geen goede evenwicht op rechts wat nu ..?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Re: geen goede evenwicht op rechts wat nu ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:33

Ik voeg er iets aan toe, omdat ik er al goede antwoorden tussen vind staan. Ik kan wel blijven herhalen....

Onder tact wordt verstaan de totale en in een regelmatig ritme voorwaarts gaande beweging van het paard, waarbij het achterbeen gelijkmatig, vlijtig en krachtig wordt ondergebracht.
Het rijden in een bij het paard aangepast grondtempo, waarbij het paard gelijkmatig voorwaarts wordt gedreven tegen een soepele hand, is de basis voor het ontwikkelen van een goede tact.

Een onmiskenbaar gegeven dat een ieder toch zou moeten weten bij het bedrijven van de dressuursport!

Je gaat toch ook niet autorijden met 0,0 verstand...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:37

Kaja schreef:
Ik voeg er iets aan toe, omdat ik er al goede antwoorden tussen vind staan. Ik kan wel blijven herhalen....

Onder tact wordt verstaan de totale en in een regelmatig ritme voorwaarts gaande beweging van het paard, waarbij het achterbeen gelijkmatig, vlijtig en krachtig wordt ondergebracht.
Het rijden in een bij het paard aangepast grondtempo, waarbij het paard gelijkmatig voorwaarts wordt gedreven tegen een soepele hand, is de basis voor het ontwikkelen van een goede tact.

Een onmiskenbaar gegeven dat een ieder toch zou moeten weten bij het bedrijven van de dressuursport!

Je gaat toch ook niet autorijden met 0,0 verstand...

Wat jij zegt is allemaal waar. MAar het is voor veel mensen veel te moeilijk om te bevatten. Dit is een begrip dat je op den duur gaat herkennen als je het veel gezien hebt EN gevoeld. En zover zijn veel mensen nog niet.

Het doel dat je hebt bij rijden is goed. Maar je moet uitleggen hoe mensen er moeten komen. Ik denk datj ouw uitleg te hoog gegrepen, zeg liever in simpele taal wat ze moeten doen en probeer uit te leggen hoe het voelt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:40

Mag ik je dan verwijzen naar eerder commentaar, waar zeker goede antwoorden tussen staan, als bijv, van Bets...

Ik voeg er simpelweg iets aan toe... Knipoog
Naar mijn idee zijn er toch zes basisbegrippen welke je toch echt wel dient te weten als je dressuur wilt rijden, net als bijv. een goede zit!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:43

Kaja schreef:
Mag ik je dan verwijzen naar eerder commentaar, waar zeker goede antwoorden tussen staan, als bijv, van Bets...

Naar mijn idee zijn er toch zes basisbegrippen welke je toch echt wel dient te weten als je dressuur wilt rijden, net als bijv. een goede zit!

Ik zeg toch niet dat die andere antwoorden niet goed zijn?

En basisbegrippen zijn belangrijk, maar vaak te summier. Mensen snappen heel vaak niet wat je precies bedoelt, TOT ze het een keer ondervonden hebben. En dan krijg je het "aha-effect". "o, dus DAT was wat de instructrice bedoelde!" Vast wel eens ooit van gehoord. VAnaf dat moment kun je een begrip gaan handhaven.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:45

Desiree schreef:
Kaja schreef:

Desiree schreef:
Ik zeg toch niet dat die andere antwoorden niet goed zijn?

Pfff, later Doei!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:46

Ja, jij ook een prettige dag verder he! Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:21

Ik heb niet beter geleerd dat een paard dat NIET rechtgericht is, zich niet kan/zal buigen in beide zijdes! Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:14

deze zeer interessant discussie is vermoedelijk voor de TS wat te diepgaand; als jullie deze nog willen voortzetten (graag!) dan svp in een nieuw topic.

Laat dat dan even weten, dan splits ik deze reacties naar het nieuwe onderwerp.

@MissDonna
er zijn in het begin van het topic al een aantal erg nuttige tips gegeven, dat zou je verder moeten kunnen helpen.