Tips om te leren wijken??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GoldStar

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:36

myhorse schreef:
ik heb het geleert alsof ik het niet kan Tong uitsteken
dus iemand staat langs jou en de pony en loopt mee(die wel wat kracht heeft Tong uitsteken ) en dan stap jij gewoon door en zij drukt die pony gewoon opzij...ze drukt tegen mijn been en dan zet ze wel wat passen opzij...dan belonen en zelf proberen...lukt het niet gewoon nog eens op die mannier proberen
dan begrijpt ze je beter en indd. de schouderbinnenwaarts proberen en grotere volters maken...veel sturen met je benen

Zie reactie #7 van Tact. Dat is een hele normale manier om het iemand te leren. Goed toch.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:43

Kaja schreef:
Lusitana schreef:
Wat ik het meest tegen kom als er problemen zijn met wijken is dat de vijfde teugelwerking niet wordt gebruikt. Daarbij word het gewicht van het paard naar buiten (voor en achterbeen) gebracht en wijkt het BIJNA VANZELF en is er maar lichte druk van het been nodig. Een paard gaat ook niet terugduwen (wat is genoemd) als het gewicht verplaatst is...
5e= binnenhand richting buitenheup van paard brengen, dus naar je toe en zeker NIET van de hals. Daarmee verplaatst je het gewicht naar binnen voorbeen, prima voor een wending, maar niet voor wijken.

Ik houd het liever bij "de eenvoud van dressuur"! Niet persé het boek, wel qua titel van het boek!
Je kunt het net zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, maar dat is niet aan mij besteed! Hoe simpeler voor mijn paarden, hoe beter zij lopen!
Tof al die termen, maar mijn paarden wijken ook op niets!
Zij snappen mij, ik snap hen...simpel toch Knipoog ?

Overigens is jou uitleg heel gemakkelijk te vertalen zonder poespas Lusitana!

Binnenhand in combinatie met buitenbeen vragen lichte stelling en onderhouden nageeflijkheid.
Buitenhand controleert tempo en begrenst de buitenschouder, binnenbeen drijft voor-zijwaarts en je buitenbeen beperkt de hoeveelheid zijwaarts en drijft en onderhoud voorwaartse gang.

Zoals altijd van belang ruiter zit correct en recht boven het paard...
Geen vijfde teugelvoering nodig Haha! ! Komt allemaal op hetzelfde neer!

Ik vind handje naar je toe brengen (5e) veel simpeler dan de hele redevoering die jij geeft, maar het zal wel aan mij liggen.

Ik zou zeggen,ts, ga je hoofd maar lekker breken over de boekwerken die hierboven gepost zijn, maar probeer ook even het handje.

De groeten.

marianne15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:51

heej
ik heb thuis ook een fries en ben ook een beetje aan et leren hoe et gaat bij der een fries van 5 jaar ze kan et al aardig!!
maar ik heb dus ook eerts met men schouderbinnenwaarts gewerkt en zoveel mogen oefenen veel suc6 Haha! Tong uitsteken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:30

GoldStar schreef:
Ik lees niet in de reactie van Tact dat je voor het wijken voor de kuit een totaal in de hand gesteld paard moet hebben.

In het verhaal wordt volgens mij met binnen bedoeld naar de binnenkant van de manege, met buiten naar de buitenkant van de manege. Zo wordt dat in manegelessen geleerd, om het simpel te houden.

Als je wat hoger rijdt, als - Professor - weet je dat binnen en buiten gekoppeld is aan de stelling van het paard. Als je b.v.contra stelling rijdt of wijkt voor de kuit, dan moet je binnen en buiten dus met elkaar verwisselen, heel simpel toch?.

Haha! Ahum de opmerking van Tact: "De meeste fouten en oplossingen:
- je begint wanneer het paard nog niet aan de teugel is. Oploss. eerst rechtuit aan de teugel zetten en dan wijken..
Het aan de teugel rijden of het in de houding rijden is een cadeau wat je krijgt als je het paard juist van achter naar voren rijd. Wijken is een reaktie op een eenzijdige kuitdruk. Je moet zelfs aan de lange teugel kunnen wijken.
Gewoon makkelijk een paar passen opzij zetten.
Daar moet je ook niet zo moelijk over denken.
Maar zolang de TS niet vermeld wat ze doet en hoe kan iemand haar helpen.

