Sporen: met of zonder wieltjes ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sporen : met of zonder wieltjes ?

Mét wieltjes.
41 (41%)
Zonder wieltjes.
57 (58%)

Totaal aantal stemmen: 98

DiantaM

Re: Sporen: met of zonder wieltjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:42

Ik denk trouwens dat de wielspoortjes wel scherper zijn, maar dan direct op de huid, de knopspoortjes kunnen aardig wat schade op 'ingewandenniveau' aanbrengen. Ligt er maar net aan hoe je er mee omgaat. Als ik sommige mensen zie schoppen met die sporen, denk ik altijd: " waarom doen ze die dingen gewoon niet af, het helpt toch niet meer".

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:45

Tulandro schreef:
Ik denk trouwens dat de wielspoortjes wel scherper zijn, maar dan direct op de huid, de knopspoortjes kunnen aardig wat schade op 'ingewandenniveau' aanbrengen. Ligt er maar net aan hoe je er mee omgaat. Als ik sommige mensen zie schoppen met die sporen, denk ik altijd: " waarom doen ze die dingen gewoon niet af, het helpt toch niet meer".

Voor alle sporen geldt dat je ze goed moet gebruiken. Anders heeft het toch geen zin om ze om te hebben...

JoRiNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:23

ik denk ( kan 't dus ook fout hebben ) dat het niet veel verschil maakt, sporen zijn om de hulpen een beetje te 'verfrissen' dus ( dat vind ik ) dat mag nooit hard gaan want volgensmij worden ze dan alleen slechter voor je been, dus als je het aan mij vraagt moet met beide even hard/zacht gaan! ik weet het niet zeker want ik rij niet met sporen.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:25

JoRiNe schreef:
ik denk ( kan 't dus ook fout hebben ) dat het niet veel verschil maakt, sporen zijn om de hulpen een beetje te 'verfrissen' dus ( dat vind ik ) dat mag nooit hard gaan want volgensmij worden ze dan alleen slechter voor je been, dus als je het aan mij vraagt moet met beide even hard/zacht gaan! ik weet het niet zeker want ik rij niet met sporen.

je hoeft niet zo onzeker te zijn hoor Haha! Knipoog
je hebt ook gelijk als je alleen maar schopt met je sporen en je ze niet gebruikt zoals het hoort worden ze idd tegen je been ipv voor je been Vork

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:15

ShannaY schreef:
Kylan schreef:
Ik rij thuis met stompe sporen en op wedstrijd met wieltjes. Gewoon omdat je iets duidelijker kan zijn. Ik heb gladde wieltjes.

En dit vind ik dus juist wel effectief. Een meisje bij mij op stal doet dit ook zo, je word al snel gewend aan het oppeppen en een extra reactie van je paard. Als jij in de training met een normale spoor rijd, en met de wedstrijd met een andere heeft dit veel meer effect, en zullen ze er niet aan wennen.

Ik vind dit zo'n onzin. Op de wedstrijden moet je laten zien wat je thuis je paard geleerd hebt.
Als je paard goed aan het been is het je de sporen niet nodig klaar.
Als je paard niet voldoende aan je been is moet je een stapje terug doen en eerst je paard aan het been rijden.

Neem als voorbeel Anky, zag jij die in Athene met Salinero veel met de sporen prikken?. Nee, en Dat is het ultime van het paard aan het been hebben.
Heel belangrijk, een goede prik met de spoor is beter dan tien zachte prikjes. En een wielspoor is niet zielig en als het paard goed aan je been is hoef je hem niet eens te gebruiken.

Een grof sonnenrad is zacht genoeg anders wordt het met de scherpe wieltjes. En onnodig gebruiken van sporen moet vermeder worden. Een paard moet scherp aan je been staan en je moet niet continue aan hoeven sporen.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:23

@kafue:
Citaat:
Neem als voorbeel Anky, zag jij die in Athene met Salinero veel met de sporen prikken?. Nee, en Dat is het ultime van het paard aan het been hebben.
Heel belangrijk, een goede prik met de spoor is beter dan tien zachte prikjes. En een wielspoor is niet zielig en als het paard goed aan je been is hoef je hem niet eens te gebruiken.

sorry hoor maar:
1) er word hier helemaal niet gesproken over dat wielsporen zielig zijn en,
2) we zijn niet allemaal anky en je kan niet iemand daar mee gaan vergelijken!

