is het wel goed om met elastiek te rijden ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Re: is het wel goed om met elastiek te rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:45

zoals ik al vaker heb gezegt....waar de kunde ophoud..beginnen de hulpteugels...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:54

Elke hulpteugels is slecht als hij langdurig en/of fout gebruikt wordt. Als je weet waar je mee bezig bent en je hebt een grondige reden, zie ik niet in waarom het slecht zou zijn.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:26

Ipsilonka schreef:
Paradiso schreef:
Wat ik persoonlijk vind van de elastiek?
Niet gebruiken!!! Het trekt je paard in de krul. Maar het paard loopt NIET nagefelijk.

Wat ikzelf een belangrijk tegenargument vind is dat zodra je paard een poging doet om aan de teugel te gaan lopen ... En hij ontspant (of probeert dit) komt hij een altijd-aanwezige-spanning van de elastiek tegen. Hij leert dus ahw dat hij niet kán ontspannen omdat de elastiek er altijd is. Als je kijkt naar een slof (nu niet meteen beginnen te gillen, da's natuurlijk ook niet ideaal), deze gaat loshangen zodra het paard na geeft. De spanning is weg en het paard "leert" dat nageven goed is omdat dan de spanning weg is.

PS. Weet niet of spanning het juiste woord is in deze zinnen, maar anders kan ik het niet omschrijven.

Sorry, maar als het elastiek juist bevestigd is, dan is er ook ontspanning zodra hij het juist oppakt!

áls het goed bevestigd is ... misschien. wat ik zie bij mij in de buurt (ervaren wedstrijdruiters!) is dat het gewoon bijna ommogelijk is om het elastiek los te laten hangen.
een slof kan op een gegeven moment erg los hangen en mee "flappen" met de bewegingen van het paard.
een elastiek kan dit niet, simpelweg omdat het een elastiek is. rekt mee en rekt terug. als je hem zeer los insteld, dan zal hij los zitten en mee "flappen". maar dan zal hij ook niet inwerken op de hoofdhouding van het paard.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:39

Tjah.. Er zijn mensen die voor het mooie gaan, en dus hun paard in de krul trekken.
Maar geloof me, een paard aan de teugel rijden, is veel en veel beter en prettiger voor het paard. Het kost meer tijd, maar het rijd ook veel fijner, want het paard ontspant.
En dat is het belangrijkste. En aan de teugel betekend dus niet een gebogen hals, dat betekend veel meer dan dat.
Je moet niet beginnen bij de voorhand, maar bij de achterhand.. De achterhand er goed bij, rechtrichten, ontspanning, en dan komt hij vanzelf beter naar beneden.
Hoe denk je dat oprichting komt? Ook allemaal vanuit de achterhand.
Van achter naar voor rijden dus.
Het is maar net wat je belangrijker vind, het welzijn van je paard, of het 'mooie'. Ik vind een paar dat aan de teugel loopt alleen veel en veel mooier dan een paard dat in de krul loopt, dat laatste zie ik liever helemaal niet.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 06:06

Nou, dan hebben jullie zeker andere elastieken dan ik. Ik gebruik dat ding heel zelden (weet eigenlijk niet eens waar t is Knipoog ) Maar als ik het gebruik is het met longeren en het kan echt goed helpen om die hals wat langer te maken en omlaag, dus niet om hem in de krul te trekken. Die dingen heten niet voor niets halsverlengers!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:09

Bij ons op de manege rijden we ook met elastiek, maar die is zo lang dat hij alleen bedoeld is om ervoor te zorgen dat de paarden hun hoofd niet verschrikkelijk hoog houden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:28

Op mijn vroegere manege kregen alleen de pony's/paarden die heel sterk waren een elastiek om.

Ik heb niet echt een mening over de elastiek want ik denk aan de ene kant bij somige pony's kan het wel goed zijn, die bijvoorbeeld hun hoofd omhoog gooien of weet ik veel. Maar ik ben het er ook niet mee eens omdat meestal de problemen bij de ruiters liggen.

De elastiek is wel het vriendelijkste hulpteugel vind ik.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:10

Lusitana schreef:
Buiten het feit of elastiek goed is of slecht, is het streven natuurlijk dat je een pony "gewoon" kunt rijden. Als je dat niet lukt, dan zou je aan je eigen houding en hulpen kunnen werken om het voor elkaar te kunnen krijgen, ipv naar een hulpmiddel te reiken dat het paard in de gewenste houding brengt. Het paard/de pony kan het nl allemaal wel, het is de ruiter die faalt om voor elkaar te krijgen wat hij/zij wil.

yep ben het (bijna)helemaal met deze stelling eens OK dan!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:44

Ipsilonka schreef:
Nou, dan hebben jullie zeker andere elastieken dan ik. Ik gebruik dat ding heel zelden (weet eigenlijk niet eens waar t is Knipoog ) Maar als ik het gebruik is het met longeren en het kan echt goed helpen om die hals wat langer te maken en omlaag, dus niet om hem in de krul te trekken. Die dingen heten niet voor niets halsverlengers!