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 09:09

[quote="Kafue"][quote="GoldStar"]

Het aan de teugel rijden of het in de houding rijden is een cadeau wat je krijgt als je het paard juist van achter naar voren rijd. Wijken is een reaktie op een eenzijdige kuitdruk. Je moet zelfs aan de lange teugel kunnen wijken.

Dit is waarheid als een koe!!!
Het is een cadeau !!!!!!!!!
Als dat eens vele ruiters beseften hadden onze paarden het vele gemakkelijker, geen getrek en gesleur, gewoon door weinig veel terugkrijgen.
Kafue, jij bent geweldig in je uitleg.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:46

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:30

Als je wijkt voor de kuit, gaat het paard recht, met alleen stelling. Een paard dat goed gesteld is, zal meer volgzaam zijn op de zijdelings werkende teugel- en beenhulpen, je paard is door de juiste stelling meer nageeflijk vanuit de binnenteugel en het binnenbeen. Het paard zal als het geleerd heeft om op eenzijdige kuitdruk te reageren, met de binnenbenen voor de buitenbenen langs gaan. Door de stelling worden ook de reacties op de buitenhulpen vergroot. Met het buitenbeen op de singel drijf je je paard naar voren, met je binnenbeen geef je in het ritme van de bewegingen aan dat je met de binnenbenen voorlangs de buitenbenen wilt. Het paard zal dus naar voren en opzij bewegen.

Het zal duidelijk zijn dat de vijfde teugelwerking een buiging in de hals veroorzaakt, waardoor er meer druk op de buitenschouder en het buitenachterbeen komt te staan. Een juiste stelling, die voorwaarde is voor het goed wijken voor de kuit of de eenzijdige been of kuitdruk is dit een voorwaarde. De juiste stelling geeft extra druk op de binnenschouder en het voorbeen. Dat is heeeel iets anders.

Door deze druk zal je paard zich zijdelings en naar voren verplaatsen. Als je begrijpt waarvoor stelling nodig is, begrijp je nu ook waarom de vijfde teugelwerking bij wijken voor de kuit of eenzijdige kuitdruk, rijtechnisch gesproken, verkeerd is. Zie hiervoor het Stelling verhaal van Tact.
De bedoeling van wijken voor de kuit of eenzijdige kuitdruk, wordt met deze teugelwerking, volledig om zeep gebracht. Je paard maakt wel de zijdelingse/voorwaartse beweging, echter de halshouding bij deze beweging is dan verkeerd !

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:40

hay hay
wij hebben ook zo'n pony en die wilt ook nooit gaan wijken ik heb dan altijd geleerd om bij de a of bij de c af te wenden en dan zeg maar een schuin lijntje rijd naa de b of naar de e endan daar rechtmaken en wijken en dat lukt wel

suc 6

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:49

Probeer het het paard eerst eens aan te leren op de grond. Wanneer een paard op de grond wijken kan dan zal ie het onder het zadel ook beter/eerder snappen.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:46

Binnenhand naar je toe brengen naar je heup. Is volgens mij dus altijd verkeert. Heeft niks met makklijk of moeilijk te maken.
Je werkt hiermee terug en niet voorwaarts.
Je blokkeert hiermee je paard. Dus als je paard hierop al zou wijken dan leer je iets verkeert aan. Heeft dan ook niets meer te maken met eerst groffer en later lichtere hulpen.

Die foto vind ik juist een vb hoe het dus echt niet moet. Handen mogen nooit over de manenkam gaan. Ook niet om het aan te leren!!

En een paard wijkt voor gewicht en kuitdruk. Hoe en waarom wil je het hem dan eerst aanleren met tegendruk???
Ik baal als een stekker als m'n heup inknikt zodat ik geen gewicht kan geven.

