Gelezen in Bit - over slofteugel

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 18:26

haha hij heeft gelijk ik ben geen voorstander van de slof! Maar ik gebruik hem wel, ik heb hem niet vast, maar maak hem aan mijn singel.... waarom??? Zo kan ik meer op hem inwerken en drukt hij zn rug minder snel weg en gebruikt hij zn rug! Ik kan nu ook werken aan zn achterhand en hij loopt véél beter, hij is al zo stijf maar nu nog, maar hij stampt nu niet meer zn hoeven op de grond, maar zet ze rustig neer! Ik ga binnenkort over op de bijzet waarschijnlijk, heb er afgelopen woensdag al even meegereden.... hij was het er neit mee-eens en absoluut niet van gedoiend! Mn benen vielen eraf van eht rechthouden en voorwaartst houden, maar ook om te voorkomen dat zn kop hoogkomt of dat hij op de bijzet gaat hangen!
Sukkel! Boos! Haha!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 01:40

Je rijdt met slof of bijzets en zegt vervolgens dat je paardde sukkel is als hij in protest komt Frusty ? Enough said, lijkt mij.

Als al die mensen die steeds maar naar die slof/bijzet/thiedemann/andere bitten grijpen, nou eerst eens gaan kijken naar de oorzaak van het vast/stijf/hard/stug zijn van zijn/haar paard. Dat lijkt mij al een goed begin, nog zonder dat ik een oordeel vel, wil ik dit voorop stellen.
Laat eens een osteopaat komen, die van mij vertelt je meteen waar de klacht vandaan komt en wat je anders moet doen in je rijden. Of een fysiotherapeut/zadelmaker/tandarts.

Lees dan bovenstaand artikel eens door, of beter nog het hele artikel.

En trek dan de conclusies voor jezelf...

Nog even over dat wel bijzetten met longeren en niet met rijden. Aan de longe zit je er doorgaans niet op, dus hoe wil jij nageeflijkheid en soepelheid trainen zonder begrenzing (dus niet remming!)? Ik gebruik een elastiek als begrenzing bij het longeren en mijn stem en zweep als impuls, da's alles. Een paard heeft aan de longe ook nog eens constante aanleuning, met een ruiterhand is dat maar weinig zo. Ook kun je zien hoe je paard loopt vanuit een betere positie, dus zien wanneer er meer voorwaarts of meer begrenzing nodig is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 10:33

Hoi Esmee, ik vind dat je nu een beetje onterecht veroordeeld wordt. Lunatic, probeer je eens in te houden voor 1 keer met dat wars zijn van hulpteugels. Jij gebruikt ze niet, prima! MAar andere mensen hebben ze wel eens nodig. Waarom dat paard stijf is, doet er niet toe. DAt kan vele oorzaken hebben waar Esmee waarschijnlijk niets aan kan doen. Maar feit is dat die stijfheid er is en dat ze die moet verhelpen. En ze heeft al vooruitgang geboekt, en dan is het toch goed? Ik heb mijn jonge merrie ook een tijdje met de slof gereden maar nu hoeft het nooit meer. De slof is ook zoals elk hulpmiddel tijdelijk. Het is eigenlijk bedoeld om door een moeilijke periode heen te komen, zonder dat de ruiter daarvoor kracht gaat gebruiken en ruwer wordt in de mond van het paard, wat heel vaak onwillekeurig het gevolg is als een paard niet nageeflijk is. Omdat mensen dan met een slof meer inwerking hebben, worden ze stiller met de hand. Uiteraard zijn er mensen die te pas en te onpas met slof rijden, en die met in de krul getrokken paarden rijden die zwaar op de voorhand lopen. Die zijn er veel en die snappen er niets van.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 13:50

Lunatic schreef:
Als al die mensen die steeds maar naar die slof/bijzet/thiedemann/andere bitten grijpen, nou eerst eens gaan kijken naar de oorzaak van het vast/stijf/hard/stug zijn van zijn/haar paard. Dat lijkt mij al een goed begin, nog zonder dat ik een oordeel vel, wil ik dit voorop stellen.
Laat eens een osteopaat komen, die van mij vertelt je meteen waar de klacht vandaan komt en wat je anders moet doen in je rijden. Of een fysiotherapeut/zadelmaker/tandarts.


