Wondje van spoor...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

Re: Wondje van spoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:02

uit je laatst post komt het op mij over dat je net ff een tikje te traag bent voor je paardje.. de kunst van het paardrijden is het paard corrigeren voordat die in de fout gaat zodat de hulpen minimaal blijven. En volgens mij is dat bij jou nog niet het geval (totaal geen schande hoor!! Ik kan he took niet Bloos )

Misschien is het een goeie om je instructrice er eens in de week op te laten rijden zodat die ietjes meer door gereden kan worden en jij het net even ietsjes makkelijker hebt..

Daarbij denk ik.. als je paard echt zn gevoelig huid heeft zou die ook schuurplekken/wondjes moeten hebben bij je teugels op zn hals, misschien singel plekken.. en daar heeft die geen last van toch? Dan ligt het toch meer aan jou beenligging dan aan zijn huid denk..

succes iig

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:15

Er wordt toch letterlijk geschreven “het gebeurt iedereen wel een keer” .. Nou mij dus niet! Ik heb echt niet alleen makkelijke paarden hoor ook stakers en etterbakken. En naast die mening zet ik toch ook suggesties neer? Even een paar stappen terug doen in training en de basis hulpen opnieuw bevestigen.
Ik zie ook wel dat ze naar een oplossing aan het zoeken is het beste voor haar paard wil en dat schrijf ik toch ook.
Maar je zal toch een keer van die sporen af moeten want zachtjes prikken helpt niet want je prikt hem kapot..
Nu heb je een paard dat doof is voor het been én de zweep, het volgende waar hij doof voor wordt is het spoor en zo creëer je een staker die nergens meer op reageert..

Ik bedenk me dan toch wel altijd dat als een paard zo protesteert dat hem kapot prikken niet helpt (want je doet het paard er zeker pijn mee) dat er dan medisch of rijtechnisch iets gruwelijk fout zit.
En dat is inderdaad lastig te corrigeren maar geloof me er zijn gelukkig methoden zonder ze kapot te trappen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:56

Een keer goe prikken is beter dan tien keer half.
Rijd maar op de volte en laat je instructrice maar is meelopen met de longeerzweep.
HEt is jammer dat het gebeurd is maar wonderbaarlijk dat je er voor uit durft te komen.
Ik heb zelf nog nooit een paard kapot gereden. Maar idd je ziet het heel veel gebeuren.

Gewoon even consequent voorblijven. Je meot het paard telkens een stap voor zijn.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:17

Ik zou me echt kapot schamen als ik m'n oordeel zo snel klaar had Nagelbijten / Gniffelen

Goed, zoals ik 't begrijp, is de vraag van de TS min of meer tweezijdig: waarom is z'n huid nu opeens zo gevoelig, en wat kan ik tegen zijn gevoeligheidsreactie doen?

Op vraag 1 zijn de antwoorden "een huid in rui is gevoeliger" en "het kan een huidaandoening zijn" gekomen. Zou best kunnen, maar ik wil er graag nog aan toevoegen dat het ook met een verminderde weerstand te maken zou kunnen hebben. Heel normaal rond deze tijd van 't jaar. Een verminderde weerstand kan op 100.000 verschillende manieren naar boven komen, en een gevoeligere huid is er 1 van. Misschien dat een vitamine/mineralensupplement hem weer op de been helpt?

Vraag twee: sudocreme (verkrijgbaar bij de drogist) doet wonderen, maar maakt het, net als andere zalfjes, wel week. Dus tot de wondjes zijn geheeld, niet rijden, of niet met sporen rijden en uit de buurt van die wondjes blijven met je been.