Jong paard vertikt de linkergalop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tact

Re: Jong paard vertikt de linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:06

VValar schreef:
Waarom zou je eerst niet je paard losrijden aan beide kanten ipv door allerlei trucjes, zoals contra stelling, in de galop aan te springen. Het is maar een idee hoor.

Dat ben ik helemaal met je eens. Zo hoort het ook. Een paard met een truc in galop zetten, zeker als het een jong paard is, is vragen om problemen als je zo door gaat. Je kan het ze beter vanaf het begin, gewoon op de goede manier leren. Pling

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:45

Wat bij sommige paarden ook het probleem is, is evenwicht. Het is dan moeilijker om hun evenwicht te bewaren met een ruiter dan zonder, wat een verklaring zou kunnen zijn voor het feit dat hij aan de longe wel links aanspringt.

Als het paard goed aan de voorwaartse hulpen staat en graag wil werken, kan je dit proberen op te lossen door vanuit de stap in galop aan te springen. Uiteraard zullen hier enkele drafpassen tussen zitten, zeker de eerste keren, maar voorwaarts gerichte paarden hebben vaak de bedoeling van deze oefening al snel door.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je een paard dat uit zijn eigen al niet goed voorwaarts is moet gaan forceren. Dit is gewoon een manier om met meer evenwicht vanuit de ontspanning in stap aan te springen, en ik heb reeds meerdere jonge paarden hier zeer goed op zien reageren. Het is ook een heel goede oefening om te doen met paarden die wegsprinten als ze de galop aanspringen of heel erg over de binnenschouder vallen, omdat ze meer verzameld blijven.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:47

Het vanuit middendraf met een lichte contrastelling naar buiten is echter geen truc. Zo doen de paarden in de natuur het ook.
Een truc noem kan ik het dus niet vinden.
Bovendien kun je in het beginstadium nog geen correct rijden van paard verwachten wegens een gebrek aan bespiering en balans.

Ik zie er ook geen gevaar in om een lichte contra te pakken of een middendraf voor het aanspringen. Het nog jonge paard heeft de bedoeling snel genoeg door en dan kan men via de normale manier aanspringen.

Ook moet je als ruiter in het begin niet teveel na denken over lateral en dergelijke, nee gewoon doen. Het paard begrijpt de hulpen nog niet, dus lange lijnen grote voltes en dergelijke om niet te veel te belasten.
En het leert door de vele overgangen de bedoeling. De meesten zijn slim genoeg en als gewoontedier zal hij door de gewoonte de hulp snel leren.

Een jong paard leer je dus door het vele malen te herhalen. In principe kun je een paard dus op onzin hulpen zelfs dingen aanleren. Ik noem maar even een zijstraat door het aanraken van zijn rechter oor de rechtergalop en zijn linker de linkergalop.

Dus vele malen aanspringen en doorsluiten terug. En dan is het nog helemaal niet erg dat je het in het begin zelfs alleen maar op zijn goede kant aanlaat springen. Als je maar niet in contragalop aanspringt.
En de stelling die is voor het aanspringen maar heel weinig. Pak je een te grote stelling begaat het gevaar dat je met je hand het binnenachterbeen blokkeert je moet dus oppassen voor de te grote stelling.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 02:39

Eerst op een normale manier losrijden, zorg dat die lekker ontspannen is. Contrastelling werkt alleen maar averechts. Het is een jong en groen paardje wat dat betrefd dus hou de oefeningen lekker makkelijk en herhaal dat steeds. Zet hem op de volte en neem ietsjes meer stelling aan. Mijn part haal je je binnen hand van de hals af, dat kan geen kwaad. Springt die verkeerd aan, probeer die oefening zoveel mogenlijk te herhalen, ook niks overhaasten. Probeer hem ondertussen ook voor en neerwaarts te rijden. dit is puur nog een evenwichtskwestie volgens mij. probeer anders je paard ietsjes te ontlasten door zelf een beetje je heup naar binnen te draaien. alles gewoon met heel veel geduld, daar bereik je ontzettend veel mee.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:52