Tja, ik denk dat het misschien iets minder zwart/wit is dan dat jij het stelt.

Je weet dat ik Gipsy met een thiedemann rijdt, dat zijn we aan het afbouwen en nu hangt dat ding er misschien nog maar 25 % van de tijd aan.
Ik kan je precies vertellen waarom wij met zo'n ding zijn gaan rijden:

Gipsy heeft een tijd stil gestaan door een blessure (een jaar ongeveer) en daarna zat er natuurlijk geen spier meer op en ze was hartstikke scheef doordat ze zichzelf een tijdlang scheef belast heeft doordat ze pijn had, ze zat dus gewoon echt niet lekker in haar lijf. Enfin, blessure was over, wij weer opbouwen en weer rijden, proberen of we het zelf rijtechnisch op konden lossen: ging voor geen meter, buitenrijden aan een lang teugeltje als ze niks hoefde te doen ging nog wel, maar je wil natuurlijk ook dressuurmatig alles weer voor elkaar krijgen: Kop in de lucht, alleen maar hard willen, rug wegdrukken etc., geen land mee te bezeilen, dus niet langer doorgemodderd, maar hulp gezocht. Rodinde heeft haar nagekeken, accupunctuur behandeling, alles weer recht gezet etc. etc. Ook nog een nieuw zadel, oude paste niet helemaal optimaal meer, bij de tandarts geweest, speciaal beslag, alles erop en eraan.
Ok, paard weer helemaal in orde, rustig alles opbouwen en na het opbouwen van enige conditie d.m.v. buitenritten weer echt aan het werk.
Maar door de angst dat het pijn zou doen als ze normaal na zou geven en haar rug zou ontspannen (wat dus geen pijn meer deed, maar weet zo'n dier veel), was er weer geen land mee te bezeilen. Als ze zo achterlijk rond bleef stuiteren zou ze binnen de korste keren weer net zo vast zitten als eerst. Aan de longe ging ze wel lekker, liet ze lekker los, dus ze kon het echt wel, maar onder het zadel wou het gewoon niet. Zadel nog eens na laten kijken, veel les genomen, mocht allemaal niet baten. Dus uiteindelijk toch maar een thiedemann er aan gehangen om haar er toch ook in het rijden doorheen te krijgen, over dat dode punt heen waar we op bleven hangen. Nou, als een blad aan een boom veranderde ze! Ze liet zich weer fijn rijden, durfde te ontspannen (omdat ze merkte dat die 'gedwongen' houding toch niet zo onaangenaam was als zij dacht) en ging met sprongen vooruit. Ze kreeg weer spieren, plezier in het werk en was fijn te rijden.

Wij hebben dus absoluut gekeken naar de oorzaak, er was immers ook een duidelijke oorzaak voor, en we hebben er alles aan gedaan om dat probleem op te lossen, maar als het dan nog niet wil..... Misschien dat een ander het wel helemaal zelf rijtechnisch op had kunnen lossen, maar wij zijn daar niet toe in staat, is het dan zo slecht om er een hulpteugel aan te hangen nadat je alle andere mogelijkheden al geprobeerd hebt, maar gewon geen steek verder komt?

Het is zo moeilijk oordelen als je voorgeschiedenis van een paard niet kent. Ik ben ook geen voorstander van hulpteugels als het eventjes niet gaat, maar het kan toch heel nuttig zijn om het cirkeltje waarin je gevangen zit met je paard te doorbreken en verder te komen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Gelezen in Bit - over slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 14:53

Margreet schreef:
Deze geweldige uitspraak kwam ik tegen in de nieuwste Bit:

[i]
Stelregel van George Theodorescu: geen slofteugels in zijn stal. "Daarmee kun je alleen maar foute dingen doen. Mensen hebben geen inwerking op hun paard en grijpen dan naar de slofteugel.


