mijn pony gaat sijn eigen weg:S

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kizz_rianne

Re: mijn pony gaat sijn eigen weg:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:07

inderdaad vind ik het ook een beetje gek dat je geen les neemt Verward
natuurlijk is het duur, natuurlijk is het leuk om zelf bezig te zijn..
maar een privélesje doet wonderen Knipoog

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:20

Met 1 lesje ga je dit echt niet op lossen.
Ik ben zelf ook bezig met een pony van net 4, ze is nu 5 maanden onder het zadel en heeft deze kuren ook gehad.

Ik rij zelf nu zo ongeveer 30 jaar en ook ik neem 2 x in de week les met deze pony.
Ook al kun je zelf nog zo goed rijden, iemand die er naast staat kan soms beter zien wat er fout gaat.

Doe er je voordeel mee, dit kan ook fout aflopen.
Ik spreek uit ervaring.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:25

nouja 1 lesje is misschien wat positief gezien,..

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:27

kizz_rianne schreef:
nouja 1 lesje is misschien wat positief gezien,..

Dat is wel heel positief dan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:58

LuckySpirit schreef:
Hij maakt zich gewoon hard voor je been. Vogens mij kan in dit geval een spoortje wel helpen om 1x effe duidelijk te maken dat ie niet mag protesteren tegen je been.

Spirit

Wat is dit nu weer voor advies.Deze pony is net onder het zadel en moet duidelijk nog leren wat er van hem verwacht wordt.De topic starter heeft zo wel een probleem genoeg dat kan door jouw spoortje alleen maar erger worden.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:56

monsera schreef:

Wat is dit nu weer voor advies.Deze pony is net onder het zadel en moet duidelijk nog leren wat er van hem verwacht wordt.De topic starter heeft zo wel een probleem genoeg dat kan door jouw spoortje alleen maar erger worden.

_/-o_

Je moet dus volgens een aantal mensen heel veel geweld gebruiken en heel hard schoppen en slaan want anders dan kan je het m niet afleren.

DOE DAT ALSJEBLIEFT NIET!!! Dan weet je iig zeker dat je je paard verkloot

En nog een tip, die al eerder genoemd is. Ga jezelf niet steeds verdedigen en sla alle adviezen niet in de wind. Als je geen adviezen wilt (waar het een beetje op begint te lijken) plaats dan geen topic...

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:16

Gemma schreef:
monsera schreef:

_/-o_

Je moet dus volgens een aantal mensen heel veel geweld gebruiken en heel hard schoppen en slaan want anders dan kan je het m niet afleren.

DOE DAT ALSJEBLIEFT NIET!!! Dan weet je iig zeker dat je je paard verkloot

En nog een tip, die al eerder genoemd is. Ga jezelf niet steeds verdedigen en sla alle adviezen niet in de wind. Als je geen adviezen wilt (waar het een beetje op begint te lijken) plaats dan geen topic...

Afbeelding

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:50

het enige wat ik van me lesgever krijg te horen als er een paard steigert...VOORTWAARTS...en dan 100 Keer..maar het lost in 9 van de 10 gevallen wel het probleem (gedeeltelijk) op!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:50

het is al een paar keer genoemt, maar ik doe t nog een keer. Als iedereen t een paar keer zegt dat ze t dan wel gelooft?

Neem les!!

Dit soort problemen los je niet in je eentje op!
Zoek goede instructie of zet er eens iemand op met meer ervaring in dit soort problemen.
Vergeet ook zeker niet dat het nog een jonge pony is.
Als je die niet wilt verzieken voor de rest van zn leven ga je goed met alle genoemde adviezen om!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:18

Ook ik geef nog even mijn visie, redelijk herhalend geloof ik. mIsschien dat na meerdere keren de goede aanpak een beetje doordringt en alsnog de doorslag geeft om de adviezen echt op te volgen.

Alles gaat perfect behalve dat steigeren klinkt tegenstrijdig. Perfect rijden op een paard dat regelmatig steigert klopt niet. En dat een steigerend paard voor problemen kan zorgen dat is over het algemeen wel bekend! O ja en dat advies van de teugel kort nemen tijdens het steigeren en het hoofd omtrekken->Is dat een nieuwe methode om beslist met paard en al onderuit te gaan en problemen op te zoeken??

