wending om de voorhand?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: wending om de voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:38

Dat lijkt veel op de duitse termen zeg, die gebruikt worden.
Veel meer als het Nederlands.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:37

Ik heb de proef even doorgelezen, op zich wel makkelijk.

Als je nu in die proef bij B een keertwenidng moet doen ga je dat als volgt aanpakkeen. Je kont op de linkerhand aanstappen, ietsje voor B maar je actief een paar halve ophoudingen en je gaat de stelling alvast iets ompakken. Je draait dus je buitenhand in voor de nieuwe stelling en drukt alvast ietsje met rechts naar je linkerbeen. Actief halthouden door middel van de hele ophouding. Vervolgens leg je rechts nog iets verder naar achteren en draait rechts nog ietsje in zodat je linkeroog ziet en je geeft rechterbeen voor het wegstappen, linkerhand vangt op. Rechterbeen continue achterbeen van paard activeren, Zo draai je de wening om de voorhand als je voelt dat je ten opzichte van de lange zijde weer recht bent verminder je de stelling en leg je je rechterbeen terug en stap je actief voorwaarts

Heel veel sucses. En denk eraan dat je rechtop blijft zitten dus niet naar voren vallen ofzo

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:06

Dat ziet er idd behoorlijk anders uit dan de dressuurproeven uit het standaard boekje

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:37

Aparte proef in vergelijking mer hier zeg ......

maar de tips hierboven klinken me logisch in de oren

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:18

Kafue schreef:

Als je nu in die proef bij B een keertwenidng moet doen ga je dat als volgt aanpakkeen. Je kont op de linkerhand aanstappen, ietsje voor B maar je actief een paar halve ophoudingen en je gaat de stelling alvast iets ompakken. Je draait dus je buitenhand in voor de nieuwe stelling en drukt alvast ietsje met rechts naar je linkerbeen. Actief halthouden door middel van de hele ophouding. Vervolgens leg je rechts nog iets verder naar achteren en draait rechts nog ietsje in zodat je linkeroog ziet en je geeft rechterbeen voor het wegstappen, linkerhand vangt op. Rechterbeen continue achterbeen van paard activeren, Zo draai je de wening om de voorhand als je voelt dat je ten opzichte van de lange zijde weer recht bent verminder je de stelling en leg je je rechterbeen terug en stap je actief voorwaarts

Heel veel sucses. En denk eraan dat je rechtop blijft zitten dus niet naar voren vallen ofzo

linkeroog?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:21

ponyzotje schreef:
Kafue schreef:

linkeroog?

Sorry duizend maal excuus meot natuurlijk rechts zijn

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:55

Haha! denk dat het wel te begrijpen is hoor Ja verder heel mooi en compleet omschreven , behalve de TS heb ik er ook heel wat aan Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 20:04

heel erg bedankt voor de uitleg ivm de hulpen kafue!! Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:28

Kafue schreef:
Hulpgeving is niet in order.

Halthouden actief op vier benen gewicht gelijk verdeeld. Vervolgens stelling naar rechts, rechter been achter de singel linkerbeen lang. Je hebt olgens je optie je linkerbeen achter de singel en das nu juist het been waarvoor de 8hand weg moet stappen.
En de stelling is maar heel weinig hoor.

Waarom eerst halthouden? Wending om de voorhand is toch een voorwaartse beweging?
Ik rijd nooit een wending om de voorhand vanuit het halthouden, IMO krijg je dan veel eerder dat het 'spilbeen' blijft staan, in plaats van dat het paard doorstapt met beide voorbenen.
Ik rijd hem in de stap wel goed bij elkaar, en zet de wending in vanuit verzamelde stap. Idem met een wending om de achterhand trouwens.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:39

De weniding om de voorhand kan zowel vanuit stap als vanuit halthouden gereden worden.
Het is juist de bedoeling dat het spilbeen opgetild wordt een weer neergezet. Anders kan het paard toch ook niet draaien, dan zou zijn hoef bij de 180 graden wending verkeerd om staan Tong uitsteken

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 00:53

Kafue schreef:
De weniding om de voorhand kan zowel vanuit stap als vanuit halthouden gereden worden.
Het is juist de bedoeling dat het spilbeen opgetild wordt een weer neergezet. Anders kan het paard toch ook niet draaien, dan zou zijn hoef bij de 180 graden wending verkeerd om staan Tong uitsteken

