Help, paard word agressief!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Help, paard word agressief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:07

Een 5-jarige kan alles nog leren, dus dat hij niets meer kan leren in onzin. Ik ben 1.5 jaar geleden met een 9.5 jarige merrie begonnen, paard was nog niet ingereden. Vorig jaar in april begonnen met wedstrijden. In augustus mochten we L starten (5 keer foutloos rond, 2 keer een balk, allereerste wedstrijd uitgebeld). Nu in de L gaat het wat minder, maar ik start ook minder doordat ik met slecth weer minder kan trainen.

Als je je paard niet wilt verkopen, dan zou ik een goede bijrijder zoeken die wel ervaring heeft. Geef deze persoon dan ook de mogelijkheden om wat meer met het paard te doen, dus niet alleen als slaafje te gebruiken. Wil die bijrijder naar les, laat hem het dan ook doen. Het is soms moeilijk om een geschikt persoon te vinden, maar het is wel iets om over na te denken.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:58

Bella_Donna schreef:

Maar de stal die hem nu heeft beleerd zegt dat hij het nu niet meer pikt dat mensen hem gaan beleren en hij kent dat spelletje dus en dan gaat hij alle mogelijke dingen proberenom er onderuit te komen en dan kan hij erg gevaarlijk worden.

Wat is dat nou weer voor onzin? Ik heb mijn ene paard gekocht toen hij zadelmak was, vervolgens heeft ie een halfjaar in het land gelopen (en is er ook echt niks met 'm gedaan) en ik kon er na dat halfjaar zonder problemen weer opstappen...
Als jouw paard correct is aangereden (waar ik mijn twijfels bij heb) dan moet ie jou als ruiter echt wel accepteren hoor...

Maar goed ik denk dat je het beste deskundige hulp kunt inroepen, er is vast wel iemand in de buurt die ervaring heeft met lastige paarden en die jou kan helpen met je paard. Met een beetje hulp kun je er vast weer een fijn paard van maken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:05

Ik heb in het hele topic niets gelezen van een agressief paard. Wat ik er wèl in lees is dat je een jong paard vol energie hebt en eigenlijk te weinig tijd. Wat rijden betreft zeg je dat hij op zich braaf is (aan de teugel, goed rond te sturen), maar wel druk. Dat zal deels z'n karakter zijn en deels overtollige energie. Volgens mij kun je dit paard nog heel veel leren, maar dat kost tijd.
Heb je nu geen tijd maar binnenkort wel, dan kun je misschien een bijrijd(st)er zoeken.
Heb je in de toekomst ook weinig tijd, door bijvoorbeeld verder studeren of een baan, dan kun je het beste overwegen om hem te verkopen.
Het klinkt (nou ja, leest) alsof dit paard het liefste flink aan het werk is en als jij de tijd niet hebt om hem dat te geven...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:03

Verkopen is niet de enigste optie, maar misschien wel de beste. Waarom zoek je geen bijrijder voor hem? Dan loopt hij regelmatig, en heb je zelf tijd over.

En als je zelf rijdt, neem dan les. Want dan ben je niet alleen (dat wilde je moeder toch niet?) en heb je begeleiding. (Je kan een bijrijdster ook les laten nemen.)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:46

Ik lees ook niets van agressie hierin, gewoon een jong paard middenin zijn puberteit die zijn ei niet kwijt kan.

Druk en voorwaarts...ideaal toch?
Beter te rijden dan sloom.

Ik ben het er helaas wel mee eens dat verkopen de beste oplossing is, zijn achtergrond klinkt helemaal niet heftig, dat hij twee keer is ingereden snap ik niet helemaal.
Hij was toch al ingereden?
Waarom dan nog een keer inrijden?
Je pakt hem toch gewoon weer op?
De basis zal wel stroef zijn maar blijft zeker wel hangen, tenzij een paard volledig verpest is maar zo klinkt hij helemaal niet.

Hij klinkt eigenlijk als een gewoon normaal, gezond jong paard.

Alleen een winter stil laten staan *of bijna stil laten staan* draagt zo zijn conseqeunties met zich mee, en die heb je nu, en het enige wat je daaraan kan doen is regelmatig beweging geven.
Staat hij wel in de wei of buiten in de winter?
Zo niet kan ik me voorstellen dat het een mini bommetje wordt.

Tenzij jij een knop om kan zetten en die van je moeder en regelmatig met hem aan de slag kan zou ik toch de optie verkopen in je hoofd houden.

En als het zo is zoals jij het hier intypt vind ik het raar dat een africhtingsstal een jong paard wat gewoon wat extra pit heeft bestempelt als gevaarlijk, dus dat zou ik *mits je verhaal is zoals het is dan he* met een zak zout nemen.

krijg bijna zin om er een paard bij te kopen Nagelbijten / Gniffelen