Haflinger springt vaak overkruist aan...Tips??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne_

Re: Haflinger springt vaak overkruist aan...Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 00:08

jawel hoor, ik heb heel veel ervaring met dit probleem. Mijn eiegn pony heeft het erg lang volgehouden en ik heb veel geprobeerd. En gelukkig: het is helemaal fantastisch goedgekomen met m, hij liep binnen no-time Z2!

Ik kan jouw pony natuurlijk niet zien, dus om nu precies te zeggen wat er aan de hand is wordt lastig. Wat ik je wel aan kan raden is eens te filmen als jij aanspringt in galop. Laat je pony van achteren filmen.

Sowieso klopt het wat al eerder gezegd is; overkruist gaan is vaak een balans probleem. Vooral omdat hij het aan een kant meer doet dan aan de andere denk ik dat het 'probleem' puur het niet-rechtgericht zijn is. Zorg dat je veel rechte lijnen rijdt, maar wissel af met voltes waarin je je paardje wel goed laat inbuigen maar over de benen recht(in het spoor) houdt. Bij het aanspringen niet teveel stelling vragen, goed aan je been houden, contact met beide teugels bewaren maar zeker nooit terugwerken. In je training veel tijd besteden aan het recht aan twee teugels rijden, goed voorwaarts houden (ook tijdens overgangen), over de rug werken en zelf in balans zitten. Met je houding moet je afwachten en je zit moet je pony vertrouwen geven.

Niet teveel aan frutsen maar deze basis onder de knie zien te krijgen en dan moet het helemaal goedkomen. Heb je je pony volgens de film wel goed recht tijdens het aanspringen dan zou ik inderdaad eens een afspraak maken met een medisch deskundige. Dat kan natuurlijk ook een veearts zijn...

Laat je ook weten hoe het afloopt?