En met dit soort methode's kan je een paard inderdaad laten wijken maar we bouwen/leren opbouwend dus van schakel naar schakel zodat we een ketting kunnen rijgen. Als je het op deze manier aanleert is je schakel dus slecht dus je ketting zal later breken of je komt niet meer aan een ketting toe.
Dus laten we allemaal even iets meer tijd steken in al onze schakeltjes zodat ze stevig zijn en we verder kunnen rijgen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:11

Binnenhand richting buitenpaarden heup brengen, heb ik gezegt. Kijkt niemand naar de foto op de pagina waarvan ik een link geef? Daar zie je het heel overdreven. Het is de ex directeur van de Cadre Noir dus ga nou niet roepen dat die niet kan rijden of dat er iets geblokkeerd wordt. Of verkeerde halsbuiging. Er bestaat ook nog een buitenteugel die dat beinvloed. We hebben het hier over het aanleren van wijken bij een paard dat het duidelijk niet snapt en niet over het uitvoeren van het wijken bij een paard dat het wel snapt!
Men mag best een keertje de hand over de manenkam brengen in een leerproces. Nee, joh, lekker allemaal de sporen erin en kwaad worden, veel beter, als je er maar goed opzit en je Ankyspullen hebt. Gatverdamme, wat doe ik hier eigenlijk nog.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:16

Trouwens even een dubbelpost omdat editen na minuut al niet meer kan, ik heb nog eens gekeken, maar er wordt geen enkele hand over de manenkam gebracht. Help poster met haar probleem ipv van alles wat ik post te becritiseren.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:23

Lusitana schreef:
Wat ik het meest tegen kom als er problemen zijn met wijken is dat de vijfde teugelwerking niet wordt gebruikt. Daarbij word het gewicht van het paard naar buiten (voor en achterbeen) gebracht en wijkt het BIJNA VANZELF en is er maar lichte druk van het been nodig. Een paard gaat ook niet terugduwen (wat is genoemd) als het gewicht verplaatst is...
5e= binnenhand richting buitenheup van paard brengen, dus naar je toe en zeker NIET van de hals. Daarmee verplaatst je het gewicht naar binnen voorbeen, prima voor een wending, maar niet voor wijken.

Het paard zal met de vijfde teugelwerking inderdaad naar voren en opzij gaan. De vijfde teugelwerking heeft een indirecte of oppositie werking op het paard.
Waarom gaat het paard opzij ?
Omdat door de inbuiging van de hals het gewicht op de buitenschouder en buitenheup wordt verplaatst. Voor de beweging lijkt de 5de teugelwerking goed te zijn, echter de voorwaarde bij wijken voor het been of wijken voor de kuit of wijken voor eenzijdige kuit/beendruk is dat het paard de juiste stelling heeft bij deze oefening. Als je op de goede manier stelling vraagt komt er meer druk op de binnenschouder en het binnen voorbeen. Het wordt met een correcte stelling een hele andere oefening! De effecten op het paard zijn daardoor ook heel anders, en daarvoor is de oefening bedoeld.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:59

Lusitana,
Ten eeste plaats had ik gistern al een uitvoerig stukje geschreven maar was naar later bleek weg.
Toen ik dat later zag... zag ik van andere al veel goed raad waar ik het mee eens was. Dus zou dat dubbel post zijn. Heeft niemand wat aan toch!!

Verder heb geen anky dekje (snik) geen anky paard (snik)
En met sporen rijd ik niet momenteel, zelfs meestal geen zweep. Leer m'n paard liever op lichte hulpen te gaan.
Zou m'n raad dus ook niet zijn sporen erin maar dat terzijde

En als deze foto van Anky of de koning van China is, intressert me niet. Ook niet als het hier om een foto van mezelf zou gaan zou ik me kapot schamen .
Als ik die foto zie ....... zie ik die man z'n hand over de manenkam. Sorry. En al zat die daar niet.......het is niet correct gereden. Ook waar z'n handen zitten??????????
Hij werkt op die manier terug en of je nu naar je linker rechter paardeheup of weet ik waar ga dat zit allemaal achter dus het is achteruit werken. Heupen zitten nog altijd achter .Heeft niks meer met voorwaarts///////////neerwaarts te maken.
En waarom zou je dat nu zo oplossen???

