Paard terugwerken voor hindernis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard terugwerken voor hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:36

Dus jij baseert je mening nu op een 120 parcours, met 1 paard, waar je nu met 1 beugel gesprongen hebt?
Moeten we daar nu met open mond van gaan kijken?
ik snap echt niet wat dat met dit te maken heeft?

het word anders, als je dat kunt met alle paarden
dan ga ik idd staan kwijlen naast de kant van de bak Haha!

Ja sorry, zie het vergelijk niet Blond

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:20

Ik denk dat je echt niet kunt oordelen over de ruiters die in een wereldbeker een keer te veel trekken, als je zelf niet op dat nivo rijd.
Maar als de mensen die het zelf zo fantastisch goed weten, zelf eerst een keer met een erg temperamentvol paard 1.30 kunnen winnen met een perfecte stijl zonder oneffenheden, dan mogen ze misschien vertellen hoe het moet.

Ik rij nu paarden van 1.10 tot 1.40 en ik geef toe dat ik ook wel eens een grove ophouding moet maken. Soms kan het nou eenmaal niet anders, zeker als je niet over veel kracht beschikt...

Ik vind het vooral knap dat de mensen op het hoge nivo hun paarden foutloos over zo'n dikke proef kunnen krijgen. Daar zou misschien een beetje meer respect voor getoond kunnen worden...

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:22

@ runningkawa

volgens mij is ze er gewoon trots op dat ze met een beugel dat parcour heeft uitgesprongen! we hoeven toch geen topruiter te zijn voordat we trots op onszelf mogen zijn.
Betekend niet dat andere dan ook trots op jouw 'moeten'zijn.
Jij hebt vast en zeker dingen waar jij trots op bent en waarvan andere zoiets hebben van: jaaaaaaaaaahhhhhhh

btw: heb op jim in maastricht een ruiter gezien, die ging echt zachtzinnig met zijn paard om, paard reageerde super...
en ze reden nog foutloos ook. Geloof dat t 1.30 was ofso

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:07

Ik zeg ook niet dat hij daar niet trots op mag zijn.
Ik zal je anders vertellen, daar mag hij juist erg trots op zijn. Ik vind dat best een prestatie Lachen

Maar dat en dan het vergelijk met 160 parcours met een heet paard (en elk paard is op een andere manier heet) dat snap ik gewoon niet.
daar bedoel ik verder ook niks anders mee Lachen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 21:44

runningkawa schreef:
Dus jij baseert je mening nu op een 120 parcours, met 1 paard, waar je nu met 1 beugel gesprongen hebt?
Moeten we daar nu met open mond van gaan kijken?
ik snap echt niet wat dat met dit te maken heeft?

het word anders, als je dat kunt met alle paarden
dan ga ik idd staan kwijlen naast de kant van de bak Haha!

Ja sorry, zie het vergelijk niet Blond

Nee ik geef een voorbeeld. Dat je ook met normale hulpen een parcours kan rijden. Ik zeg ook dat het voor jullie idd niets zal betekenen. Sommige mensen kunnen dit inderdaad met 1 paard omdat dit paard in hun bezit is en ze hem dus niet hoeven te verkopen Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 21:53

schoentje schreef:
Ik denk dat je echt niet kunt oordelen over de ruiters die in een wereldbeker een keer te veel trekken, als je zelf niet op dat nivo rijd.
Maar als de mensen die het zelf zo fantastisch goed weten, zelf eerst een keer met een erg temperamentvol paard 1.30 kunnen winnen met een perfecte stijl zonder oneffenheden, dan mogen ze misschien vertellen hoe het moet.

Ik rij nu paarden van 1.10 tot 1.40 en ik geef toe dat ik ook wel eens een grove ophouding moet maken. Soms kan het nou eenmaal niet anders, zeker als je niet over veel kracht beschikt...

Ik vind het vooral knap dat de mensen op het hoge nivo hun paarden foutloos over zo'n dikke proef kunnen krijgen. Daar zou misschien een beetje meer respect voor getoond kunnen worden...

