Verkeerde been lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hester

Re: Verkeerde been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:04

Ik heb maar bij 1 paard gehad dat ik 't echt kon voelen... Verder spiek ik ook altijd stiekem even naar de buitenschouder, maar eigelijk mag dat niet he... Haha!

Het is ook wel heel afhankelijk van de gangen van je paard, of je het kan voelen of niet. Maar meestal gaat het wel goed als je op elkaar ingespeeld raakt.

Ik heb wel altijd geleerd, eerst even door te blijven zitten in draf, en dan eerst kijken op welk been je moet lichtrijden. Niet gewoon gaan lichtrijden, en dan kijken of je van been moet verwisselen.

@ Klomp: Ik denk dat ze de verkeerde galop bedoelt Knipoog (En trouwens, kan best hoor! Toen ik pas reed, en m'n pony spontaan begon te galoperen, bleek ik ook trouw lichtrijden... Tot ik doorkreeg dat ie galopeerde dan, toen wist ik even niet zo goed meer wat ik moest doen Clown )

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:13

ff een vraagje dan: WAAROM moet je op het buitenbeen lichtrijden? is er een rijtechnische of lichamelijke reden voor? of is het gewoon n soort schoonheidsregel?

Ik moet toegeven dat ik er zelf niet meer op let Bloos goed om weer eens te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:24

Ja daar is een reden voor.
Als je op je buiten voorbeen lichtrijd
rij je ook op het binnen achterbeen licht, die gaan namelijk gelijk.

dat binnenachterbeen kan makkelijker onder de massa komen omdat je het dan ontlast.
Vooral in de wendingen is dat belangrijk en zul je daar ook het snelst voelen of je goed zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:28

Rijden ze in Engeland niet op het andere been licht? Ik heb begrepen dat er zowel redenen voor het ene als voor het andere been te bedenken zijn, en dat het vooral een kwestie is van afspraak, en dat je in elk geval goed afwisselt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:55

Het is voornamelijk ook heel belangrijk bij het inrijden van (jonge) paarden: het is namelijk ook bedoeld voor de goede balans van je paard....

Als je een goed 'ruitergevoel' hebt ontwikkeld hoor je het bij ieder paard direct te kunnen voelen...ik voel het in ieder geval altijd meteen, welk paard ik ook rij!
Dit is wel iets dat je in de loop der jaren ontwikkelt.

Ik leer mijn leerlingen ook aan om eerst te blijven zitten bij het aandraven en dan meteen op het buitenbeen te gaan lichtrijden; dus niet iedere keer moeten corrigeren.
Moet je eens op anderen letten; het zal je opvallen hoeveel mensen klakkeloos gaan staan bij het aandraven en iedere keer van been moeten wisselen!
Buiten dat het hinderlijk is voor je paard en het tijd kost vind ik het een heel hinderlijke fout!

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 08:10

KindnessM schreef:
ik voelde het eerder ook nooit, maar na een poosje kijken naar de buitenschouder had ik ook ineens het goede gevoel!
Als ik nu op verkeerde been lichtrij heb ik het gevoel dat ik ga omvallen, ook bij galop Haha!

Rij je dan ook licht in galop?

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:28

SientJ schreef:
KindnessM schreef:
ik voelde het eerder ook nooit, maar na een poosje kijken naar de buitenschouder had ik ook ineens het goede gevoel!
Als ik nu op verkeerde been lichtrij heb ik het gevoel dat ik ga omvallen, ook bij galop Haha!

Rij je dan ook licht in galop?

hhahah "D ja ben ik ook wel benieuwd na

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:52

nou die gene die jou les daar voor les heeft gegeven kan er dan ook nix van meestal begin je bij het leren van paardrijden bij de basis dingen waar ook het lichtrijden bij hoord :S

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 17:15

natas101 schreef:
nou die gene die jou les daar voor les heeft gegeven kan er dan ook nix van meestal begin je bij het leren van paardrijden bij de basis dingen waar ook het lichtrijden bij hoord :S

Ik reed eerst op een ministal daar leerde je niks dus heb ik dat niet geleerd en op de manege mocht ik meteen naar half gevorderd en keken ze daar niet super erg naar en daar leerde je dat niet meer

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:13

Toen ik net op paardrijden zat en ik moest leren lichtrijden gingen we vaak stappen en dan je handen op de buitenschouder leggen en dan telkens ja zeggen wanneer die schouder naar voren gaat. En daarna met je handen gewoon de teugels vasthouden en in stap gaan staan wanneer de buitenschouder naar voren gaat. En dan in draf proberen! Bij mij ging het gelijk goed Haha! .

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:19

Het rijd zo iri op het verkeerde been Tong uitsteken
Altijd als ik van hand verander, en het paard zit op de hoefslag, zit ik automatisch een pasje door, zodat ik op het goede been zit Knipoog

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:50

De motor zit aan de achterkant van het paard. Je rijdt licht op het binnenachterbeen van het paard. Omdat veel ruiters dat niet voelen en het buiten voorbeen gelijkloopt met het binnen achterbeen, wordt er in Nederland gesproken over lichtrijden op het buiten been of op de buitenste diagonaal. Je kan aan het naar voren gaan van de schouder zien dat het voorbeen naar voren beweegt. In Nederland is het gebruikelijk om in een manegebak op het binnen achterbeen of buiten voorbeen licht te rijden. In Duitsland heeft men het vaak over lichtrijden op het binnen achterbeen, wat eigenlijk logischer is. In de bewegingswetenschap van het paard gaan we ook uit van het achterbeen.

