Rechtrichten, schoudervoor, Natuurlijke scheefheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Rechtrichten, schoudervoor, Natuurlijke scheefheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:03

ja ik hoor haar ook heel duidelijk
niet moeilijk 't was een hollandse en ik een belg Haha!
'ga nou toch is op je kont zitte!!' riep ze vaak. blijft me erg bij.
en hoe ze haar hengst aansprak, met zijn stalnaam, als was hij een schooljongen in den oude tijd Haha!

enfin, ze is me bijgebleven kort gezegd Knipoog , en maar goed ook!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:35

Lielle schreef:
Ja, maar dat was mijn vraag niet. Heb jij die buiging ook daadwerkelijk (dus een bult buiten) op de rechte lijn?

Ik nl niet, alleen het gevoel dat ik die meteen kan krijgen (althans daar werk ik naar toe).

Ja dus.
In tegensteling tot de FEI voorschriften rijdt ik ook op de rechte lijn met buiging om zodoende het verder ondertreden van het achterbeen te kunnen kunnen bereiken. UIteraard niet steeds op dezelfde hand, maar veel afwisselen van hand veranderen in travers (ook bekend als appuyeren) renvers aan de overkant en weer omstellen in travers. Zo train ik alle vier de achterbenen individueel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:43

altijd of als trainingsoefening?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:58

Lielle schreef:

Rijden is voor mij trainen. Altijd dus.
maar dat kan heel speels hoor, ook bij het buitenrijden steeds ongeveer 10 stappen, passen of galopsprongen.. Beetje links travers links SB apuyeren naar de overkant van het pad/de weg, stukje renvers, omstellen (in galop..wissel naar) travers, sb, terug appuyeren etc.. in wending halve piroutte ..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 08:21

Don_Marcello schreef:
Lielle schreef:

Rijden is voor mij trainen.

*duh*

maar daar zit dus een heel fundamenteel verschil. Dat wilde ik even helder hebben, dank je wel. Hoe doe je dat dan met halthouden trouwens?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:40

D_M, kun je mij het nut uitleggen van 'op een rechte lijn als een banaan rijden'?

. .
))
. .

Als ik het goed begrepen heb rijd jij je paard op deze manier (de haakjes ietsje meer naar rechts denken), op de rechte lijn. Paard spoort dus, maar vertoont ook buiging.

Ik snap niet echt wat de meerwaarde van op deze manier trainen is. Op deze manier bevorder je het ondertreden van het buitenachterbeen, ga je met deze buiging van de rechte lijn af in een wending naar links bevorder je het ondertreden van het binnenachterbeen. Ok, zo kun je wel fijn afwisselen tussen welk been je wilt hebben, maar waarom gewoon niet recht maken op een rechte lijn? En op beide handen het binnenachterbeen trainen dmv wendingen, sv/sb en dergelijke? Ik snap dus het nut niet echt van het continu laten buigen in het lijf, zelfs op de rechte lijnen.

Je paard echt recht maken is ook een kunst (die helaas niet veel mensen 100% onder de knie hebben, zo ook ik niet) en voor mij gaat het riedeltje op: rechte lijn is recht maken, gebogen lijn is buiging (die overeenkomt met de 'scherpte' van de bocht). En af en toe pak ik echt wel een stukje buiging mee op een rechte lijn, of contrabuiging in een wending, gewoon als 'check', maar niet als hele trainingswijze.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 11:21

Had meerdere dingen in m'n hoofd met banaan op rechte lijn.