Die regel geldt ook bij mij op stal, althans voor me zelf, kim en naomi.
Wat mijn pensionklantje doet moet ze zelf weten, maar Ik rijdt er op mijn eigen paarden nooit mee. Je kunt idd een paard zo verkloten dat het niet meer normaal is en gezond.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 18:22

Toen ik mijn paard net had heb ik hem helemaal terug moeten rijden naar de basis, want ontspannen was er niet bij. Ik had er wel een martingaal om,omdat hij zijn hoofd ergens in de wolken hield zonder dat ding. Uiteindelijk kreeg hij die ontspanning, en de martingaal kon in de kast.
Nu is hij verder dan de basis en kan leuke,moeilijkere oefeningen. Maar af en toe heeft hij zo'n klooidag dat hij helemaal niks aanpakt. Terwijl hij het dondersgoed kan allemaal. Hij loopt te scheuren,te bokken, te steigeren, met zijn hoofd tegen het dak (bewijs van spreke), en hij is zo stijf als een plankje. Zo'n dag komt ongeveer 2/3 keer per maand voor. Dan doe ik de slof eraan. Hij is binnen no time ontspannen, soepel en na een kwartier hangt de slof in een boogje en heb ik hem niet meer nodig. (als ik af zou stappen en hem af doe, begint hij weer opnieuw met klieren). Als ik de volgende dag hem weer rij, pakt hij alles weer goed aan.

In sommige gevallen is een slof goed, in sommige gevallen absoluut niet! Ik ken een paard die dag in dag uit met slof gereden werd, en op een gegeven moment niet meer zonder slof kon. Het paard werd op een gegeven moment niet of nauwelijks gereden en uiteindelijk verkocht.

Als je er goed mee om weet te gaan, en je gebruikt hem mondjesmaat, kan het niet veel kwaad (over alle soorten hulpteugels)

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 23:53

Nou Desiree, "waarom dat paard stijf is doet er niet toe"?? Helemaal niet mee eens, als mijn paard ineens stijf is, wil ik eerst weten waarom. Anders heeft aanpakken van het symptoom weinig zin, lijkt mij.
En dan over mijn anti-hulpteugel mening, da's gewoon mijn mening. Ik vind de slof de ergste hulpteugel die er is, zelfs met goed gebruik blijft het een "in een houding dwangmiddel". En ik heb nog nergens gelezen dat de slof goed is bij stijfheid met onbekende oorzaak.

Margreet, ik ben vooral niet happy met een slof. Zo'n thiedemann werkt in bij het omhoog brengen van het hoofd, daarna niet meer. Zou je met een elastiek/gogue/martingaal/e.d. ook kunnen bereiken. Ik heb bij jou gezien dat Gipsy er bij wijze van spreken niet eens "tegenaan loopt", m.a.w. dat ze hem niet voelt als ze gewoon normaal haar hoofd draagt.
Ik zag van de week op een manege iets heel anders, die thiedeman zat onvoorstelbaar strak.

Ik ben dus gewoon voorstander van kijken naar de oorzaak in zowel gezondheid als training, niet meteen bij alles een hulpmiddel of een ander bit.

Laatst hadden we het er op stal over:
- verkouden? Slof Knipoog
- last van je knieen? Slof Haha!
- jong paard? Slof Tong uitsteken

Zo lijkt het een beetje, ik adviseer altijd om eerst les te nemen en in overleg met een instructeur iets dergelijks te proberen. En naar het paard kijken, niet alleen maar hij is stijf ik hang er wel een slof aan.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 00:04

Lunatic schreef:
Ik heb bij jou gezien dat Gipsy er bij wijze van spreken niet eens "tegenaan loopt", m.a.w. dat ze hem niet voelt als ze gewoon normaal haar hoofd draagt.


