Hoe losrijden als het koud is.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hoe losrijden als het koud is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 08:24

Galop is juist voor een paard een gemakkelijke gang....... in galop wordt een paard pas echt los...... vandaar dat ik stap, links en rechtsom...... behalve als ze echt TE fit zijn dan galopeer ik al eerder aan....... en dan ga ik gewoon in een handgalop lange lijnen gallopperen......... lekker op eigen benen, geen moeilijke dingen

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 08:45

Kafue schreef:
Hoe rijden jullie een paard los als het koud is.

Meestal rijd ik 10 minuten stap, dan ga ik draven en lichtrijden en beetje galloperen. Maar het lijkt net of mijn paard gewoon veel stoerder is als het koud is en of die dan ook al zijn alle voorwaarden om goed van achter naarvoren te rijden aanwezig toch blijft hij lang stoer. hangt een beetje op de handen enzo.
Later krijg ik hem er wel door maar het duurt me vaak te lang voordat ik lekker kan gaan werken en soms komt hij er gewoon helemaal niet door. Terwijl hij normaal super loopt.

Haha! Gelukkig is het hier nooit zoaldn koud en hebben we een binnenbak tot onze beschikking. Haha! het paard is overigens niet geschoren ofzo.

Ik rijd zeker als het koud is minstens eerst tien minuten in stap warm. Heeft een hele doeltreffende functie, lang warm stappen bij kou. Ter info voor degenen die dit (nog) niet weten: Het paard heeft namelijk tussen al zijn botten/ kraakbeen en gewrichten gewrichtsvloeistof (synovia) en dit is een soort smeersel voor het paard. Deze vloeistof is normaal wat stroperig, dik dus en door warmte wordt het vloeibaarder. Dus bij koud weer is dit best dik en om de kans op (onnodige) blessurs bij koud weer te voorkomen stap ik eerst de spieren van het paard enigzins warm zodat deze vloeistof mooi tussen alle gleufjes door kan sijpelen. Dan pas begin ik aan de warming up van mijn paard, met wat draven, galopperen en veel grote wendingen.

Hopelijk heb je hier wat aan, Kafeu (en misschien ook anderen).

Groetjes!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 08:52

Tact schreef:
De andere reden om langer te stappen is de aanmaak van synovia, het gewrichtsvocht wat nodig is om de gewrichten soepel te laten werken. Als synovia traag wordt aangemaakt en je gaat te snel draven of galopperen kan dat gevolgen voor de gewrichten hebben. Zie het maar als rijden met een auto zonder motor olie, maar nu de motor-olie in de gewrichten. Die gevolgen hiervan zijn niet omkeerbaar, de schade, als die optreedt, geneest niet meer. Dus ook hier blessure risiko, die er echter op een ander moment uit kan komen.

Hee, ik zie dat hier al een keer uitgelegd is wat ik ook bedoel, dus mijn info was misschien wat overbodig.
Het valt me alleen wel op dat niemand anders hier nog aan gedacht heeft of hierop in gaat. Dit is namelijk voor de gezondheid van je paard een hele belangrijke reden om lang te stappen bij koud weer. Als ruiter kun je de kansen op blessures in dit stadium van het rijden enorm verkleinen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 08:58

Galop is de makkelijkste gang van een paard.......... En ik kies er altijd voor om vooral als ze fit zijn gelijk aan te galoperen.. om dat als IK dat niet doe de paarden zichzelfs slecht kunnen inhouden en zelf allerlei rotgeintjes uit gaan halen.... als ik aangaloppeer heb IK het onder controle, als hun aangaloperen hebben hun dat. Als het al uberhaupt alleen bij galoperen blijft... Clown

Wezenlijk verschil.

Daarnaast is de galop in tegenstelling tot de draf voor een paard veel makkelijker.... Qua warmdraaien is zelfd de galop beter dan de stap Haha! Haha!