Volgens mij is het adviezen 1,2,3 voor deze kwestie:
1. Sluit je paard op en wees hem voor in alle hoeken (zie 2).
2. laat hem altijd en immer goed voorwaarts gaan, dan het tempo in de hoeken maar iets hoger. Je prioriteit is eerst goed de hoeken doorkomen (dat realiseer je door hem goed voorwaarts de hoeken door te rijden, een druk paard heeft geen tijd om om te draaien en te steigeren), daarna pas weer werken aan tempo.
3. Dit probleem los je niet op door het steigeren aan te pakken, maar door te voorkomen dat hij in de hoek omdraait (indirect voorkom je zo het steigeren dus ook al).

snoopy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:22

roxanna_z schreef:
inderdaad les nemen is geen gek idee,
maar je weet nu al dat jou pony de hoek in duikt... je moet hem dus proberen voor te zijn! probeer hem dus lekker voorwaarts te rijden. en als hij de andere kant op springt.... moet je hem altijd die kant op sturen waar jij naar toe wil, anders wint hij als nog!

Ben ik het helemaal mee eens.

Mijn paard had en heeft soms nog van die kunsten.
Als hij omdraaid gelijk terug draaien en doorrijden en goed opsluiten.
Vooral NIET OPGEVEN !!
Als hij steigerd gewoon met de zweep een tik tussen z,n oren geven hij krijgt er heus geen hersenlestel van Vork
Meestal als ze dit gaan doen verstrakt hij even en dat moet je voelen zodat je hem voor kan zijn
Les nemen helpt

grx faja

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:41

Tja met zon jonge pony en zo weinig ervaring zul je helaas voor jou toch wekenlijks begeleiding moeten zoeken bij iemand die veel ervaring heeft.
Een pony is heel erg slim en als je weinig ervaring hebt is het moeilijk een jong dier in te rijden.

Overmatig geweld, slaan met zweep en sporen, niet doen dus. Als je pony zich omdraait is dat omdat jij toestaat dat hij zich omdraait.
Met ander makkelijker woorrden de pony luistert niet naar je.
En die onzin verzinnen ze niet zelf die leert iemand ze aan.
Conseqent zijn dus.
Sucses.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:13

Heyz meissie, vervelend hoowr.. Boos! Ik denk dat je het beste les kunt nemen biij iemand die er veel verstand van heeft... En ik zou er 1s iemand op laten rijden die wat sterker is dn jouw (ik weet niet hoe sterk jij bent, maar toch!) en die hem wel door de bocht kan sturen.. En geef hem maar flink op z'n *** als ie dat doet, anders is je pony over een poosje helemaal vern*kt!! Ik weet niet of je met zweep rijdt maar je moet hem gewoon een flinke tik op z'n kont geven, want hij probeert je gewoon uit.. Nouwz veel suc6 ermee! en zorry dat dit een beetje een: ik-ben-een-dierenbeul-tekst is geworden..:
Dikke kuzz Eefskuh..

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:43

Eefske schreef:
Heyz meissie, vervelend hoowr.. Boos! Ik denk dat je het beste les kunt nemen biij iemand die er veel verstand van heeft... En ik zou er 1s iemand op laten rijden die wat sterker is dn jouw (ik weet niet hoe sterk jij bent, maar toch!) en die hem wel door de bocht kan sturen.. En geef hem maar flink op z'n *** als ie dat doet, anders is je pony over een poosje helemaal vern*kt!! Ik weet niet of je met zweep rijdt maar je moet hem gewoon een flinke tik op z'n kont geven, want hij probeert je gewoon uit.. Nouwz veel suc6 ermee! en zorry dat dit een beetje een: ik-ben-een-dierenbeul-tekst is geworden..:
Dikke kuzz Eefskuh..

Rolleyes Dus jij wilt het met een pony op kracht gaan spelen... Ja als je m verkloten wilt en als je wilt dat ie vreselijk hard in de mond word dan moet je dat inderdaad doen. Meid, als je op kracht ga spelen denk je dan echt dat jij sterker bent??

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:38

Valt 't mij onterecht op, of blijft de TS weg van dit topic?

Verder, over dat steigeren... Mag ik denken dat het beestje op z'n achterbenen omdraait en daarvoor met z'n voorbenen tegelijk van de grond komt? En dat ie dus niet recht overeind gaat staan, maar dat 't probleem niet 't steigeren, maar 't draaien is?

Verder hebben adviezen (mede doordat TS niets meer zegt) weinig nut. Toch ga ik nog even zeggen, dat afraggen je alleen maar verder van wal werkt, en je 't dus met rijden op moet lossen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 01:34

In het eerste bericht van de topic starter wordt gesuggereerd dat de pony zich in de hoek juist omdraait en daarna tijdens het opnieuw aansporen van het beestje hierbij over gaat op steigeren.

Het probleem is wel het draaien waarschijnlijk ja. Zodra het beestje niet omdraait voorkom je ook het steigeren (bokkig doen zogezegd).