Dat is toch hetzelfde als je met een pony van 1.20 over hindernissen van 1.15/1.20 moet of niet? Of je nou met een paard van 1.70 over 1.40/1.60 moet of met een kleine pony... nou dat is in mijn ogen een gelijke verhouding...

Ik heb best bewondering voor die ruiters, maar ik vroeg me af of dat normaal was. En een ophouding is in mijn ogen anders als zagend terugrijden...

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:09

Ik heb het gevoel van: Die ruiters weten denk ik wel waar ze mee bezig zijn.. Anders waren ze nooit zo hoog gekomen. En ik denk ook dat de paarden heet worden als ze in het parcours zijn. Waardoor een ophouding ook wel eens nodig is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:15

Ponys hebben een kleinere galopsprong en passen daardoor sneller
Dus ook geen vergelijk
Verder heb ik altijd het idee, dat die kleintjes veel behendiger zijn Lachen

En mijn paard was ook niet voor de verkoop, was met normale hulpen M te rijden, hoger ook vast, want zo is zijn karakter.
Maar daarom mag ik niet zeggen, omdat ik dat met hem kon, moet iedereen het maar kunnen?
dat is toch een kromme, eenzijdige beredenering?

Andere waren in het L ook met normale hulpen en bitten te rijden, omdat het daar minder precies komt.
Of die op 160 ook nog met kleine hulpen te rijden zouden zijn, zou ik betwijfelen.

Al waren ze met dressuur en thuis in springtraining op een gewone trens ook super te rijden.
Maar die veranderde helemaal in een parcours.

Als je nou zegt, ik zie in de basis iemand 6 paarden rijden en die moet altijd trekken, dan zeg ik, daar zit wat fout.
Maar rijd diezelfde er 6, waarvan 5 super netjes en de 6e moet eens op 135 net wat extra correctie hebben, zal dat ook wel eens aan het karakter van het paard kunnen liggen en niet meteen een basis probleem zijn.

En Z dressuur kan imo elke maf worden Lachen
Z springen, laat staan hoger, vind ik weer heel wat anders worden.
Om daar niet in te verongelukken, vind ik al heel wat knapper

(en dan heb ik het niet over 1 paard, maar veel paarden daar naartoe kunnen rijden.)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 22:17

runningkawa schreef:
Ponys hebben een kleinere galopsprong en passen daardoor sneller
Dus ook geen vergelijk
Verder heb ik altijd het idee, dat die kleintjes veel behendiger zijn Lachen

En mijn paard was ook niet voor de verkoop, was met normale hulpen M te rijden, hoger ook vast, want zo is zijn karakter.
Maar daarom mag ik niet zeggen, omdat ik dat met hem kon, moet iedereen het maar kunnen?
dat is toch een kromme, eenzijdige beredenering?

Andere waren in het L ook met normale hulpen en bitten te rijden, omdat het daar minder precies komt.
Of die op 160 ook nog met kleine hulpen te rijden zouden zijn, zou ik betwijfelen.

Al waren ze met dressuur en thuis in springtraining op een gewone trens ook super te rijden.
Maar die veranderde helemaal in een parcours.

Als je nou zegt, ik zie in de basis iemand 6 paarden rijden en die moet altijd trekken, dan zeg ik, daar zit wat fout.
Maar rijd diezelfde er 6, waarvan 5 super netjes en de 6e moet eens op 135 net wat extra correctie hebben, zal dat ook wel eens aan het karakter van het paard kunnen liggen en niet meteen een basis probleem zijn.

Daar heb jij een punt, met de basis. En misschien ook wel met pony's...maar dat is natuurlijk vanuit algemeen punt. Nu had ik er een die hard en gecontroleerd ging en snel te wenden was, maar heb inderdaad een E gehad die zich na de hindernis niet kon controleren, wat tijd kostte. Met het paard heb ik daar weer geen last van, die kan ik zo kort als mogelijk draaien en is snel op tempo en weer terug... maar goed...

JULLIE GELIJK...het zal wel aan de hoogte liggen...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:39

even een beetje offtopic, ik heb liever dat een ruiter zijn paard flink in zijn mond trekt zodat ze niet verongelukken over/door de hindernis als dat een ruiter zijn paard bijna in elkaar slaat als hij een keer weigert (vaak ook nog door eigen fout) !