Dat de galop harder gaat dan stap, betekend niet dat het zwaarder is voor ze.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:17

De belasting van spieren, pezen en gewrichten is in galop het grootst, wat minder in draf en het minst in stap. Stap is de enige gang waarbij het paard zichzelf met de meeste spieren maar met een lagere intensiteit zijn lichaam gymnastiseert. De slijtage van gewrichten is in draf en galop als het paard niet is warm gestapt het grootst. Het blessure risiko is het kleinst en de negatieve gevolgen op langere termijn zijn het minst met instappen. Uitgangspunt is de gezondheid behouden, blessure risiko minimaal te houden en de onnodige slijtage zoveel mogelijk te beperken. Soms moet je om andere redenen wel eens voor een andere aanpak kiezen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:38

gijsenkim schreef:
Galop is de makkelijkste gang van een paard.......... En ik kies er altijd voor om vooral als ze fit zijn gelijk aan te galoperen.. om dat als IK dat niet doe de paarden zichzelfs slecht kunnen inhouden en zelf allerlei rotgeintjes uit gaan halen.... als ik aangaloppeer heb IK het onder controle, als hun aangaloperen hebben hun dat. Als het al uberhaupt alleen bij galoperen blijft... Clown

Wezenlijk verschil.

Daarnaast is de galop in tegenstelling tot de draf voor een paard veel makkelijker.... Qua warmdraaien is zelfd de galop beter dan de stap Haha! Haha!

Dat de galop harder gaat dan stap, betekend niet dat het zwaarder is voor ze.

Ja zo doe ik het ook! Al jaren, nooit problemen gehad OK dan! !
Hoe vaak zie je geen ruiters die hun paarden tegenhouden omdat ze op de klok af 10 minuten in gaan stappen! Terwijl dat paard zichzelf warm wilt draaien en wat joliger is i.v.m de kou???
En dan krijg je die rotgeintjes....

Maar goed, ook als het normaal/warm weer is zie ik een handgalopje op eigen benen als een warming up, mijn paarden vinden het heerlijk en worden/laten zo goed los in het lijf... Knipoog

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:21

Amadeo schreef:

Ik rijd
zeker als het koud is minstens eerst tien minuten in stap warm
. Heeft een hele doeltreffende functie, lang warm stappen bij kou. Ter info voor degenen die dit (nog) niet weten: Het paard heeft namelijk tussen al zijn botten/ kraakbeen en gewrichten gewrichtsvloeistof (synovia) en dit is een soort smeersel voor het paard. Deze vloeistof is normaal wat stroperig, dik dus en door warmte wordt het vloeibaarder. Dus bij koud weer is dit best dik en om de kans op (onnodige) blessurs bij koud weer te voorkomen stap ik eerst de spieren van het paard enigzins warm zodat deze vloeistof mooi tussen alle gleufjes door kan sijpelen. Dan pas begin ik aan de warming up van mijn paard, met wat draven, galopperen en veel grote wendingen.

Hopelijk heb je hier wat aan, Kafeu (en misschien ook anderen).

Groetjes!

Nogmaals mijn opmerking, hoe zie je dit dan als je je paard losgooit, want die van mij gaat echt niet eerst 10 minuten losstappen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:04

Amadeo schreef:
Tact schreef:
De andere reden om langer te stappen is de aanmaak van synovia, het gewrichtsvocht wat nodig is om de gewrichten soepel te laten werken.

Het valt me alleen wel op dat niemand anders hier nog aan gedacht heeft of hierop in gaat.

Ik kon hierover geen echt goede info vinden. Wat ik vond gaf de indruk dat dat aanmaken van gewrichtsvocht een langetermijnproject is, iets waar je rekening mee moet houden na blessures bv, maar niet in 5 minuten losstappen gebeurt.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:08

cloris schreef:
Nogmaals mijn opmerking, hoe zie je dit dan als je je paard losgooit, want die van mij gaat echt niet eerst 10 minuten losstappen

