vreseijk in dewar...... wie heeft gelijk? Help Mij please!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kenso0wlover

Re: vreseijk in dewar...... wie heeft gelijk? Help Mij pleas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 18:32

Bloos Bloos Het gaat niet om een manegepaard Bloos Bloos
Maar wat extra info: mijn paard is niet zo makkelijk los te krijgen en toen ik dus even hulp kreeg tijdens het vrij rijden zei zij tegen mij buitenteugel niks met je binneteugel doen alleen ontspannen(niet losgooien!) maar ik kreeg zo geen binnenstelling en ze werd ook absoluut niet los! Maar als je paard niet loslaat mag je toch best KLEINE kneepjes in de teugel geven(niet te veel natuurlijk) om haar zo los te krijgen of heb ik dat dan verkeerd begrepen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:35

Buiging krijg je door je paard aan het been te maken, zodat hij om je binnenbeen gaat buigen.
Binnenhand iets van de hals, zonder kneepjes is genoeg extra hulp voor stelling
Een kneepje per minuut is niet erg, maar kneepjes om de paar sec zijn imo niet echt de bedoeling.

Maak eerst je paard eens echt voor het been, daar ligt meestal het aanleunings probleem Ja

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:42

Vraag eens aan je instructrise waarom zij het op die manier doet. paardrijden moet logisch zijn vind ik. Als je iets niet snapt moet je het niet doen.
Persoonlijk ben ik niet zovan de kneepjes. Los vast, los vast of te wel spanning ontspanning, spanning, ontspanning. Ik rij mijn paard rond op mijn been. Ik sluit mijn handen en dan rijd ik hem gewoon voorwaarts en komt hij vanzelf rond, hoef ik niets van te doen. Nou heeft mijn paardje nog wel eens de neiging het bit aan 1 kant vast te pakken en dan tril ik hem los. Ik tril met mijn hand aan de kant waar hij het bit vast heeft en geef aan de kant been.

Groeten Lianne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:26

Dat trillen doe ik persoonlijk dan weer niet (zo zie je maar altijd verschil Lachen )
dat been wel.
vast aan 1 kant betekend dat je paard dan ff niet recht is en dat los ik op om hem door het been weer recht te maken en zodoende hij weer gelijke druk van voren heeft.
Het probleem zit namelijk in zijn hele lijf, niet alleen daar waar je het voelt, de mond Lachen

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:38

Nee, mijn paard houdt echt alleen zijn bit vast, hij draait in zijn lijf, maar drukt zijn kaak naar buiten. Dat is niet alleen met je been op te lossen.

Groeten lianne

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:02

Ben ik dan de enige die van haar instructrice haar binnenteugel nooit mag gebruiken om een wending in te zetten?

Als ik een wending inzet, neem even een volte, doe ik dat door m met mn buitenteugel te begrenzen en binnenbeen te geven. Dit moet ik zo doen, omdat als je met je binnenteugel stelling vraagt, hij zijn hals wel leuk buigt, maar het lichaam is nog zo recht als een plank Haha!.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:34

De buitenteugel vind ik ook de belangrijkste teugel hoor op de wending (zoals de meesten hier) het is dan ook de bedoeling om eigenlijk met zo weinig mogelijk contact op de binnenteugel je wending te rijden. Maar een klein beetje richting aangeven doe ik wel, ook wanneer een paard zijn hoofd kantelt zet ik mijn binnenhand een klein beetje hoger. Maar ik ga nooit meer op die binnenhand inwerken dan op de buitenhand.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:07

verootjoo schreef:
Ben ik dan de enige die van haar instructrice haar binnenteugel nooit mag gebruiken om een wending in te zetten?

Als ik een wending inzet, neem even een volte, doe ik dat door m met mn buitenteugel te begrenzen en binnenbeen te geven. Dit moet ik zo doen, omdat als je met je binnenteugel stelling vraagt, hij zijn hals wel leuk buigt, maar het lichaam is nog zo recht als een plank Haha!.

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar volgens mij is de binnenteugel niet bedoeld om stelling mee te vragen, maar om te sturen (natuurlijk in combinatie met de buitenteugel)... Dus wat bedoel je dan met begrenzen? Tegen de hals aanleggen, of iets "knijpen"? Want als ik 't heb over "de binnenteugel van de hals" heb ik het niet over "ga een beetje schreef op je paard hangen, zodat je je binnenhand alvast ter hoogte van de AC-lijn kan houden". Ik beweeg m'n hand dan niet meer dan 3cm naar binnen, en blijf dus ten alle tijden met m'n hand boven m'n paard. Dus misschien is 't wel zo'n kleine hulp dat het paard die kan missen, in zoverre dat de bedoeling van de andere hulpen nog duidelijk is.

Wat duidelijker: ik beweeg m'n binnenhand maar zo'n klein stukje naar binnen, dat het paard het verschil tussen wel/niet mijn binnenhand naar binnen brengen misschien niet voelt, en dus ook als ik mijn binnenhand op z'n plaats hou, de oefening goed uitvoert. Dus dan zou het niet zo gek zijn als de binnenteugel bij de een wel, en bij de ander niet gebruikt mag worden om te wenden.