Tong eruit... wat kan een oorzaak zijn??????????????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Re: Tong eruit... wat kan een oorzaak zijn??????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 00:08

De eigenares van een manege waar ik ooit reed had ook een paard die dat deed, en zij vertelde het volgende:

Het kan komen door verschillende dingen, vaak ruiterfouten, onder andere zoals hier al genoemd de aanleuning. Maar op een gegeven moment wordt dit gedrag gewoonte voor een paard. Dus het hoeft niet per se aan de huidige ruiter te liggen, en het kan zijn dat het (bijna) niet op te lossen is. Gewoon vanwege de gewenning van het paard.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:01

Op de manege hadden we paard wat het eigenlijk altijd deed (dus ook zonder hoofdstel!), behalve in de galop. Verward Met hoofdstel hing de tong wel wat minder ver naar buiten....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:53

Mijn lievelingspaard Sheba van de manege deed dit ook altijd.
Maar dat is al bijna 20 jaar geleden en toen was ik nog klein Haha!

Verder ga ik met de meeste mee dat het een aanleunings probleem is.
Zoek iemand erbij die je ermee kan helpen.

Ik denk dat het gebruik van een ander bit of van die "fijne' bitringen alleen maar een tijdelijke oplossing is die het probleem verbergt ipv oplost.
Je komt jezelf later toch weer tegen en dan is het misschien nog erger.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:56

rambo heeft een nieuw bit, en toen zaten de neusriem en het bakstukriempje omgedraaid, en dat had ik nog niet gezien (dom!!!!)
dus ik rijden, loopt ie heel erg achter de teugel, en met zn tong helemaal uit zn mond!!!!!

ik dacht: hier klopt iets niet. ik stap af, en ja hoor.

gelukkig had ik het snel door, want het lijkt me niet prettig zitten.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:40

De tong zit vast aan het tongbeen. Het tongbeen maakt deel uit van het Hyoid apparaat. Het Hyoid apparaat is crusiaal voor het berijden van een paard. Door verkeerd rijden kan het Hyoid apparaat van het paard beschadigd worden. Een van de reacties kan zijn: tong uit de mond. Als een paard pijn heeft of op die manier pijn kan verlichten of voorkomen, dan wordt dit vaak een gewoonte.

Als het Hyoid apparaat van het paard niet beschadigd is, kun je met los- en soepel makende oefeningen het paard soms nog zo ver krijgen dat het het bit op de normale manier accepteert. Als het Hyoid apparaat is beschadigd, is de kans groot dat het paard tongproblemen blijft houden. Tongproblemen ontstaan ook als gewoonte, omdat er eerder iets met het rijden fout is gegaan.

Als het paard op de goede manier het bit aangemeten heeft gekregen, helpt een ander bit niet. De enige manier om het goed te krijgen, is het paard goed te berijden. Voorkomen van dit probleem is beter dan genezen. De oplossing is dus correct rijden. Is de schade beperkt en de gewoonte nog niet verankerd, dan kun je het probleem oplossen.

Bij schade aan het Hyoid Apparaat is het "onmogelijk" om dit probleem op te lossen. Bij een verankerde gewoonte, wordt het een moeilijk om dit probleem op te lossen.

De aanname is dat het paard geen mondproblemen heeft en het bit een goede pasvorm en ligging heeft.

Het probleem ontstaat meestal door verkeerd rijden. Zie opm. hiervoor.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:34

Tomaatje schreef:
Dan ken ik denk ik meer uitzonderingen dan normale gevallen.

Ik ook want die hengst van mij deed het al toen die nog nooit een hoofdstel om had gehad.....