Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
runningkawa schreef:Mijn instructrice legt bijv wel uit wat takt is, maar gaat er niet heel ver theoretisch op door.
totdat het goed is en ze zegt, Jaaa, daaar!
Voel wat er nu gebeurt!
En dan gaat ze uitleggen dat hij nu in tact loopt enz.
Zo doet ze dat met alles en als je het eenmaal gevoeld hebt, vergeet je het niet meer.
Maar alleen maar theorie van te voren, daar leer je het imo niet mee.
gijsenkim schreef:runningkawa schreef:Mijn instructrice legt bijv wel uit wat takt is, maar gaat er niet heel ver theoretisch op door.
totdat het goed is en ze zegt, Jaaa, daaar!
Voel wat er nu gebeurt!
En dan gaat ze uitleggen dat hij nu in tact loopt enz.
Zo doet ze dat met alles en als je het eenmaal gevoeld hebt, vergeet je het niet meer.
Maar alleen maar theorie van te voren, daar leer je het imo niet mee.
Zo doe ik het ook, ik werk een combinatie naar een bepaald punt toe en als ze daar zijn............ dan komt er een "voel je dat????", dat is nou ................, dit gevoel moet je hebben als je dat voor elkaar hebt!
Om daar uit een stuk technische, theoretische kennis aan vast te plakken....
Ik ben van mening dat mensen het sneller begrijpen als ze het gevoel eenmaal gevoeld hebben.
Askja schreef:Misschien moeten instructeurs hun leerlingen op dansles sturen, dan leren ze ook wat tact is (het ritme volgen en vasthouden, in de maat blijven dansen)
Nee serieus, ik denk dat het scheelt als je goed kunt dansen en/of muzikaal bent aangelegd, voor het aanvoelen van de tact. En dat kun je natuurlijk ook oefenen!
Rijden is op verschillende manieren wel te vergelijken met dansen.
Kaja schreef:Maar dit is nu juist wat Desiree bedoeld...
Laat ik even voorop stellen dat ik ook pertinent nooit schreeuw, beetje vreemde opmerking....
Maar volgens Desiree wordt er te weining gewerkt met termen als tact, schwung, impuls etc. Dus dat jij ze kan dromen Kafue, gaat niet voor iedereen op!
Kaja schreef:Punt is dat ze veel vaker genoemd moeten worden in een dressuurles, dat bedoeld Desiree, en
daarbij hoort ook de uitleg ervan
.
) Kijk in de spiegel, is ze recht? Nu van de spiegel af, is ze recht of niet?Desiree schreef:
Een van de voorbeelden die nu op dit forum besproken wordt, is het basisbegrip takt. (moet met de k gespeld he?).
(....)
IS het niet beter om een ruiter zodanig leren te rijden, zijn paard op 2 teugels te krijgen wat een gevolg is van met 2 benen naar de hand toe rijden, waardoor de takt vanzelf ontstaat?
(....)
En als deze er dan eindelijk is, de ruiter te wijzen op het ritme wat hij kan HOREN en VOELEN en dan zeggen "DAT is nou takt, en dit moet je onthouden want dit hoor je altijd te hebben als je aan het rijden bent".
(....)
Tact schreef:Ik denk niet dat je in een rijles voor de gemiddelde of beginnende ruiter op een paard waarop steeds verschillende ruiters van verschillend niveau rijden op een gegeven moment kan zeggen dat de Takt goed is. De uitzondering is dat je een ervaren ruiter op zo'n gereden paard laat rijden. Die kan zo'n paard in een aantal gevallen met een zuiver regelmaat van het ritme laten gaan in alle bewegingen.
Citaat:Mijn ervaring is dat de meeste ruiters de betekenis van dressuur begrippen niet beheersen. Als dressuurruiters al met elkaar praten, worden als het over dressuur gaat, misschien wel dezelfde woorden of begrippen gebruikt, maar de werkelijke betekenis en de toepasbaarheid in de praktijk ervan ontgaat de meeste ruiters. De meeste ruiters willen rijden en geen lange verhalen, zeker niet tijdens het rijden. Begrippen als tempo, ritme en takt kun je op een rondje hoefslag - heel eenvoudig - duidelijk maken, als de tijd daar is.
Citaat:Tegenwoordig kun je de zuiverheid van bv Takt op een eenvoudige manieren controleren en als je dat wilt corrigeren, dus verbeteren. Vaak wordt gedacht of aangenomen dat de Takt van het ressuurpaard in verschillende gangen in orde is. Als je dit controleert, kom je er achter dat heel veel paarden met Takt fouten gereden worden. De "goede ruiters" kunnen Takt fouten - met hulpen - maskeren
Kafue schreef:Door het diepste dal gaan en weer opklimmen naar ongekende hoogte.
Dat is paardrijden dat is willen. Aan de zogenaamde mietjes heb je gewoon niets die komen er niet.
Desiree schreef:Kafue schreef:Door het diepste dal gaan en weer opklimmen naar ongekende hoogte.
Dat is paardrijden dat is willen. Aan de zogenaamde mietjes heb je gewoon niets die komen er niet.
geweldig dat je dat zegt! }>
Want die heb je veel in de paardensport! Vrouwen die willen rijden maar eigenlijk bang zijn voor paarden!
Kafue schreef:Dat rabobnk talentenplan is ook een slecht voorbeeld. Je moet toch alweer minimaal Z zijn.
Citaat:En om Z te worden heb je toch een bepaald materiaal nodig, goede instructie en een goed paarad anders kom je er niet
Citaat:Dat is paardrijden dat is willen. Aan de zogenaamde mietjes heb je gewoon niets die komen er niet
Citaat:geweldig dat je dat zegt! }>
Want die heb je veel in de paardensport! Vrouwen die willen rijden maar eigenlijk bang zijn voor paarden!
samjo schreef:Je moet willen... en niet jezelf uit het veld laten slaan... of de schuld schuiven op instructie! Je hebt het zelf in de hand...
Ok, maar hoe leg je dit uit aan een meisje van 11 jaar die een gevorderd ruiter is en niet onverdienstelijk rijd op wedstrijden, maar al die termen als tact, enz. niet begrijpt.
Volgens mij ligt het dan toch echt aan de instructie.
Citaat:Mijn dochter rijdt nu 2 jaar wedstrijden en dat gaat heel goed, maar sla haar niet om de oren met allerlei termen, want dan ligt ze er echt uit.
Citaat:Ik vind het in principe ook niet nodig dat ze alle termen kent, als ze maar weet wat ze moet doen en hoe het voelt. Daar draait het toch om en hoe dan de benaming is, dat zal haar zo een worst wezen, als ze die punten maar haalt
samjo schreef:Ze heeft een erg goede instructrice, daar is niks mis mee.
Ik vind alleen dat ze tijd genoeg heeft om al die termen te leren.
Ze weet wat ze doet en waar ze mee bezig is en kan ook prima uitleggen wat ze doet, hoe het voelt enz.
Ze weet alleen de banaming niet, maar moet dat dan als je 11 bent?![]()
Citaat:Wat ik duidelijk probeer te maken is dat je kinderen beter niet met die moeilijke woorden om hun oren kunt slaan,
Citaat:maar zoals hier al eerder werd vernoemd: Makkelijk, daar ja en voel je dat.
Citaat:Ik weet uit ervaring dat je bij kinderen op deze manier veel meer bereikt en bij sommige volwassenen trouwens ook
want ze waren allemaal heel best en ik heb enorm veel van hun geleerd. Maarja, ik ben ook niet halstarrig overtuigd van mijn eigen gelijk, ik denk dat dit iets zou kunnen schelen