Jonge Haf stijgeren/bokken hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Jonge Haf stijgeren/bokken hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:10

Pubertijd of niet, aanpakken die handel. En wel meteen!

Ook op een buitenrit kun je prima dressuuroefeningetjes rijden, houd je pony bezig! Zorg dat ie geen kans krijgt om te etteren.
Hij probeert gewoon uit hoe ver hij kan gaan. En als hij dan bokt, meteen slaan en niet als het afgelopen is, want dan bestraf je als het ware zijn goede gedrag. Paarden leggen dat verband niet, daar zijn ze simpelweg niet intelligent genoeg voor. Als je wat wilt doen, is als ze weer rustig is, belonen Lachen

Oh ja, en die tip over die fles Gestoord

star_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:28

sla is een fles water kaopt op haar hoofd als ze steigert dan doen ze het nooit meer pas wel op voor je zelf

dit is natuurlijk NIET de oplossing hierdoor krijgt dat beessiej alleen maar meer angst en dat is de bedoeling toch niet???
probeer het vriendelijk op te lossen!!!
succes!!!
kusjes star_girl

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 19:04

De laatste tijd doet ze het niet meer en het lijkt erop dat ze het buiten alleen doet omdat ze niet achterop kan maar persee voorop moet?

Saranyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:34

Ik ken het verhaal, mijn fjord van nu bijna vier jaar oud, doet laatste tijd ook bokken onder het rijden. We rijden dan ook in het bos op de bekende stukken en dan vanuit het niets volgt een hoge hinnik, gevolgd door een flinke bok, daarna weer volledig ontspannen lopen totdat de volgende bok zich aandoet. In de bak heeft hij er tottaal geen last van, echt alleen buiten.
Ik heb nu sinds een paar maanden ook iemand die er twee tot drie keer in de week op rijdt en zij begint ook dezelfde problemen te krijgen.
Naar mijn idee dus ook gewoon flinke pubertijd want bij haar doet hij weer dingen wel die hij bijv bij mij weer niet doet, met opstijgen bijv. bij mij stil staan, bij haar niet.
Hij probeert gewoon uit!! Negeren, en verder gaan...hij moet het toch eens snappen dat hij de verliezer is?? :-D

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:45

sorayalover1 schreef:
Ik geef hem pas een knal als ze gestopt is! En ik haar goed bij me heb!

Alleen naar buiten is helaar géén optie! Dan is ze namelijk helemaal niet meer te houden!
vandaag was het weer zover! We waren bijna thuis we moesten de oprit nog op! 1paardje ging in een klein drafje (paar stapjes) En Marieke probeerde er ineens in galop tussen uit te springen! :S

dit moet je dus nooooooit doen!!!! Boos!

je moet op het moment dat de pony iets fout doet direct straffen, maar nooit erna als ze weer keurig stilstaat. in feite geef je haar dan op haar kop voor iets wat ze dan juist goed doet. dus denk eraan: straf direct op het moment dat ze iets fout doet en niet erna...dan juist belonen (ook erg belangrijk!!)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:30

ik ga met klomp mee Haha!