Tips voor hoef katrol

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bets

Re: Tips voor hoef katrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:21

VValar schreef:
Van mijn part zou je er net zo goed teugel kreupel in kunnen onderverdelen, dat is precies hetzelfde principe. Maar op een rontgen foto is bij zo'n paard dan ook niets te zien.

Bij mijn paard is wel HKO op foto te zien fase 4 aangegeven. Komt ook niet uit lucht gevallen denk ik. Maar goed ik ben er wel bij gebaat Haha! En daar gaat het om denk ik.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:22

Zep schreef:
Hij lost dat probleem op door heel handig op klanten met paarden met vage klachten in te spelen, die er anders waarschijnlijk niet op zouden zijn gekomen dat het wel eens aan hun rijden zou kunnen liggen.

moet ik dan maar met een heel duidelijk voorbeeld komen?

Een tijdje terug was er een klant van Gal. De klacht was niet vaag want het paard was in utrecht afgekeurd op hko. Gal kreeg het paard in zijn les niet zuiver. Antoine wel. Het paardje loopt inmiddels alweer wedstrijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:22

Citaat:
Zep, blijkbaar zijn die goede instructeurs die de pupil het rechtrichten bijbrengen toch niet zo dik gezaaid.

Mee eens.

Kijk alleen maar hier op bokt bij rijtechnische problemen.

Ondanks dat de meeste gewoon les hebben, hebben ze allemaal moeite met aan de teugel, verkeerde galop, paard zet zich vast op links of rechts etc etc.

Verklaard wel weer hoe goed het gesteld is met nederlandse instructie.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:28

VValar schreef:
De Bodt heeft het over 'klinische hoefkatrol'.

Wat is dit nou weer voor een onzin?????

antoine helpt paarden die rontgologisch afgekeurd zijn , maar ook de gevallen waarbij klinische hko is vastgesteld.

Antoine zegt dat hko niet bestaat. De kreupelheid komt voort uit de spanning in de rug als gevolg van scheefheid.

De oplossing is dus rechtrichten, alleen kan dat bijna geen instructeur fatsoenlijk uitleggen.
Laatst bijgewerkt door guusje op 14-03-05 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:29

guusje schreef:
Wat is dit nou weer voor een onzin?????

Die "onzin" staat letterlijk op de site van de Bodt. Misschien eens een keertje goed doorlezen?

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:35

waar staat dat dan op zijn site, dat hij alleen paarden met klinische hko kan helpen????

Er staat dat hij paarden met hko kan helpen, maar bovenal zegt adb dat hko niet bestaat.

Misschien moet jij maar eens de site wat beter lezen.....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:45

guusje schreef:
waar staat dat dan op zijn site, dat hij alleen paarden met klinische hko kan helpen????

Er staat dat hij paarden met hko kan helpen, maar bovenal zegt adb dat hko niet bestaat.

Misschien moet jij maar eens de site wat beter lezen.....

Het staat onder het kopje 'Hoefkatrol'. Dus nee, ik hoef niets beter te lezen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:47

Citaat:
Antoine zegt dat hko niet bestaat. De kreupelheid komt voort uit de spanning in de rug als gevolg van scheefheid.

Dan spreek je van klinische hko.
Dan zal er op de foto's waarschijnlijk ook niks an de hand zijn.

Ik ben het overigens niet met hem eens dat hko niet bestaat.
Immers in elk plekje van het lichaam kan een ontsteking ontstaan.
Dus ook daar.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:51

onder het kopje hko staat dat er ook vaak niks te vinden is en dat de da het dan maar klinische hko noemen. Er staat nergens dat hij alleen maar paarden met klinische hko kan helpen.

Misschien moet je toch de site maar eens wat beter bekijken dan zul je vele verhalen vinden van paarden die ook rontgologisch zijn afgekeurd op hko en nu weer rad lopen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:55

guusje schreef:
onder het kopje hko staat dat er ook vaak niks te vinden is en dat de da het dan maar klinische hko noemen. Er staat nergens dat hij alleen maar paarden met klinische hko kan helpen.

