dit lezen op internet en al gebruik je geen namen als het over jezelf gaat weet je dat wel lijkt me.

Veel succes ermee.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 14:45

Horsies bedankt voor je antwoord, en ik ga dit zeker even doen.

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:51

Veel succes en laat in ieder geval nog even weten hoe het afgelopen is.