Tevens ben ik het er mee eens dat dit met goed rijden op te lossen is. Daarmee kan het omdraaien en steigeren als gevolg opgelost worden. De tips om het steigeren tegen te gaan zijn denk ik niet helemaal op zijn plaats, aangezien hier volgens mij niet het steigeren op zich zelf aangepakt moet worden maar het draaien zelf.

Iemand die van zaken weet en hulp kan bieden met goed advies vanaf de kant tijdens het rijden zal geen overbodige luxe zijn. Die kan dan van de kant af, de juiste adviezen geven. Soms weet je net niet helemaal zelf hoe iets aan te pakken en dan kan hulp vamaf de kant je net op het goede moment het juiste advies geven.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:35

monsera schreef:
LuckySpirit schreef:
Hij maakt zich gewoon hard voor je been. Vogens mij kan in dit geval een spoortje wel helpen om 1x effe duidelijk te maken dat ie niet mag protesteren tegen je been.

Spirit

Als je ze maar eerlijk gebruikt is er niks mis met sporen ! En als we het toch dingen hebben die geen oplossing zijn dan vind ik een paard tegen zn kop slaan een stuk erger als sporen kijk op sommige manege's maar hoeveel paarden er kop schuw zijn !!!

Spirit

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:58

natas101 schreef:
'k heb een pony van 3,5 jaar...hij is nog geen jaar onder het zadel maar doet het perfect alleen er is 1 probleem....als ik met hem op de hoefslag rijd...bijvoorbeeld op de linker had...dan draaid hij zich in een hoek in een keer om om op de rechterhad te gaan en als ik hem dan aanspoor (met teugels en been)om weer naar linkst te gaan gaat hij stijgeren en maakt dan toch stiekum onder het stijgeren sprongetjes naar de kant die hij op wil...ik ben onderstusse dat gestijger wel gewend (het word een gewoonte) maar ik begin het nu wel behoorlijk sat te worde Stoom uit je oren
ik heb al van alles geprobeerd om het van hem te winne maar het lukt me niet Verdrietig
heeft iemand mischien tips want ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

volgens mij is het bepaald niet perfect als je je pony na een jaar nog niet fatsoenlijk de bak rond kan sturen...hij is je de baas......
...hoe los je dat gesteiger op dit moment op...krijg je hem uiteindelijk wel de kant op die jij wil of niet???

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:26

Hij probeerd je egt zo ontzettend uit en dat mag je neit toestaan.
Het si een jong paard als je er nu nix aan doet dan valt er later helemaal nix meer mee te beginnen.
Ik zou idd een andere insructeur overwegen gewoon om te kijken of het beter gaat.
En ik zou ook vooral consequent blijven hij maag neit stijgeren .
Als ie dat doet geef je hem gewoon een flinke rotschop geef m eens flink op zn flikker hij mag het gewoon egt neit flikken bij je

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:55

Mmmmm, het is wel opvallend dat degenen die er blijk van geven de Nederlandse taal voor geen meter te beheersen ook met de meest debiele adviezen uit de hoek komen. Of is hier iemand onder diverse (schuil-)namen de zaak in de z... aan het nemen??

Het stemt in ieder geval niet vrolijk, het lezen van deze ongein. Maar de TS leek zelf ook niet echt open te staan voor een serieus advies.

Misschien maar op slot gooien dit topic?

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:24

Ik kan niet begrijpen dat sommige mensen dit op een hardhandige manier willen oplossen.
Ten 1e win je dat niet.
Ten 2e werkt dat ook geen respect van de pony voor de ruiter in de hand en al helemaal geen band.
Ten 3e zal een jonge pony nooit dingen doen om je uit te proberen of je te plagen. Elke reactie die een jong dier geeft, is om ergens onderuit te komen. Dat kan zijn door een fout van de ruiter of doordat hij het verschrikkelijk moeilijk vindt wat er gevraagd wordt. Of simpelweg het feit dat hij pijn heeft.

De oplossingen hiervoor zijn al door verscheidene mensen aangegeven en ik weet zeker (ik spreek ook uit eigen ervaring) dat dit de enige oplossing is.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 02:52

Lotje85 schreef:
Ik kan niet begrijpen dat sommige mensen dit op een hardhandige manier willen oplossen.
Ten 1e win je dat niet.
Ten 2e werkt dat ook geen respect van de pony voor de ruiter in de hand en al helemaal geen band.
Ten 3e zal een jonge pony nooit dingen doen om je uit te proberen of je te plagen. Elke reactie die een jong dier geeft, is om ergens onderuit te komen. Dat kan zijn door een fout van de ruiter of doordat hij het verschrikkelijk moeilijk vindt wat er gevraagd wordt. Of simpelweg het feit dat hij pijn heeft.