Zal dan toch nog even m'n eerste reactie kort hier neer zetten.

Leer je paard eerst met poetsen te wijken voor druk van je hand en je stem. Gaat hij op zij Juch, beloon.
Daarna in de bak. Als dat goed gaat erop. Laat iemand mee lopen die even meeduwd zodat hij het snapt als hij geen reactie geeft. Gaat dat goed.
Wend af twee meter naast de hoefslag of op volte
Eerst in stap, stelling binnenbeen eraan en gebruik je stem opzij!!!
Gaat hij opzij beloon beloon beloon met je binnenhandddddddddddddd.

En dat kan dan heel gemakkelijk omdat je hand zit waar hij hoort te zijn en niet bij de heup van je paard/of over de manenkam. en tevreden zijn met 1 of twee pasjes.
Belonen is hier heel belangrijk.

En als hij na zoveel keer nog geen 1 pasje heeft overgestapt dan zou ik eens een tik geven met een zweep om m'n kuit te versterken.

En als het allemaal nog niet is gelukt dan zou ik bakrand gebruiken

En waarom bestaat die foto??? naar ik denk omdat die man daar een clinic staat tedoen en snel resultaat wilt laten zien. Heel waarschijnlijk doet deze meneer het achter de schermen ook heel anders.
Simpel omdat hij dan tijd neemt en z'n paard het correct aanleert.
Maar jij geeft hier toch geen raad om iets snel op te lossen om combinaties op een verkeert spoor te zetten???
Vaak gaat deze raad mee en breid uit en dan blijven ze zo rijden. En dan komen ze nooit verder.
Deze soort foto's zijn naar m'n inzien slecht. En zeker als er dan zoals jij zegt een grote naam voor staat.
Schrijf die man eens en vraag of hij trots is op die foto en of het z'n manier is om iets aan te leren??
Deze foto laat een truckje zien. Iets wat je gebruikt om je te redden in een proef. Maar niet als training

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:28

TS heeft een paard dat het niet snapt, dus waarom dan niet het duidelijk maken op een manier die logish is voor het paard, zoals de meneer op de foto doet. Je mag het lelijk vinden, oncorrect of weet ik het wat , MAAR HET IS LOGISH VOOR EEN PAARD EN HET WERKT. Wat zou je dan verder nog emmeren? Als het kwartje is gevallen kun je vandaar uit werken. Het ene paard heeft nu eenmaal duidelijkere aanwijzing nodig dan het andere. Paard van TS is blijkbaar zo´n paard.

Stelling vragen kan op meerdere manieren. Jullie hebben het allemaal over stelling vragen maar niet hoe. En ik zeg wel hoe, in dit geval, maar dat mag niet bij jullie, want wat Lusitana zegt klopt bij voorbaat niet, toch? DUH. Waar leren jullie rijden, van wie?
Verder bemoei ik me er niet mee, want hier heeft TS dus helemaal niets aan.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:17

Colonel Garde laat iets op de foto zien wat ik ook kan. Als TS een paard wil leren wijken voor het been en niet weet hoe je dat doet, dan is dat geen probleem, maar dan moet je wel een voorbeeld geven wat past bij het rijkunstig niveau van TS. De TS en het paard kunnen niet wijken. Als het paard het zelf niet kan, dan is dat zo aan te leren, alleen niet goed door iemand die zelf nog niet goed een paard kan laten wijken voor het been. De Colonel rijdt ook niet recht met wijken voor het been, maar is gebogen op een volte bezig die vergroot wordt. De hals en het hoofd van het paard zijn in deze beweging trouwens te veel ingebogen. (de Colonel kan wel rijden). Je begint zelf over rijkunstige begrippen voor teugelvoering. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat wijken voor het been moet komen van correcte rijkunstige hulpen. Je leert iemand en ook een paard geen correcte bewegingen aan door verkeerde hulpen. Hierdoor gaat het duidelijk maken, het begrijpen en het bevestigen van wat geleerd wordt de soep in. Ik vind de foto van Colonel Garde leuk om te zien, het is geen voorbeeld hoe je een paard of een ruiter of beiden, moet leren wijken.
Ik denk dat TS zelf moet leren om een paard te laten wijken voor de kuit op de goede manier. Als je dat kan, kun je het een paard zeer snel leren, met de tips die gegeven zijn. Doe het echter nooit met teugelwerking 5. Gewoon stelling vragen doe je met een open directe teugel voor eenzijdige inwerking van hulpen. In jouw termen teugelwerking 1. Je kan dit ondersteunen met teugelwerking 3, dan kan je diagonale hulpen gebruiken en je kan de stelling en voorwaartse beweging met de buitenteugel in stand houden en beinvloeden. Dus gewoon stelling vragen met binnenteugel, handje naar voren wijzend in de goede richting, binnenbeen naar achteren. Buitenteugel tegen de hals, buitenbeentje op de singel, daarmee drijf je het paard naar voren. Voor het geval de ruiter het wijken voor het been wel beheerst, zijn er tal van tips gegeven hoe je het op de goede manier moet doen. Echter niet TW5 ! Dat is rijkunstig een doodzonde, ook om aan te leren.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:34