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:01

he moeilijk onderwerp, want voor wie rijd je die hoge parcoursen, niet voor het paard zeker. Ik vind het belangrijk dat een paard lol heeft in het springen en enthosiast met de oortjes naar voren op een hindernis afgaat. Maar als je hoog in de springsport bent moet je paard altijd en alleen maar springen, want daar is hij immers voor gefokt?! Dat is dus moeilijk...

Als zo'n paard wat te heet wordt in een parcours kun je best een flinke ophouding maken, het wordt pas verdacht als je het altijd in elk parcours moet doen. Beheersing vind ik de kunst van het springen. Paarden kunnen hoog springen, met of zonder ruiter maar het is aan de ruiter om dat paard door het parcours te sturen. Ik heb ervaring in het trainen van springpaarden in Z Afrika dus weet er het een en ander vanaf.

Terugwerken voor de hindernis zou goed geoefend moeten worden. En dit betekend dressuur! Paard en ruiter moeten een harmonieus geheel zijn, in elke tak van de sport. In de springsport is het geheelplaatje niet zo belangrijk als de prestaties jammergenoeg.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:03

Hermesdeux schreef:

Nee ik geef een voorbeeld. Dat je ook met normale hulpen een parcours kan rijden. Ik zeg ook dat het voor jullie idd niets zal betekenen. Sommige mensen kunnen dit inderdaad met 1 paard omdat dit paard in hun bezit is en ze hem dus niet hoeven te verkopen Haha!

Dat kan ook prima en dat zie je ook wel op int. concoursen maar dat kan niet met ieder paard. Die van jou dat was zitten en sturen.. maar daar waren neem ik aan geen duizenden toeschouwers toeters bellen en toestanen .. En dat was misschien ook geen hengst van over de 1.65 Knipoog die dwars door een ophouding heen denderd als ie heet is. De meeste paarden hebben zelf wel inzicht maar ook een paard vergist zich wel een keer .. en je hoort nog steeds (recent zelfs) dat springruiters de nek breken.. Dus de gevolgen van deze foutjes of vergissingen zijn niet misselijk.

En pony's zijn vind ik veel handiger op het hout dan de meeste paarden dus ik vind Z springen bij de pony's weldegelijk iets anders dan bij de paarden.

Als ik misschien met een wat scherper bit die ophouding twee keer had gemaakt i.p.v. op mijn trensje 1 keer had ik misschien wel niet over de kop gegaan destijds Haha!

Mijn instructeur zei wel eens voor de grap "beter pijn in de bek dan met de bek in het hek"
Waarmee hij natuurlijk niet bedoelde dat ik moest gaan lopen sjorren aan dat bit maar wel dat een ophouding soms flink stevig moet zijn om effect te hebben. En ik mijn paard echt moest leren wachten dat hij niet naar de sprong mag gaan rennen.

Daarnaast op die hoogte is het ook nog wel eens de bedoeling om met een ruk op het bit het hoofd omhoog te krijgen zodat ze makkelijker van de grond komen hebben ze mij wijsgemaakt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:09

evitatinkle schreef:
he moeilijk onderwerp, want voor wie rijd je die hoge parcoursen, niet voor het paard zeker. Ik vind het belangrijk dat een paard lol heeft in het springen en enthosiast met de oortjes naar voren op een hindernis afgaat. Maar als je hoog in de springsport bent moet je paard altijd en alleen maar springen, want daar is hij immers voor gefokt?! Dat is dus moeilijk...

Nou weet ik niet hoe ze dat in Z- afrika doen maar de springstal waar ik heb gereden daar sprongen de paarden hooguit 2 keer per week enin het weekeinde concours. De rest van de dagen was dressuur lekker het bos in en werk aan de longe. Zo houd je het werk leuk voor de paarden en hoe hoog je springt maakt dan niet zo veel uit hoor.

Je traint een Z paard niet de hele week op hindernissenvan 1.30 hoop ik. Dat was bij ons allemaal in uitjes, balken, lijntjes handigheidjes en gymastiek. Dan af op het einde van de training een paar keer het hoge werk en soms ook nieteens.