Maar nu ik weet hoe je bedoeld blijft er nog 1 vraag.
Het komt er dan op neer dat je dan elke achterbeenpas van been(hand) wisseld. Elke keer open je hand om pas door te laten/ verder te doen ondertreden komen.
Klinkt aan de ene kant logisch maar...
Maar ik denk dan hier aan strekken. Paard pakt het maximale als hij recht is. Tenminste dat is een stelling.
Als je nu zo rijd met constante buiging. Krijg je dan het maximale uit je strekken???
Aan de ene kant denk ik van wel.
Je geeft hem elke pas de ruimte om verder door te komen maar dan blijft er van de stelling niks over.
Is een echte denker maar als je er goed over nadenkt wel logisch.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 09:52

Kafue schreef:
Het probleem licht hem grotendeels in de instructie.
Vele mensen geven les, slechts weinig weten daadwerkelijk goed les te geven.
.

En deze statement vind ik kort door de bocht!
Zo schuif je de schuld in de schoenen van de instructie, terwijl dat op vele wijze en manieren les wordt gegeven.
Voor een ieder is instructie te bereiken en te krijgen!!
Het is maar net hoeveel geld jij aan je instructie wilt uitgeven, wat je wilt leren en op welke manier!

Het is Nederlands eigen dat wij bezuinigen op fronten daar waar minst geoorloofd! Juiste instructie is de basis van ons rijden en ons kunnen!
Wat verwacht je te leren van een 16 jarig meisje of op een veldje op de hoek van de straat?

Het gaat om investeren en het inzien dat je door de juiste instructie erg ver kan komen, als je dat ook daadwerkelijk wilt.
Hoe vaak hoor je niet: "Nou wie er nu weer les geeft op onze manege???" Dan denk ik ga dan weg de instructie is daar inderdaad belabberd, want wat kun je nou leren van iemand welke nog minder heeft bereikt dan jouzelf, zoek je heil ergens anders, dat zou ik ook doen als ik daar zou rijden!

Maar dat kost teveel geld of teveel moeite!

En ook voor diegene die roepen dat je geen diploma's nodig hebt om les te geven! Daar ben ik het deels mee eens, als je je sporen verdient hebt, maar niet elke ruiter weet te verwoorden wat hij of zij doet.
Ik kon het ook moeilijk uitleggen, toen men mij voor de eerste maal vroeg hoe ik dat nou toch eigenlijk deed!
In een opleiding voor instructie krijg je ook een deel mee over didactiek, niet iedereen is in staat uit le leggen wat de bedoeling is of om met mensen om te gaan die tegen de draad in gaan!

Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar voordat diegene die de schuld telkens ergens anders plaatsen (paard, instructie, jury) eerst oog in oog met hun eigen persoon komen te staan en de fouten bij zichzelf plaatsen, of eerst zoeken bij zichzelf, kom je op een gegeven moment toch jezelf weer tegen!

En zo ook mijn opmerking in mijn eerste post, je moet niet altijd maar je paard "aan de teugel" rijden (in vele gevallen loopt het paard op de kop, op de voorhand en helemaal uit elkaar, maar maakt het uit, hij loopt toch aan de teugel???), je moet hem nageeflijk in balans en in ontspanning rijden. Leer, leer en observeer voordat je op je paard gaat uitproberen wat nu toch eigenlijk schouder-binnenwaarts is....
Bij schouder-binnenwaarts gaan wij het paard leren recht te richten, gewicht te verplaatsen naar de achterhand en verkrijgen wij grotere controle over de schouders!
Wanneer je de doelstelling ergens niet van weet, waarom dan wel toepassen??? Zo ook het aan de teugel rijden.......

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:21

Kaja je voelt je wel erg aangesproken door wat Kafue schrijft.Jammer,ik denk dat je het stuk wat Kafue heeft geschreven nogmaals moet lezen.
Kafue ik heb je stuk gelukkig wel begrepen ben het met je eens.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:09

o_floor_o schreef:
Kaja je voelt je wel erg aangesproken door wat Kafue schrijft.Jammer,ik denk dat je het stuk wat Kafue heeft geschreven nogmaals moet lezen.
Kafue ik heb je stuk gelukkig wel begrepen ben het met je eens.

Jammer, dan begrijp je mij verkeerd!
Ik ben het wel met Kafue eens dat de instructie voor een groot deel beunhazen zijn welke denken goed te doen door hun (verkeerde) kennis over te brengen!