maar de spanning blijft!! dit is immers de werking van elastieken.
het woord zegt het al elastiek...dus blijft er evenveel druk op staan op welke hoogte het hoofd zich ook bevind. daarom gaan veel paarden erop hangen omdat hij nergens, in welke houding dan ook, kan ontspannen...de druk blijft hetzelfde.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:05

Ik vind het niet zo'n denderd hulpmiddel, omdat het paard gefixeerd zit en niet kan ontspannen op jou hand. Dan zal hij zonder elastiek ook gaan hangen en kijken hoe ver hij kan met jou hand. Ik zou toch proberen het rijtechnisch op te lossen en voor de moeilijke, maar eerlijke manier te kiezen. Ik ken genoeg 'Z' ruiters die als het even niet gaat op een 'B' paardje, er gauw een elastiek om hangen, dan gaat het sneller, ....Daar ben ik echt niet mee akkoord, Vork

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:21

judithh schreef:
zoals ik al vaker heb gezegt....waar de kunde ophoud..beginnen de hulpteugels...

Dit is lang niet altijd waar...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:27

meestal wel...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:48

wemkelover schreef:
Op mijn vroegere manege kregen alleen de pony's/paarden die heel sterk waren een elastiek om.

Ik heb niet echt een mening over de elastiek want ik denk aan de ene kant bij somige pony's kan het wel goed zijn, die bijvoorbeeld hun hoofd omhoog gooien of weet ik veel. Maar ik ben het er ook niet mee eens omdat meestal de problemen bij de ruiters liggen.

De elastiek is wel het vriendelijkste hulpteugel vind ik.

En waarom gooit dat paard dan zijn hoofd omhoog? Niet omdat tie zo graag een elastiek aan z'n bit wilt. Het hoofd omhoog gooien is een verzet tegen de teugelhulpen, en dan word ergens door veroorzaakt. 9 van de 10 keer dus de ruiter, en anders het bijv. het bit.
En er bestaan geen foute paarden, alleen foute ruiters. En die ruiters moeten het niet op gaan lossen met hulpteugels, want daarvan ga je echt niet beter rijden.
En een martingaal is denk ik nog wel de vriendelijkste hulpteugel. Maar het liefst zie ik helemaal geen hulpteugels.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:46

Sabientjeuh schreef:
judithh schreef:

Dit is lang niet altijd waar...

onderbouw dit eens als je wilt?

Ik ben namelijk van meening dat mensen naar de hulpteugels grijpen omdat ze zelf niet verder komen, en een paard niet beter aan het lopen krijgen of losser krijgen..enz..dit is dus een gebrek aan kunde!
Als je een paard goed aan het lopen kan krijgen heb je geen hulpteugels nodig!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 05:22

Mee eens. Ik kan echt geen enkel geval noemen waarin een hulpteugel noodzakelijk is. Zelfs niet als het veiliger lijkt. Meestal roepen ze nl meer verzet op en, als een paard met de kin op de borst loopt kan hij ook nog gewoon ervandoor een bokken...
Maar, het is vooral belangrijk om te weten waarom iemand denkt elastieken nodig te hebben, wat de achterliggende gedachte is en daar aan te werken. Dan heb je die elastieken dus uiteindelijk niet nodig...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:07

Hulpteugels zijn idd nooit noodzakelijk in mijn ogen.. Als ze willen gaan ze toch wel, en dan houd jij ze echt niet tegen met je hulpteugeltje.
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom paarden het pikken.. Verward Jullie (degene die met hulpteugels rijden) moeten dan toch wel verschrikkelijk brave paarden hebben.. Verward Als je dat bij die van mij zou doen zou ze alleen maar achterwaarts blijven gaan. En die van me vader zou zo pissed worden dat ze stijl overeind zou gaan, ze zou zelfs gevaarlijk worden.
Maar misschien kan iemand mij hier uitleggen waarom een hulpteugel dan nodig is in jullie ogen?

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:12

Astragirl schreef:
meestal wel...

Jah, maar niet altijd en Judithh kan me niet vertelen dat ze zelf nog nooit met een hulpteugel heeft gereden....

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:14

Manuutje1990 schreef:
Hulpteugels zijn idd nooit noodzakelijk in mijn ogen.. Als ze willen gaan ze toch wel, en dan houd jij ze echt niet tegen met je hulpteugeltje.
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom paarden het pikken.. Verward Jullie (degene die met hulpteugels rijden) moeten dan toch wel verschrikkelijk brave paarden hebben.. Verward Als je dat bij die van mij zou doen zou ze alleen maar achterwaarts blijven gaan. En die van me vader zou zo pissed worden dat ze stijl overeind zou gaan, ze zou zelfs gevaarlijk worden.
Maar misschien kan iemand mij hier uitleggen waarom een hulpteugel dan nodig is in jullie ogen?