Dus waar ik heb gereden was dat niet zo moeilijk die paarden genoten in het bos net zo als in het parcours als je het mij vraagt.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:29

ja dat zou lekker zijn voor de paarden maar helaas is dat niet op elke springstal zo. In z afrika hadden ze het ook goed voor elkaar, lekker veel ruimte en vrije tijd, maar er waren ook trainingstallen waar ze elke dag twee keer werden gereden plus concours en dat was alleen maar springtraining. Het ligt echt aan de stal en de visies van de eigenaars. Vandaar dat er ook een vraagteken achter staat....het is iets wat je je zelf kunt afvragen

En ik moet zeggen, die paarden van de andere stallen wonnen vaker maar de paarden waren er minder leuk, en gingen minder lang mee enz. Het zijn keuzes die je maakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:32

Ondertussen heb ik ook al op verschillende springstallen gekeken, maar ook daar is het niet elke dag springen.
En als het wel springen is, is het gymnastieken en techniek.
Maar geen hoogte.
En thuis op gewone trens en voornamelijk dressuur.

(en enkele van die stallen, waren van internationale topruiters)

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:46

Riant schreef:
Daarnaast op die hoogte is het ook nog wel eens de bedoeling om met een ruk op het bit het hoofd omhoog te krijgen zodat ze makkelijker van de grond komen hebben ze mij wijsgemaakt.

Dat is een manier om af te zetten ja...ook questionable, maar als je hoge parcoursen springt dan wil je er ook niet dwars doorheen rennen. Dit is ook wat ik bedoel, zielig voor het paard...tja verongelukken wil je ook niet. Maar wie wilde er ook alweer over de hindernis?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:59

een paard dat niet over een sprong wil, krijg jij daar toch echt niet overheen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:14

Misschien nog over 40 cm, maar zeker niet over 1.60.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:23

evitatinkle schreef:
Riant schreef:

Dat is een manier om af te zetten ja...ook questionable, maar als je hoge parcoursen springt dan wil je er ook niet dwars doorheen rennen. Dit is ook wat ik bedoel, zielig voor het paard...tja verongelukken wil je ook niet. Maar wie wilde er ook alweer over de hindernis?

Dat paard !!
Die wil over die hindernis daarom is hij zo heet op het hout en gaan ze op op de sprong aantekken. Vergis je niet er zitten fanatieke flikkers tussen hoor ( en dan bedoel ik niet de ruiter)..

Dat is nou juist wat een topper van een gewoon springpaard onderscheid eentje die WIL sprigen. Paard en ruiter zijn een tream en het paard heeft zoveel zelfvertrouwen én vertrouwen in de uit er dat hij alles wil geven in een parcours, net dat beetje extra rekt op die enorme oxer etc.. (wat is het toch een mooie sport soms)

Je dwingt een paard idd geen 1.60 parcours te springen zie de tekst van Liele..

Een hond die zal in als het hem niet geleers wordt geen stok apporteren, als ze de truuk een keer kennen dan willen ze zelf dat je dat balletje 100 keer blijft gooien.

Het initiatief ligt bij de mens natuurlijk maar ik geloof dat die paarden echt wel willen springen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 13:28

Citaat:

Citaat:
Dat paard !!
Die wil over die hindernis daarom is hij zo heet op het hout en gaan ze op op de sprong aantekken. Vergis je niet er zitten fanatieke flikkers tussen hoor ( en dan bedoel ik niet de ruiter)..

Dat is nou juist wat een topper van een gewoon springpaard onderscheid eentje die WIL sprigen. Paard en ruiter zijn een tream en het paard heeft zoveel zelfvertrouwen én vertrouwen in de uit er dat hij alles wil geven in een parcours, net dat beetje extra rekt op die enorme oxer etc.. (wat is het toch een mooie sport soms)

Je dwingt een paard idd geen 1.60 parcours te springen zie de tekst van Liele..

Een hond die zal in als het hem niet geleers wordt geen stok apporteren, als ze de truuk een keer kennen dan willen ze zelf dat je dat balletje 100 keer blijft gooien.