De oplossingen hiervoor zijn al door verscheidene mensen aangegeven en ik weet zeker (ik spreek ook uit eigen ervaring) dat dit de enige oplossing is.

ergens onderuit proberen te komen of uitproberen zijn twee dezelfde dingen...de pony kijkt of het echt moet of dat hij er onderuit kan...ook wel uitproberen dus.......hardhandig aanpakken kan geen kwaad...weet dan alleen wel waar je mee bezig bent een rondje hoefslag volgens is niet te zwaar voor een jonge pony en zal in de doorsnee gevallen ook geen pijn op moeten leveren......

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:05

Het is misschien een idee om er een paarden fysiotherapeut bij te halen die kunnen vaak meer ontdekken dan een dierenarts. Het lijkt erop dat jou paardje ergens pijn of ongemak heeft en steun zoekt bij de muur. Ik ken ook een tinkertje met hetzelfde probleem en het bleek dat zijn rug muurvast zat. Ik denk niet dat je dit met grof geweld moet oplossen daar maak je dat paard alleen maar angstig van. Ik hoop dat het goedkomt met je paardje ,zonde van zo'n jong dier.

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:38

Ok ik reageerde btjuh hard maar zo bedoel ik t natuurlijk niet.
En reken maar dat een jonge pony je kan uitproberen.

Met op zn flikker geven bedoel ik gewoon dat je consequent duidelijk meot maken dat het neit mag en dan kan een waty hardere aanpak wel eens werken als je gewoon 1x wat harder aanpakt bestaat de kans dat ie daar zo van schrikt en dat ie dan beseft dat ie je niet uit kan proberen

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:08

Corazon schreef:
Ok ik reageerde btjuh hard maar zo bedoel ik t natuurlijk niet.
En reken maar dat een jonge pony je kan uitproberen.

Met op zn flikker geven bedoel ik gewoon dat je consequent duidelijk meot maken dat het neit mag en dan kan een waty hardere aanpak wel eens werken als je gewoon 1x wat harder aanpakt bestaat de kans dat ie daar zo van schrikt en dat ie dan beseft dat ie je niet uit kan proberen

Als je m op zijn flikker geeft dan moet je eerst wel weten waarom je paard zo doet. Als jij je paard op zijn flikker geeft wanneer hij bepaald gedrag vertoont omdat hij pijn heeft of omdat hij jou niet snapt, dan is dat natuurlijk vreselijk oneerlijk en als dat verder gaat, dan zal je paard op een gegeven moment ook net zoveel meer voor je willen doen. Een paard gaat 'vervelend' doen omdat ie het leuk vind. Wij kunnen het zeggen als we ergens pijn hebben of niet lekker in ons vel zitten maar een paard kan niet praten dus gaat ie vaak 'vervelend' gedrag vertonen.

Citaat:
En als we het toch dingen hebben die geen oplossing zijn dan vind ik een paard tegen zn kop slaan een stuk erger als sporen

Er word hier niet gesproken over een paard op zijn kop (wat overigens geen kop maar een hoofd is) rammen, het gaat hier over een corrigerend tikje en dat is heel wat anders.

Citaat:
Mmmmm, het is wel opvallend dat degenen die er blijk van geven de Nederlandse taal voor geen meter te beheersen ook met de meest debiele adviezen uit de hoek komen. Of is hier iemand onder diverse (schuil-)namen de zaak in de z... aan het nemen??

Haha! twee zielen, één gedachte

Citaat:
Ten 3e zal een jonge pony nooit dingen doen om je uit te proberen of je te plagen.

Een paard zal je inderdaad nooit plagen. Dat is iets wat niet eens in hem opkomt. Hij stapt niet op maandag de stal uit met de gedachte die dag zijn baas eens flik te gaan pesten. Dat is een menselijke eigenschap die door veel mensen aan een paard word toegeëigend. Een paard zal dat echt niet zelf gaan bedenken.

Zo zijn er genoeg dingen die mensen aan paarden toe-eigenen maar dat doet er nu even niet toe.

Citaat:

Tussen best op zijn flikker geven en consequent zijn (wat je trouwens te allen tijde moet zijn en niet alleen om een paard iets af te leren) zit in mijn ogen een heel groot verschil. Het zijn echt niet twee dezelfde dingen…

Maar volgens mij heeft het niet zoveel zin meer want ik heb je TS al een tijdje niet gezien Nagelbijten / Gniffelen