Vraagje voor ervaren springruiters over de afzet...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Vraagje voor ervaren springruiters over de afzet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 11:49

mijn vriendin had net hetzelfde probleem met haar paard, dat makkelijk de 1.20m kon springen. ze heeft het enkele jaren en gaat nu stilaan beginnen met de 1.10m, ze is gestart op 90cm.
je moet inderdaad geduld hebben, leren afstanden lezen, grondbalken gebruiken enzovoorts. het ene paard kan beter zijn afstand bepalen dan het andere, daar moet je zelf aan werken. je paard en jij kunnen beter leren lezen op die manier.

professor, als jouw systeem klopt, waarom landen dan zoveel paarden tussen de balken en zelfs wel eens van ervaren ruiters die niet storen? afstanden kunnen gelezen worden en galopsprongen kunnen worden aangepast.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:13

ponyzotje schreef:
mijn vriendin had net hetzelfde probleem met haar paard, dat makkelijk de 1.20m kon springen. ze heeft het enkele jaren en gaat nu stilaan beginnen met de 1.10m, ze is gestart op 90cm.
je moet inderdaad geduld hebben, leren afstanden lezen, grondbalken gebruiken enzovoorts. het ene paard kan beter zijn afstand bepalen dan het andere, daar moet je zelf aan werken. je paard en jij kunnen beter leren lezen op die manier.

professor, als jouw systeem klopt, waarom landen dan zoveel paarden tussen de balken en zelfs wel eens van ervaren ruiters die niet storen? afstanden kunnen gelezen worden en galopsprongen kunnen worden aangepast.

Mijn system is dat niet ik heb dit system kennen geleerd, doordat ik zelf met sommige paarden een probleem hadt,en heb dus me verder ontwikkeld door meerdere cursussen te volgen, Anthony Paalman heeft een super boek geschreven, Rolf Becker heeft een boek geschreven combineer deze boeken door ze te lezen, en dan zie je dat ik helemaal niet dit system uitgevonden heb.
Ik heb alleen door m`n oren en ogen open te houden dat een paard/pony in het vrijspringen wel zelf taxeren kan, en dat als de ruiter erop zit het in begin slechter wordt maar op de lange zicht beter.
Dit heeft Caprilli verbetert en Paalman en Becker verder verfijnert.
Natuurlijk de huiidige ruiter denkt die en die topruiter doet zo en zo dan doen wij dat na.
Maar hoeveel topruiter zijn er in de wereld????? in verhouding tot otto normaal ruiter, heel weinig.
Daarom geef ik dat verder wat ik geleerd heb en door zeer goede leermeesters, die over meerdere jaren dit hun ruiters geleerd hebben, waaronder vele topruiters (die zijn ook eerst normalruiter geweest).
Dit system is de basis.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:24

met 'jouw' bedoelde ik natuurlijk jouw post, het systeem dat jij aanhaalt, weet ik veel waar je het vandaan hebt Knipoog

ik begrijp wel wat je bedoelt maar ik denk dat er zoveel "top"ruiters zijn, zo viel op hoog niveau die met het systeem van afzetbepalen werken, dat het niet meer weg te denken is.

zoals ik al zei, inderdaad kunnen paarden zelf taxeren, maar in een heel parcours waarbij wij willen dat ze springen is het handig als we hen kunnen vertellen waar wij willen dat ze afzetten, zodat ze met een minimum aan inspanningen over álle hindernissen raken.

vrijspringen akkoord, daar hebben ze geen gewicht op hun rug, geen storend element. maar zitten is storen, niemand rijdt perfect. dat compenseren we door te helpen lezen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:01

Ik vind het jammer dat men niet leest, en zeker niet boeken die geschreven zijn, door zeer goede leermeesters. Als je de geschiedenis vergeet komen we nooit verder, want dan proberen we elke keer weer opnieuw uit, dat allang uitgeprobeerd is.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:10

moest ik ooit op hoog niveau gaan rijden zou ik zeker meer van die boeken lezen die je aanhaalt maar het lijkt me dat het merendeel van de internationale top dat níet doet. en als ik sommige bezig hoor denk ik dat ze het niet eens zouden begrijpen wat er staat.
ik heb ook nergens gezegd (hoop ik want anders was het zo niet bedoeld) dat ik vind dat mensen die hoog en/of internationaal rijden, góed rijden. hun systeem is mss tot op zekere hoogte geschikt maar ze winnen niet als ze de hele rit in de mond van het paard zitten te trekken. daar verlies je trouwens enorm veel tijd mee.

