tong over bit --> wie heeft handige tips

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sassie

Re: tong over bit --> wie heeft handige tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:25

o sorry nie goed gelezen Boos!
jammer dat het nie mag hi was goed bedoelt
groetjes sassie

MorLor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:18

Volgens mij mag je de tong goed doen als het paard hem tijdens de proef erover heen gooit. Eraf stappen weet ik niet zeker, maar je hebt wel iets van 30 sec om stil te staan en de tong proberen terug onder het bit te stoppen. Ik heb namelijk een keer meegemaakt tijdens een internationale wedstrijd dat mijn paard hem er onverwachts overheen stopte, heel fijn... ; en toen zei Dhr Ernes (was jury toen) dat je het tijdens de proef op mag lossen. Zolang je maar geen hulp van buitenaf krijgt en het binnen een bepaalde periode doet.
Verder helpt strakker doen van neusriem wel, maar is natuurlijk niet echt ideaal.. De bitten een gaatje hoger hangen wil indd nog wel eens helpen. Wat verder voor mijn paard belangrijk was, was dat ik hem (paar minuten) vlak voor de proef bezig hield, dus gewoon eerder je bandages/ beschermers eraf en dan door blijven rijden. Zodra ik namelijk ging stappen (met langere teugel..) of stilstaan vlak voordat ik de ring inmoest, begon hij altijd te zoeken met zijn tong. Vingers aflikken Waarschijnlijk door de spanning (oa vanaf mij) die er vlak voor het begin van de proef is.. probeer het in ieder geval eens. En mocht het met rijden en harnachement niet opgelost te krijgen zijn: bij mijn paard hielp de behandeling van een osteopaat heel goed. Volgens hem had hij namelijk een blokkade bij de overgang hoofd-hals. Je moet zelf natuurlijk maar kijken wat je ermee doet, maar bij mij hielp het echt fantastisch (en het was daarvoor behoorlijk dramatisch...)
Succes ermee!!! Ach gut

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 18:16

bedankt voor de tip. Ben wel erg benieuwd of je nu wel of niet de tong terug mag doen, is hier nogal wat verschil in mening in. Kan het ook nergens vinden op de wedsite van de knhs. wie weet het???? misschien een link ofzo

thanx

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:10

heeft hij geen last van z'n tanden, Ramses heeft het nl ook gehad en toen bleek dat het kwam omdat hij scherpe tanden had

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 16:51

had ik ook al aan gedacht, gelukkig komt 8 maart de tandarts dus dan is dat probleem ook meteen verholpen mocht het daaraan liggen

Haha!

soko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:58

Heej,
Mijn pony doet zoiets niet, maar ik heb wel eens een speciaal bit gezien, speciaal voor paarden die de tong over het bit leggen.
Het is een recht bit met in het midden een uitstekend stuk, een beetje rond zonder scherpe randen zegmaar, en die kan rond het bit draaien, het paard kan zijn tong dus nog wel bewegen maar niet meer over het bit leggen.
wel een slim idee, die van die bitmakers:P
Groetjes marinda.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:17

Járen geleden heb ik het eens gedaan, afstappen in de proef om de tong weer terug te doen (Z2).
Je moet er binnen een minuut weer opzitten, het zelf doen (dus geen hulp van derden) en ik kreeg 2 punten aftrek op het onderdeel.
Echter, het hielp weinig want binnen 1 minuut hing die tong weer over het bit. Mijn paard 'spoelde los' van het bit, maar bleef wel te rijden...
achteraf vind ik het jammer dat ik toen afgestapt ben...gewoon doorrijden, poker face opzetten en vaak ziet de jury er niets van (in mijn geval zag de jury dus ook niet dat mijn paard zijn tong over het bit had)...

Ik weet natuurlijk niet hoe de reglementen hierover tegenwoordig zijn...

Verder denk ik dat jouw paard gewoon nog niet genoeg 'voor elkaar' is voor de Z...hij bouwt waarschijnlijk spanning op, die jij niet (op tijd) door hebt. Het strakker aantrekken van de neusriem vind ik geen (goede) oplossing...zoek het probleem en pak het bij de bron aan...