Maar je kunt het vervolgens ook kort door de bocht lezen en de fout altijd bij de instructie plaatsen, terwijl er zoveel goede instructie aanwezig is, welke wel goede kennis overdragen en daar waarschijnlijk wel degelijk een diploma voor hebben!

Ik geloof niet dat ik er ook maar iets aan miszeg of de post van Kafue dusdanig in diskrediet trek door haar vervolgens uit te vlakken, lijkt mij niet het geval of wel?????

Goede instructie en dan heb ik het niet alleen over zware tour ruiters, maar degelijke en zinvolle instructie is voor een ieder die paarden houd haalbaar en bereikbaar! Je moet enkel willen en zoeken naar de juiste Knipoog !

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:36

Kaja, jij hebt het naar mijn idee aan het rechte eind! Ik vind het ook een beetje "gemakkelijk"om de schuld bij de instructeur te leggen. Ik ben ook van mening dat een ruiter, die zelf over het juiste ruitergevoel beschikt, dingen als deze zelf aan voelt en hierbij geen instructie nodig heeft. In principe moet de basis voor een goede ruiter zo duidelijk zijn dat een instructeur slechts de puntjes op de i hoeft te zetten...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:41

Op het moment dat je in je leerfase bent dan weet je niet wat "GOED"of "SLECHT"is. DAn weet je niet hoe je een paard moet begeleiden zodat je hem optimaal traint. Dan weet je niet hieveel stelling je nodig hebt op een 6 meter volte. En dan weet je ook niet wat je voelt als je paard "vreemd"onder je loopt omdat die dus niet rechtgericht is.
Je weet dat er wat aan de hand is maar niet wat het is en hoe je het op kunt lossen.
Natuurlijk is er goede instructie te vinden, maar het heeft mij wel 16 jaar gekost voordat ik eindelijk de goede te pakken had.

Beunhazen zijn er genoeg. Een goede ruiter heeft nog steeds instructie nodig niet om de puntjes op de i te zetten maar ook om nieuwe oefeningen aan te leren.
De fout behoeft overigens niet altijd aan de instructie te liggen, sommigen zijn zo stronteigenwijs die nemen niet aan dat ze het fout doen die leggen bij alles de fout bij het paard.
Ik heb voor mezelf gekozen om weer bij af te beginnen en alles opnieuw te leren, maar geloof me ik heb er nu ook weer in in de priveles het is echt huilen en die is zo ervan overtuigd dat zij het goed doet dat altijd het paard het op de kop krijgt.

Goede instructie hoeft overigens niet duur te zijn. Er zijn instructeurs die voor weinig lesgeven op hoog niveau maar je moet wel geluk hebben. DAt geluk heb ik maar dat geluk heeft niet iedereen.

En wat nogwel belangrijker is je moet je in lessen open stellen voor de instructeur en willen leren, willen afzien, hard willen zijn voor jezelf.
Het vereist discipline, hard werken, sterke wil. Hoeveel mensen hebben dat allemaal er voor over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:55

ik ben voor de zomer begonnen met rechtrichten, en ben er zó ver mee gekomen met mn paardje. ze loopt tig keer fijner, en ik merk het gelijk als een ander paard scheef is. Je krijgt echt gevoeligheid door deze methode. super!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 07:45

Ga hierin mee met Karfu (scheelt me heel wat getyp) Haha!

Nog een puntje erbij. Ook al heb je het gevoel ontwikkeld een goede lesgever heb je daarna ook nog nodig. Iemand die met je meekijkt voor dat je gevoel de andere kant opgaat.

En het ligt inderdaad ook niet altijd aan instructie.
Speelt ook mee of je elkaar begrijpt (of je elkaar ligt)
Of je er open voor staat. Kritiek kan verdragen.

