Pelhambit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Pelhambit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:25

Ach kijk es aan Lachen Is dat niet dicht bij Peer ergens? Of is dat Neerpelt?

Sja, over buitenritten ga ik me niet uitspreken. Als je dan wat meer te zeggen hebt, mij goed. Het hangt er gewoon vanaf hoe je er mee rijdt dan.

Maar ik blijf het onnozel vinden dat Heather Moffet in een boek iedereen aanraad om elk paard op zo'n bit te gaan rijden. Ik denk dat zij daar gewoon graag mee rijdt, en er wrs ook goed mee rijdt; maar dat geldt daarom niet voor elke ruiter Vork

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 05:13

Ik vraag me wel af hoeveel van jullie er ervaring mee hebben. Ik denk dat een paard liever een "scherp" bit heeft wat voorzichtig gehanteerd wordt dan een zogenaamd zachter bit waar aan gesjord wordt. Daar blijf ik bij.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 06:36

Ik denk dat het goed is dat de meerderheid van de mensen er geen ervaring mee heeft Haha! Want de ruiterd met fluwelen handjes zijn vrij dun gezaaid.

Lusitana je zegt dat je liever een scherp bit hebt dat voorzichtig gehanteerd wordt dan een zacht bit waar aan gesjord wordt..
Ik heb het liefst een zacht (normaal) bit waar normaal mee wordt gereden Haha!

Als je zit te sjorren doe je op ieder bit iets fout, en als je een paard met een zachten hand fijn op een trens kan laten lopen waarom zou je dan een scherper bit willen ?

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 07:54

Omdat sommige paarden soms niet fijn gereden kunnen worden op een trens Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 07:59

Nettie dat vind ik dus onzin. Er zijn tig soorten trensen van ongebroken tot dubbelgebroken van dik tot dun als je daar allemaal een paard niet op aan het lopen krijgt en persé die hefboomwerking nodig hebt doe je in mijn ogen echt iets fout.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:16

Ieder bit is zo scherp als de hand van de ruiter!!!

Er wordt wel veel bij een gebroken trens gezworen, maar dat hoeft ook niet alles te zijn hoor. Van het ''notenkrakers'' effect kunnen (jonge) paarden ook goed in paniek raken.

Gebruikelijk bij ons is als we een jong paard inrijden dat we dat op een ongebroken bustrens doen. Laten we zeggen een dikke stang! Als je er even bij nadenkt ligt dat veel vaster in de mond, kunnen ze niet mee gaan zitten te kloten. Mijn ervaring is dat, dat het beste werkt.
Heb het ook wel meerdere keren geprobeerd met een gebroken of dubbelgebroken trens maar als je wat spanning in de mond legt en ze voelen dat notenkrakerseffect raken ze echt in paniek.

Nou dit was even mij aandeel aan deze discussie.

Mijn website
Zie: http://home.hetnet.nl/~henkus/

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:30

Jenn66 : dat blijven bitten zonder hefboom, ik vind een ongebroken bustrens ook ideaal bij jong spul, maar die bitten hebben allemaal geen scharen.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:10

Riant schreef:
Nettie dat vind ik dus onzin. Er zijn tig soorten trensen van ongebroken tot dubbelgebroken van dik tot dun als je daar allemaal een paard niet op aan het lopen krijgt en persé die hefboomwerking nodig hebt doe je in mijn ogen echt iets fout.

In een rijbak zou ieder paard in principe op een bit zonder hefboomwerking gereden moeten kunnen worden, maar veel mensen gebruiken een pelham voor het buitenrijden en hebben door de extra teugel een noodrem achter de hand en daar is niets mis mee Lachen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:21

Ik gebruikte dat bit wel als ik een paard had dat op concours heel heel op het hout was daat is ook niks mis mee. Maar om gewoon dagelijks mee te trainen prefereer ik een soort van trensbit.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:59

Ik heb mijn paarden (fjorden) ook veel buiten gereden met een pelhambit.
Gek genoeg hadden ze nooit neiging om te gaan rennen terwijl ik altijd met een losse doorhangende teugel reed.
Ging ik met een trens naar buiten dan werden ze te stoer.
Ze hadden uberhaupt een hekel aan gebroken trensen.
Later heb ik het metalen mondstuk laten vervangen door een driedubbel rondgenaaid leren mondstuk. Ala de Meroth methode.
Voest heeft geloof ik ook wel leren bitjes.
Dat mondstuk ging later helemaal naar de vorm van de monden staan.
De paarden liepen er altijd super mee.
Sinds kort zijn we over gestapt op "bitless bridle".
Dat bevalt me nog beter. Paarden hebben nu niks meer in de mond. Handig ook als we ze tijdens een lange rit onderweg willen laten grazen.