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:47

Nee natuurlijk zijn we niet allemaal ANKY, anders zouden we hier niet met zn allen zitten bakkeleien over wel of niet met wielen rijden.
Maar ANKY is wel het ultieme voorbeeld van iemand die een paard enorm snel aan het been heeft en daar willen we toch allemaal naartoe werken. En daar kan een wielspoor ons goed bij helpen. Daar rijdt ANKY namelijk ook mee, en haar paard is daar echt niet afgestompt van geraakt maar alleen maar nóg sneller aan haar been geworden.

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 07:31

Odie schreef:
Daar kan een wielspoor ons goed bij helpen. Daar rijdt ANKY namelijk ook mee, en haar paard is daar echt niet afgestompt van geraakt maar alleen maar nóg sneller aan haar been geworden.

Even een correctie: Anky rijdt op Salinero niet met wielsporen. Bonfire reed ze wel met grof wiel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:50

Ik rijd met een groffe wielspoor. Omdat dit vriendelijker is naar mijn idee.
Ik rijd een pony dus ik moet echt mijn spoor omhoog 'rollen' wil ik die gebruiken. Verder rijd ik alleen op mijn kuiten en zit. De spoor is ter verfijning.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:28

of je nu sporen met of zonder wieltjes gebruikt, ik kreeg van mijn instructeur altijd het volgende te horen, en daar ben ik hetr helemaal mee eens:
sporen gebruik je net als een fietsbel: Je bent toch ook niet de hele tijd aan het bellen? ALLEEN wanneer het nodig is!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:05

Ik heb zelf sporen zonder wieltjes..die heb ik bovenaan ook gekozen. Maar ik heb nog nooit met wieltjes gereden dus eigenlijk heb ik geen recht van spreken Knipoog

Je kunt wel zeggen dat je ze alleen voor de verfijning moet gebruiken, en dat is ook zo maar ik denk dat de meeste mensen ze ook weleens gebruiken als voorwaartse hulp, als er geen reactie komt op de kuit. Je moet niet aan het trappen blijven, in een uitzonderlijk geval dat ze niet meer vooruit willen misschien Tong uitsteken maar verder niet. Want ik vind dat als er geen reactie op je kuit komt je ze daar wel attent op moet maken.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:34

Ik rijd zelf met stompe sporen, ik heb niet echt veel ervaring met wielsporen, ik heb er nog maar één keer mee gereden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:01

Ik rijd mijn M2 paard ook altijd met grove wielen gewoon verfijnde hulpen zodat het goed doorkomt en ik weinig been hoef te gebruiken 1 hulp is gewoon vaak al voldoende.

Hij is lekker vlot voor mijn been en hoef nooit te schoppen....
Bij mijn groene fries rijd ik lekker zonder sporen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:25

Ik heb gekozen voor wieltjes omdat die idd kunnen afrollen.

Ik vind het vreemd dat sommige mensen hier het gebruik van een spoor aanvallen en zeggen dat het altijd afstompend werkt. Waarom denk je dat je met een bit rijdt? Om je hulpen zo fijn mogelijk te kunnen geven. BJe gaat toch niet zeggen dat men vanaf nu maar allemaal op een halstertje moet gaan rijden? Bij paardrijden heb je gewoon af en toe een hulpmiddeltje nodig, niet? Met een spoor ga je net hetzelfde doen. Ik heb nog wel wat paarden op een wieltje gereden, en ze werden alleen maar frisser aan het been, zeker niet afgestompter!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 00:30

Ik rijd mijn paard sinds een maand of vier of de wielspoor en hij is er alleen maar beter van geworden.
Beter aan het been.

Je moet je paard ook niet continue aaien met je spoor als die niet naar je kuit luistert nee gewoon effe goed wakker maken.
Beter een keer goed dan 10 keer half en dan uit boosheid goed Whoosh! Stoom uit je oren .

Het is gewoon stelregel Been is vertrek klaar en niet zeuren paardje. Anky is daar gewoon heel consequent in en dat zegt ze ook tegen iedereen zorg dat je paard goed aan je been is.
Ik gebruik mijn spoor als die niet luistert en dat is gewoon in het vorwaartse werk maar ook in de oefeningen. Niet naar de kuit en zit luisteren is spoor.

En als we dan praten over mooie houding, stille zit en stille benen dan is Anky echt mijn idool. Maar die haalt thuis als ze niet luisteren ook wel eens dezweep en de sporen erover hoor.

Sommige paarden fokken zich op als ze het rammelen van de wielsporen horen en anderen lopen er gewoon beter op.