lezen is trouwens verschillend van lezen he, maar dat wijst de context uit. vandaar een kleine edit Haha!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:23

ponyzotje schreef:
moest ik ooit op hoog niveau gaan rijden zou ik zeker meer van die boeken lezen die je aanhaalt maar het lijkt me dat het merendeel van de internationale top dat níet doet. en als ik sommige bezig hoor denk ik dat ze het niet eens zouden begrijpen wat er staat.
ik heb ook nergens gezegd (hoop ik want anders was het zo niet bedoeld) dat ik vind dat mensen die hoog en/of internationaal rijden, góed rijden. hun systeem is mss tot op zekere hoogte geschikt maar ze winnen niet als ze de hele rit in de mond van het paard zitten te trekken. daar verlies je trouwens enorm veel tijd mee.

lezen is trouwens verschillend van lezen he, maar dat wijst de context uit. vandaar een kleine edit Haha!

Beste ponyzotje, ik wil juist dat U of beter gezegd alle ruiters juist wel lezen, want dan kunnen ze met veel meer plezier springen op een paard vriendelijke manier, en ik geloof me lees deze boeken, ze zijn heel makkelijk en begrijpelijk te lezen. Juist dat stoort me in de paardenwereld, dat men altijd denkt dat het wiel steeds nieuw uit gevonden moet worden. Het is al uitgevonden!!!!!!!!!!!!!!!! maar lees.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:28

Ik heb eens deze topic gelezen. Zo hoog als de TS springt dat durf ik niet hoor, overigens denk ik dat ze eerst eens iets meer combinatie moet worden met haar paard voordat ze het in een 1.20 parcours stuurt. Ben je er niet klaar voor dan komen de problemen.

De basis van het springen heb ik wel geleerd, het hoort bij je opleiding maar omdat ik een in dit soort dingen het lef niet helemaal heb en vroeger altijd heel snel hoog moest springen terwijl ik liever op laag ging oefenen ben ik met springen opgehouden en nu heb ik het lef niet helemaal meer, mischien een keer voor de lol.....

Maar goed ik heb wel altijd geleerd dat je het paard netjes het liefst in het midden van de sprong moest plaatsen en dat het paard het dan zelf verder moest oplossen. Het kan niet waar zijn dat je zelf zoals je zovelen ziet doen en hoort zeggen ik prik de sporen erin en mijn paard zet af. Zonder ruiter kan het paard ook heel erg goed springen. Bij de jonge paaarden soms zelfs bij de veulens al wordt een selectie gemaakt wie talent heeft en wie niet, zonder hulp van ons,

Ik denk dat je omdat voor springen een balans nodig is en je die balans toch al verstoord als je er als ruiter op gaat zitten je eigelijk zo stil mogelijk moet zitten om het paard niet te storen.

Dressuurmatig trainen en soepel maken.
Er zijn maar weinig topruiters die zo super springen dat ze met ieder paard er komen. Ik noem er maar is een paar: John Whitaker, Ian Miller, Ludger Beerbaum, Franke Sloothaak, die ier die vroeger zon enorm stijlruiter was zijnnaam weet ik niet meer iest met Ben geloof ik.
Het mooiste was die Fransman zijn naam is mee even ontschoten die reed internationaal op een rubber watertrensje zonder poes pas,das pas mooi.