Er zijn landen waar leert om te rijden op het binnenvoorbeen, de binnendiagonaal of buiten achterbeen, als men in een manege rijdt.

De meeste landen volgen de regel zoals die in Nederland wordt toegepast.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 28-03-05 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:54

"Buitenste diagonaal" vind ik een vrij zinloze term, 't idee is toch dat diagonalen vooral gekruist zijn en je dus geen binnenste en buitenste hebt.

Goldstar, waarom rijden ze in andere landen op het andere been, weet je dat toevallig? En wat is de Engelse term eigenlijk, dan kan ik eens googelen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:10

In het Engels: Rising trot.

De argumentatie voor en tegen is me bekend.

Diagonalen maken het mogelijk om overgangen en tempo wisselingen te rijden. Elke dressuur - of basisgang (stap, draf, galop) heeft daarom diagonale ondersteuning.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:12

GoldStar schreef:
De argumentatie voor en tegen is me bekend.

Maar mij niet Haha!

Bedankt voor de vertaling trouwens.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:44

Als een paard op de linker hand gaat in draf, dan is de binnendiagonaal (linker voorbeen + rechter achterbeen). De buitendiagonaal is (rechter voorbeen + linker achterbeen).In dit voorbeeld is (aanname: paard recht gesteld of met linker stelling). Binnen is links, buiten is rechts.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:11

Dat is een leuke afspraak. Maar ik vind het niet meer dan een afspraak. Er is geen diagonaal binnen of buiten, ze zijn namelijk allebei binnen en allebei buiten. En allebei links en allebei richts. En ook allebei voor en allebei achter. Dat is het idee van een diagonaal namelijk.

Maar ach... het maakt me niet uit, als iedereen verder weet wat er bedoeld wordt.

Interesanter vind ik waarom ze in sommige landen op het andere been lichtrijden?

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:03

De aanduiding van de diagonaal gebeurt t.o.v de voorhand. Dus als je rijdt op het rechter (voor) been, of op het linker (achter) been. dan rijd je op de rechter diagonaal. De rechter diagonaal is dus RV+LA. Rijd je op het linker (voor)been, of op het rechter (achter)been, dan rijd je op de linker diagonaal, dus LV + RA.

In dressuur is het begrip diagonaal belangrijk. In stap, draf en galop kun je de diagonalen voelen. Ook de spieren van de voorhand en de achterhand van het paard zijn over de rug diagonaal met elkaar verbonden. Deze spieren zijn gekoppeld aan de ondersteunende diagonaal die je als ruiter voelt. Bij de dressuur opleiding en bij de wetenschappelijk onderzoek spelen de diagonalen van de benen de meest belangrijke rol.

In de periode van Steinbrecht was er geen sprake van lichtrijden. In "Das Gymnasium des Pferders" van Steinbrecht zal je dit onderwerp daarom niet tegenkomen. Pling
Laatst bijgewerkt door Tact op 29-03-05 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:06

Natuurlijk is het begrip diagonaal belangrijk. Zo is het heel belangrijk dat diagonalen diagonaal zijn, kruislings, en dat je dus een binnenbeen en een buitenbeen, een voorbeen en een achterbeen, een linkerbeen en een rechterbeen in de verzameling hebt zitten.

De benaming van binnendiagonaal is arbitrair, willekeurig gekozen, prima en best, maar niet logisch.

Maar dat geeft allemaal niet, want ik vond de andere vraag stukken interessanter:
welke argumenten hebben de andere landen om op het andere been licht te rijden?

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:41

Knipoog Hallo
Wat jammer dat je dat nooit geleerd is. Maar gelukkig is het echt super makkelijk als je het eenmaal kent. Maarja dan moet je het wel eerst kunnen. Ten eerste moet je altijd op het buitenbeen lichtrijden. Dat is het paard zijn been dat aan de bakrand zit. Als dat naar voeren gaat moet je gaan staan. Met naar beneden kijken moet je soms wel even een beetje voor over buigen maar sommigen kunnen het ook voelen als ze een hand op het paard zijn schouder leggen. Dit vind ik niet hoor maar het is te proberen. Je kunt het natuurlijk ook anderesom doen dat je naar het binnenbeen kijkt en als die naar je toe gaat dat je dan gaat staan. Groetjes mij.XxX juzz

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 16:52

Heel erg bedankt allemaal hoor!
Ik zal morgen even kijken of het nu wat makkelijker gaat

varsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:57

als het buitenbeen naar voren gaat moet je gaan staan.
dat betekend dat je op het binnen achterbeen zit.
als je een bocht omgaat moet het paard je met het binnenachterbeen opvangen.
doe je het andersom dan kan je paard je niet goed opvangen, daar komen nou veel blessures van.
sukses....

varsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:58

varsha schreef:
als het buitenbeen naar voren gaat moet je gaan staan.
dat betekend dat je op het binnen achterbeen zit.
als je een bocht omgaat moet het paard je met het binnenachterbeen opvangen.
doe je het andersom dan kan je paard je niet goed opvangen, daar komen nou veel blessures van.
sukses....

je kan ook zonder zadel oefennen, dan voel je goed welk been je paard waar neerzet.

ReneeVermunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:01

als de schouder van het paard aan de buitenkant van de bak naar voren gaat en jij gaat staan
dan zit je op het goede been!

Ik heb het ook heel lang niet begrepen en zo heb ik het geleerd!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:02

:D Ik denk dat TS na 8 jaar wel weet hoe het moet ;)
Oud topic :D