Daar ben ik ook nooit mee komen aandraven, dat maakte jij er van. Wanneer men spreekt van klinische hoefkatrol is er dus niets te zien op de foto's. Dus het feit dat hoefkatrol onsteking niet bestaat, zoals de Bodt beweerd, klopt dus van geen kant. Het bestaat wel degelijk, alleen kun je deze paarden niet klassificeren onder klinische hoefkatrol.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:56

Cowgirl schreef:

Dan spreek je van klinische hko.
Dan zal er op de foto's waarschijnlijk ook niks an de hand zijn.

Mijn paard had hko 4 , er was dus van alles mis op de foto´s.....
en toch is ie weer zuiver geworden.
En mijn paard is zeker geen uitzondering.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:04

VValar schreef:
Daar ben ik ook nooit mee komen aandraven, dat maakte jij er van. Wanneer men spreekt van klinische hoefkatrol is er dus niets te zien op de foto's. Dus het feit dat hoefkatrol onsteking niet bestaat, zoals de Bodt beweerd, klopt dus van geen kant. Het bestaat wel degelijk, alleen kun je deze paarden niet klassificeren onder klinische hoefkatrol.

De diagnose van klinische hko wordt niet door AdB gegeven, maar ook heel vaak door de DA op een bepaald geval "geplakt" . Is er op de foto niets te zien, maar paard evengoed kreupel is het al snel HKO. Klinisch of niet.

Als een paard een verandering in het staalbeen heeft en toevallig aan hetzelfde been ook kreupel is: huppakee, je hoeft niet verder te kijken, dan komt het daardoor.

Paarden met veranderingen in het straalbeen zonder kruepelheden zijn er genoeg, maar daar hoor je niets over.

En paarden die kreupel zijn zonder aanwijzingen of de foto waardoor (en op de foto zie je de botten, maar de weke delen niet): diagnose klinische hko!

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:09

VValar schreef:
De Bodt heeft het over 'klinische hoefkatrol'. Dit is zo'n vage term dat je er eigenlijk wel van alles onder kunt klassificeren. Van mijn part zou je er net zo goed teugel kreupel in kunnen onderverdelen, dat is precies hetzelfde principe. Maar op een rontgen foto is bij zo'n paard dan ook niets te zien. Je kunt daarom al snel een paard 'opknappen'.

Vvalar, ik zal jezelf nog maar even citeren.....

Ook bij paarden waar wel van alles mis is op de foto´s werkt het rechtrichten van de bodt.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:12

oke.. hier zijn al zooooveel discussie over geweest Rolleyes
voor de TS ; stap een af op een leerling(e) van antoine. bijv. maya de hoog ( www.mayadehoog.nl )

oke... uitleg.
De meeste kreupelheidsproblemen komen doordat ieder paard van zichzelf enigszins scheef staat. Ruiters versterken meestal onbewust de buiging die het paard neemt tijdens het rijden en gaan zelf hun houding ook automatisch die kant op richten. Hierdoor gaat het paard steeds schever lopen en ontstaat er spanning in de rug.
Het wordt nog erger wanneer de ruiter probeert laag te rijden zonder het paard eerst recht te richten.
Als de ruiter vervolgens probeert te verzamelen komt alle druk op de voorbenen, die overbelast raken waardoor het paard kreupel gaat lopen. Aangezien de hoef de zwakste schakel is, komen de symptomen hier het eerst tot uiting. Dit kan gaan van botvervormingen van het straalbeentje tot ontsteking van de slijmbeurs ter hoogte van het ‘hoefkatrol-gewricht’. In vele gevallen kan de dierenarts echter niets abnormaals vinden en spreekt men van ‘klinisch hoefkatrol’.
Hoefkatrolontsteking ontstaat dus uit een verkeerd gebruik van de rug doordat de ruiter geen rekening houdt met de natuurlijke scheefheid van het paard, het paard niet recht richt, waardoor spanning ontstaat, waardoor aanleuning niet mogelijk is, laat staan verzameling en oprichting, wat uiteindelijk leidt tot overbelasting van de voorbenen.
In tegenstelling tot wat doorgaans wordt gedacht, zien wij dus in heel veel gevallen geen medische oorzaak van hoefkatrolontsteking maar is verkeerde training de oorzaak. Door een verkeerde training ontstaat een overbelasting van de voorhand. Als deze overbelasting lang aanhoudt zijn ontstekingen en kreupelheid niet meer dan een logisch gevolg.Een paard inspuiten, rust geven, pijnstillers geven, de rug kraken, medicijnen geven, zenuwsnedes, ander hoefbeslag geven enz. zijn geen juiste remedies om kreupelheid en hoefkatrolontsteking te verhelpen. De genoemde remedies zijn symptoombestrijding en pakken de oorzaak van de kreupelheid niet aan.

