Ha ha ha de professor is hartstikke nederlands hoor!!! Impuls heeft niets maar dan ook niets te maken met de mate van buigzaamheid, verzameling en dergelijke. Kort door de bocht gezegt is impuls is de door de ruiter beheerste voorwaartse drang van het paard.
De ruiter beheerst die voorwaartse drang van het paard door de zithulpen, de beenhulpen en de de halve en de hele parade ophouding van de handen. Op de eerste vraag van de ruiter wordt de beweging van het paard actiever levendiger.
Een driejarig paard dat net twee dagen onder het zadel is kan dus al met impuls lopen. Het heeft ook niet met verzameling en dergelijke te maken.
De basis van de rijkunst is ons alle wel bekend maar gecontroleerd stuwen of de controleren van de bewegingen heeft weer met takt te maken de gelijkmatigheid in de beweging van het paard.
Het is logisch dat de ruiter niet continue zit te drijven maar hoeveel ruiters passen die logica in de praktijk toe?
Waar jouw stabiele boven of onderlijn ineens wegkomt begrijp ik niet heel verwarrend

Die onderlijn zal dan wel de onderkaak zijn denk ik. Natuurlijk moet het paard afkauwen om zich te ontspannen maar dat moet je in een geheel zien en niet in het veren ofzo.
Bovendien wordt zeker 85% van de hulpen door de zit gegeven en dat is niet alleen om te bereiken dan een paard energetisch gaat lopen, maar om meerder factoren te sturen, te ondersteunen of te vragen.
Een stabiele bovenlijn ken ik ook niet, die is ook niet gewenst. Want wist je dat als je correcte stelling vraags de bovenlijn meevalt in die richtinglet maar eens op. Correcte stelling vragen en de manenkam valt mee in die richting. Maar ik zou graag zien dat je die stabiele bovenlijn eens uitlegt. Want ik begrijp jou niet helemaal!
Bovendien als we het over een nieuwe visie hebben, wat is het nederlandse systeem dan? Ik ken duits, klassiek en LDR komt daar nu dan nederlands bij?