Want je hebt altijd van die mensen die hollen van een lesgever naar de andere en zullen het nooit niet vinden.
Omdat dat gewoon aan hun kant ligt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 09:26

Haha! Komt in elk geval op hetzelfde neer en de mening van Kafue en piepelotje komt nu heel anders over als in eerdere post's!

Je kunt niet alle schuld op instructie schuiven, net als je de schuld niet bij een paard kunt leggen.

Het eerste punt wat mensen bij mij leren is de schuld bij hunzelf zoeken en niet bij hun paard, zich in een paard verdiepen en BELONEN!
Ik wordt niet goed van mensen die zo in zichzelf opgaan, zich niet willen verdiepen in hun paard en ook gewoon vergeten te belonen.
Ik lig er 's nachts van wakker als er iets met een van mijn paarden is....

Zelfdiscipline en afzien.... daar draait het om!
Wil je leren? Dan ben je overal welkom....
Zo ook als je dressuur wilt rijden, verdiep je in de stof, verdiep je in het hoe en waarom, zoek de juiste instructie en het allerbelangrijkste verdiep je in je paard....

Instructie heeft een ieder nodig en voor iedereen is er de juiste instructie.... alle wegen leiden naar Rome!
Als je echt wilt kom je er echt wel Knipoog !

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 10:01

Soms komt dat getypinternet) toch wat tekort he Haha! .
Als je soms korte antwoorden geeft komt je totaale mening er niet helemaal uit.

Is ook zo..... met waar ligt de fout>>>>>>> Ik denk in zo'n 70 % bij ruiter 28 % in nog of niet aankunnen van gevraagde (is ook ruiters fout dan Clown )
En in 2 % dat het paard gewoon dus echt niet mee werkt.
Maar vaak denken mensen meer in 70 % paard.

En dat niet belonen daar erger ik me dus ook aan. Ik geef m'n dochter dus regelmatig les en ik moet dat ook constant zeggen.
Zeg iets, doe iets als het goed is.
Een beetje stappen met lange teugel tussendoor vind ik dus echt niet genoeg.
De meer aandacht leggen op het positieve (bij dieren dan). Bij mensen werkt het vaak zo als je teveel positief krijgt dat ze het dan laten verslofen
(niet iedereen).

Even een beetje of topic maar veel mensen zijn ook niet bereid om er de tijd in te steken. Paar keer trainen in de week brengt je er niet.
Is niet alleen bij de meer sportgerichte ruiters maar ook bij recratie ruiters.
Daar zitten er ook bij die verwachten dat je zo 1 keer in de week kunt rijden en dan zo'n 3 uur op buitenrit te kunnen gaan.
Heb het dan echt met die paardjes te doen.
Kan er niet aan doen maar als ik een paar dagen niets kan doen voel ik me schuldig.

Abootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:14

rechtrichten, scheef paard etc....
kijk hier:

www.paardentraining.nl dan onder problemen, soorten problemen en scheefgaan.......daar staat een en ander erg duidelijk uitgelegd.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:16

Inderdaad Haha! zo denk ik er ook over!
Paarden worden niet meer gezien als levende wezens welke hun aandacht en beweging nodig hebben, maar als een soort auto's en als ze het dan niet doen krijgen ze een rotschop!

Je moet je kunnen verplaatsen in een paard, met alles wat je met je paard doet! Hij moet weten wat goed of fout is!

Jij kunt toch ook niet ineens als een turnster dubbele salto's maken of jezelf in elke bocht wringen welke nodig is, dat geldt ook voor een paard. Ten eerste moet je paard snappen wat de bedoeling is en ten tweede moet het lichamelijk ook mogelijk zijn om bepaalde oefeningen uit te voeren.

Wij snappen elkaar piepelotje Knipoog !

