Lusitana schreef:Wat ik het meest tegen kom als er problemen zijn met wijken is dat de vijfde teugelwerking niet wordt gebruikt. Daarbij word het gewicht van het paard naar buiten (voor en achterbeen) gebracht en wijkt het BIJNA VANZELF en is er maar lichte druk van het been nodig. Een paard gaat ook niet terugduwen (wat is genoemd) als het gewicht verplaatst is...
5e= binnenhand richting buitenheup van paard brengen, dus naar je toe en zeker NIET van de hals. Daarmee verplaatst je het gewicht naar binnen voorbeen, prima voor een wending, maar niet voor wijken.
Ik houd het liever bij "de eenvoud van dressuur"! Niet persé het boek, wel qua titel van het boek!
Je kunt het net zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, maar dat is niet aan mij besteed! Hoe simpeler voor mijn paarden, hoe beter zij lopen!
Tof al die termen, maar mijn paarden wijken ook op niets!
Zij snappen mij, ik snap hen...simpel toch

?
Overigens is jou uitleg heel gemakkelijk te vertalen zonder poespas Lusitana!
Binnenhand in combinatie met buitenbeen vragen lichte stelling en onderhouden nageeflijkheid.
Buitenhand controleert tempo en begrenst de buitenschouder, binnenbeen drijft voor-zijwaarts en je buitenbeen beperkt de hoeveelheid zijwaarts en drijft en onderhoud voorwaartse gang.
Zoals altijd van belang ruiter zit correct en recht boven het paard...
Geen vijfde teugelvoering nodig

! Komt allemaal op hetzelfde neer!