Navidad schreef:
Eerst op een normale manier losrijden, zorg dat die lekker ontspannen is. Contrastelling werkt alleen maar averechts. Het is een jong en groen paardje wat dat betrefd dus hou de oefeningen lekker makkelijk en herhaal dat steeds. Zet hem op de volte en neem ietsjes meer stelling aan. Mijn part haal je je binnen hand van de hals af, dat kan geen kwaad. Springt die verkeerd aan, probeer die oefening zoveel mogenlijk te herhalen, ook niks overhaasten. Probeer hem ondertussen ook voor en neerwaarts te rijden. dit is puur nog een evenwichtskwestie volgens mij. probeer anders je paard ietsjes te ontlasten door zelf een beetje je heup naar binnen te draaien. alles gewoon met heel veel geduld, daar bereik je ontzettend veel mee.

Te veel stelling naar binnen pakken zorgt er altijd voor dat het binnenachterbeen van het paard geblokkeerd wordt waardoor die niet aan kan springen. Stelling naar buiten en dan praten we over een cm of wat en geen tientallen cm is altijd beter dan voltes overdreven stelling naar binnen of je eigen zit veranderen, Bovenlichaam naar voren oke maar verdraaien in je heup Verward
Kijk dan toch eens een keer hoe een paard in de natuur aanspringt!!!!!!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:12

Misschien gewoon iemand op de grond met een zweepje erbij?

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:18

Het is helemaal niet moeilijk om het paard in de galop te krijgen. Een zweep erbij is ook niet nodig. De galop moet je niet tot doel verheffen. Het is veel belangrijker om het paard soepel en los te krijgen door z'n lijf, het paard loopt dan meer in balans. Wat belangrijk is is dat voordat je gaat galopperen, dat de draf zuiver is. Uit het verhaal wordt gewoon duidelijk dat het paard draaft, maar dit kan geen zuivere draf zijn. Als de draf waaruit je aanspringt in galop - of dat probeert te doen - niet zuiver is, zal de galop ook niet zuiver zijn of zal het aanspringen in galop voor het paard moeilijker zijn. Als je het paard in deze situatie dwingt om te aan te galopperen, dan lukt dat wel, maar het zal geen fraaie galop zijn. Ik zou er voor zorgen dat eerst het werk wat voor de galop in orde moet zijn, eerst in orde is. Die galop komt vanzelf, het paard biedt je de galop vanzelf aan, zodra het paard ontspannen, soepel en los in z'n lijf is en in redelijke balans gaat.

Een grote stoorzender, kan de ruiter zelf zijn. Het probleem kan dus door de ruiter zelf veroorzaakt of versterkt worden.

Het is zonde dat TS niets meer van zich laat horen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 07:36

Kafue schreef:
Te veel stelling naar binnen pakken zorgt er altijd voor dat het binnenachterbeen van het paard geblokkeerd wordt waardoor die niet aan kan springen. Stelling naar buiten en dan praten we over een cm of wat en geen tientallen cm is altijd beter dan voltes overdreven stelling naar binnen of je eigen zit veranderen, Bovenlichaam naar voren oke maar verdraaien in je heup Verward

Tis beter dan tegen stelling naar rechts. vertel me is dat dat goed is dan. zo blokkeer je je paard alleen maar meer en al helemaal als die geen balans heeft en nog niet weet hoe die fatsoenlijk zijn rug kan ontspannen, ik zeg ook niet teveel stelling. maar meestal wil ietsjes mee gaan zitten in je heup ook al werken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:58

Navidad schreef:
Kafue schreef:

Tis beter dan tegen stelling naar rechts. vertel me is dat dat goed is dan. zo blokkeer je je paard alleen maar meer en al helemaal als die geen balans heeft en nog niet weet hoe die fatsoenlijk zijn rug kan ontspannen, ik zeg ook niet teveel stelling. maar meestal wil ietsjes mee gaan zitten in je heup ook al werken.