Groetjes, Henny

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:01

Hoi,
Ik heb een tijd lang gereden op de manier van heather Moffet, dit incl het Pelham bit.
Het beviel mij heel erg goed, dit mede omdat er met stang en trens toch een vele male sterkere inwerking komt.
Er wordt nu beweerd in het forum dat een pelham bit per definitie fout is, dit is klink klare onzin!! Boos!
Het ligt puur aan wie het pelham bit in handen krijgt.
De manier van Moffet zorgt ervoor dat je handen eigenlijk totaal niets doen dan alleen kleine schokjes absorberen. Dus geen getrek en gepulk ABSOLUUT niet!!
Maar de manier van Moffet gaat vele malen verder, het is niet alleen het bit, het is het totale plaatje, zit/ houding, hulpen/ ophoudingen etc.
Want als je een ophouding maakt doe je dit volgens Moffet niet met de handen maar met de zit!!
Je hebt dus alleen een licht contact met het bit en mond en verder doe je hier erg weinig mee.

Even over de stang en trens, hoe vaak zie je tijdens wedstrijden en trainingen waar een stang en trens wordt gebruikt dat de trens helemaal opgetrokken zit en er zelf mee wordt "gespeeld"????
En dat zou dan helemaal niet paard onvriendelijk zijn? kom op!!! Dat zou helemaal alles slaan!!
Weet je trouwens hoeveel paarden die met stang en trens gereden worden, blauwe tongen hebben of zelf compleet kapot zijn? Dit allemaal omdat de stang en trens ernstig misbruikt word!! En hiervan wordt totaal niets gezecht omdat het een "normaal" beeld is dat een paard met stang en trens wordt gereden.

De pelham heeft dan het grote voordeel dat het maar 1 stuk metaal is wat niet(als je een goede hebt) gebroken is. Hierdoor kan het ook niet zo zijn dat het paard een beknelde tong oploopt.

Het is een lang verhaal maar ik hoop dat jullie zich erin kunnen vinden.
Groet

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:15

[quote="poes"]Ach kijk es aan Lachen Is dat niet dicht bij Peer ergens? Of is dat Neerpelt?quote]

Ja, dat is inderdaad niet zo ver weg (ligt tegen Neerpelt).

Ontopic:
Bij deze gezocht: koperkleurig/aurigan ongebroken pelhambit 11,5 cm om het eens uit te testen zelf (mag ook van ander materiaal, maar koperkleurig heeft voorkeur).
(En ja, ik vind dat mijn hand rustig genoeg is voor dit te doen, en heb een D-pony staan die wel te vinden is voor allerlei dingen uitproberen).
Misschien van iemand die het al heeft uitgetest en niet is bevallen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:44

Lusitana schreef:
Ik vraag me wel af hoeveel van jullie er ervaring mee hebben. Ik denk dat een paard liever een "scherp" bit heeft wat voorzichtig gehanteerd wordt dan een zogenaamd zachter bit waar aan gesjord wordt. Daar blijf ik bij.

En beter een zacht bit wat voorzichtig gehanteerd word.

wat mij altijd opvalt, is dat het altijd dezelfde ruiters zijn met zachte bitten en altijd dezelfde met scherpe bitten.
Op wat voor paard ze ook zitten..

Nettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:27

Riant schreef:

Je leest mijn reactie niet goed Knipoog Ik zeg dat sommige paarden niet fijn gereden kunnen worden op een trensje. Ik zeg niet dat dit door het paard komt, dat zou ook door de ruiter kunnen komen. Maar je hebt combinaties die van alles geprobeerd hebben en zo'n bit een oplossing is. Ik snap de herrie niet echt over zo'n bit. Waarom denk je dat zo'n ding ontworpen is? Om paarden mee te pijnigen? Nee, om preciesere hulpen te kunnen geven, voor ruiters met een rustige hand. Netzoals sporen zijn gemaakt voor mensen met een rustig been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:33

Citaat:
Waarom denk je dat zo'n ding ontworpen is?

Om de ruiterzaak te spekken

Om paarden mee te pijnigen?
Vaak wel, dan stopt hij tenminste of loopt hij tenminste in de krul

Nee, om preciesere hulpen te kunnen geven, voor ruiters met een rustige hand.
Maar heb je een rustige hand, heb je vaak geen nageeflijk of rem problemen

Netzoals sporen zijn gemaakt voor mensen met een rustig been.
En ook mensen die subtiele hulpen kunnen geven, kunnen moeilijke oefeningen ook zonder spoor. het is alleen maar extra verfijning, geen aan het been krijger

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:00

Ik ben het wel met RK eens.
Een heleboel dingen zijn bedoeld om de ruiter "te helpen" maar niet zo om het paard te helpen. Deze hulpmiddelen worden vaak als oplossing gebruikt, paarden die niet meer zonder spoor gereden kunnen worden etc etc ..
Je ziet helaas meer hulpmiddelen fout gebruikt worden dan goed. Zo ook scherpere bitten en de werkelijke problemen worden verdoezeld....

