sporen of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: sporen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:07

xtwisterx schreef:
ilya schreef:
ik zeg niet dat je bij een haflinger per definitie sporen nodig hebt en bij een ander paard niet, alleen mijn ervaring is wel dat de meeste haflingers iets minder gevoelig zijn als de warmbloedjes onder ons.
Om het maar even zacht uit te drukken.
Ik wil hiermee verder niemand beledigen of zo...

Het is maar net hoe gevoelig je ze maakt natuurlijk. Ook een haflinger kan goed aan het been zijn en op de minste of geringste hulp al reageren. En er zijn ook heus haflingers die wél reageren als je een knal met de zweep geeft. Zolang je het maar eerlijk doet, en concequent.

BTW, ik weet waar ik over praat. Ik heb er hier ook 1 staan, die wel degelijk keurig reageert op alle hulpen.

Juist dat bedoelde ik

En er zijn idd paarden die zo'n gevoelige huid hebben, dat het er kaal van kan worden.
Maar dat zijn er heel wat minder, dan die kaal worden van toch te veel spoor gebruik.

Als ik dan reacties lees van, ik moet met sporen rijden, anders is ze niet voorwaarts, krijg ik enge beelen in gedachte, want daar is debasis al helemaal voorbij gegegaan Lachen

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 14:08

Ik zeg ook niet dat z rijden iets zegt
En christel zegt dat ze m rijdt met een paard dat niet eens normale galopsprongen kan maken Bloos
Maarre, daar hadden we het niet over.
Ze heeft het idd pas sinds ze een beetje een vachtje heeft, en er zijn ook alleen maar een paar haartjes weg. Absoluut geen wondjes. Ik was een keer op een camping in someren daar was zo'n ponytje die t helemaal kaal had Huilen
maja, ik zal iig proberen hoe t gaat als ik thuis de spoortjes dr af doe en ze dr alleen op wedstrijden aandoe Haha!
Bedankt allemaaal!!!!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:10

in principe is het mogelijk met sporen te rijden zonder ze te gebruiken. Maar das ff oefenen

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 14:14

sorro1 schreef:
in principe is het mogelijk met sporen te rijden zonder ze te gebruiken. Maar das ff oefenen

Ja weet ik, dat doe ik ook heel veel. Maar ze kan gewoon erg slecht tegen sporen. Zelfs al zou ik ze alleen op concours gebruiken, heeft ze er nog last van. Verder gebruik ik ze alleen maar als ze echt niet wil. Met gewone overgangen, wendingen en met springen gebruik ik ze vrijwel niet. Ze reageert prima op gewone kuit, zit en stemhulpen

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:16

En rij je met knopsporen of stompe sporen?

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 14:21

sorro1 schreef:
En rij je met knopsporen of stompe sporen?

Ja met van die bolletjes zeg maar dat versta jij waarschijnlijk onder knopsporen? Ik heb zelf het idee dat die wat zachter zijn maar het kan ook anders zijn hoor

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:25

Ja die bolletjes zijn knopsporen. maar persoonlijk heb ik betere ervaringen met de zwanehals. Die zijn veel groter dat klopt, maar je kunt veel beter voelen wanneer je je paard raakt. En ik heb er nog nooit een paard mee open gereden.
Maar misschien zijn er mensen met andere ervaringen hoor.

ilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:37

wendytjeG schreef:
ilya schreef:
ja hoor, helemaal gelijk, maar ik denk dat we bijde wel snappen dat een haf iets moeilijker is om te rijden als een wpner.
Als je een kwpner een tik geeft dan schrikt het paard en er is een kans dat je hem pijn doet.
Als je een haflinger een tik geeft dan doet je hand pijn, maar hij merkt het geeneens

Wat een onzin zeg!

Het is maar net wat je het paard bijbrengt. Als hij gewend is aan slaag, dan zal het hem inderdaad niet veel doen, ongeacht het ras.