Vind dat je hulpen op de goede manier aan moet leren. De ruiter en het paard.
De hulpen zijn er niet voor niks en ook logisch.
Ze zijn de basis waarop je kunt voort borduren. Voor je gaat wijken heb je je paard geleert om op kuithulp te reageren van daaruit ga je naar 1 zijdige kuithulp.
Je hebt je paard hulpen aangeleert kuit betekent voorwaarts. Nu ga je leren 1 kuit betekent opzij en voorwaarts.
In z'n leringsproces heeft hij dus al begrepen dat als hij kuit krijgt hij ruimte gelegenheid krijgt om naarvoor tegaan.
Dan kan je nu toch niet inneens niet meer je leringsproces omdraaien en hem die ruimte niet meer geven door terug te werken (ik weet dat het moeilijk is hoor!! In elke nieuwe oefening zal daar de gelegenheid weer ontstaan om toch het proberen op te lossen met die binnenteugel)

Dan het tweede punt en misschein nog veel belangrijker. Met wijken leer je een paard ook te wijken voor druk, gewicht.
Als je nu gewicht gaat geven aan de andere kant (buitenkant) dan verstoor je toch het proces van leren??
Dan ga je eerst hem leren om in te gaan tegen gewicht en als hij opzij kan dan moet je hem weer leren om te wijken voor gewicht.
Ik denk dat je wel gelijk hebt dat die 5 teugel makkelijker is (zo deed ik dat ook voor ik m'n licht zag)
Maar het maakt dat je later klemt komt in je oefeningen. De schakeltjes passen niet meer in elkaar.
En die schakeltjes heb je nodig anders kan je niet verder.
En leer jezelf maar eens af om niet meer tegen te zitten, het anders te doen. En als wij al zo'n moeite hebben om iets af te leren hoe moet dat dan met ons paard?? Ook oneerlijk vind ik dat.

En ik ga niet beweren dat jouw methode of mister ....... z'n foto geen wijken oplevert maar ik zeg alleen dat je het dan verkeert aanleert.
Wat je dus later echt niet leuk vind.
Die foto laat dus echt het trucje zien, het truckje wat je in een proef wedstrijd kan redden als de jury niet goed kijkt.
En misschein zelfs een snellere manier om dat paard opzij te krijgen maar wel een manier die doodloopt.
Als je toch iets wilt doen om het paard te leren zonder tegenstrijdig te worden neem hem dan mee op je buitenteugel.

Stelling hoe ik dat vraag. halve ophouding, open m'n hand iets maar ik probeer altijd hand naarvoor. M'n binnenbeen houd hem op m'n buitenteugel.Komt m'n been meer in zal hij buigen.