Heeft hij wel genoeg ruimte in zijn mond voor de Stang & trens? Rij je enkel of dubbelgebroken onderleg trens?
Bij mijn paard waren alle problemen binnen 3 weken verdwenen toen ik overstapte op aurigan bitten en de onderleg trens dubbel gebroken!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 12:33

ik vind het wel apart dat als jehier op bokt eens een probleem neer zet zoals de mijne; hij heeft eenmaal zijn tong over zijn bit gegooid, er meteen vanuit wordt gegaan dat het paard niet klaar is voor het werk. (niet flauw bedoelt hoor maar soms zijn er een beetje te snelle conclusies getrokken) Zou hij dat nu continu doen dan zeg ik ok wie weet maar nu zeker niet.

Helaas merkte ik (en de jury)die keer wel echt dat hij zijn tong erover gooide, hij bleef op zoch wel te rijden maar veels te diep en dat kost punten. Hij heeft daarna ook niet weer meteen z'n tong erover gegooid, dus denk dat hij gewoon op dat moment even een uitweg zocht op zat te spelen met het bit. Nu hij 1 gaatje hoger hangt is het gelukkig niet meer gebeurd. Neusriem zit nog steeds op normale strakte (?) aansnoeren doe ik niet zo graag

oja ik heb een dubbelgebroken trens eronder, moest van mijn instructrice heb er verder zelf niet zoveel verstand van of enkel of dubbel nu beter is, wordt volgens mij nog steeds volop over gediscussieerd binnen de paardenwereld

ben ook benieuwd of je nog steeds mag afstappen, hoorde laatst dat dat wordt gezien als beeindigen van je proef en dat je dan een verliespunt krijgt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:09

Hmmm als je het écht zeker wilt weten, kun je denk ik het beste contact opnemen met de KNHS en de laatste reglementen opvragen hieromtrent.

Verder ben ik ervan overtuigd dat de tong over het bit of tong uit de mond een teken van verzet is. Je mag van geluk spreken dat jouw paard het nog niet zo vaak heeft vertoond maar je moet wel uitkijken dat hij het niet vaker gaat doen.
Hij doet het niet voor niets...een ander paard zou bv. gaan steigeren o.i.d. Misschien ben jij niet snel genoeg in je teugel (stang)hulpen? Tandarts kan misschien ook wel iets ontdekken in zijn mond.

In ieder geval veel succes ermee, maar zoek niet de oorzaak van het probleem bij je paard (hij heeft zijn dag niet) maar bij jezelf...

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 13:34

Helemaal mee eens hoor, let er nu ook heel erg op dat ik niet teveel met mijn stang doe. Bij de desbetreffende proef wou ik hem nog meer verzameld hebben en kan best iets teveel aan de stang hebben gezeten. Normaal heb ik nl slechts contact met de stang en heeft hij nauwelijks inwerking. Zie het ook alleen als een hulpmiddel voor als hij bv echt niet terugkomt.

tandarts komt, mag ook wel eens is nog nooit echt goed bekeken. want hij had nooit problemen die daar aanleiding toe gaven

Claudia_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:30

runningkawa schreef:
Claudia_89 schreef:
ik zou zeer zeker dit bit aan raden als het nog niet over is !! :

http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _14164.jpg
Groetjes Claudia Vork Haha!

En die wil je nog bij de S&T erbij stoppen??
Zal goed werken Haha! Knipoog

verder is vanaf de klasse Z en hoger een tonglepel niet meer toegestaan.

Nee dat bedoel ik niet !!!!!!!
die tonglepel moet je gebruiken bij het oefenen en je kan geen wedstrijden rijden als hij telkens met de tong over het bit loopt lijkt mij nogal logisch !!! Haha! Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:56

ah zo Haha!
maar zoals ik haar verhaal begreep deed hij het alleen op wedstrijd en niet thuis Lachen

Maar ondertussen is het topic weer heel wat tijd geleden geopend, ben beniuewd of het nu al beterder gaat Lachen

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 14:57

Is het probleem opgelost en hoe ?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:05

Mijn paard heeft het idd ook uitgevonden laatst, maar ik reed dan ook wel met erge losse riempjes... Bloos
In de proef helpt het meestal wel om de teugels even helemaal los te laten; dan doen ze meestal uit zichzelf de tong weer terug. Je bent wel even de aanleunig kwijt, maar daarna kun je ook wel weer fijn verder rijden is mijn ervaring... Succes. Knipoog

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:37

Je mag tijdens een dressuurproef afstappen (of vallen) als je maar binnen een minuut weer in het zadel zit.
Dit staat in onze papieren die we hebben gekregen van school voor het jureren dus dat zal dan wel toegestaan zijn.