Paal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 07:32

Helaas gebruiken veel mensen hun sporen verkeerd of te veel, of ze nou wel of geen wielen om hebben.
Je hebt ook zo vreselijk veel soorten, bijvoorbeeld die gladde wielen, die vind ik dus echt waardeloos, of die kleine wieltjes, die zijn echt zo ontzettend scherp ! Als je daar niet goed mee overweg kan, zijn ze echt zo gemeen. Ik heb al vaak meisjes op concoursen zien rijden met kleine wieltjes, terwijl ze er absoluut niet mee overweg konden.
Maarja, de wieltjes zijn klein, dus van een afstandje ziet niemand dat je met wieltjes rijdt, dat denken ze dan. Geef mij dan maar een stevig grof wiel, iedereen mag zien dat ik zulke sporen om heb, ik vind dat ik er goed mee om kan gaan en ik vind ook dat ik ze verdiend heb.
Dat vind ik dus wel: sporen (met en zonder wieltjes) moet je verdienen, net als je hoedje.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:22

Paal schreef:
Helaas gebruiken veel mensen hun sporen verkeerd of te veel, of ze nou wel of geen wielen om hebben.
Je hebt ook zo vreselijk veel soorten, bijvoorbeeld die gladde wielen, die vind ik dus echt waardeloos, of die kleine wieltjes, die zijn echt zo ontzettend scherp ! Als je daar niet goed mee overweg kan, zijn ze echt zo gemeen. Ik heb al vaak meisjes op concoursen zien rijden met kleine wieltjes, terwijl ze er absoluut niet mee overweg konden.
Maarja, de wieltjes zijn klein, dus van een afstandje ziet niemand dat je met wieltjes rijdt, dat denken ze dan. Geef mij dan maar een stevig grof wiel, iedereen mag zien dat ik zulke sporen om heb, ik vind dat ik er goed mee om kan gaan en ik vind ook dat ik ze verdiend heb.
Dat vind ik dus wel: sporen (met en zonder wieltjes) moet je verdienen, net als je hoedje.

Ha, daar wil ik even op reageren. Ik voel me namelijk een beetje aangesproken omdat ik sinds een week dus weer aan het trainen ben met kleine wieltjes. Patos heeft in de M1 een periode gehad dat ze lekker haar eigen gang ging onder de proef, rare trucjes enzo. Juist door 3 wedstrijden met dit soort sporen te rijden heb ik haar eens goed aan kunnen pakken. Wanneer ze ging jokeren gingen de sporen erlangs (wie niet horen wil moet maar voelen hoor). Na die 3 wedstrijden was het probleem de wereld uit en ben ik naar grove wielsporen gegaan die ruim twee cm korter waren. Daarmee heb ik nu bijna de Z1 uitgereden, maar nu we al twee wedstrijden geen punten meer hebben doordat ze opnieuw de trucendoos heeft uitgevonden heb ik weer de scherpe sporen uit de kast gehaald, ik verheug me nu al op haar reactie wanneer ze er komende zaterdag onder de proef achter komt dat ze met het zelfde niet nog een keer kan flikken.
Begrijp me goed, patos is erg leergierig en werkt hard, maar soms is ze erg eigenzinnig en moet haar zin doorgedreven worden en dat is zonde aangezien meerdere mensen hebben bevestigd dat ze nog een stuk verder kan komen dan Z1.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:07

Kafue schreef:

Het is gewoon stelregel Been is vertrek klaar en niet zeuren paardje. Anky is daar gewoon heel consequent in en dat zegt ze ook tegen iedereen zorg dat je paard goed aan je been is.
Ik gebruik mijn spoor als die niet luistert en dat is gewoon in het vorwaartse werk maar ook in de oefeningen. Niet naar de kuit en zit luisteren is spoor.

En als we dan praten over mooie houding, stille zit en stille benen dan is Anky echt mijn idool. Maar die haalt thuis als ze niet luisteren ook wel eens dezweep en de sporen erover hoor.

Sommige paarden fokken zich op als ze het rammelen van de wielsporen horen en anderen lopen er gewoon beter op.

Amen! Ja

Ik ben net als Kafue van mening dat been is vertrekken, klaar.

Ik reed altijd met kleine knopspoortjes ( 15 mm )( rij bij de pony's, dus je mag op wedstrijden niet veel anders ), maar ik rijd sinds kort ( een maand of 2 á 3 ) met wat langere sporen mét wieltje. Ik kan zo veel beter bij der buik, hoef mn hak niet meer op te trekken om der met het spoortje te raken, ik kan mijn been veel stiller houden en ik gebruik mijn wieltjes nauwelijks.
Kim is gewoon door de andere sporen veel beter voor mijn been geworden en wanneer ik een wedstrijd heb en mijn knopspoortjes weer uit te kast haal merk ik gewoon dat daar echt heel veel verbetering in zit Lachen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:15

Paal schreef:

En toch ben ik het hier wel mee eens!
Die kleintjes zijn echt gewoon rot een vrouw bij ons op stal ook hup weer bloed in zijn zijkant ik zeg waar ben je nou in godsnaam mee bezig?? Weet je wel niet hoe gemeen je bezig bent??
Nee leuke hobby hoor je paard tot bloedens toe schoppen!!...