En vele goede springruiters heb ik horen zeggen een hindernis is eigelijk een galoppas is maar dan net iets hoger, je bepaalt toch tijdens het galloperen ook niet waar en waarneer hij de galopsprong maakt. Het paard heeft zelf ogen gekregen. Sterker nog enkele passen voor de sprong taxeert hij, een pas voor de sprong ziet hij die sprong niet eens meer staan. Druk ik nu telkens tjakka mijn been tijdens de vermoedlijke afzet erin dan stoor ik hem toch?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:36

Kafue, tuurlijk is het geen kwestie van sporen erin en hij zet af.
Maar door de grootte van de galoppassen te regelen, dus eventuul iets verkorten of verlengen voor de sprong kan de ruiter wel ervoor zorgen dat het paard makkelijk uitkomt voor de hindernis. Maar de afstand kunnen zien is iets wat je dus moet leren door kilometers te maken.
Zie je de afstand zelf niet, dan kun je het beter overlaten aan je paard, maar dan moet het geen hindernis van 1.20 zijn.
Tot en met de L kom je er denk ik nog wel zonder afstanden te zien, later wordt dit (tenzij je een erg slim en handig paard hebt) moeilijk en loop je dus echt wel het risico middenin de hindernis terecht te komen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:40

Echte springruiters zien op 15 meter afstand al of ze uitkomen of niet en kunnen bijna op de cm nauwkeurig bepalen waar het paard gaat afzetten.
Dat afzetpunt is al door hun bepaald terwijl ze er nog 15 meter vanaf zijn. Dan laten ze het paard gewoon in een lekker tempo naar het hindernis galopperendoe niks meer en het paard zet netjes af waar de ruiter dat heeft bepaald.

Jammergenoeg heb ik dat niveau nog lang niet bereikt en daarom hou ik het nog maar wat lager. Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:44

Ik zie de afstand wel maar durf niet te springen ik twijfel en daarom spring ik niet althans niet hoog.
Ik ga denk ik maar s een keer laag beginnen. Is wel goed voor ons.
Ik zie de afstanden van de lui die springen wel en weet al een paar passen voor de sprong of het goed gaat of niet.
Ik denk dat het allerbelangrijkste de BASIS is. Die galopsprong bepalen en het plaatsen voor de sprong is DRESSUUR.

Wist je dat bijvoorbeeld een franke sloothaak of een ludger beerbaum zo een M-dresuur of Z-dresuur wegrijden met hun springpaarden/Terwijl hier springruiters in de basis rondrijden die een wp in de B hebben gehaald ooit en gelijk zijn gaan springen die paarden kunnen nog geen B proef aan.
Kun je sturen, regelen en plaatsen voor de sprong kom je er ook over. Dit heb ik overigens van een kennis die rijd momenteel S springen met een paard. Super dier die dus al 1.40 parcoursen springt. Hij krijgt wel eens fouten maar dit omdat hij en dat geeft die toe de dressuur ook niet helemaal in orde heeft en het paard ondeugend is dus niet voor de hulpen.
Dus eigelijk wat ik bedoel alles valt en staat bij de juiste BASIS.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:48

Dat ben ik volledig met je eens.
Kunnen schakelen, dat is ontzettend belangrijk. Ik merkte met mijn paard dat toen de dressuur een stuk vooruit was gegaan, het springen ook ineens veel beter ging.

Mijn springinstructeur heeft zijn paarden dressuurmatig zo goed voor elkaar, het zijn net elastiekjes. En inderdaad een z-proef rijdt ie denk ik ook zo, misschien niet precies zoals een dressuurjury het wil zien, maar toch.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:36

Professor schreef:
ponyzotje schreef:

Beste ponyzotje, ik wil juist dat U of beter gezegd alle ruiters juist wel lezen, want dan kunnen ze met veel meer plezier springen op een paard vriendelijke manier, en ik geloof me lees deze boeken, ze zijn heel makkelijk en begrijpelijk te lezen. Juist dat stoort me in de paardenwereld, dat men altijd denkt dat het wiel steeds nieuw uit gevonden moet worden. Het is al uitgevonden!!!!!!!!!!!!!!!! maar lees.

ik lees al op bokt Lachen leerzaam wat men van mensen met een andere visie (ben ik weer Haha! ) kan leren.
ik realiseer me nu dat er in dit topic ergens een verwarring kan zijn ontstaan rond het 'lezen' : boeken of afstanden Haha!
maar de boeken lees ik in ieder geval al zoveel ik kan (als ik ze kan vinden Verward ).