Goh als dat zow ik is heb een tijdje lang van mijn instucteur met een slof moeten rijden EN NIET omdat ie zo braaf was!!!
Duzz als jij het zow goed zonder kunt en mijn paard gaat weer zo doen als een tijdje terug wil jij dr wel even op rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:51

Toch is het zo sabientje

ik heb paarden gereden die als je daar iets aanhing met longeren, dan stonden ze recht overeind, lieten zich gewoon omvallen, bleven volop trekken om het kapot te krijgen. En dat ging niet over (in wat sommige wel beweren)
Die werden zo enorm woest op zoiets.
daar kon je beter gewoon zo op gaan zitten, want deed je maar iets om, dan tekende je je doodvonnis.
En ik ben dan ook van mening dat elk paard dat een slof of bijzet accepteerd, zo dol nog niet is, want dan pikte hij het niet.
Misschien zijn het geen gemakkelijke paarden, maar zeker geen knettergekke.

judithh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:32

Sabientjeuh schreef:
Astragirl schreef:
meestal wel...

Jah, maar niet altijd en Judithh kan me niet vertelen dat ze zelf nog nooit met een hulpteugel heeft gereden....

bij deze kan ik je melden dat mijn paard nog NOOIT..met een hulpteugel gereden is, je zult er ook geen één bij mij thuis of in de kast vinden!!

judithh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:34

Sabientjeuh schreef:
Astragirl schreef:
meestal wel...

maar kun je nou onderbouwen waarom je wel met een hulpteugel moet rijden en wat het nut ervan is?????

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:13

Met mijn pony rijd ik niet met hulpteugels met rijden maar op het paard wat ik hiervoor reed. Daar heb ik wel met elastiek gereden. Ik had een tijd niet gereden en het paard was heel onrustig in aanleuning balans etc. Zij maakte er zo gezegd een potje van, maar owee als ik door een bokkesprong 1 ons meer druk op de teugels gaf.. Dan was ik de pineut en lag ik eraf. Voor ons heeft het toen geholpen. Het was dus niet om haar in de krul te houden of what ever en na een tijdje les hadden we het niet meer nodig.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:38

Ik vind persoonlijk dat je veel beter met slof kan gaan rijden dan met elastiek mits je natuurlijk er goed mee om kan gaan.

Zowiezo het is een HULPteugel dus geen standaard teugel om dagelijks mee te rijden net als elastiek.

Het voordeel van de slof is dat jij het in de hand heb wanneer hij inwerkt en wanneer niet.

Springen is altijd dom met elastiek of slof. Als hij erin springt dan heb je echt een groot probleem. Dus gewoon niet doen!!

Verder denk ik als je vaak met elastiek rijd dat het paard uiteindelijk ondekt dat hij/zij er heerlijk in kan hangen.. Gaat er niet echt op vooruit dus...

Nou hoop dat je de verstandigste keus maakt..
http://home.hetnet.nl/~henkus/

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:14

Ik vind dat hulpteugels absoluut niet slecht zijn. Zolang ze maar goed gebruikt worden. Als jij bijv. met een paard buiten wilt rijden maar hij is druk en je kunt hem niet goed houden?Tja wat moet je dan? Jullie doen of hulpteugels het ergste is wat je een paard aan kan doen.

Mijn eigen paard, ik had hem net een maand. De eerste maand liep ie in stap en galop perfect. Ruime passen lekker ontspannen en netjes aan de teugel. Maar in draf...? Nou het was een ramp echt niet te doen. Toen heb ik vier dagen met elastiek gereden. De eerste twee dagen een heel uur en de laatste twee dagen heb ik hem na een half uur weer dr af gehaalt.. Iedere keer als hij met zijn hoofd omhoog ging hielt het elastiek hem tegen. En als je je paard verder goed losmaakt en lekker ''kneed speelt en drijft'' kan je paard echt niet in dat elastiek gaan hangen hoor. Tenminste die van mij heeft het niet gedaan. En nu loopt ie super in alle drie de gangen.

Ik ben het er wel mee eens dat je niet ALTIJD met een hulpteugel moet rijden. Maar dat een hulpteugel meteen voor het einde van kunde staat vind ik grote onzin. Die springruiter Albert Voorn is dan ook onkundig. Ik weet niet wie er allemaal het stuk in de Bit hebben gelezen maar hij legt daar precies in uit hoe je bijv. een slofteugel moet gebruiken en waarom dit NIET slecht is voor je paard.

Hulpteugels kunnen zeker nuttig zijn zolang je maar op het juiste moment de juiste teugel gebruikt. Natuurlijk liever zonder maja dat kun nu eenmaal niet altijd.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:51

Omdat sommige 'top'ruiters nu éénmaal snel resultaat willen boeken. Ik vind het gewoon zo oneerlijk tegenover je paard. In plaats van direct naar die hulpteugels te grijpen als ie wat wild wordt, kijk eens of er fysisch niet mis is, of hij misschien ergens pijn heeft, of JIJ misschien iets mis deot. Want een paard doet niets voor de lol, weet je ...