Mijn paard loopt veel makkelijker in de krul op een bit met een schaar.. maar dus niet "aan" de teugel en over aanleuning hoeven we het helemaal niet te hebben. Maar wel veel makkelijker voor mij en ik kan mijn handen er prima stil mee houden.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:17

runningkawa schreef:
Om de ruiterzaak te spekken

Vaak wel, dan stopt hij tenminste of loopt hij tenminste in de krul

Maar heb je een rustige hand, heb je vaak geen nageeflijk of rem problemen

En ook mensen die subtiele hulpen kunnen geven, kunnen moeilijke oefeningen ook zonder spoor. het is alleen maar
extra
verfijning, geen aan het been krijgen

Tuurlijk niet. Mensen zijn geen monsters. Niemand maakt iets in de zin veel geld te verdienen en ook nog graag een paard hier en daar flink pijn te doen.

Dus met een rustige hand remt elk paard? Nee dacht het niet. Er bestaat ook nog zoiets als een sterk paard, of een ongehoorzaam paard zonder respect voor de ruiter.

Dus een spoor vindt jij voor mensen die hun benen níet stil kunnen houden? Het is bedoeld te verfijning, ik dacht dat iedereen daar wel van op de hoogte was...Ik heb niks gezegd over een spoor om een paard aan het been te krijgen. Net zo min als een scherper bit om een paard maar te laten remmen. Het is te verfijning, je leest weer dwars door de betekenis van mijn reactie heen runningkawa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:00

Zal ik eens wat bitten opzoeken die er niet echt pijnloos uitzien?
(helaas doet de zoekfunctie het niet)
En worden verkocht en gebruikt?
Vraag me af met welk ander nut die gemaakt zijn dan om pijn te doen?

met een rustige hand remt idd elk paard. Ja
want als hij dan eens erg ongehoorzaam is en je komt dus per hoge uitzondering eens hard in, schrikt hij zich kapot en staat de vol in de remmen Ja
En ongehoorzaam aan de ruiter, los je dat op met bitten?
Ik dacht met rt ondersteuning.

En waar schrijf ik dat mensen met onrustige benen maar sporen aan moeten doen?

En ik zeg ook niet dat jij dat niet weet, reageer alleen op dat stukje tekst daar. meer niet
En iemand die zijn paard lekker aan het been heeft kan bijv ook een wisselspringen zonder spoor.

Dus over dingen verkeerd lezen gesproken?? Ach gut

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:04

9 van de 10 mensen gebruikt iig sporen op een verkeerde manier! En ik vind dat elk paard op elk bit te rijden moet zijn.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:38

Eeehhhh ja mensen vinden inderdaad dingen uit om geld aan te verdienen en waar je een paar gemakkelijk mee kan pijnigen.
Welcome to the real world.
Een ongehoorzaam paard is te trainen en te corrigeren zonder scherp bit, dat is een beter oplossing dan een ander bit, want het blijft ongehoorzaam maar luistert omdat het anders pijn heeft. Dat is niet de basis van vertrouwen die ik graag zie.

En een sterk paard hoeft zich niet sterk te gedragen, er is niet een paard dat je als mens kan stoppen als hij door het lint gaat (ook met en scherp bit niet) dus wat dat aangaat zijn ze allemaal sterk.

Vind ik geen reden om er een scherp bit in te hangen, als je zo'n heet paard niet kan rijden moet je het niet kopen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:55

ik had een paard wat, toen ik het kocht op een dressuurstang gereden werd en een tuigstang gemend. Ik meteen een dikke bustrens in dat arme dier.... Met als gevolg dat ik wel in volle galop de berg af scheurde en dat was echt niet zo´n leuke ervaring. Dus maar een pelham gekocht. Reed met dubbele teugel. Kon haar altijd met een los teugeltje rijden. ik reed haar ook aan een halster door het verkeer. dus krijg alsjeblieft geen verkeerde indruk van dat paard. Maar, ze was gewoon gewend aan die hefboom werking en vond dat blijkbaar prettig. Tja, wat moet je dan?