En zo hoort het ook! Het ontspannen van de hulpteugel moet voor je paard een beloning zijn voor het in een normale positie dragen van dat hoofd (en dat is niet hetzelfde als 'in de krul'), ze moeten die positie zelf opzoeken, zelf uitvogelen wat het prettigst is, dan is het ook geen schijnhouding die je creëert, je paard kan immers ook anders lopen als het dat wil, consequentie is wel dat dat wat minder prettig is, maar de keuze is er nog wel, in tegenstelling tot het 'in de krul sjorren' met wat voor te korte hulpteugel dan ook waarbij je paard geen kant meer op kan.

Ze voelt 'm pas als ze echt maf doet, ècht maf doet, een klein beetje dat hoofd omhoog mag best, dat kan ik zelf ook wel naar beneden rijden, 't is alleen maar om de extremen te voorkomen waardoor we weer in dat zelfde cirkeltje komen.
Overigens is ze toevallig gisteren onder handen genomen door Michiel Schepers, zondag mag ze weer aan het werk, ben erg benieuwd hoe ze dan gaat! Hij heeft niet veel gedaan, het was maar een kleinigheid, zo opgelost, maar ze had er wel last van! (en dat merk ik dan ook gelijk)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 10:15

He Lunatic, is dat paard van haar dan "ineens" stijf geworden? Wat als zij dat paard nu zo gekocht heeft van iemand? Ik ben het met Magreet eens, als je de slof continu in gebruik hebt ben je verkeerd bezig maar je moet hem m.b.v. de slof naar de ontspanning toe rijden en dan mag hij als hij daar is de slof eigenlijk ook niet meer voelen. De oorzaken van stijfheid zijn niet altijd te achterhalen. Maar het oplossen moet mogelijk zijn.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 12:33

Natuurlijk moet oplossen mogelijk zijn, voor alles is wel een oplossing te vinden. Ik zoek alleen de oplossing niet in een slofteugel, maar bijv in een lichamelijk probleem. En als het rijtechnisch is, zie ik niet in waarom "in de krul dwingen met een slof" de oplossing zou kunnen zijn. Prima, als dat voor jou of iemand anders werkt, maar ik vind het niet nodig.
En of dat ineens is, dat begreep ik uit dit verhaal. Het zou best kunnen dat dat al een tijd zo is, maar erdoorheen rijden lijkt mij niet altijd verstandig. En dat doe je een beetje met zo'n hulpteugel (of een ander bit o.i.d.) heb ik het idee.

Ik kijk verder dan een hulpteugel en heb er zelf nog nooit een gebruikt bij problemen. Ik ben iemand die liever wat langer door rijdt en veel figuren e.d. rijdt, linksom en rechtsom, dan dat ik het even snel oplos met een slofteugel. Maar als een ander dat niet doet, dan moet hij dat zelf weten, als je maar tot een oplossing komt.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 13:01

Ik ben het deels eens met mijn stelling. Maar inprincipe worden de vele andere bijzetteugels door vele mensen precies hetzelfde gebruikt...dus dat had ie er wel ff bij mogen zetten Lachen Verder vind ik wel dat een slof idd wordt gebruikt om het hoofd naar het lichaam te trekken waardoor je hem opsluit. Een paar moet je voorwaarts en naar beneden rijden en niet trekken! Party!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 13:25

Als een slof gebruikt wordt om een paard in de krul te trekken wordt hij verkeerd gebruikt, heel simpel. EEn slof moet je namelijk bij het rijden kunnen ontspannen. Als een paard in de krul getrokken loopt kun je dat ook zien: hij verliest lengte in de hals en daalt niet vanuit de schoft. Maar je kunt met slof zodanig rijden dat hij wel lengte behoudt, en ontspannen loopt.

weslielover

Berichten: 38
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 13:31

ik vind het op de ene manier een goee stelling maar aan de andere kant ook niet het is alleen dat je moet weten hoe je er mee moet rijden ik rij er ook eens in de zoveel tijd mee niet lang maar toch rijd ik er wel is mee in somige omstandig heden is het handig je moet de slofteugel allen niet te kort houden het is meestal voor drukke paarden die onder het rijden aan de haal gaan en met hun hoofd om hoog gaan dat heb ik tenminste gehoord maar ieder zijn eigen mening!! Haha! Haha! *LOL* *LOL* Knipoog
xxx weslielover xxx