En van wie ik les heb, gehad krijg vind ik hier niet toedoen. Ik ben zelf overtuigd dat zij me het correct heeft aangeleert.
En waarom??
zie haar prestaties, heb zelf ervaren hoe ik beter leerde rijden. En de eerlijkheid die uitgaat van haar en haar lessen.
Misschien niet naar mij maar wel naar m'n paard.
(want ik heb wat aan moeten horen hoor!!) Maar ik ben er wijzer zelfkritisch mee geworden.
want misschein de belangrijkste les is mischien wel uit m'n lessen.
Dat je meestal zelf fout bent

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:52

Soms is het tijdens het leren voor de kuit helemaal niet verkeerd om de kuithulp eens extra te benadrukken met de zweep of de sporen. Het paard schrikt wijkt en jij beloond.
Echter als je de handen over de manenkam gaat brengen dan ga je de beweging van het corresponderend achterbeen remmen, en was het nou juist net niet de bedoeling dat die over ging stappen of schenkelen?

Wijken is een hele simpele oefening, als de voorwaarden van de juiste hulpgeving aanwezig zijn en de juiste zit van de ruiter dus in balans dan behoeft deze oefening geen probleem te zijn.

Een ander verhaal wordt het als de juiste voorwaarden niet aanwezig zijn. Een ruiter die uit balans zit, mee gaat hangen, het been optrekt inplaats van strekt, te ver terug lecht. Het paard in de hals gebogen heeft in plaats van correct gesteld. Een ruiter die gaat goochelen met zijn handen en op de buitenhand terugwerkt in plaats van toe staat zodat het paard in zijn beweging belemmerd wordt.

Als het jonge of volleerde paard het verdomd om te wijken is het vrijwel altijd een ruiterfout.
En stelling dan mag de hals niet rond gebogen staat.
Voor de jonge ruiter die leren moet de handen blijven ten alle tijde op de plaats.

Daarom is die foto fout, ook al wil je het overdreven aangeven een hand hoort niet over de hals, een ruiter hoort in balans, een simpele tik met de zweep direct achter het buitenbeen doet wonderen.

De ruiter moet altijd maar dan ook altijd in balans blijven zitten met zijn heupen evenwijdig aan die van het paard en zijn schouders ook, ander verstoor je de balans en kan het paard niet goed wijken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:01

Hoe ik de stelling vraag.

Simpel ik activeer mijn paard zijn achterhand zodat die goed gaat lopen en attent is. Vervolgens rijd ik met mijn zit en benen mijn paard richting mijn hand, mijn buitenhand speelt met zijn mond ik open en sluit continue heel licht mm-werk noem ik dat je ziet het bijna niet maar iedere pas begeleid ik mijn partner met een halve parade. Voor de stelling draai ik vanuit mijn pols mijn binnenhand in, hoe groter de stellen hoe meer ik indraai.
Ik krijg dan de correcte stelling vanuit de nek, de lange hals van mijn paard is niet gebogen slechts zijn nek.
Ik drijf natuurlijk met mijn binnenbeen naar mijn buitenhand want daar wil ik de druk.

Zou ik nu gaan wijken voor mijn binnenbeen dan leg ik dat been ietsje terug en drijf hem nog meer naar de buitenhand ondertussen ondersteunend met lichte halve parades op mijn buitenhand. Ik zie het binnenoog van het paard half meer stelling is niet noodzakelijk. Krijg ik buiging in de hals of buigt het paard zich om mijn been breek ik direct de oefening af en herstel de voorwaarde : "wijken voor mijn eenzijdige kuithulp het paard is licht gesteld in de richting waarin het gaat en gaat met regelamtige ruime passen zijwaarts en overschenkeld de voorhand gaat voor de achterhand.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:30

Lusitana schreef:
TS heeft een paard dat het niet snapt,
Verder bemoei ik me er niet mee, want hier heeft TS dus helemaal niets aan.

Soms Lusitana ( Haha! ) reageer je misschien net iets té....!

Maar inderdaad, TS heeft hier absoluut niets aan aan al dat theoretische gezwets....
Waar gaat het hier nou om, wie elkaar kan overtroeven met de meest ingewikkelde post? Ik ben ervan overtuigd dat de theorie je kan helpen en hoe meer je erover leest des te meer steek je ervan op.

Maar de post die TS allemaal moet lezen en dan nog over de meest uiteen lopende dingen, zonder daadwerkelijk (op enkele na) nuttig advies zetten echt geen zoden aan de dijk!!!
Kom op mensen, het is zo simpel uit te leggen, waar maken jullie je druk om Knipoog ???

