Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Kafue schreef:Hoe rijden jullie een paard los als het koud is.
Meestal rijd ik 10 minuten stap, dan ga ik draven en lichtrijden en beetje galloperen. Maar het lijkt net of mijn paard gewoon veel stoerder is als het koud is en of die dan ook al zijn alle voorwaarden om goed van achter naarvoren te rijden aanwezig toch blijft hij lang stoer. hangt een beetje op de handen enzo.
Later krijg ik hem er wel door maar het duurt me vaak te lang voordat ik lekker kan gaan werken en soms komt hij er gewoon helemaal niet door. Terwijl hij normaal super loopt.
Gelukkig is het hier nooit zoaldn koud en hebben we een binnenbak tot onze beschikking.
het paard is overigens niet geschoren ofzo.
Tact schreef:De andere reden om langer te stappen is de aanmaak van synovia, het gewrichtsvocht wat nodig is om de gewrichten soepel te laten werken. Als synovia traag wordt aangemaakt en je gaat te snel draven of galopperen kan dat gevolgen voor de gewrichten hebben. Zie het maar als rijden met een auto zonder motor olie, maar nu de motor-olie in de gewrichten. Die gevolgen hiervan zijn niet omkeerbaar, de schade, als die optreedt, geneest niet meer. Dus ook hier blessure risiko, die er echter op een ander moment uit kan komen.
gijsenkim schreef:Galop is de makkelijkste gang van een paard.......... En ik kies er altijd voor om vooral als ze fit zijn gelijk aan te galoperen.. om dat als IK dat niet doe de paarden zichzelfs slecht kunnen inhouden en zelf allerlei rotgeintjes uit gaan halen.... als ik aangaloppeer heb IK het onder controle, als hun aangaloperen hebben hun dat. Als het al uberhaupt alleen bij galoperen blijft...![]()
Wezenlijk verschil.
Daarnaast is de galop in tegenstelling tot de draf voor een paard veel makkelijker.... Qua warmdraaien is zelfd de galop beter dan de stap![]()
![]()
Dat de galop harder gaat dan stap, betekend niet dat het zwaarder is voor ze.
Amadeo schreef:
Ik rijd
zeker als het koud is minstens eerst tien minuten in stap warm. Heeft een hele doeltreffende functie, lang warm stappen bij kou. Ter info voor degenen die dit (nog) niet weten: Het paard heeft namelijk tussen al zijn botten/ kraakbeen en gewrichten gewrichtsvloeistof (synovia) en dit is een soort smeersel voor het paard. Deze vloeistof is normaal wat stroperig, dik dus en door warmte wordt het vloeibaarder. Dus bij koud weer is dit best dik en om de kans op (onnodige) blessurs bij koud weer te voorkomen stap ik eerst de spieren van het paard enigzins warm zodat deze vloeistof mooi tussen alle gleufjes door kan sijpelen. Dan pas begin ik aan de warming up van mijn paard, met wat draven, galopperen en veel grote wendingen.
Hopelijk heb je hier wat aan, Kafeu (en misschien ook anderen).
Groetjes!
Amadeo schreef:Tact schreef:De andere reden om langer te stappen is de aanmaak van synovia, het gewrichtsvocht wat nodig is om de gewrichten soepel te laten werken.
Het valt me alleen wel op dat niemand anders hier nog aan gedacht heeft of hierop in gaat.