Ik geloof dat je me verkeerd begrijpt Knipoog Ik bedoel inderdaad juist dat het spilbeen opgetild en neergezet moet worden. Bij een wending om de voorhand vanuit het halthouden zie je vaker dat het been niet opgetild wordt, maar dat het paard als het ware een kuiltje in de grond draait doordat hij het been niet optilt. Terwijl als de wending vanuit de stap gereden wordt een paard makkelijker zal doorstappen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 01:30

Supertje schreef:
Kafue schreef:

Ik geloof dat je me verkeerd begrijpt Knipoog Ik bedoel inderdaad juist dat het spilbeen opgetild en neergezet moet worden. Bij een wending om de voorhand vanuit het halthouden zie je vaker dat het been niet opgetild wordt, maar dat het paard als het ware een kuiltje in de grond draait doordat hij het been niet optilt. Terwijl als de wending vanuit de stap gereden wordt een paard makkelijker zal doorstappen.

Dat is wel zo maar als hij het been niet optilt is de oefening niet correct gereden. Takt, impuls en regelmaat van de beweging.
Juist als de bassivoorwaarden in orde zijn dan is deze oefening heel nuttig.
Het wordt als een ernstige fout gezien als het spilbeen stijf blijft staan omdat je juist altijd moet trachten de zuivere taktmatige beweging te bewwaren.
Dus waarom de moeilijkheden uit de weg gaan?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:04

Hè en ik heb helemaal teleurgesteld, ik denk eindelijk iemand die die wending om de voorhand ook niet onder de knie krijgt, is het een hele andere oefening! Gelukkig maar, want een echte wending om de voorhand is in mijn ogen gruwelijk moeilijk.

Ter verduidelijking, ik heb deze oefening als opdracht gekregen om mijn paard buitenom te gaan laten lopen, hij plaatst continue zijn achterbeen teveel naar binnen. Heeft een rugprobleem waardoor het heel belangrijk is dat hij recht gaat lopen en dus ook goed kan gaan buigen. Dus ik plaats in wendingen zijn voorhand al iets naar binnen en duw hem van achteren "buitenom". Daarnaast is dus nu bedacht dat ik inderdaad vanuit het halthouden een wending om de voorhand moet doen, maar het lukt me echt niet. Paard snapt die wending om de achterhand wel, dus die zet hij dan maar in.....

Misschien op een dag......blijf goeie hoop houden!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:15

daffodil schreef:
Hè en ik heb helemaal teleurgesteld, ik denk eindelijk iemand die die wending om de voorhand ook niet onder de knie krijgt, is het een hele andere oefening! Gelukkig maar, want een echte wending om de voorhand is in mijn ogen gruwelijk moeilijk.

Ter verduidelijking, ik heb deze oefening als opdracht gekregen om mijn paard buitenom te gaan laten lopen, hij plaatst continue zijn achterbeen teveel naar binnen. Heeft een rugprobleem waardoor het heel belangrijk is dat hij recht gaat lopen en dus ook goed kan gaan buigen. Dus ik plaats in wendingen zijn voorhand al iets naar binnen en duw hem van achteren "buitenom". Daarnaast is dus nu bedacht dat ik inderdaad vanuit het halthouden een wending om de voorhand moet doen, maar het lukt me echt niet. Paard snapt die wending om de achterhand wel, dus die zet hij dan maar in.....

Misschien op een dag......blijf goeie hoop houden!

Wending om de voorhand is niet moeilijk de hulpgeving staat duidelijk beschreven en is anders dan die voor wending om de achterhand dus ik snap het probleem even niet.
Om het achterbeen onder te krijgen is de wending om de voorhand ongeschikt .
Contragalop, schouderbinnenwaarts, en dergelijke wel

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:26

Maar wending om de voorhand dwingt hem wel om van achteruit buitenom te stappen toch?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:00

daffodil schreef:
Maar wending om de voorhand dwingt hem wel om van achteruit buitenom te stappen toch?