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:15

Kaja,

Ik vind dat ts toch wel een heleboel goede adviezen heeft gekregen. Maar als er dan een advies instaat +foto v Prof.
En je weet uit eigen ervaring hoe dat je in de problems kan brengen mag je daar toch wel (misschien Fel) op reageren?
Zeker nadat lustiana nogal ..??... gereageert had.

Misschien kunnen we topic starter of anderen hiermee wel behoeden die fout te maken. Of dat misschien anderen ook eens gaan nadenken of dat hun probleem ook niet is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 12:52

piepelotje schreef:
Kaja,

Ik vind dat ts toch wel een heleboel goede adviezen heeft gekregen. Maar als er dan een advies instaat +foto v Prof.
En je weet uit eigen ervaring hoe dat je in de problems kan brengen mag je daar toch wel (misschien Fel) op reageren?
Zeker nadat lustiana nogal ..??... gereageert had.

Misschien kunnen we topic starter of anderen hiermee wel behoeden die fout te maken. Of dat misschien anderen ook eens gaan nadenken of dat hun probleem ook niet is.

Ik kan dan ook niet anders zeggen dat ik het met je eens ben Piepelotje OK dan! !

Je kunt niet leren van een foto, een foto is een moment opname en je zult het geheel moeten zien wil je al je facts straight hebben, maar de goede adviezen zijn in het begin al gegeven en daarna loopt de discussie uit naar verschillende onderwerpen waarbij sommige elkaar een loer willen draaien of af proberen te troeven!
Er worden onderhand boek-versie verhalen geschreven en persoonlijke sneren uitgedeeld, niet echt de bedoeling lijkt mij!

Aangezien TS niet meer reageerd om vervolgens duidelijker in haar probleem-details te treden, kun je ook geen adequate aanwijzingen geven!

annetjuh1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 17:37

idd zoals hier al staat vanuit een volte beginnen en dan met je binnenbeen druk geven zodat hij naar buiten valt zeg maar..

ik las op internet laatst dat het heel erg helpt als je naar de binnenheup van je paard kijkt... maar ik weet niet echt of dat werkt..

mijn pony wou het eerst ook niet goed.. maar het gaat nu eigenlijk super.. wat ook heel belangrijk is is heeeel goed belonen als hij/zij ook maar een pasje goed doet.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:59

Kaja schreef:
maar de goede adviezen zijn in het begin al gegeven en daarna loopt de discussie uit naar verschillende onderwerpen waarbij sommige elkaar een loer willen draaien of af proberen te troeven!
Er worden onderhand boek-versie verhalen geschreven en persoonlijke sneren uitgedeeld, niet echt de bedoeling lijkt mij!

Ruiters die nadenken, (kritische) vragen (durven te) stellen, dingen willen weten en begrijpen, een instructeur het vuur aan de schenen leggen, dat is niet alleen leuk maar ook leerzaam voor beide partijen.

Ik denk niet dat er mensen in dit forum zijn die anderen een loer willen draaien of proberen af te troeven. Wat valt hier af te troeven ? Als er mensen zijn die andere mensen voor l.. zetten, dan kun je verwachten dat er reacties komen en dan nog zeuren over persoonlijke sneren. Toe nou Een beetje instructrice, met ervaring heeft overwicht, die is niet zo snel uit haar evenwicht. Pling

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:18

Gezien het feit dat je mij quote beste Tact, neem ik aan dat het een reactie is op mijn post, alleen is mijn post niet ter verdediging van mijzelf Clown !
Het gaat mij vooral om de post van Lusitana over de sporen en de Anky dekjes, enkel en alleen omdat zij niet de mening deelt van piepelotje! Aangezien ik niet snap wat dat met het topic te maken heeft en de uiteenlopende reacties postte ik mijn reactie vanwege bovenstaand feit Knipoog !

Je hoeft je om mij geen zorgen te maken hoor Tact!
Geloof me, ik laat me niet zomaar uit het veld slaan.... Bloos .....