Hoe lossen de AdeBer's die op ?
1. We bekijken allereerst het paard in stilstand. Daarbij kijken we o.a. naar de stand van het bekken. Als het scheef staat en de ene kant lager is dan de andere kant vertelt dit ons
precies welk voorbeen overbelast is.
2. We zetten het paard in beweging aan de dubbele longe om te kijken in hoeverre het paard op of over de schouder loopt op de volte en gaan we het paard recht richten om de overbelasting weg te werken.
3. de ruiter uit leggen hoe het paard gereden moet worden en hoe gewichts- en teugelhulpen gegeven moeten worden.

Wanneer we met een kreupel paard te maken hebben is het natuurlijk zeer belangrijk dat het paard eerst grondig door de dierenarts wordt onderzocht. Het is pas zinvol om een sessie te komen volgen wanneer de dierenarts niets abnormaals heeft gevonden of zijn diagnose duidelijk 'hoefkatrol' is. (Let wel, als het paard zijn gewricht door de dierenarts is ingespoten biedt onze methode geen garantie.)

en ja, de meeste stukken zijn rechtstreeks over genomen van de site van meneer de both, hij heeft het er zo prachtig uit gelgd, en het scheelt mij een end typwerk Pling
ook voor de mensen die niet de moeite nemen om de site goed te lezen.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:13

Cassidy schreef:

De diagnose van klinische hko wordt niet door AdB gegeven, maar ook heel vaak door de DA op een bepaald geval "geplakt" . Is er op de foto niets te zien, maar paard evengoed kreupel is het al snel HKO. Klinisch of niet.

Als een paard een verandering in het staalbeen heeft en toevallig aan hetzelfde been ook kreupel is: huppakee, je hoeft niet verder te kijken, dan komt het daardoor.

Paarden met veranderingen in het straalbeen zonder kruepelheden zijn er genoeg, maar daar hoor je niets over.

En paarden die kreupel zijn zonder aanwijzingen of de foto waardoor (en op de foto zie je de botten, maar de weke delen niet): diagnose klinische hko!

mee eens cassidy!!!!
en daarom zegt adb ook hko bestaat niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:16

Citaat:
zien wij dus in heel veel gevallen geen medische oorzaak van hoefkatrolontsteking maar is verkeerde training de oorzaak.

Dus er zijn wel gevallen van medische oorzaak.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:19

mandy_b_s schreef:
voor de TS ; stap een af op een leerling(e) van antoine. bijv. maya de hoog ( www.mayadehoog.nl )

Ik zou zeggen informeer bij Antoine zelf eens en die stuurt zelf wel mensen naar zijn eigen leerlingen toe lijkt mij. Want hij stuurt alleen mensen die bij hem blijven trainen volgens mij. En niet die gestopt zijn... en zelf verder gaan....

