tenen naar binnen, pijnlijk!!!!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GoldStar

Re: tenen naar binnen, pijnlijk!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:00

Anders gezegd en van boven af gezien:
De knieën staan op: vrouwen/meisjes: 10 voor 2, mannen/jongens: 5 voor 1. De hoofd en de hals van het paard is dan 12 uur, de staart 6 uur. Daarbij: de kleine teen van de voet iets hoger dan de grote teen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 16:11

haha nee, naar binnen wil ik ook niet, maar netjes recht.
ik heb de beugels ook gaatje korter gedaan, misschien helpt dat? heb ik iets meer controle over mijn voet heb ik het gevoel Lachen
in het begin kreeg ik dan erge pijn, nu wordt t steeds minder. (bijna niet meer al!!!)

ik heb nog nooit iemand met zn benen naar binnen gedraaid zien rijden eigenlijk!!!!

maargoed, ik ga oefenen.
handjes rechtop, een schoteltje op je hoofd en je tenen naar binnen!!!!

liesette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:25

GoldStar schreef:
Je moet je voeten juist niet via de enkel naar binnen draaien. Als je je voeten evenwijdig aan het paard wilt hebben, dan heb je drie plekken waar je dat kan doen: 1. heup, 2. knie en 3. enkel. Waar denk je dat het het gemakkelijkste en zonder blessure risiko gaat ? Via je
heupgewricht.
Via je bekken/heupen kun je de ligging van je boven- en onderbeen beinvloeden, dus ook van je voet. Ook via je heupgewricht moet je het niet forceren omdat je anders problemen in de rug kan krijgen, en in de knie. Het mag geen kwestie van doorbijten en pijn zijn, dan ben je met je eigen lijf verkeerd bezig. (blessures). Het voordeel van de voeten evenwijdig aan het paard is dat je bijna onzichtbaar je hielen iets kan uitdrukken, waardoor de een drijvende kuithulp geeft, omdat de goede kuitspier op het paard inwerkt. Je hoeft dus niet te knijpen, te duwen of zachtjes te schoppen om een kuithulp te geven. Voor mannen/jongens is het iets eenvoudiger dan voor vrouwen/meisjes ivm ander bekken en andere beenligging.

leuk om te lezen dat iemand ook eens verder denkt dan ... teen moet naar binnen want is mooi ... jammer dat het nog steeds niet overkomt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:04

Bij mij in de les op zaterdag ze**en ze daar ook altijd over, ik heb zwakke enkels, en sinds een maand ontstoken pezen in 1 voet. Maar toch altijd proberen om mijn tenen netjes te houden. Gevolg-->ik zat niet lekker, en ik had 3 dagen na het rijden nog onwijs last van mijn voeten!!
Afgelopen woensdag heb ik een les ingehaald, bij iemand anders in de les, die zei:''je enkels, en knieen ontspannen, dan gaan je tenen echt vanzelf de goede kant op wijzen.''
Het helpt, niet je enkels forceren door ze naar binnen te DRAAIEN. Gewoon je enkels ontspannen, dan 'vallen' je voeten wel netjes.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:17

Ik heb daar ook last van gehad. Toen ik net begon met sirieus dressuur rijden (i.p.v. een beetje rondhobbelen) Maar nu heb ik er geen last meer van. Alleen als mijn beugels te kort zijn voel ik het weer. Knipoog

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:06

claudia23 schreef:
Wegens een enkel breuk links heb ik echt hetzelfde gehad als wat jij hebt...

Ik heb er echt maanden lang aleen maar op geoefend...mensen die op dat moment in de bak reden als ik reed, vertelde ik zelf ook altijd, dat wanneer ze bij mij zagen dat me linker voet weer uitstak, ik weer een brul te horen kreeg van iemand...

En dat is inderdaad wel een aantal weken echt op de tandjes bijten...

ik heb ook mijn linker enkel gebroken gehad.. vorig jaar en heb er nu nog schroeven in dus recht krijg ik hem niet meer Verdrietig Ik ben net Charley Chaplin te paard Knipoog

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:26

Mijn tenen steken ook altijd naar buiten. Als ik mijn voeten naar binnen *of in ieder geval, recht naar voren* wil doen dan ga ik door mijn enkel vreemd genoeg. Mijn enkels zijn te rekbaar en te soepel. Heeft daar iemand toevallig ervaring mee en hoe dat op te lossen?? Want het is heel vervelend Boos!

Liefs, Daisy

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:01

Ik wil even een aanvulling geven op Goldstar.

Ze heeft daar zeker gelijk in.

Mijn houding is ook niet de beste maar tijdens een Tolt cursus werd mij gewezen hoe de benen moeten liggen.

De instructeur pakte mijn rijbroek aan de achterkant van mijn bovenbeen vast en trok die wat naar achter/boven.
Toen lag ineens alle sgoed en het voelde ook goed....veel meer contact met het paard en vooral veel beter om aan te drijven.
Geen last van enkels en knieen want die lagen er gewoon ontspannen bij.

Dit trucje is me eigenlijk ontschoten en dankzij dit topic weer naar boven gekomen...ik ga het dus weer proberen.

Misschien ook wat voor jullie om te proberen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 09:54

hey handig, bedankt!!!

dus als ik op me paardje zit, moet ik zeg maar aan mijn broek trekken en dan voelen of het goed zit?

nou ja, ik ga het proberen, hopen dat er niemand kijkt Clown

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:08

Mijn instructrice gaf me de tip vooral op de ligging van de knie tegen het zadel te letten.... ligt die goed dan komen de tenen vanzelf ook meer naar binnen. Haha!