Mijn haflinger draait ongeveer door als ik haar met sporen zou gaan rijden. Die is heel gevoelig.

Heeft niks met het ras te maken. Als je het paard goed aan je been zet heb je de sporen niet nodig. punt.

Jammer dat iedereen met een haflinger meteen op zijn teentjes getrapt is en denkt dat ik mijn paard mishandel.
Mijn paard is ook gevoelig en ik heb ook geen zweep of sporen nodig, maar ik heb veel ervaring met haflingers (niet toevallig 1) en daar had ik dat wel nodig.
Ik ben heel benieuwd hoe jij een lui paard aan het been krijgt zonder zweep en zonder sporen te gebruiken.
En kom nou niet aan met tempo wisselingen rijden, want om zo'n dier ff weg te rijden heb je toch ook echt ff een zweepje of spoortje nodig.
Nogmaals ik heb het niet over álle haflingers, ik ken heus ook de uitzonderingen wel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:43

ilya schreef:

Jammer dat iedereen met een haflinger meteen op zijn teentjes getrapt is en denkt dat ik mijn paard mishandel.
Mijn paard is ook gevoelig en ik heb ook geen zweep of sporen nodig, maar ik heb veel ervaring met haflingers (niet toevallig 1) en daar had ik dat wel nodig.
Ik ben heel benieuwd hoe jij een lui paard aan het been krijgt zonder zweep en zonder sporen te gebruiken.
En kom nou niet aan met tempo wisselingen rijden, want om zo'n dier ff weg te rijden heb je toch ook echt ff een zweepje of spoortje nodig.
Nogmaals ik heb het niet over álle haflingers, ik ken heus ook de uitzonderingen wel.

Ik heb weleens een NRPS'er gereden die met sporen was ingereden. Die wilde ik per se zonder sporen goed aan het been krijgen, zodat ik de sporen kon gebruiken voor de lastiger dingen.

Dat lukt je niet zo een twee drie. Veel overgangen rijden ja, maar het is echt een proces van minstens maanden voordat je het er helemaal uit hebt. Een kwestie van de lange adem. Dat heb ik bij de NRPS'er dus ook gedaan!

Het heeft niks met het ras te maken, maar met verkeerd gereden zijn.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:48

Even voor op gesteld dat ik geen tegenstander ben van sporen of zweep.

Ik heb een paard wat tegen sporen is. Als ik met sporen rijd is hij niet voor rede vatbaar. Zweep gaat dan nog, maar hij moet eerst toch ff laten weten dat hij het er niet mee eens is.

Dat rijd niet makkelijk. Zeker als je paard niet goed voor je been is.

Kortom ik moet op andere manieren proberen mijn paard attend te maken. Gelukkig reageert hij niet om te zieken, maar omdat hij de hulp niet lijkt te begrijpen.

Dan moet je verwachtingen heel laag stellen en komt het paard vanzelf.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:50

ilya schreef:
ja hoor, helemaal gelijk, maar ik denk dat we bijde wel snappen dat een haf iets moeilijker is om te rijden als een wpner.
Als je een kwpner een tik geeft dan schrikt het paard en er is een kans dat je hem pijn doet.
Als je een haflinger een tik geeft dan doet je hand pijn, maar hij merkt het geeneens

dan bied ik je aan opm op mijn haflinger te komen rijden..
1 tik en meneer bokt,of vliegt weg..
een heel enkele keer reageerd ie iets minder heftig !

dus ook haflingers kunnen heethoofdjes zijn als je dat bedoeld !