Overschenkelen ja maar activeren van het achterbeen nee. Bovendien gaat het paard een beetje op de voorhand.
Eigenlijk is het alleen een nuttige oefening om hem de eenzijdige kuithulp aan te leren.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:13

Kafue schreef:
daffodil schreef:

Overschenkelen ja maar activeren van het achterbeen nee. Bovendien gaat het paard een beetje op de voorhand.
Eigenlijk is het alleen een nuttige oefening om hem de eenzijdige kuithulp aan te leren.

Dat is ook de reden dat hij in de Belgische proeven voorkomt.
We hebben een totaal ander systeem, bij ons wordt wijken voor de kuit bijvoorbeeld niet gevraagd in proeven, in de plaats daarvan heb je in de laagst bestaande proef (E proeven, niveau 0) deze wending om de voorhand.
De wending om de voorhand wordt in de E5 vanuit stilstand gevraagd.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:44

In Duitsland word het wijken voor de kuit ook niet gevraagd omdat men er het nut van deze oefening niet van inziet.
Ik denk dat duitsland en belgie ongeveer gelijk opgaan in de proeven. Of de wending om de voorhand gevraagd word weet ik niet daar ik altijd in nederland start.[/quote]

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:17

Supertje schreef:
Kafue schreef:
Hulpgeving is niet in order.

Halthouden actief op vier benen gewicht gelijk verdeeld. Vervolgens stelling naar rechts, rechter been achter de singel linkerbeen lang. Je hebt olgens je optie je linkerbeen achter de singel en das nu juist het been waarvoor de 8hand weg moet stappen.
En de stelling is maar heel weinig hoor.

Waarom eerst halthouden? Wending om de voorhand is toch een voorwaartse beweging?
Ik rijd nooit een wending om de voorhand vanuit het halthouden, IMO krijg je dan veel eerder dat het 'spilbeen' blijft staan, in plaats van dat het paard doorstapt met beide voorbenen.
Ik rijd hem in de stap wel goed bij elkaar, en zet de wending in vanuit verzamelde stap. Idem met een wending om de achterhand trouwens.

Wending om de voorhand is een losmakende oefening die helemaal niet in een verzamelde stap gereden wordt.
Een wending om de voorhand wordt normaal altijd uit het halthouden gereden. De voorwaartsbeweging wordt daardoor ingezet doordat ik als ruiter mijn paard voorwaartsrij (in gedachte doe ik een stap voorwaarts)
en geef dan precies dezelfde teugelhulpen aan die ik voor een wending inzet, met dat verschil dat ik met mijn binnenbeen een handbreedte naar achteren ga (kuit) en mijn buitenteugel een halveophoudingmaak (of meerdere) . Een wending om de voorhand is eigenlijkalleen gedacht voor jonge ruiters en jonge paarden.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:37

Ik vraag me af hoe ik de volgende oefening moet zien? Verward

"F-M Slangenvolte op de lange zijde een boog van 5m"

Zou dit een kleine gebroken lijn zijn?

Tanjake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:14

Ja, dat is inderdaad een soort gebroken lijn. Maar in plaats van tot de X te rijden, rij je ter hoogte van de X tot op 5 meter van de hoefslag.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:21

een gebroken lijn 5 meter dus Knipoog

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 07:04

Kafue schreef:
In Duitsland word het wijken voor de kuit ook niet gevraagd omdat men er het nut van deze oefening niet van inziet.
Ik denk dat duitsland en belgie ongeveer gelijk opgaan in de proeven. Of de wending om de voorhand gevraagd word weet ik niet daar ik altijd in nederland start.
[/quote]
Een kleine korrektie: in Duitsland wordt wel wijken voor de kuit gevraagd en wel in de A proefen n.l. bij Viereck verkleinern und vergrößern.
Dit is wijken op de gebrokenlijn.(in stap) Wending om de voorhand wordt er gereden in de E proeven dit zijn de beginnende wedstrijdruiter.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:00

wending om de voorhand enzo wordt hier idd vanop het laagste niveau gevraagd, maar de training is ook wijken voor de kuit enzo.

Tyrza schreef:
een gebroken lijn 5 meter dus Knipoog

het is meer een slalom, dus niet echt een geBROKEN lijn maar eerder een weibelende lijn Haha!