Het initiatief ligt bij de mens natuurlijk maar ik geloof dat die paarden echt wel willen springen.

Ja dat geloof ik ook wel. Paarden die dat temperament niet bezitten komen nooit zo ver. Die moeten zelf wel initiatief hebben...
[/quote]

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:58

ik geloof dat een paard vóór je wil springen maar niet uit zich zelf hoor. Zet een getraind springpaard in een bak met een hindernis van 1.30-1.60 en hij gaat er heus niet overheen. Dus uiteindelijk is de mens degene die er over heen wilt al zijn er paarden die het leuk vinden als ze het aangereikt krijgen

en sorry maar je dwingt het paard wel een parcours van 1,60 te springen. Hij komt er heus zelf niet op, zelfs niet als hij het al geleerd heeft. Neem die truc met de hond, die hebben na 1 keer bal weggooien het door en zullen het blijven doen (sommige uitzonderingen) ook al doe jij niks. Maar spring met een paard een paar keer over 1.60 heen en hij doet het niet zonder jou hulpen. Maar zoals gezegd, sommige paarden vinden het leuk want paarden zijn volgdieren, waar honden weer een andere psyche hebben want dat zijn jagers. Ik vind het niet te vergelijken.

Ik ben niet tegen springen, spring zelf Z! Heb in Z afrika ook leuke wedstrijden gereden met internationale springpaarden. Maar ik vind het goed om een discussie te hebben over het waarom. Wel zo eerlijk tegenover het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:01

Als ik er 160 neerzet, hoef ik niet hard te jagen met de zweep hoor
Hoef er ook geen balken naast te leggen
Dus of ze het dan zo erg vinden?

En als ik 160 spring (losse hindernis na in-uitje, heel parcours kan ik zelf niet)
Dan zet ik hem zo ongeveer in automatische piloot, de rest doet hij zelf. Haha!
Als ik maar overdreven vrij geef in zijn mond, dat is bij mijn paard de enige voorwaarde.
Geen zwepen enzo nodig.

ook heeft er ooit iemand 160 mee gesprongen die eigenlijk niet hoog durft te springen
Maar het ging zo vertrouwd en makkelijk was zijn antwoord Lachen

Dus ja, die paarden willen zelf

ow ja, dit paard springt ook over de draad, 140, als hij vond dat het in een andere wei leuker was Lachen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:10

ok, dan heb jij zo'n slim paard dat het inderdaad leuk vind. En jij weet er blijkbaar mee om te gaan en geen misbruik van te maken! De meeste paarden (en dan bedoel ik ook echt springpaarden) springen niet uit zichzelf zo hoog. En dan zitten er idd een paar bij die fanatiek springfan zijn. Zulk karakter bij springpaarden moet je hebben, en dat vind ik eerlijk.

Wat ik alleen wil zeggen is dat het goed is om erover na te denken, want er zijn van die mensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:13

Maar die zijn er meer hoor Lachen

Als een paard niet wil, spring je er geen foutloos (inter)nationaal parcoursen mee.
Die paarden moeten zelf 1 ding willen en dat is naar de andre kant van de sprong komen Lachen
Juist daarom zie je soms de grove hulpen.
Niet omdat die paarden niet willen, ze willen juist te graag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:14

Klein voorbeeldje van onze merrie een half jaar geleden. Ze had een tijd niet mogen springen door een blessure, maar inmiddels hadden we het werk weer licht opgepakt. Een dochter (jaar of 8) van een collega wilde graag eens op een groot paard en aangezien Raimaer erg lief is, kon dat best. Meiske wat aan het rondhobbelen totdat Raimaer ineens uit een ooghoek een steiltje van een kleine meter ziet staan en er rustig overheen spring uit een hoek die ik in een barrage nog niet voor elkaar krijg Haha! Kind eraf natuurlijk, ik er maar even op voor de zekerheid. Ze haalde het bij mij nog niet in haar hoofd om zelfs maar in die richting te kijken als ik gewoon aan het rijden is. Zodra we echt richting sprong gingen, oortjes erop en hiephoi *LOL*

Ja, zij springt echt graag zelf.