Kafue, ik ben ook altijd zo blij als ik ruiters zie die rondkomen op een trensje. ik heb het bij een vriendin al meermaals verkeerd gezien en ben daar erg door geshoqueerd.
die ruiter rijdt eveneens internationaal, met vele hengsten (die hij een paar keer per maand uit hun stal sleurt en ze meeneemt op wedstrijd). daar rijden nog ruiters, ze rukken, ze slaan alle leven uit die paarden en geloof me, die durven nog niet eens zelf initiatief nemen. ik gruwel bij de herinnering.

als je zoiets gezien hebt dan ben je er eeuwig bang voor dat je iets mis zou doen.... ik toch Haha! daarom lees ik eerst over alles wat ik doe en de reden dat ik die 'gevorderde' basisboeken nog niet gelezen heb is dat ik niet zo hoog spring. maar ik ben de laatste die iets zo verkeerd zou doen, heb er een heilige schrik voor Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:52

Zodra je moet grijpen naar hulpteugels, scherpe bitten en dergelijke houd je jezelf en je paard voor de gek.

In principe zou het mogelijk moeten zijn op welk niveau dan ook op een simpele trens rond te sturen maar ik zeg in principe want ik heb weinig ervaring in het psringen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:47

Ik heb tot nu toe altijd gesprongen op de simpele manier: ik stuur, paard springt. Een tamelijk succesvolle taakverdeling tot nu toe. Maar ik snap ook dat het niet altijd voldoet, soms komt het niet helemaal uit en is het paard zo lief de zaak te redden met een enorme sprong. Dat gaat natuurlijk niet meer als je op de grenzen zit van wat het paard kan. Het gaat niet meer als er vlak daarna een scherpe bocht komt of een andere hindernis. En ook bij vrijspringen gaat het niet allemaal vloeiend en vlekkeloos - paarden kunnen toch lang zover niet vooruit kijken als wij mensen dat kunnen, hoe slim en handig ze ook zijn.

Dat bepalen van de afzet is niet echt iets plotselings, 'nu moet je hier je voeten neerzetten' maar een geheel wat eigenlijk 'toevallig' moet lijken. Hier een milimetertje, daar een kleine correctie, en 'toevallig' kom je elke keer precies zo uit dat het paard het allemaal makkelijk kan. (Zo, mijn ideaal heb ik alvast, nu snel naar de praktijk!)

Tot slot nog over sporen en scherpe bitten: ik ben niet voor hoor. Maar, het gaat hard in zo'n parcours, je hebt weinig ruimte en weinig tijd en het is superspannend. Subtiele signalen komen dan wel eens wat minder door. (En ook bij de mensen. Bij een stopping point van de hindernis bij de military moest je in geval van nood de ruiters vragen te stoppen. Daar moet je bijna voorspringen voor ze je zien of horen.)

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 16:59

denk je dat het oefenen met een galopbalkje zal helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:12

Zelf spring ik ook op de simpele manier
Mooi gelijkmatig grondtempo en rustig wachten tot de sprong.
En ik was vaak foutloos, in de B en L.
Daar staat alles nog niet technisch en de hoogte en breedte zijn niet zo hoog, dus een paard kan daar zelf makkelijk wat oplossen.

Maar wat ik toen al veel hoorde, was dat het M (in mijn regio ligt die ook echt max. gebouwd met veel techniek door de vele springruiters) dan problemen ging geven.
Ik wilde onder vinden of dat zo was en idd, ze hadden gelijk.

Ik zie ook geen afstanden. ook niet na veel oefenen helaas.
En ondanks dat ik veel echt toppers onder mijn kont heb gehad (verschillende die later national gelopen hebben) konden deze paarden ook echt niet allemaal zelf de afstand inschatten, ook niet vrij.
Er zijn er idd die het wel kunnen, daar zou je misschien verder mee komen, door rustig in balans op je paard te zitten, maar het merendeel, nee, ik zou ze dat niet aan willen doen.
Want zelf over de kop, dat is je eigen keus, maar of die het ook van je aard is?
En later een stoppper krijgen door zulke geintjes, dat vind ik ook zonde.