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:12

Kafue weet precies wat je bedoelt ben het nog steeds helemaal met je eens.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:20

o_floor_o schreef:

Verward Krijg een beetje een vieze smaak in mijn mond van jouw posts floor Verward

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:38

Kaja schreef:
o_floor_o schreef:

Verward Krijg een beetje een vieze smaak in mijn mond van jouw posts floor Verward

Dromen Dromen Alweer off topic, waarom dat nu weer Kaja. Mag iemand het niet met me eens zijn? Jij bent het namelijk wel met me eens lees mijn opmerkingen maar terug en daarna jouw opmerkingen. Dezelfde woorden alleen in een andere volgorde.

Ik wordt hier zo ziek van he. Om te kotsen gewoon.
Het is altijd 99 keer een ruiterfout en slechts een keer een paardenfout.
Reiterfehler. Maar iedere keer weer proberen iemand de grond in te slaan helpt je niets hoor.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:41

o_floor_o schreef:

ThanXXXXXXX o floor o. Eigelijk hebben de meeste schrijvers het hier bijna over hetzelfde alleen net anders bewoord.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:12

Kafue schreef:

Dromen Dromen Alweer off topic, waarom dat nu weer Kaja. Mag iemand het niet met me eens zijn? Jij bent het namelijk wel met me eens lees mijn opmerkingen maar terug en daarna jouw opmerkingen. Dezelfde woorden alleen in een andere volgorde.

Ik wordt hier zo ziek van he. Om te kotsen gewoon.
Het is altijd 99 keer een ruiterfout en slechts een keer een paardenfout.
Reiterfehler. Maar iedere keer weer proberen iemand de grond in te slaan helpt je niets hoor.

Jeetje Kafue... Verward Wat is jouw probleem vandaag...!
Als je goed leest, is verder iedereen het met elkaar eens, maar floor zegt telkens dat ze het met jou specifiek alleen eens is.
Nou dat vind ik wat raar over komen, kan toch??? Verward

Niets mis mee... maar komt gewoon raar over.
Ze post 2 x en 2x enkel en alleen dat ze het met jou eens is, terwijl we over hetzelfde praten... beetje vreemd.... maar wel lekker... Haha! hihi) Knipoog

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:23

Dat komt Kaja omdat je weigert om te lezen wat Kafue schrijft.Je hebt duidelijk je mening al klaar.We bedoelen inderdaad allemaal hetzelfde alleen verwoorden we het anders.Ik wil niet op jouw berichten reageren Kaja omdat je naar mijn mening te fel overkomt en het grappige is hoe langer dit topic duurt hoe meer ik daarin bevestigd word.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:44

o_floor_o schreef:
Dat komt Kaja omdat je weigert om te lezen wat Kafue schrijft.Je hebt duidelijk je mening al klaar.We bedoelen inderdaad allemaal hetzelfde alleen verwoorden we het anders.Ik wil niet op jouw berichten reageren Kaja omdat je naar mijn mening te fel overkomt en het grappige is hoe langer dit topic duurt hoe meer ik daarin bevestigd word.

Reageer dan niet Clown ....
Kafue schreef eerder in een post dat instructie voor een groot deel fout heeft aan de gebreken van een hoop ruiters!
Daar ben ik het niet mee eens... zoals gezegd!

Op jouw posts afgaande leek het net of je niet las, maar enkel Kafue haar gelijk geeft! Na wat verwisselen van gedachtes etc. komen we op hetzelfde punt uit, dat we allemaal hetzelfde bedoelen, alleen enkel anders neergezet! En vervolgens type jij weer in dat je Kafue wel snapt en vind dat zij gelijk heeft...

Tja Verward dat snap ik dan niet, als je toch allemaal hetzelfde bedoeld.
Ik snap Kafue na haar uitleg ook beter en dat zij het wat ongelukkig heeft neergezet heeft zij later weer rechtgezet, dus.... niets aan de hand hoor naar mijn weten....

Als je denkt dat ik fel ben hoef je daar geen bevestiging in te zoeken, want dat ben ik ook... Haha! Haha! Haha! Aard van het beestje Haha! Haha! Haha!