zal ik het ooit goed krijgen? (verkeerde gallop)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spike_trudt

Re: zal ik het ooit goed krijgen? (verkeerde gallop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:28

heyhey

mijn verzorgpaard heeft dit ook gehad ..
en wij deden volte 10 meter in draf en dan in 1 keer aanspringen maarja dit zou je zelf ook wel geprobeerd hebben Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:20

Ach, misschien heb ik dat 'trucje' dat eerder werd genoemd dan wel verkeerd begrepen..Excuus, maar ik zorg er altijd voor om eerst al licht de stelling te vragen en daarna de hulpen voor galop. Zo voorkom je misschien dat je paard elke begrenzende hulp van het buitenbeen in bv hoeken ziet als een voorbereidende galophulp.

Wanneer ik al ruim voor de hoek de hulpen geef voor galop, kom ik nooit ontspannen de hoek door. Zo krijg ik het niet voor elkaar om goed aan te springen. Zelfs de stelling heb ik dan al moeite mee.

In ieder geval blijft het moeilijk, om je paard het juist aan te leren als ie eenmaal zichzelf het verkeerd heeft aangewend.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 23:13

Ik kwam even weer zot vandaag. Het was lang geleden dat ik gereden had dus met gewoon contact eventjes losmaken. Koe Ze begon al met hevig verweer en wilde absoluut niet in de linkergallop (mijn woet bijna tegen de muur en reeksen van bokken van 3). Al goed en wel ik krijg ze in draf redelijk naar mijn zin(dan liep ze al rondjes. Maar vanaf dat ik in gallop wilde gaan bokbokbok draai steiger.

Komt mijn vader toe. Ik al helemaal zot aan het komen, dus vraag ik om even de long aan haar te ahngenen niks te doen. Begint ze mooie rondje in drag te lopen, schiet met stemhulp direct in de JUISTE gallop.

Ik denk wel dat ze het moeilijk heeft om in de juiste gallop te zitten maar er zit toch iets in haar kopje ook hoor.

Dus ik ga proberen mijn pa te reserveren (lukt bijna nooit maar wie weet) iem. van bokt die dichtbij woont en zich geroepen voelt.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:42

Misschien dat je je automatisch vastzet als je los rijdt, omdat je moet sturen en hulpen geven en wie weet gaat het weer fout want het lukt toch nooit... En aan de longe lukte het dikwijls wel, en je moet tóch niet sturen enz.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:05

dur is altijd hoop Bloos
groene paarden hebben dat wel vaker
mijn trucje:
van hand veranderen en de eerste hoek proberen aan te springen
enne hangen op de longe is nooit goed Tong uitsteken

peerdjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:45

hoi,

tip 1: mijn vorige pony moest ook beleerd worden en was ook banmg voor de zweep!
nu heb ik van verschillende mensen gehoord dat je op het verkeerde been moet gaan lichtrijden en dan de (stem) hulpen voor de galop geven en gewoon blijven lichtrijden!
pas als ze (goed) aangalopeerd gaan zitten.
al probeerd ze met aanspringen al in de goede galop te gaan gelijk belonen en galopeerd ze goed even rechtuit blijven galoperen!
tip 2: ga op een zandpad galoperen daar krijgt ze spieren van en leert ze goed te galoperen!
tip 3: vraag extra veel binnen of buitenstalling.
tip 4: ga in de verkeerde galop op de hand waar ze het goed doet en ga rustig in galop van handveranderen hou beide benen tegen haar buik zodat ze niet makkelijk kan overspringen en laat haar nog even door galoperen en meteen belonen!
maak de lijn van handveranderen zo kort mogelijk en zeker geen moeilijke en scherpe lijnen/wendingen!!!
dus doe bijv. een beetje met een boogje van handveranderen van F naar B ofzo!

ik hoop genoeg info te hebben gegeven eneh....toen het eenmaal met de galop goed ging vloog ik naar de M1 dressuur Knipoog
dus suc6 met je paard he Haha! Knipoog

gr. peerdjuh

Lindah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:06

Ik kende dat probleem ook,

ik kreeg een paar tips.

Laat je pony als je wilt aanspringen naar buiten kijken.

En ga in plaat van doorzitten bij het aanspringen op je verkeerde been ligtrijden.

SUCCES.

Groetjzz Linda

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:32

Ik heb vandaag les gehad waarbij ik haar extra aan het binnenbeen moest rijden. Darnaast zijn we ook bezig geweest met wat actievere overgangen, direct op tempo van stap naar draf. En ook actieve overgangen terug naar stap. Na ca. 25 minuten hiermee geoefend te hebben, moest ik haar aan laten springen in galop en verhip: Direct de juiste. En die keer daarna opnieuw.

Ik voelde ook dat ze direct op mijn been reageerde en ze niet eerst nog zoals meestal 4 stappen harder draafde alvorens echt aan te springen.

Aanrader dus om te oefenen je paard goed op been te rijden en op je binnenbeen. Zodra ze losser is wordt het aanspringen waarschijnlijk makkelijker..

Toch raar,dat het losrijden en aan de longe zo'n verschil maakt. Lijkt erop dat het toch iets (bij jouw of juist je paard) tussen de oren zit...Moeilijk, want als dat het is weet ik niet hoe je dat juist kan veranderen.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 19:33

Vandaag heb ik nog eens tijd gehad om te rijden, lang leve het goede weer.

en het was redelijk succesvol, ze was goed vooruit e.d. (totaal niet aan teugel ofzo) sprong rechts direct aan en links na wat klooien, bokken e.d. is ze ook juist aangesprongen. En zonder aan de longe te zitten he. Ik heb dan niet zo lang meer doorgewerkt want ik was al zeer blij. ze had het goed gedaan en daarna kan het alleen maar slechter worden.

Ach gut we zijn er nog helemaal niet maar het begint beter en beter te worden. Dank je trouwens alleemaal voor de tips. En dankzij peerdjeh heb ik nu hoop een met mijn eigenwijze (maar heel lief) paardje ooit dressuur te kunnen doen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:17

hallo...ik zelf heb ook zo'n probleem gehad maar gelukkig maar van korte duur...zorg gewoon voor goede professionele hulp, blijf zelf rustig, en ga na waarom ze het steeds verkeerd doet.

er zijn natuurlijk ook verschillende trucjes, je kan eerst de rechtergalop pakken, zodat haar binnenachterbeen op de rechterkant dus al een beetje moe is, zodat ze misschien eerder haar linker achterbeen in de linkergalop zal willen belasten,

je kan op het verkeerde been gaan lichtrijden, dit heeft ook weer te maken met het belasten van het binnenachterbeen.

dender niet door als je eindelijk goed zit...stop met oefenen en goed belonen, want onthoud...niet het vele is goed, maar het goede is veel !!!!

veel succes