Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
gijsenkim schreef:BrightStar schreef:Kunnen jullie het aan zien dan?
Dat je pony helemaal in elkaar wordt getrapt, en dat jij daar 2 meter verderop staat toe te kijken?
Dat noemen wij 'Ik hou van mijn pony' tegenwoordig.
sterker nog dat doe ik zelf................... maar ik heb geen onhandelbare paarden omdat ik het zover niet laat komen

BrightStar schreef:Ik zeg ook toch ook niet dat ik haar nooit sla, en dat ik dat zielig vind. Ik geef haar ook een tik, maar als ik er mensen bij haal, die trappen haar meteen in haar buik, en breken een bezem op haar hoofd, en dat vind ik niet kunnen. Aan zulke mensen heb ik geen behoefte.

) wel goed. BrightStar schreef:Kunnen jullie het aan zien dan?
Dat je pony helemaal in elkaar wordt getrapt, en dat jij daar 2 meter verderop staat toe te kijken?
BrightStar schreef:Kunnen jullie het aan zien dan?
Fitch schreef:Aan alle mensen hier: ik ben nog niet zo lang op bokt, dus misschien is dit een beetje brutaal van me om tegen iedereen in te gaan, maar ik snap toch werkelijk NIET waarom paarden af en toe een pak slaag 'nodig' hebben. Daarmee kweek je echt geen vertrouwen hoor! Wat jonge paarden vaak nodig hebben is vertrouwen. Ze moeten snappen dat mensen geen roofdieren zijn, en helemaal geen kwade bedoelingen hebben, maar dat wij ze iets willen leren! En dat komt er absoluut NIET als je een bezem op het hoofd van je paard breekt!![]()
)Alacairion schreef:Je ziet mij geen bezems breken op t hoofd van mn paard (ik denk niet dat ie dan breekt eigenlijk)
Maar zoals een shet van 3 die begint te schoppen als je een voetje vraagt, terwijl je wéét dat je het 'kan', die krijgt van mij echt wel een trap hoor. natuurlijk niet gelijk, en ook niet keihard, maar dan weet ze wel dat ik het meen. Ik had ergens anders al gelezen dat iemand beweert dat paarden denken dat wij roofdieren zijn, en dat ze moeten gaan denken dat jij een paard bent. maar heb jij weleens 2 jonge paarden zien vechten? Gaat heel wat harder dan een klap van een mens....
Alacairion schreef:Je pony is niet eigenwijs.
Hij snapt het gewoon niet. HIj moet het eerst LEREN voordat hij het kan. logisch toch?
Stuur hem een paar maandjes naar een africhtings stal, zoek een volwassene die je les geeft in het 'ermee omgaan'.
En nog iets: ponys in de pubertijd hebben nou eenmaal soms een trap nodig. Maar wel een verdiende en dit stukje komt niet op mij over alsof jij kunt beoordelen wanneer hij dat wel/niet nodig heeft, te hoog 'zielig' gehalte...
monsera schreef:Is dit aan mij gericht ik had het namelijk over het algemeen het wordt hier wel vaker aan geraden jij zegt juist hetzelfde als mij.Dat de topic starter waarschijnlijk niet het inzicht heeft om op het juiste moment te handelen.
Fitch schreef:
Aan alle mensen hier: ik ben nog niet zo lang op bokt, dus misschien is dit een beetje brutaal van me om tegen iedereen in te gaan, maar ik snap toch werkelijk NIET waarom paarden af en toe een pak slaag 'nodig' hebben. Daarmee kweek je echt geen vertrouwen hoor! Wat jonge paarden vaak nodig hebben is vertrouwen. Ze moeten snappen dat mensen geen roofdieren zijn, en helemaal geen kwade bedoelingen hebben, maar dat wij ze iets willen leren! En dat komt er absoluut NIET als je een bezem op het hoofd van je paard breekt!![]()
Aan TS: misschien kun je eens met Parelli of iets anders met betrekking tot Natural Horsemanship proberen. Verdiep je eerst goed in de theorie en ga dan grondwerk doen. Vanuit die basis kun je gaan rijden. Het doel van deze methodes is de baas over je paard zijn zonder geweld te gebruiken. Het lijkt in het begin misschien allemaal wat zweverig, maar geloof me, het werkt echt! Ik en mijn huidige verzorgpaard hebben er samen veel plezier van en alles gaat beter. Hij zal nu bijv. nooit meer voor mij gaan lopen bij het leiden naar bijv. het weiland terwijl hij eerst stond te steigeren.
En ook wederom mijn advies: zoek er een ervaren iemand bij, die op een manier werkt die jij prettig vindt! Heel veel succes!