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 15:04

Nou Weslie, daar gebruikte ik inderdaad ook de slof voor bij mijn jonge paard. Nu heb ik de slof gelukkig niet meer nodig en daar ben ik heel blij om. Ik rij er namelijk bepaald niet voor mijn plezier mee, al dat gehannes met die teugels...... Mocht ik in het z komen ooit, denk ik dat ik maar gewoon met normale trens blijf rijden hoor.

weslielover

Berichten: 38
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 15:08

Kijk dat heb ik nou ook met mijn paardje over een tijdje heb ik hem ook niet meer nodig
en ik denk dat er meer mensen zullen zijn die het er zo ook over denken!!!
xxxweslieloverxxx

p.s. willen de mensen die me naam noemen aub weslielover of Tatjana zeggen want anders voel ik met net een jongen hahahahaah
alvast bedankt
allemaal

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 15:44

Oke Tatjana (nu moet ik onwillekeurig denken aan een blonde snol, ligt niet aan jou hoor, grinnik). Ach, liever een slof eraan dan er vierkant aan z'n mond moeten gaan hangen omdat de rem anders echt niet werkt he. Dat laatste is namelijk veel onvriendelijker!

parnassia
Berichten: 839
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 13:39

een slof ervaring...
een hele poos geleden reed ik een grote merrie, die door de vorige amazone erg veel met de slof gereden was. Paard was erg stug geworden en ging er ook nog regelmatig vandoor. Met mijn onervarenheid er ook een slof bijgepakt anders had deze merrie echt wel heeeeel erg de gek met mij, op het moment dat ik ook maar een hulp gaf.
Vervolgens andere instructrice gekregen, teugels losgegooid en alleen maar bezig geweest met wendingen rijden: stelling vragen en dan direkt weer nageven (=was in dit opzicht teugels losgooien....) twee maand lang echt voor paal gereden, 't leek natuurlijk nergens naar. Toen de teugels tijdens de les eindelijk weer eens op maat gemaakt, en.... een ontzettend zachte mond, met een veel soepeler paard! Een van mn leukste paardrijervaringen..... maar je moet natuurlijk wel de discipline hebben om twee maand lang door iedereen heeeeeel erg raar aangekeken te worden.

parnassia
Berichten: 839
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 13:39

een slof ervaring...
een hele poos geleden reed ik een grote merrie, die door de vorige amazone erg veel met de slof gereden was. Paard was erg stug geworden en ging er ook nog regelmatig vandoor. Met mijn onervarenheid er ook een slof bijgepakt anders had deze merrie echt wel heeeeel erg de gek met mij, op het moment dat ik ook maar een hulp gaf.
Vervolgens andere instructrice gekregen, slof dr ala minute vanaf, teugels losgegooid en alleen maar bezig geweest met wendingen rijden: stelling vragen en dan direkt weer nageven (=was in dit opzicht teugels losgooien....) twee maand lang echt voor paal gereden, 't leek natuurlijk nergens naar. Toen de teugels tijdens de les eindelijk weer eens op maat gemaakt, en.... een ontzettend zachte mond, met een veel soepeler paard! Een van mn leukste paardrijervaringen..... maar je moet natuurlijk wel de discipline hebben om twee maand lang door iedereen heeeeeel erg raar aangekeken te worden. En een super instructrice!!!

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

bol/hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 17:36

als je op een paard zijn rug gaat zitten zakt die in door het gewicht, rijd je zijn kop naar beneden en zijn achterbeen eronder dan kan hij zijn buikspieren makkelijker aanspannen en dit compenseren en maakt hij zijn rug bol, in de natuur is dit niet nodig nee, daar heeft een paard geen gewicht op zijn rug.