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:18

Ik rijd met korte spoortjes (20 mm)
Ter verfijning van mijn hulpen, en mijn paard is af en toe een beetje doof voor het been.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:24

annalover schreef:
Ik zeg ook niet dat z rijden iets zegt
En christel zegt dat ze m rijdt met een paard dat niet eens normale galopsprongen kan maken Bloos
Maarre, daar hadden we het niet over.
Ze heeft het idd pas sinds ze een beetje een vachtje heeft, en er zijn ook alleen maar een paar haartjes weg. Absoluut geen wondjes. Ik was een keer op een camping in someren daar was zo'n ponytje die t helemaal kaal had Huilen
maja, ik zal iig proberen hoe t gaat als ik thuis de spoortjes dr af doe en ze dr alleen op wedstrijden aandoe Haha!
Bedankt allemaaal!!!!

kunnen beauty en ik wel,alleen de sprong mag gewoon wat hoger!
Rolleyes

ilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:30

Saskia9 schreef:
ilya schreef:

dan bied ik je aan opm op mijn haflinger te komen rijden..
1 tik en meneer bokt,of vliegt weg..
een heel enkele keer reageerd ie iets minder heftig !

dus ook haflingers kunnen heethoofdjes zijn als je dat bedoeld !

als je nou de rest ook nog even goed ging lezen dan bespaar ik me verder de moeite om mijn mening te verdedigen..

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:53

ze hebben tegen woordig toch ook rubberen sporen. misschien kan je die gebruiken.. ( ik weet niet of al iemand dat heeft gezegt, maar ik heb geen zin om het hele topic te lezen ) Bloos

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 07:49

jeeemienee wat een discussie Slapen , het is hier echt gezellig }>
annalover woon je in de buurt van hengelo ov?? (oranjeconcours)

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 08:55

Hee pluizebol,
ja ik woon in delden (ligt dus tegen hengelo (O) aan)
woon jij daar ook ergens dan?
groetjes sjoukje

NRPSbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:30

heej

gohh wat bekken jullie die haffies hier af Verdrietig
het zijn toevallig goede dressuurpaarden
en het is harstikke knap dat ze M rijd
Ik weet dat ze zo vaak in de prijzen valt en ze rijd absoluut niet
verkeerd Bloos en dat weet ik het best van allemaal en ik vind dat die ilya helemaal gelijk heeft dat het harstikke knap is!!!!!
duss Vingers aflikken Ach gut en christel moet haar mond houden ze zit alleen maar om iemand af te bekken PS ik weet een ding wel anna is veel mooier dat bjoety (hoe kun je die naam bedenken)

groetjes en sorry dat ik zo uitviel maar hier kan ik gewoon niet tegen en ILYA heeft helemaal gelijk Vingers aflikken

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:40

oow ow ow Haha!
wat jammer dat bijna heel mijn msn anti-haf is Clown

bjoet is voor mss voor jou en sjoukje niet mooi,maar voor miljoenen andere is ze een pareltje Vork

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:18

ik ga met kafue mee!! elk paard kun je zonder spoor rijden, mits het op een concequente manier scherp is gemaakt aan het been. zoals hierboven al gezegd is voelen ze zels een vlieg landen. dus het fabeltje van een haflinger is ongevoelig vind ik echt krom!
ik ken zat haflingers die zeer scherp zijn aan je been. als hij dus niet reageert moet je hem consequenter gaan rijden...

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:10

mijn haflinger reageert dus eigenlijk wel..
ze kreeg alleen een beetje korte haartjes,
maar nu ze de wintervacht kwijt is valt er van
de plekjes niets meer te zien. maar iedereen in
ieder geval bedankt voor de tips.

en owjaa...

BEDANKT NOELLE!!

NRPSbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:01

haaa die christel

anna is het mooiste pareltje en maakt mij dat nou uit dat die lui neit van haffies houden Slapen majaahh ....

xx noelle en mooie edele hoefjes van de allermooiste parel van de wereld ANNA Vingers aflikken Haha! Clown Pling

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:30

Haj

Ik zou mijn sporen gewoon gebruiken, maarr !!! dit alleen als hij geen last heeft van de plekjes! Als je dus zeker weet dat je pony geen last heeft van de plekjes, kun je je sporen gewoon blijven dragen