Een paard dat de hele dag op de wei of buiten loopt heeft in principe de stramme, stijve spieren niet. Ook de gewrichten zijn gesmeerd. Een paard dat de hele dag op stal staat en dan wordt losgegooit, barst van de energie en is vaak heel kwiek. Het paard loopt in die situatie meer blessure risiko. Een paard denkt in die situatie niet na, alleen is er - in het paard - geen beveiliging ingebouwd. Het paard is niet gebouwd voor stilstaan in een kleine ruimte als een stal. Het paard uit zich vaak stoer, uitgelaten en blij omdat het kan bewegen. Vanuit langduring stil staan (wat onnatuurlijk voor een paard is), is die uitbundigheid (wat natuurlijk is) in die situatie niet altijd het beste.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:54

Tact schreef:
cloris schreef:

Een paard dat de hele dag op de wei of buiten loopt heeft in principe de stramme, stijve spieren niet. Ook de gewrichten zijn gesmeerd. Een paard dat de hele dag op stal staat en dan wordt losgegooit, barst van de energie en is vaak heel kwiek. Het paard loopt in die situatie meer blessure risiko. Een paard denkt in die situatie niet na, alleen is er - in het paard - geen beveiliging ingebouwd. Het paard is niet gebouwd voor stilstaan in een kleine ruimte als een stal. Het paard uit zich vaak stoer, uitgelaten en blij omdat het kan bewegen. Vanuit langduring stil staan (wat onnatuurlijk voor een paard is), is die uitbundigheid (wat natuurlijk is) in die situatie niet altijd het beste.

Daar komt bij dat dat waarschijnlijk niet stuctureel voorkomt. Dagelijks bedoel ik. En volgens mij heb je als ruiter min of meer de taak om op het welzijn van je paard te letten en dus de kans op blessures te minimaliseren.
Natuurlijk kan een paard een sprintje trekken zonder dat daarbij ernstige blessures hoeven op te treden, maar laat je iedere dag na uren lange boksrust het paard meteen rondrennen, is de kans aanzienelijk vergroot op (permanente) schade/ blesures.
Dat is het enige wat Tact en ik aangeven, vookomen is beter dan genezen.

Verder ben ik (maar dat is al duidelijk) hier volkomen mee eens met Tact.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:02

shadow0 schreef:
Ik kon hierover geen echt goede info vinden. Wat ik vond gaf de indruk dat dat aanmaken van gewrichtsvocht een langetermijnproject is, iets waar je rekening mee moet houden na blessures bv, maar niet in 5 minuten losstappen gebeurt.

het gaat er ook niet om of het aangemaakt wordt. Dat wordt het wel. Het gaat er hier om dat het van zichzelf een dikkige, stroperige massa is, een soort olie, die makkelijk tussen de gewrichten en pezen door kan sijpelen als het dunner is. En dat kun je als ruiter voor elkaar krijgen door lang (10 tot 15 min.) warm te stappen waardoor de spieren van het paard warm worden en deze de warmte afgeven aan dit smeersel. Zie je de cirkel???

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:12

Tact schreef:

Ik denk dat een paard dat voor zichzelf het beste uit kan maken hoor!
Die kent zijn lichaam het beste en weet waar de limiet ligt.

Mijn paarden komen elke dag los in een bak of in de wei!
En elke dag gaan zij te keer alsof zij nooit buiten komen (waarbij ik me altijd afvraag hoe paarden reageren die nooit los komen Bloos ).
Ik heb al ruim vijftien jaar eigen paarden en houdt ze ook al die tijd op dezelfde manier, recentelijk heb ik voor de eerste keer problemen gehad met een "oude" pensionmerrie!
Zij verstapte zich waardoor haar hoef een dag of twee warm was en zij kreupel liep. Meer niet, dus die theorie gaat dan ook niet op Tact!