Neem dan grote en dat maakt helemaal geen verschil grote of kleine!!..

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:38

Tooske schreef:
Paal schreef:

En toch ben ik het hier wel mee eens!
Die kleintjes zijn echt gewoon rot een vrouw bij ons op stal ook hup weer bloed in zijn zijkant ik zeg waar ben je nou in godsnaam mee bezig?? Weet je wel niet hoe gemeen je bezig bent??
Nee leuke hobby hoor je paard tot bloedens toe schoppen!!...

Je bent ook wel heel ziek als je een paard aan het bloeden krijgt, of in het minst erge geval kale plekken bezorgt. Dat is mij nog nooit gebeurd, en dat zal niet gebeuren ook. Ze zijn er om mijn paard even op zijn plaats te zetten, maar niet om haar te mishandelen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:39

Tooske schreef:
Paal schreef:

Kleine of grote wielen maken juist wel degelijk verschil.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:48

Ik heb het topic niet helemaal gelezen hoor.. Bloos
Ik rijd zelf, als ik met sporen rijdt met de kleinste maat knopsporen.
Ik heb vaak niet echt een probleem met het soort spoor.. Wiel,recht,lang,kort,knop.
Maakt eigenlijk niet heel veel uit zolang je ze maar goed gebruikt.
Wat ik regelmatig zie is mensen op paarden die in plaats van de hakken uitdrukken, ze helemaal omhoog steken en continu met die hakken, bij elke pas in die buik lopen te porren.. En dan zitten er ook genoeg tussen, die dan nog sporen aan gaan trekken ook... Hamer Scheve mond

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:05

Manuutje1990 schreef:
Ik heb vaak niet echt een probleem met het soort spoor.. Wiel,recht,lang,kort,knop.
Wat ik regelmatig zie is mensen op paarden die in plaats van de hakken uitdrukken, ze helemaal omhoog steken en continu met die hakken, bij elke pas in die buik lopen te porren.. En dan zitten er ook genoeg tussen, die dan nog sporen aan gaan trekken ook... Hamer Scheve mond

Opvallend is dat ik dit juist veel zie bij mensen met knopsporen of bij mensen met wielsporen die een glad wiel hebben. Voor mij al een reden dat je beter met wiel kan rijden. Volgens mij denken die mensen dat ze geen schade aanrichten met zo'n spoortje, think again.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:07

patos schreef:
Manuutje1990 schreef:

Opvallend is dat ik dit juist veel zie bij mensen met knopsporen of bij mensen met wielsporen die een glad wiel hebben. Voor mij al een reden dat je beter met wiel kan rijden. Volgens mij denken die mensen dat ze geen schade aanrichten met zo'n spoortje, think again.

Probeer je hiermee te zeggen; dat ik, omdat ik met kleinste maat knopsporen rijd, ik continu met sporen in d'r buik zit te porren, omdat het toch geen kwaad kan.. Verward Lekkere conclusie.. Verward
Alle sporen kunnen kwaad als je er continu mee in z'n buik zit te porren. En daar heb je zelfs niet eens is sporen voor nodig, continu met je hakken in z'n buik is nou ook niet bepaald bevordelijk...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:22

Ik heb ook kleine wieltjes, en ok, ze zijn best scherp, maar ik nodig je uit tijdens een training te komen kijken en daarna te voelen op de buik... Absoluut niks aan de hand. Het hangt er zó ontzettend vanaf hoe ze gebruikt worden!

Ik durf te zeggen dat ik deze 'scherpe' sporen zachter gebruik dan menig ander met een stomp spoortje om zijn laars. Ik krijg zéér duidelijke reactie op mijn kuit, moet zeggen dat ik het spoortje heel weinig gebruik. Maar voor het geval dat heb ik hem er dus wel om. En ja, dan kun je zeggen dat ik ook een stomp spoortje om kan doen, maar waarom zou ik? Ik doe het paard er geen kwaad mee in ieder geval. En als ze niet reageert weet ze dat ze een 'rolletje' kan verwachten. Werkt prima zo, voor beiden Knipoog