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:51

Nettie schreef:
Toevallig heb ik ooit meegedaan aan een B dressuurwedstrijd met een pelhambit Haha! Ik reed toendertijd een fjordenmerrie die behoorlijk heet was ( een fjord ja Knipoog ) en soms door een gewoon bitje heenbaggerde. Ik reed ermee zonder veel druk, maar gewoon zodat ik wel echt controle over haar zou hebben (ik deed een pas de deux en kon het niet hebben dat ze er dan vantussen zou gaan Knipoog ) Het is echter wel zo dat ik niet precies wist hoe dat bit werkte, maar ik wist wel dat het een scherp bit was en ik er niet te veel aan mocht zitten. Het was een typische merrie en ze had het echt wel laten weten als ze het niet met dat bit eens was. Tegenwoordig rij ik mijn eigen paard op een gewoon trensje, ik vind een scherper bit nergens voor nodig (hoewel ze vroeger wel op S&T gereden werd, niet door mij overigens)

Die merrie is tegenwoordig in de bak en buiten op een gewoon dubbelgebriken bitje te rijden Knipoog Sommige mensen vergeten dat als een paard vroeger niet goed gereden is dat dat er niet zomaar uit is, daar gaat een hele tijd overheen (zie reactie van Lusitana hierboven). Dat was ook de reden dat die Fjordenmerrie bij buitenritten en in vreemde omgevingen (zoals op die wedstrijd) beter met een Pelham te rijden was. Overigens is het Pelhambit nu verkocht, want het kwartje is eindelijk gevallen! Ja

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:53

Lusitana voor dat soort dingen is een pelham ook niet verkeerd. Maar zou je er een B paard dresuurmatig mee trainen.

De vergelijking met S&T wordt ook al gemaakt en dat het zo vaak verkeerd wordt gebruikt maar dat geld natuurlijk voor alle soorten scherpere bitten.

Ik zeg niet dat een pelham een per definitie verkeerd bit is .. maar ik vind het niet nodig als je voor een B-proef aan het oefenen bent dat moet in principe gewoon op een trens kunnen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:58

Nettie schreef:

Tuurlijk niet.
Mensen zijn geen monsters. Niemand maakt iets in de zin veel geld te verdienen

en ook nog graag een paard hier en daar flink pijn te doen.

Word eens wakker.... Haha!

Je moet een weten hoeveel mensen geen zier om een paard geven, zolang het dier maar a lá Anky of Coby loopt....
S&T daarvoor nodig "so be it" !!
Wat zeg je... Pelham een nieuwe mode trend??? Kopen!!!

Ja, ja.... Waar komt volgens jou het welzijn van het paard om de hoek kijken??? Elk paard is correct te rijden op een dubbelgebroken zeer vriendelijke trens, mits er niet fout gaat in de africhting!! En daar begint het gedonder mee....

Nettie schreef:
Dus met een rustige hand remt elk paard? Nee dacht het niet. Er bestaat ook nog zoiets als een sterk paard, of een ongehoorzaam paard zonder respect voor de ruiter.

Ik stap net van mijn jongste paard af, nog niet lang onder het zadel...
Beestje loopt op een dubbelgebroken K&K trens tweemaal een grote volte achter elkaar bij de B, terwijl ik mijn handen volledig gestrekt richting zijn mond wijst... waslijnen van teugels!!! Maar zijn houding veranderd niet en ik stuur hem met mijn benen!! Ik heb een Haha! van oor tot oor.... Mijn beestje, 3,5 jaar, knap hè??? Maar zo hoort het dus....

Als het fout gaat, dan is dat de schuld van de ruiter, maar daar denken velen niet aan, nee dan wordt er naar de ruitersportzaak gevlogen om een scherper bit te kopen want dat kl*te paard zal het leren..!!!!

Conclusie: Alles wordt van kwaad tot erger en uiteindelijk is het paard de dupe...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:40

Riant schreef:
Lusitana voor dat soort dingen is een pelham ook niet verkeerd. Maar zou je er een B paard dresuurmatig mee trainen.

De vergelijking met S&T wordt ook al gemaakt en dat het zo vaak verkeerd wordt gebruikt maar dat geld natuurlijk voor alle soorten scherpere bitten.

Ik zeg niet dat een pelham een per definitie verkeerd bit is .. maar ik vind het niet nodig als je voor een B-proef aan het oefenen bent dat moet in principe gewoon op een trens kunnen.

Ik zou een paard niet dressuurmatig op een pelham rijden. Dan mankeert er iets aan je rijkunst als je het in de africhting (wat dressuur feitelijk is) nodig denkt te hebben. africhten moet zo gebeuren dat het paard prompt op de hulpen reageert met zo min mogelijk toeters en bellen, imo.

Ik persoonlijk vergelijk trouwens niet met stang en trens in verkeerd gebruik, maar gewoon dat mensen het heel gewoon vinden een stang en trens te zien gebruiken, terwijl een pelham als scherp bit wordt gezien...
Stang en trens heet er dan te zijn voor verfijning, maar bij een pelham wordt het weer anders gezien. Dat is meten met twee maten.

Imo rijdt je een paard goed, met welk bit dan ook, als het niet de mond opent, de tong eruit hangt of over het bit gooit of op een andere maniert duidelijk maakt dat er wat aan de hand is met het contact en je het gewoon zonder neusriem kunt rijden (wat ik deed).