Een paard weet zelf wat hij wel of niet aan kan en als wij juiste ruiters zijn dan weten we dat ook. Dan horen en voelen we aan ons paard waar de lat ligt! Ik zie niet in waarom dat een rustig galopje aan het begin van de rit meer risico met zich mee brengt, dan wanneer de ruiter zijn paard tegenhoudt, om gedwongen te stappen!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:15

Amadeo schreef:

Daar komt bij dat dat waarschijnlijk niet stuctureel voorkomt. Dagelijks bedoel ik. En volgens mij heb je als ruiter min of meer de taak om op het welzijn van je paard te letten en dus de kans op blessures te minimaliseren.
Natuurlijk kan een paard een sprintje trekken zonder dat daarbij ernstige blessures hoeven op te treden, maar laat je iedere dag na uren lange boksrust het paard meteen rondrennen, is de kans aanzienelijk vergroot op (permanente) schade/ blesures.

Maar toch he, mijn paard staat s'nachts gewoon op stal en wordt elke dag losgelaten, elke dag weer doet hij gewoon gek als hij los is. Ik geloof ook niet dat het helpt als ik tegen hem zeg dat het niet goed is voor hem Haha! plus dat hij niet rond MOET rennen van mij, maar hier zelf voor kiest, net als al die andere paarden.. mijn vorige paard ging elke dag het land op en deed dit elke dag weer in volle galop vanuit zijn stal... ik heb hem toch 18 jaar bij gehad.
En als ik losrijd met koud weer is zijn drafje rustiger dan zijn stap moet ik zeggen, dus ik vermoed dat dit verhaal ook van paard tot paard bekeken moet/kan worden.
Ik ben iig nog niet geheel overtuigd Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:53

Amadeo schreef:
Tact schreef:

De vraag is "hoe rijden jullie los als het KOUD is"

ONder koud versta ik 3 of minder graden... en aangezien dit ongeveer 2 weken per jaar voorkomt zal de geleden schade best loslopen.

Daarnaast denk ik dat jullie net even teveel waarde hechten aan het synovia verhaal, Synovia aanmaken is een heel langdurig proces...... en synovia hoeft niet op temperatuur te komen omdat het al op LICHAAMSTEMPERATUUR is.

En de opmerking dat het eerst op temperatuur moet komen door de opwarming van de spieren............ maw, een paard heeft altijd koorts als hij aan het werk is?????

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:08

Kafue schreef:
Ik zie dat de verschillen hier enorm zijn. De ene stapt lang los, ik ook en de ander draaft vrij vlot aan.

Ik heb alleen als het gevoel dat het paard als het koud is veel stoerder is, minder snel nagevelijk minder snel in een fijne aanleuning komt.
Hier blijkt wel dat jullie dat allemaal ervaren. Haha!

Dat heb ik ook altijd inderdaad. Als het koud is is hij heel stoer, en veel minder snel nageeflijk. Hij houdt dan graag zijn hals erop, en neemt meer druk dan anders. Ik moet er dan echt aan werken, terwijl hij normaal direct nageeft als ik de teugels op pak.

Ik stap ook niet lang in als het echt koud is. Hij ziet sowieso al altijd overal spoken, maar hoe kouder, hoe meer spoken.... En dan krijg ik dus telkens van die explosies, vanuit stap, telkens wegspringen en wegschieten. Ook blijft hij zich in stap dan erg spannen.
Ik laat hem vaak ook even gewoon vwnw galoperen, lekker op eigen benen en hij mag grotendeels het tempo bepalen. Hij ontspant dan vrijwel gelijk, begint tevreden te proesten, en daarna kan ik lekker verder rijden ipv eerst een kwartier strijd te moeten voeren.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:42

@ Kaja
Er staat in het antwoord, als paarden de hele dag op stal staan en dan worden losgegooid. Jouw paarden boffen, de meeste paarden in Nederland staan op een stal die kleiner is dan 10 m2.

@ Gijsenkim
Ook bij hogere temperaturen die je aangeeft is de synovia (min of meer) stropering. Door het rustige en langere bewegen verdeelt de synovia zich beter binnen het gewricht, waardoor optimale smering binnen de gewrichten plaats vindt.