cloris schreef:Nogmaals mijn opmerking, hoe zie je dit dan als je je paard losgooit, want die van mij gaat echt niet eerst 10 minuten losstappen
Tact schreef:cloris schreef:Nogmaals mijn opmerking, hoe zie je dit dan als je je paard losgooit, want die van mij gaat echt niet eerst 10 minuten losstappen
Een paard dat de hele dag op de wei of buiten loopt heeft in principe de stramme, stijve spieren niet. Ook de gewrichten zijn gesmeerd. Een paard dat de hele dag op stal staat en dan wordt losgegooit, barst van de energie en is vaak heel kwiek. Het paard loopt in die situatie meer blessure risiko. Een paard denkt in die situatie niet na, alleen is er - in het paard - geen beveiliging ingebouwd. Het paard is niet gebouwd voor stilstaan in een kleine ruimte als een stal. Het paard uit zich vaak stoer, uitgelaten en blij omdat het kan bewegen. Vanuit langduring stil staan (wat onnatuurlijk voor een paard is), is die uitbundigheid (wat natuurlijk is) in die situatie niet altijd het beste.
shadow0 schreef:Ik kon hierover geen echt goede info vinden. Wat ik vond gaf de indruk dat dat aanmaken van gewrichtsvocht een langetermijnproject is, iets waar je rekening mee moet houden na blessures bv, maar niet in 5 minuten losstappen gebeurt.
Tact schreef:
Een paard dat de hele dag op de wei of buiten loopt heeft in principe de stramme, stijve spieren niet. Ook de gewrichten zijn gesmeerd. Een paard dat de hele dag op stal staat en dan wordt losgegooit, barst van de energie en is vaak heel kwiek. Het paard loopt in die situatie meer blessure risiko. Een paard denkt in die situatie niet na, alleen is er - in het paard - geen beveiliging ingebouwd. Het paard is niet gebouwd voor stilstaan in een kleine ruimte als een stal. Het paard uit zich vaak stoer, uitgelaten en blij omdat het kan bewegen. Vanuit langduring stil staan (wat onnatuurlijk voor een paard is), is die uitbundigheid (wat natuurlijk is) in die situatie niet altijd het beste.
).Amadeo schreef:
Daar komt bij dat dat waarschijnlijk niet stuctureel voorkomt. Dagelijks bedoel ik. En volgens mij heb je als ruiter min of meer de taak om op het welzijn van je paard te letten en dus de kans op blessures te minimaliseren.
Natuurlijk kan een paard een sprintje trekken zonder dat daarbij ernstige blessures hoeven op te treden, maar laat je iedere dag na uren lange boksrust het paard meteen rondrennen, is de kans aanzienelijk vergroot op (permanente) schade/ blesures.
Dat is het enige wat Tact en ik aangeven, vookomen is beter dan genezen.
Verder ben ik (maar dat is al duidelijk) hier volkomen mee eens met Tact.
plus dat hij niet rond MOET rennen van mij, maar hier zelf voor kiest, net als al die andere paarden.. mijn vorige paard ging elke dag het land op en deed dit elke dag weer in volle galop vanuit zijn stal... ik heb hem toch 18 jaar bij gehad.
Amadeo schreef:Tact schreef:
Daar komt bij dat dat waarschijnlijk niet stuctureel voorkomt. Dagelijks bedoel ik. En volgens mij heb je als ruiter min of meer de taak om op het welzijn van je paard te letten en dus de kans op blessures te minimaliseren.
Natuurlijk kan een paard een sprintje trekken zonder dat daarbij ernstige blessures hoeven op te treden, maar laat je iedere dag na uren lange boksrust het paard meteen rondrennen, is de kans aanzienelijk vergroot op (permanente) schade/ blesures.
Dat is het enige wat Tact en ik aangeven, vookomen is beter dan genezen.
Verder ben ik (maar dat is al duidelijk) hier volkomen mee eens met Tact.
Kafue schreef:Ik zie dat de verschillen hier enorm zijn. De ene stapt lang los, ik ook en de ander draaft vrij vlot aan.
Ik heb alleen als het gevoel dat het paard als het koud is veel stoerder is, minder snel nagevelijk minder snel in een fijne aanleuning komt.
Hier blijkt wel dat jullie dat allemaal ervaren.
Kaja schreef:
Een paard wat op de vlucht moet voor eventueel gevaar staat toch ook maar een beetje te lante-fanten voordat hij in volle galop ervan door sprint?