Bekijk het maar zoals je het bekijken wil. Zo gaat het paard wel in galop. En in het begin kun je van een paard neit verwachten dat alles goed gaat.
Je blokkert een paard helemaal niet meer je bootst de natuur na.
Ga eens kijken op welke manier het paard in vrijheid aangallopeert.
Je moet eerder je zit ontlasten dan dat je gaat zitten en belast.
Zodra het jonge paard de beenhulp heeft begrepen dan kun je verder tot dat het zover is moet je het dier helpen door de natuur zoveel mogelijk na te bootsen.
Maar oke ieder zijn manier, deze manier werkt echter altijd.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:56

Ik ben het met Kafue eens. Het is geen truc. En juist doordat het paard nog niet de juiste balans heeft (en ook nog niet de juiste bespiering) maak je hier gebruik van. Bij buitenstelling (en daarmee bedoelt Kafue, en ik ook, het zien van het neusgat en de oogbol, meer NIET) kan het paard zijn schouder naar voren wegplaatsen. Als men teveel stelling naar binnen gaat vragen dan kan het paard over de buitenschouder die ruimte vinden om het verkeerde been naar voren weg te zetten. Lichtrijden op het verkeerde been is ook een goede truc.
En dan komen er altijd mensen die zeggen: je moet geen trucjes gebruiken, je moet het rijtechnisch oplossen. Jaja, klopt allemaal, maar niet bij een groen paard. Dit is een gewoonte dier en leert in dit stadium aan te springen. Als dat eenmaal voor elkaar is kunnen de trucjes achterwege gelaten worden en kan men overgaan op rijtechnische hulpen.

Uit evenwicht brengen is niet slecht. Hoe leer je anders al die zijgangen aan?

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:24

Sjef schreef:
Hoi,

Momenteel heb ik een jong paard die ingereden wordt.

Paard vertikt het dus om in de linkergalop aan te springen Verward
Met longeren doet hij het wel... maar als ik erop zit vertikt hij het.

Ik heb al geprobeert hem op stemhulpen aan te laten springen (zoals bij longeren, maar dat werkt dus niet).

Nu heb ik weleens gehoord dat het wil werken om op het verkeerde been licht te rijden, maar geen idee hoe dit werkt, moet ik dan blijven lichtrijden totdat hij in de galop zit??

Ook een extreme wending (hoeken rijden) werkt niet.

Zorg ervoor dat het paard goed recht is. Dat is een hele belangrijke punt! Als je paard eenmaal recht is en een goede balans heeft zou die in de linkergalop aanspringen.

Als ik het zo lees dat ie linksom niet wil aangalopperen, dan heb je een rechtsgebogen paard. Waarschijnlijk zet ie dus meer gewicht op zijn linkervoorbeen. Ik denk dat het zo is. Pakt het paard zich ook aan 1 kant meer vast? Zorg ervoor dat je je paard recht krijgt en je zult geen problemen krijgen.

Succes ermee!
Iemand nog een idee voor mij??

Groet Sjef

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 02:03

ho luister even wie heeft het hier over een truc? trucjes moet je ook niet gebruiken, ben ik volledig met je eens. maar probeer jij maar eens met een jong paard die net onder het zadel is een buiten stelling aan te nemen, dat gaat je niet lukken. Zo blokeer je hem alleen maar meer, leer hem eerst fatsoenlijke hulpen voordat je op buitenstelling en zeigangen aangaat, en eerste is als je een beetje over dreven stalling vraagt (dat zie je ook alleen maar het oog en een stukje neusgat) en je heup iets mee kanteld dan ontlast je je paard ook zat, dit is beter dan mee naar voren te gaan zitten, dat is alleen maar slechter voor zijn balans. Ten eerste als je een binnen stelling aanneemt, en je kantelt je heup maar een klein stukje naar buiten kan die zijn been niet blokkeren, of wil je stug in het zadel blijven zitten? elk paard is anders maar dit is ook een manier van ontlasten en dat helpt meestal wel. dus wat ik hiermee probeer te zeggen probeer dit met je paard uit te vinden, pak het op zoals de manier wat je paard zich het fijnste bij voelt.