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:16

Bets schreef:
mandy_b_s schreef:

Ik zou zeggen informeer bij Antoine zelf eens en die stuurt zelf wel mensen naar zijn eigen leerlingen toe lijkt mij. Want hij stuurt alleen mensen die bij hem blijven trainen volgens mij. En niet die gestopt zijn... en zelf verder gaan....

ja... en jij was bij die stituatie betrokken, kent het verhaal van twee kanten en hebt er veel mee te maken.. Rolleyes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 08:53

mandy_b_s schreef:
ja... en jij was bij die stituatie betrokken, kent het verhaal van twee kanten en hebt er veel mee te maken.. Rolleyes

Ik ken het verhaal van 2 kanten idd. Maar zeg dan dat Maya leerling geweest is en nu niet meer is.... gewoon ter info. Haha! Maak je niet te druk om. Ach gut

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:04

Bets schreef:
VValar schreef:
Van mijn part zou je er net zo goed teugel kreupel in kunnen onderverdelen, dat is precies hetzelfde principe. Maar op een rontgen foto is bij zo'n paard dan ook niets te zien.

teugelkreupel is ook hetzelfde.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:12

VValar schreef:
1manier schreef:
Er bestaat geen Hoefkatrol!
Je rijd je paard op de verkeerde manier.
Om je paard te redde van smerige middeltjes van al die Flut dierenartsen, kijk op de site van Antoine de Bodt www.hoefkatrol.com

Ik heb paarden gezien die (zogezegt) hoefkatrol hadden en die heb ik na een kwartiertje weer helemaal zuiver zien lopen.
Het is echt waar!!
Ruiter is degene die het verkeerd doet en het paard moet er onder lijden...

Nou succes ermee!

Ten eerste; er bestaat wel degelijk hoefkatrol. Dat is een mechanisme in de hoef. Dus als je goed je huiswerk had gedaan, had je dit misschien wel geweten.

Ten tweede; "Je rijdt je paard op de verkeerde manier?" Van wie hoor jij deze sprookjes? Erg knap dat je dit vanuit je luie stoel kunt beoordelen.

Ten derde; "Smerige middeltjes en en flut dierenartsen?" Ga jij je mond eens spoelen! Dit spreekt duidelijk van GEEN verstand.

Ten vierde; Antoine de Bodt en zuiver lopen... dat is een relatief begrip.

En tot slot; Denk eerst voordat je iets opschrijft!

Ze heeft wel een beetje gelijk. Veel paarden die door dierenartsten volledig zijn afgekeurd kunnen door behandeling nog prima zuiver lopen. dierenartsen kijken naar foto's en onderzoeken en niet naar rijtechnische problemen van paarden. Vele (natuurlijk NIET alle!) kreupelheden komen doordat het paard verkeerd loopt en de ruiter dit niet corrigeert.

Gracy was door Utrecht ook helemaal afgekeurd op beschadigde wervels. Nu door Tatjana v Buuren loopt ze ook gewoon weer en helemaal zuiver. Er zit natuurlijk wel meer in dit verhaal, zie ook topic VvdD. Maar ook met hoefkatrol is dit vaak het probleem.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:53

Elisa2 schreef:

teugelkreupel is ook hetzelfde.

Dus noem je alle rijtechnische fouten maar 'klinische hoefkatrol'. Lekker snel klaar!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:36

1manier schreef:
Om je paard te redde van smerige middeltjes van al die Flut dierenartsen, kijk op de site van Antoine de Bodt www.hoefkatrol.com

Ik heb paarden gezien die (zogezegt) hoefkatrol hadden en die heb ik na een kwartiertje weer helemaal zuiver zien lopen.
Het is echt waar!!

Nou succes ermee!

Ik lach me echt helemaal suf bij dit soort berichten. Open je ogen. Er is zoooveel meer.

Ik ben trouwens benieuwd: hoe wordt RHKO aan de achterbenen verklaard door AdB? Teveel achterhandgebruik? Lijkt me niet. Ben benieuwd.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:12

NaVy! schreef:
1manier schreef:

Het is echt waar!!

Nou succes ermee!

Ik lach me echt helemaal suf bij dit soort berichten. Open je ogen. Er is zoooveel meer.

Ik ben trouwens benieuwd: hoe wordt RHKO aan de achterbenen verklaard door AdB? Teveel achterhandgebruik? Lijkt me niet. Ben benieuwd.

RHKO? .. Hoefkatrolontsteking? Beetje blond maar waar staat de R voor? Tong uitsteken Blond

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:32

Rontgonolisch