Wat betreft een galopje: de krachten bij een galopje kunnen tot wel 6x groter zijn dan bij een paard dat in stap gaat.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:23

Maar Tact, mijn paarden staan 's nachts binnen...
Dat geeft dan toch hetzelfde effect als ik ze in de ochtend buiten zet en ze gaan uit hun naad???

Volgens mij neem jij dat synovia verhaal ook echt té serieus...

Een paard wat op de vlucht moet voor eventueel gevaar staat toch ook maar een beetje te lante-fanten voordat hij in volle galop ervan door sprint?

Hoe dan ook, mijn paarden laten door het warming up galopje veel beter los, ze zijn direct wat (overtollig) energie kwijt, ze worden losser in hun lijf, komen sneller in een fijne aanleuning en het werkt bovendien ontspannend voor hun!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:31

En als mijn paard van opwinding nou gaat passageren ipv stappen....... ?????

Of constant wegschiet enzovoort enzovoort.........

Is het dan ook slechter om gecontroleerd een handgalop uit te voeren???

Passageren is helemaal een snelle beweging die de nodige kracht vergt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:41

[quote="Kaja"][quote="Tact"]

Ik denk dat een paard dat voor zichzelf het beste uit kan maken hoor!
Die kent zijn lichaam het beste en weet waar de limiet ligt.

Daar ben ik het niet mee eens. Een paard denk niet logisch na zoals mensen dat doen. Wij weten dat we een blessure hebben, en houden daar rekening mee. Dat doen paarden niet. Een paard dat door een blessure lang op stal moet staan, en af en toe moet stappen, denkt niet van "goh, laat ik maar rustig stappen, anders duurt het nog langer voor t over is." Die heeft op dat moment zin om gek te doen, en die gaat op dat moment gewoon. Al die energie moet er uit, en op dat moment voelt een paard ook geen pijn. (adrealine) Alleen heb je wel kans dat je weer van voor af aan moet beginnen met revalideren. Dus ik heb niet het gevoel dat een paard het altijd voor zichzelf kan uitmaken. In de natuur moeten paarden door gaan, ook al zijn ze geblesseerd. Anders zijn ze ten dode opgeschreven. Dus een paard zal niet snel rustig aan gaan doen omdat dat beter is voor m. En dat geldt natuurlijk ook voor het rijden. Sporters moeten eerst warm worden, voor ze veel van hun spieren kunnen vragen. Da's met paarden net zo. En als het fris is buiten, zal je toch de slimste van de twee moeten zijn, en m moeten proberen rustig te laten opbouwen.
Maar goed. Dat is MIJN mening.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:17

Kaja schreef:

Een paard wat op de vlucht moet voor eventueel gevaar staat toch ook maar een beetje te lante-fanten voordat hij in volle galop ervan door sprint?

paarden in het wild zijn bijna constant in beweging... ja gedomesticeerde paarden staan 'niets' te doen maar dat is omdat wij ze daartoe 'dwingen'

toen mijn paard nog op de manege stond ging ze heel erg hoesten als ze gelijk uit stal losgegooid werd en gek deed.. ook kon ik dan merken dat ze minder soepel liep... wanneer ik haar rustig liet stappen en daarna het tempo opbouwde liep ze veel fijner... dus ik stap graag wat langer in... (gelukkig staat ze nu constant op de wei en kan ze zelf bepalen wanneer ze naar haar stal gaat)

wanneer zij wat frisser is door het weer zal ze misschien wat harder stappen maar ze weet heel goed dat ze niet verder mag gaan... dit heb ik haar doormiddel van grondwerk en bepaalde oefeningen geleerd. In het begin protesteerde ze soms nog wel maar nu vind ze het prima omdat ze weet dat ze vanzelf wel harder mag (als ze het heel goed doet ga ik soms even naar het bos)... en dit doe ik met meerdere paarden/pony's die ik rijd...

dat synovia gedoe had ik nog nooit gehoord maar goed ik denk dat iedereen het gewoon zijn/haar eigen manier moet doen en niet moet proberen om een andere manier op te dringen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:46

Ik wordt er zo moe van wanneer mensen "denken" dat sommige mensen hier antwoord geven en zo een ander hun mening op willen dringen! Jeetje er bestaat ook nog zoiets als interpetatie hoor en je kunnen verplaatsen in een ander!

Is tegenwoordig iedereen "bang" dat die wat krijgt ofzo door naar een ander te luisteren en voor jezelf te bepalen wat werkt voor jou en wat niet.... Ongekend wat een drama's zeg! IK wil dit en IK doe het op MIJN manier, allemaal prima, maar wanneer je jezelf openstelt en luistert naar een ander zul je zien dat er meer onder de zon is dan enkel jouw visie! Oké prima ieder werkt op zijn eigen manier en vertelt daarover....

Kan het dan ook zonder die vreselijk kinderachtige off-liners als MIJN MENING of EEN ANDERE MANIER OP TE DRINGEN?? Hallo, dit is een discussie forum!!!

En een paard kan zelf heel goed bepalen wat goed voelt en wat niet hoor! Een paard kent zijn eigen lichaam echt wel, in tegenstelling tot wat de mens doet of denkt voor hem te kunnen voelen!

Alleen zijn sommige paarden zo onderdrukt of op een dusdanige manier "verziekt" dat hun zesde zintuig het af laat weten!
Maar geloof mij, als je de tijd neemt om naar jouw paard te luisteren en je in te leven in je paard, dan vertelt jouw paard heel goed wat hij wilt en wat niet! 't Is maar net hoe "doof" je bent....

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:42

@ Kaja Jij doet het goed. Niets op tegen.

Ik hoef en moet mijn gelijk niet hebben. Er wordt een vraag gesteld in het forum waar anderen en ik een antwoord op geven. Uit de praktijk weet ik waar ik het over heb. Jouw praktijk en mijn ervaring zijn verschillend. Klaar. Voor de rest hoef ik daar niet verder op in te gaan.

Een paard dat uit een stal komt, waar het paard nauwelijks in kan bewegen en daarna uit z'n dak gaat loopt meer blessure risiko als het wordt losgelaten. Een goede africhting en scholing van het paard kan die problemen voorkomen. Het is heel naief om te veronderstellen dat een stalpaard zijn lichaam het beste kent. Het paard is overgeleverd aan de wijsheid van handelen en de mogelijkheden van zijn baas of ruiter. Een weekje stage lopen in een paardenkliniek is heel verhelderend en leerzaam.
Grapje. Pling

@ Gijsenkim
Als je moet kiezen tussen uitbreken en hoeken induiken enz. of een gecontroleerde galop, dan is het laatste beter. Als je kan kiezen tussen eerst stappen en wat losmaken en ontspannen en daarna in een snellere gang, dan is dat op de langere termijn beter voor een paard, dan direct gaan galopperen. Ik heb al aangegeven dat er paarden zijn die soms een andere aanpak nodig hebben, bv beginnen met galop. De keerzijde is, dat de risiko's waar we het over hebben, dan zijn ingecalculeerd. Soms moet je risiko's nemen, dat is leven.
Je hebt mooie strandfoto's van Katwijk geplaatst. Dat mag ook hier gezegd worden. Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:33

Senks Haha! Haha! Haha!

Soms moet je uit twee kwaden de minst kwade kiezen Haha! Haha! Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:39

@Needje, mensen denken ook niet zo logisch na hoor. Zoveel mensen lopen gewoon dwars door een blessure heen. (En ikzelf ben er 1 van hoor...)

@all: bij mensen is een warming-up ook deels om je hartslag wat omhoog te brengen zodat de doorbloeding beter wordt. Dat is iets wat mij met wandelen bv niet lukt, daarvoor heb ik echt meer inspanning nodig. Hoe zit dat bij paarden?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 23:03

maar denk nu eens in: als jullie 's avonds als het lekker koud is (vriestemperatuur) gaan hardlopen, gaan jullie dan tien minuten stappen? nee toch? dan loop ik ook al snel hoor, ok, eerst rustig opwarmtempo en daarna doorlopen, maar ja.